Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yt neuvottelut etenevät, kokemuksia?

Vierailija
16.07.2024 |

Ketkä lähtevät ensimmäisinä ja millä perusteilla yleensä jne?

Meillä näillä näkymin firmassa alkamassa ja mietin vain kuinka käy. 

Ikää jo 50 etten ihmeitä odota. Mutta on tässä töitä jo 26 vuotta koko ajan tehtykin.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan herran haltuun, ketkä lähtevät. Voi mennä pärstäkertoimen, ahkeruuden, palkkakustannusten, lähellä olevan eläköitymisen yms yms mukaan.

Vierailija
2/20 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomalista top 10 ulos, hankalat tyypit top 10 ulos, laiskat top 10 ulos, liian vanhat ja kalliit tip 10 ulos...nämä enintään kuuden viikon neuvottelujen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamusmies ja yrityksen johto neuvottelevat X-viikkoa, jonka laki määrittelee. Mitä isompi talo, niin sitä pidempi neuvotteluaika. Neuvottelu on periaatteessa vain teatteria.

Kun neuvotteluaika on päättynyt, niin voidaan jakaa irtisanomis- tai lomautuslaput.

Välillä voi olla todella yllättävää, että irtisanotaan henkilöitä, jotka olisivat todella yritykselle tarpeen. Välillä taas voi olla samaa mieltä, että oikeaan henkilöön osui valinta.

Jos on aidosti tarpeellinen henkilö, niin kohta yritys on pyytämässä takaisin tekemään hommia. Ei mene välttämättä kuin viikko.

Vierailija
4/20 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä työpaikassa irtisanottiin projektipäällikkö. Asiakas totesi, että jos tämä samainen päällikkö ei tee projektia loppuun, niin käräjillä tavataan. Ukko palkattiin takaisin.

Vierailija
5/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up kokemuksia?

Vierailija
6/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä työpaikassa irtisanottiin projektipäällikkö. Asiakas totesi, että jos tämä samainen päällikkö ei tee projektia loppuun, niin käräjillä tavataan. Ukko palkattiin takaisin.

Aika erikoisia sopimuksia tämäkin firma on tehnyt jos asiakkaalle annetaan oikeus nimetä projektiin osoitetut henkilöt

Minä olen toki saanut kerran vuoden jatkon määräaikaiseen työsopimukseen  kun asiakas oli ilmiselvästi tyytyväinen siihen että toimin heidän pikallisena yhteyshenkilönään projektissa jonka toteutus ei (minusta riippumattomista syistä) mennyt ihan putkeen. Työnantaja katsoi viisaammaksi olla suututtamatta asiakasta enää enempää vaihtamalla pois sellaista kontaktihenkilöä johon asiakas selvästi luotti toisin kuin itse firmaan.

Mitään juridista seurausta firmalle ei olisi tullut vaikka olisivat korvanneet minut ulkomaisella "omalla" projektipäälliköllään.

Vierailija
7/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yli 45-vuotiaat ensin. Nuoret hymyilevät naiset viimeisenä. 

Vierailija
8/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman uusi omistaja panttasi kaikkea tietoa viimeiseen asti, mutta kahdelle työntekijälle lirkuteltiin sillä tavalla, että oli selvää, ettei irtisanominen koskisi meitä. Me sattumoisin saimme uuden työpaikan muualta heti, kun YT:stä oli kerrottu. Prosessi oli kaikin puolin tosi, tosi ruma.

Kaverini, kuuttakymppiä lähestyvä johdon assistentti, taas halusi varhaiseläkkeelle tms. oman työnantajansa palveluksesta. Häntä vain ei suostuttu päästämään sen vuoksi, että hänen irtisanomisensa tulisi työnantajalle liian kalliiksi. Hänelle toimenkuvaansa aiottiin muuttaa ja sälyttää hänelle kahden hengen työtaakka. Kolmen pitkän neuvottelukierroksen jälkeen lopulta suostuttiin.

Kaikkea voi odottaa, eikä se kaikki aina ole reilua, järkevää eikä lainmukaista.

Vierailija
9/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kovapalkkainen keskijohtoa tms. voit olla varma että kenkää tulee. Jos olet viiskymppinen ei tarvitse olla edes kovapalkkainen niin olet lähtijöitten joukossa. Kokemusta on lähes 20 vuotta yt:stä ja joka kierroksella on vähennetty senioreimmasta päästä.

Vierailija
10/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauslomalista top 10 ulos, hankalat tyypit top 10 ulos, laiskat top 10 ulos, liian vanhat ja kalliit tip 10 ulos...nämä enintään kuuden viikon neuvottelujen jälkeen.

Näin se on mennyt. Kahdesta isosta firmasta kokemuksia. 

Vierailija
11/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret yritykset ovat poikkeuksetta kyvyttömiä ymmärtämään ketkä oikeasti ovat tehneet tuottavaa työtä ja pitäneet firmaa pystyssä mikä näkyy konkreettisesti siinä että irtisanottavien valinta annetaan sille pikkupomojen portaalle jolle pitäisi ihan ensimmäiseksi antaa kokonaisuudessaan kenkää.

Siis tämä suuriin yrityksiin pesiytynyt kerros joka ei kirjaimellisesti tee mitään muuta kuin kopioi alaistensa raporteista sisältöä itse tekemälleen raporttipohjalle jonka lähettävät eteenpäin omalle esimiehelleen "omana" raporttinaan.

Vierailija
12/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsyrjintä on Suomessa aivan käsittämättömällä tasolla.

Vierailija
13/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä harmitti juuri lukea uutista YK:n pääsihteeriehdokkaista, jotka kaikki ovat 60-73-vuotiaita ja aloittaisivat tehtävässä parin vuoden kuluttua. Minä juuri täytin 60, ja olen pitkän uran tehnyt mutta sen jälkeen jo muutaman vuoden työttömänä ollut. Näyttöjä on, mutta en vain kelpaa.

Vierailija
14/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä harmitti juuri lukea uutista YK:n pääsihteeriehdokkaista, jotka kaikki ovat 60-73-vuotiaita ja aloittaisivat tehtävässä parin vuoden kuluttua. Minä juuri täytin 60, ja olen pitkän uran tehnyt mutta sen jälkeen jo muutaman vuoden työttömänä ollut. Näyttöjä on, mutta en vain kelpaa.

Oletko kuullut sellaisesta virasta kuin USA:n presidentistä jota pidetään maailman vaikutusvaltaisimpana tehtävänä?

Hakijat ovat sellaista ikäluokkaa ettei Suomessa näiden annettaisi enää palvelutalossa edes valita itse ottavatko tänään mansikka- vai omenakiiseliä koska henkiset kyvyt eivät missään nimessä enää riitä noin vaativaan päätökseen.

Vierailija
15/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko ikäsyrjintä siitä, että ei tarvitsisi maksaa kelvollista eläkettä kun ei viimeisenä vuosikymmenenä ole mitään ansainnutkaan? Yritykset ja valtio säästää.

Vierailija
16/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siirtyi osa tuotannosta eri maahan. Lähtijät olivat ikään yms ahkeruuteen katsomatta ne jotka olivat kyseisen tuotantolinjan kanssa tekemisissä. 

Vierailija
17/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut sellaisesta virasta kuin USA:n presidentistä jota pidetään maailman vaikutusvaltaisimpana tehtävänä?

Hakijat ovat sellaista ikäluokkaa ettei Suomessa näiden annettaisi enää palvelutalossa edes valita itse ottavatko tänään mansikka- vai omenakiiseliä koska henkiset kyvyt eivät missään nimessä enää riitä noin vaativaan päätökseen.

Tuo nyt oli vain esimerkki. Poliittisiin tehtäviin äänestetään ja pomoportaaseen valitaan eläkeikäisiä Suomessakin. Kova työtahti ei tunnu haittaavan noissa hommissa, mutta meidän tavallisempien virka-aikana tehtävä työ on näemmä jo viisikymppiselle liikaa.

USA:n presidenttinä pärjää kyllä puolinukuksissakin, kunhan vain muistaa toistella taustaryhmänsä antamia sanoja ja loput ajasta pitää suunsa kiinni. Siihen duuniin pääsee vain yksi kerrallaan, ja rahaa ja kontakteja pitää olla järjettömästi, joten en jaksa harmitella sitä, ettei minua siihen edes harkita.

Vierailija
18/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös siitä ketkä lähtevät kuuluu työpaikan kahvipöytäneuvostolle. Se on ainoa taho joka tuntee ja tietää tilanteen. Kahvipöytäneuvosto päättää myös ketkä pomot pannaan pois. Tämä on nopea ja halpa keino sekä oikeudenmukainen. Antaa heittää, kun viimeinen kahvihörppy on otettu. Siivooja siivoaa pöydän.

Vierailija
19/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske itseäni ei kiinnosta

Vierailija
20/20 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koske itseäni ei kiinnosta

Miksi kuitenkin haluat muiden, tuntemattomien, tietävän tuon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän