12-vuotiaalla siivousyrittäjällä on vaikeuksia löytää töitä
12-vuotias osti kaupasta kaikki mahdolliset siivousvälineet ja -aineet mutta kukaan ei ole vielä palkannut nuorta yrittäjää siivoamaan.
https://www.janakkalansanomat.fi/elamanmeno/art-2000010521673.html
Kommentit (114)
Siivoamisesta on hyvä aloittaa. Siitä pääsee sitten helposti ylenemään työpaikan muihin hommiin. Itse aloitin aikoinaan siiviajana Valion meijerissä ja etenin siitä liukuhihnalle ja lopulta toimisto hommiin ennen kuin jäin eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
minä en uskalla palkata jos ja kun jotain sattuu KUKA KORVAA entäs laskutus.
Parempi sit pysyä ihan neljän seinän sisällä verhot suljettuna jos niin paljon pelottaa edes palkkaaminen 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Äiskä voi palkata. Ja sitten mummo. Ja sitten mummon ystävä. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Siivoamisesta on hyvä aloittaa. Siitä pääsee sitten helposti ylenemään työpaikan muihin hommiin. Itse aloitin aikoinaan siiviajana Valion meijerissä ja etenin siitä liukuhihnalle ja lopulta toimisto hommiin ennen kuin jäin eläkkeelle.
12 vuotias voi siivota oman huoneensa ja tehdä sovittuja kotitöitä. Lapsen työ on olla lapsi ja koululaisen käydä koulua ja tehdä läksyt. Tästä on tullut muotijuttu, että lapset perustavat yrityksiä ja tienaavat mönkijöihin, luksuslaukkuihin ja merkkivaatteisiin. Ulkonäkö, raha ja kuluttaminen tuntuu vievän lapsilta lapsuuden. Mitäs kun joku lapsisiivooja vammautuu, kuka korvaa ja miten jos vaurioituu loppuiäkseen. Entä kun tuhoaa jonkun kalliin pinnan tai rakenteen, kun ei se ihan taida riittää, että ostaa aineet ja välineet ja alkaa huiskia menemään.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyaikana enää juuri missään ole tuollaista. Nykyisin siivoojat ovat rekryfirman työntekijöitä, eivät siivoamansa yrityksen omalla palkkalistalla eikä kukaan heitä katsele siinä mielessä, että onpa tuossa hyvä tyyppi, otetaan meidän konttorille konekirjoittajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyaikana enää juuri missään ole tuollaista. Nykyisin siivoojat ovat rekryfirman työntekijöitä, eivät siivoamansa yrityksen omalla palkkalistalla eikä kukaan heitä katsele siinä mielessä, että onpa tuossa hyvä tyyppi, otetaan meidän konttorille konekirjoittajaksi.
Eikä edes rekryfirman vaan ihan siivousyrityksen leivissä ja käy jonkin muun alan yrityksessä siivoomassa. Näin itsekin teen, työnantajani on siivousalan yritys ja asiakkaani on eri alan yhtiö jonka toimistoja siiivoan. Työkaverit käy sitten siivoomassa mm.kauppoja, ravintoloita.
Vierailija kirjoitti:
Minä en palkkaa alle 35 vuotiaita siivojia.
Mikäs parhaassa työkunnossa olevassa on vikana?
Ihmeellisen negatiivinen asenne täällä. Miksi pitää moittia siitä, että nuorella herralla on oma-aloitteisuutta ja halua tehdä jotain järkevää? Tuosta tulee pääsemään isona vielä pitkälle!
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisen negatiivinen asenne täällä. Miksi pitää moittia siitä, että nuorella herralla on oma-aloitteisuutta ja halua tehdä jotain järkevää? Tuosta tulee pääsemään isona vielä pitkälle!
Minä en ole moittinut, mutta ymmärrän hyvin, että monia muita voi ärsyttää tekopyhyys ja kaksienaismoralismi näissä jutuissa, koska usein näitä lapsia verrataan työttömiin, jotka mukamas ovat laiskoja kun eivät pysty samaan. Ero vaan on se, että kaikkia lapsia auttavat heidän omat vanhemmat (on ollut mm.marjanpoimijoita ja jätskikisakan perustaneita). Eivät he itse aja autolla metsään 10 marjasangon kanssa eivätkä he ota selvää kaikista lain kiemuroista. Aika moni myös ajattelee (periaatteessa ihan aiheesta), että kiva kannustaa nuorta, mutta kuinka moni ajattelee, että kiva auttaa työtöntä Penaa tai Pirkkoa, joka mainostaa kaupan ilmoitustaululla, että haluaisi tulla teille siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä mamma olisi voinut vähän ohjailla innostusta realistisempaan suuntaan. Se kun on aikuisten tehtävä, vaikka kuinka lapsi innostuisi.
Juuri näin. Lannistaminen on aikuisten tehtävä.
Täällä puhutaan kuin siivous olisi jotain ihmeellisen kummallista. Jos imuroi ja pyyhkii pölyt, ei hirmuista hygieniapassia tai tulityöturvallisuuskorttia tarvita. Hieno poika, kun uskoo itseensä, ei tuijota vaan kännykkää ja keksii tekemistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole moittinut, mutta ymmärrän hyvin, että monia muita voi ärsyttää tekopyhyys ja kaksienaismoralismi näissä jutuissa, koska usein näitä lapsia verrataan työttömiin, jotka mukamas ovat laiskoja kun eivät pysty samaan. Ero vaan on se, että kaikkia lapsia auttavat heidän omat vanhemmat (on ollut mm.marjanpoimijoita ja jätskikisakan perustaneita). Eivät he itse aja autolla metsään 10 marjasangon kanssa eivätkä he ota selvää kaikista lain kiemuroista. Aika moni myös ajattelee (periaatteessa ihan aiheesta), että kiva kannustaa nuorta, mutta kuinka moni ajattelee, että kiva auttaa työtöntä Penaa tai Pirkkoa, joka mainostaa kaupan ilmoitustaululla, että haluaisi tulla t
Erona on juuri se, että lapsia vielä kasvatetaan, heissä on potentiaalia vaikka mihin kun vähän autetaan. Heitä voi vähän tuupata oikeaan suuntaan ja ihmetellä sitten sitä oppimista! Kaikki meistä on ollut joskus lapsi, ja silloin oli se tekemään oppimisen kulta-aika.
- kodin avaimet 12 vuotiaalle?
- yrityksen vakuutusasiat?
- sopimuksen tekeminen alaikäisen kanssa?
- koulutus ja tietänys eti matetiaaleista ja pesuaineiden kestävyydestä?
minä en uskalla palkata jos ja kun jotain sattuu KUKA KORVAA entäs laskutus.