Onko sun iäkkäillä vanhemmilla tiskikone ym mukavuudet?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmillani oli tiskikone jo 70-luvulla.
Niin meilläkin, mutta sitä käytettiin äärimmäisen harvoin. Muistan vieläkin ne jättimäiset joulutiskaukset..
Muistan hämärästi lapsuudesta, että meille tuli ensimmäinen riskikone 60-luvun lopulla, se oli pyöreä, valkoinen, saavinnäköinen tiskipöydällä, vihreä vedenottoletku kiinnitettiin tiskipöydän hanaan ja siitä tuli vesi silloin kun kone oli käynnissä. Sen pyöreän saavin pohjalla oli propelli, joka pyöritti vettä ja sen yläpuolella oli telineet, mihin laitettiin astiat. Saavin kansi laitettiin pesun ajaksi kiinni. Vuonna 1970 me muutettiin uuteen asuntoon ja sinne tuli sen näköinen tiskikone mitä ne on nykyäänkin, keittiön työpöydän alle. Kyllä minun 85-vuotiaalla äidillä on vieläkin tiskikone. Vähän off topic.
Kun olin alle kouluikäinen, meillä oli sellainen pieni tiskipöydälle laitettava tiskikone, koska asunnossa ei ollut sellaista vakiona. Tiskikone oli käsittääkseni ostettu ihan 70-luvun loppupuolella, tuo rivitalo taas valmistui vuonna 1982. Seuraavassa kodissa oli jo nykymallinen tiskikone. Pöytätiskikone siirtyi palvelemaan isäni työpaikalle ja kun siellä tehtiin remontti, veljeni sai sen joskus 2000-luvun alkupuolella itselleen.
Kaverini vanhemmilla ei käsittääkseni vieläkään ole tiskikonetta.
Luin vanhoja aikakauslehtiä ja yhdessä 70-luvun lehdessä kysymyspalstalla joku kysyi, miksi tiskikone ei pese astioita puhtaaksi. Vastaus alkoi "pese ensin astiat puhtaaksi käsin". Olipa hyvä neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmillani oli tiskikone jo 70-luvulla.
Niin meilläkin, mutta sitä käytettiin äärimmäisen harvoin. Muistan vieläkin ne jättimäiset joulutiskaukset..
Meillä käytettiin päivittäin, mutta olihan silloin (ja on vieläkin) astioita jotka eivät kestä konepesua.
Mun äidillä on tiskikone. Se on täynnä muovipusseja, kananmunankennoja, narunpätkiä ja muuta tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä on tiskikone. Se on täynnä muovipusseja, kananmunankennoja, narunpätkiä ja muuta tarpeellista.
Tää on kyllä hyvä! 👍😂
Antavat koiran nuolla astiat puhtaaksi ja laittavat kaappiin
Tiedän parikin noin 8-kymppistä, joilla ei ikinä ole ollut tiskikonetta. Eivät ole edes halunneet. Eikä se mikään itsestäänselvyys ole nuorillakaan. Köyhä opiskelija vanhassa ja halvassa, nuukan sijoittajan omistamassa kämpässä, ei kuulkaa ole tiskikoneita. Huomaa, että täällä on näitä, jotka pitää kaikkea niin itsestäänselvyytenä.
Mun vanhemmilla oli kodinkoneliike, joten aina heidän kotoaan löytynyt kaikki mahdolliset kodinkoneet ja elektroniikat. Osat tosin koettu hyvinkin nopeasti hyödyttömiksi 😁
Mun vanhemmilla on enemmän mukavuuksia mitä minulla. Just hankkivat moottoroidunsängyn. Ipadikin on toisin kuin minulla. Ovat 70+
No on ollut jo monta kymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Äidin puolen mummola oli maatila, jossa kesäisin ja jouluna oli paljon porukkaa, helposti 15-20 henkilöä. Siellä oli tiskikone, mutta eihän sitä silloin voinut käyttää, kun se tuli kuulemma kalliiksi. Lämmin vesi lämmitettiin puuhellalla kattilalla, kylmä vesi tuli hanasta. Minä ja saman ikäinen serkkuni saatiin tiskata viisi kertaa päivässä kaikki tiskit käsin. Kyllä siinä aikaa meni ja selkä meni kipeäksi, kun tiskipöytä oli liian matala. Sormia särki, kun äiti ja tädit kävi aina tarkistamassa, että vesi on tarpeeksi kuumaa. Aina ne lisäsi kiehuvaa vettä altaaseen.
Ohiksena tähän. Äitini oli myös tarkka kuuman veden käytöstä. Tiskialtaaseen laskettiin polttavan kuuma vesi ja sillä piti pestä useampi altaallinen tiskiä. Lopulta se oli liian kylmää... jos äiti kuuli hanan avautuvan oli hän kärppänä ärisemässä miksi täällä tuhlataan vettä 😬
Opin tekniikan, jossa ensin erittäin varovasti päästettiin vettä pois altaasta ja tilalle sitten hiljaa liputta alkaa kuumaa vettä. Itkettäisi jos ei naurattaisi ... ihan ääliömäistä touhua 🤣
Samoin esim. Venäjällä tiskikone on tosi harvinainen.