Virtsankarkailu ja kova yskä. Mistä helvetistä sitä kusta vaan tulee ja tulee???
Menee hermo! Vaikka olisi käynyt vessassa ihan juuri, ja tulee yskänkohtaus, niin taas sitä vaan tulee, joka helvetin kerta vaikka miten paljon yskii sitä tulee joka kerran, ei auta vaikka käy pöntöllä yskimässä, ei tule rakko tyhjäksi koskaan. Minä en tapaa juoda tarpeeksi, vettä en käytännössä juuri koskaan, joten en normaalisti saa aikaiseksi kovin isoa virtsamäärää, käyn muutaman kerran vuorokaudessa vessassa ja määrä on useimmiten ehkä normaalia vähäisempi mitä sitä pitäisi tulla jos joisi tarpeeksi. Mutta annas olla, kun on flunssa niin sitten sitä tulee aivan pohjattomasta kaivosta. Miksi? Värkki on erittäin kipeä kun joutuu pitämään vaippoja ja pyyhkimään, mitä tuohonkin nyt laittaisi kirvelyä lievittämään? Kun jotain rasvaa yrittää laittaa, niin ei se kauan siinä pysy. Virtsankarkailu alkoi jo alle nelikymppisenä kaksosraskauden jälkeen vaikka en edes synnyttänyt alakautta ja nyt olen viisikymppinen.
Kommentit (57)
Minulla tuohon äkilliseen virtsaamishätään ja karkailuun auttoi seuraava asia.
Olen pitkään kärsinyt sellaisesta, että kun tulee virtsahätä, niin vessaan pitää päästä heti.
Rupesin laittamaan Pepanthen voidetta ( tarkoitettu limakalvoille) virtsaputken suulle ja vaiva ihmeekseni helpottui. Laitan nykyään aamulla suihkun jälkeen säännöllisesti ko voidetta alapäähäni ja hankala oire hävisi. Ilmeisesti aivan virtsaputken suulla oli koko ajan jotain tulehdusta tai ärsytystä ja se vaikutti pidätyskykyynkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuohon äkilliseen virtsaamishätään ja karkailuun auttoi seuraava asia.
Olen pitkään kärsinyt sellaisesta, että kun tulee virtsahätä, niin vessaan pitää päästä heti.
Rupesin laittamaan Pepanthen voidetta ( tarkoitettu limakalvoille) virtsaputken suulle ja vaiva ihmeekseni helpottui. Laitan nykyään aamulla suihkun jälkeen säännöllisesti ko voidetta alapäähäni ja hankala oire hävisi. Ilmeisesti aivan virtsaputken suulla oli koko ajan jotain tulehdusta tai ärsytystä ja se vaikutti pidätyskykyynkin.
Joo, tuota voisi kokeilla, mulla on aina ollut virtsaputken suu tosi herkkä. Katetrin laittaminen otti ihan järjettömän kipeää, pahempi kuin koko synnytys. Hoitaja vaan sanoi, että ei sen noin kipeää pitäisi tehdä. Ja kun esikoisen aikana alapäätä ommeltiin, mikään määrä puudutetta tai ilokaasua ei lievittänyt kipua sillä alueella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sama vika täällä. 56-vuotias, kolme alateitse synnytettyä. Tämä on lopputulos. Jonain kauniina päivänä vielä avaa suuni lääkärissä ja pyydän apua. Vielä en ole jaksanut. Siteet avuksi, uudet pikkarit ja housut jalkaan tarpeen tullen.
Bepanthenia (voidetta ) joka pesun jälkeen virtsaputken suulle, kannattaa ainakin kokeilla.
"Kai virtsatietulehdus on muulloikin kuin yskän aikana? Tai kun aivastaa kovaa? Ja miten se paranee juuri samaan aikaan kuin yskäkin? Tai on nuhan aikana vain yhtenä yönä tihentynyttä virtsaamista? Tai että kirvelyä ei ole silloin kun ei tarvitse kulkea kusinen vaippa haaroissa päiväkausia?
ap"
Kun yskit tai aivastat, koko vatsanalueen lihakset ovat töissä ja lantionpohjan lihakset tekevät painetta rakkoonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan riittää. Minulla kaksosia odottaessa saattoi lirahtaa samantien kun pytyltä nousin ja sain housut jalkaan. Mutta kyllä ihmisen pitää jouda tarpeeksi ja käydä vähän tiheämmin vessassa, kuin kaksi kertaa päivässä. Juot liian vähän
No nyt minä "käyn" kusella jatkuvasti, muutaman minuutin välein. Yöllä pitää käydä vähintään kerran tunnissa, aina kun nukahtaa, sitten herää kusihätään, kun tietysti juon enemmän kun kurkkua kuivattaa ja kutittaa, että ei tulisi niitä yskänpuuskia. Tätä öistä tunnin välein kusella ramppaamista on yleensä ollut kun on nuha, nyt ei ole nuha, vaan pelkkä yskä. Mutta nuha ei ole niin paha kun siinä ei ne kuset tule alle niinkuin nyt kun pitää yskiä.
ap
Vaihda yöllinen juominen pastilleihin. Mulla loppui kusella ramppaaminen kun laitoin kurkun kutitulseen vain pienen apteekin salmiakin suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan jumpata niitä alapään lihaksia, se auttaa.
Muistan myös, että anoppi käytti ko. vaivaan jotain lääkettä, en tiedä mitä.
Käytä suihkua niin ei kirvellä ja apteekista voit kysyä myös ko.voidetta.
6packnainen täällä hei, ei auta yskään lihakset. Kun yskiiyskiiyskii, niin ne on yskimislihakset jotka väsähtävät. Lirahteli kyllä pitkän yskimisen seurauksena. Mutta yskä menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan riittää. Minulla kaksosia odottaessa saattoi lirahtaa samantien kun pytyltä nousin ja sain housut jalkaan. Mutta kyllä ihmisen pitää jouda tarpeeksi ja käydä vähän tiheämmin vessassa, kuin kaksi kertaa päivässä. Juot liian vähän
No nyt minä "käyn" kusella jatkuvasti, muutaman minuutin välein. Yöllä pitää käydä vähintään kerran tunnissa, aina kun nukahtaa, sitten herää kusihätään, kun tietysti juon enemmän kun kurkkua kuivattaa ja kutittaa, että ei tulisi niitä yskänpuuskia. Tätä öistä tunnin välein kusella ramppaamista on yleensä ollut kun on nuha, nyt ei ole nuha, vaan pelkkä yskä. Mutta nuha ei ole niin paha kun siinä ei ne kuset tule alle niinkuin nyt kun pitää yskiä.
ap
Vaihda yöllinen juominen pastilleihin. Mulla loppui kusella ramppa
Vaivasta kärsinyt äiti otti pienen ryypyn kylmäpuristettua rypsiöljyä. Kostutti suuta, eikä pissattanut. Mansikanmakuista Neito-öljyä kehui jopa hyvänmakuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan jumpata niitä alapään lihaksia, se auttaa.
Muistan myös, että anoppi käytti ko. vaivaan jotain lääkettä, en tiedä mitä.
Käytä suihkua niin ei kirvellä ja apteekista voit kysyä myös ko.voidetta.
6packnainen täällä hei, ei auta yskään lihakset. Kun yskiiyskiiyskii, niin ne on yskimislihakset jotka väsähtävät. Lirahteli kyllä pitkän yskimisen seurauksena. Mutta yskä menee ohi.
Miten mielestäsi 6pack liittyy lantionpohjan lihaksiin? Lihaksikkaalla ne voivat toimia huonosti ja liikkumattomalla hyvin. Ei voi päätellä ulkomuodon perusteella.
Tottakai jumppaaminen auttaa siihen, etteivät lihakset väsähdä niin helposti. Virtsanpidätyksestä huolehtii lantionpohjan lihaksisto myös yskimisen aikana. Ei mitkään erilliset yskimislihakset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vaihda yöllinen juominen pastilleihin. Mulla loppui kusella ramppa
Tottakai vältän yöllä juomista, jos suuta kuivaa ihan älyttömästi niin otan suullisen. Ja tottakai olen pastilleja syönyt joilla olen yrittänyt hillitä yskää öisin, jo ihan nukkumisen takia ylipäätään, eihän siinä saa kukaan muukaan nukuttua jos minä menen sänkyyn yskimään. Mutta olen niistä pastilleistakin ajatellut, että jos niissä on jotain makeutusainetta tai vaikka c-vitamiinia jotka saa kusettamaan.
ap
Sairastan vaikeaa astmaa ja kun astmassa tulee pahenemisvaihe, alkaa virtsankarkailu. Siinä vaiheessa, kun pikkuhousunsuojat ei enää riitä, hoksaan, että pitää mennä lääkäriin. Hapenpuute vaikuttaa lihasten toimintaan.
Ei ollut viime yökään mikään häävi. 3-4 kertaa piti käydä vessassa, ja vaihdoin samalla vaipan, superhyperimukykyisen tenan ja alushousut. Se meni vaan sitten niin, että kun meni takaisin sänkyyn makuuasentoon, alkoi se yskiminen, ja vaippa taas täyttyi, sitten se yskä laantui ja sai taas pari tuntia ehkä nukuttua, ja taas sama homma uudestaan. Nyt olen töissä, ja onneksi tuntuu ettei yskitä niin kovasti. Toivottavasti tämä yskä nyt tästä laantuu. Töissä käyn vessassa max kerran, ne tiheämmät virtsaamistarpeet tulee yleensä juuri öisin kun yrittää nukkua.
Joku sanoi että pitäisi mennä lääkäriin. Olen naisten polin seurannassa vuosittain kun on endometrioosi jne. ja pari kertaa olen ollut magneettikuvauksessakin, ja olen kyllä gynelle maininnut että on virtsankarkailua, joskus vuosia sitten sain monisteen jossa oli jotain jumppaohjeita.
ap
Liikunnan puute
Hoidata lantiopohjalihaksesi
Voiko olla että rakko ei tyhjene kunnolla ja siksi siellä on aina tavaraa säilössä?
Virtsarakosta.