Hankalat tunteet äitiäni kohtaan
Minä olen vasta nyt muutama vuosi sitten alkanut irtaantumaan äidistäni, olen yli 40v nainen. Terapian avulla ymmärsin, että äitisuhde ei todellakaan ole ollut noh sanotaan vaikka normaali. Olin ties kuinka monta vuotta likasanko jolle äiti soitti ja valitti elämäänsä. Kun itsellä oli vaikeaa, äiti auttoi mutta ei osannut oikeasti kuunnella kun minulla olo vaikeaa. Äitini muuttui veljeni kuoltua. Lisäks hänen miehensä menehtyi vastikään ja se on syventänyt hänen ongelmiaan. Äiti on taantunut, välillä ongelmia laskujen maksussa ym. Muistitestit tehty ja niiden mukaan ei olisi muistisairautta.
Musta välillä tuntuu että mä en halua olla ollenkaan tekemisissä äidin kanssa, mutta sitten tunnen syyllisyyttä. Olen vihainen hänelle, mutta myös surullinen hänen muuttumisesta. Mua huolettaa hänen tila ja sitten taas ärsyttää kun hän ei tee itse mitään sen eteen että toipuisi. Jotenkin tätä koko pakkaa on tosi hankala käsitellä.
Neuvoja tai kokemuksia?
Kommentit (32)
Tämä digitalisaatiomme on tehnyt vanheneville ihmisille asioiden hoitamisesta tuskallista. Verkkopalveluja päivitetään jatkuvasti. Juuri kun on opittu, mistä jollakin sivulla jotain voi hoitaa, edessä on toisenlainen sivu. Jolla teksti on mahdollisesti vielä pienempää, eikä sellaisia silmälaseja löydy, millä sitä tihrua lukisi.
Lääkäriasioitakaan ei voi enää hoitaa puhelimessa.
En yhtään ihmettele, jos vanhempi ihminen turhautuu. Sama on edessä meillä kaikilla
Vierailija kirjoitti:
Tämä digitalisaatiomme on tehnyt vanheneville ihmisille asioiden hoitamisesta tuskallista. Verkkopalveluja päivitetään jatkuvasti. Juuri kun on opittu, mistä jollakin sivulla jotain voi hoitaa, edessä on toisenlainen sivu. Jolla teksti on mahdollisesti vielä pienempää, eikä sellaisia silmälaseja löydy, millä sitä tihrua lukisi.
Lääkäriasioitakaan ei voi enää hoitaa puhelimessa.
En yhtään ihmettele, jos vanhempi ihminen turhautuu. Sama on edessä meillä kaikilla
Totta tämäkin, mutta minun äiti on ollut todella näppärä digiasioissa, näppärämpi kuin moni ikäisensä. Ei ole tarvinnut apua aiemmin ollenkaan. Nyt miehensä kuoleman jälkeen taantunut.
Ap
Tunnistan saman ärtymyksen ja syyllisyyden sekamelskan tunteet äitiäni kohtaan.
Äidilläni on onneksi hyvä, taloudellinen tilanne ja minä yksinkertaisesti järjestin hänelle puheapua=kuuntelijan ja se toimii. Sanoin äidille suoraan, etten ole hellä ja auttavainen tytär ja tulen vain pahalle päälle kaikesta.
Noudatan oman lääkärini ohjetta, että parempi hyvä viisi minuuttia äidin kanssa kuin helvettiä 30 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni on onneksi hyvä, taloudellinen tilanne ja minä yksinkertaisesti järjestin hänelle puheapua=kuuntelijan ja se toimii. Sanoin äidille suoraan, etten ole hellä ja auttavainen tytär ja tulen vain pahalle päälle kaikesta.
Noudatan oman lääkärini ohjetta, että parempi hyvä viisi minuuttia äidin kanssa kuin helvettiä 30 minuuttia.
Meillä äidillä on onneksi psyk sairaanhoitaja joka soittaa säännöllisesti että sen puolesta asia kunnossa. Taloudellisesti myös kohta asiat ok. Äiti kyselee aina puhelimessa että miksi olen niin ärtynyt ja en osaa sanoa muuta kuin että mua ärsyttää. Joskus olen vastannut että turhauttaa nuo samojen asioiden kysely.
Ap
Niin ja vielä sen verran, että mun veli on viisas, hän irtautui äidistä aiemmin kuin minä. Laittoi estoja puhelimeen jos äiti soitteli liikaa yms. Laittaisin varmaan itsekin nykyään, mutta nyt kun veli on kuollut on ajatus että ei äidillä ole ketään jos minäkin hänet hylkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista on tullut pelkkiä narsisteja. Terapiassa opitaan sitten viimeistään se ainoa asia, joka kiinnostaa, minä, minä, minä.
Minun 87-vuotias äitini on aina ollut narsisti, vaikka ei ole käynytkään terapiassa. Hänen tarpeensa ovat aina olleet tärkeämpiä kuin hänen lastensa tarpeet. Niin ettei tämä mikään uusi asia ole.
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee usein menetyksiä elämässä jotka ovat raskaita käsitellä. Ap: n äidilläkin, joita varmasti suree. Nuoret olette turhan kylmiä ja kovia, pikkasen ymmärrystä soisin. Samaan aikaan mässytetään kuinka tahdomme auttaa kaikkia maailman raskautettuja😳
Älä viitsi. Ap:n veli kuoli, mutta vain äiti sai surra? Nuoret eivät ole sen kylmempiä ja kovempia kuin vanhatkaan, ja kyllä heilläkin on oikeus vaatia ymmärrystä ja kunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudatan oman lääkärini ohjetta, että parempi hyvä viisi minuuttia äidin kanssa kuin helvettiä 30 minuuttia.Meillä äidillä on onneksi psyk sairaanhoitaja joka soittaa säännöllisesti että sen puolesta asia kunnossa. Taloudellisesti myös kohta asiat ok. Äiti kyselee aina puhelimessa että miksi olen niin ärtynyt ja en osaa sanoa muuta kuin että mua ärsyttää. Joskus olen vastannut että turhauttaa nuo samojen asioiden kysely.
Ap
Lopeta itsesi syyllistäminen. Et ole vastuussa äidistäsi. Aikuisetkaan lapset eivät ole olemassa yksinomaan vanhempiaan varten.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on omituinen käsitys kuten monilla suomalaisilla on näistä, että ihminen jotenkin toipuisi "kun vaan jotain tekisi" toipuakseen. Usein tämä vaatimus kohdistetaan sairaaseen tai uupuneeseen ihmiseen. Joissakin tapauksissa ei ole aina täysin toipuva, joskus voi olla tai siis se vie aikaa. Osa ei voi tilalleen mitään. Auta laskujen maksussa ajoissa ettei tule velkaa ja sellaisessa, tai muu sukulainen auttaa. Hän ei voi olla nyt äidin roolissa täysin tai ei osaa tukea sua. Älä keskustele mitään syvällistä jossa koet ristiriitoja, ehkä säätilat ja muu. Elä omaa elämääsi kuitenkin. Ehkä sulle on muu tukipilari kuin äiti, sinä itse ja joku muu. Sä vahvistut. Sekin vie hieman aikaa, että ajatukset tasoittuu. Irrota syyttelystä ja mistä ikinä, jos voit.
Tai ei ole koskaan voinut/ osannut/halunnut olla. Itse en voi auttaa laskun maksussa ajoissa, koska minulle ei kerrottu tulleista laskuista ajoissa vaikka kysyin.
Jos tahdot itsenäisemmän elämän, aloita se nyt.
Vähennät tietenkin äidistäsi huolehtimista, sairaanhoitaja kyllä auttaa häntä eteenpäin saamaan tukea ja apua muualta. Kun olet huolehtinut ja auttanut, on varmaan katsottu, että muuta ei tarvita.
Puhelimeen tietenkin laitat määräajan äidillesi, vaikka puoli tuntia päivittäin. Hätäpuhelinnumero hänellä varmaan onkin tarrassa puhelimessaan.
Ja sitten ihan oikeasti alat vierottaa itseäsi äitisuhteesta. Hankit harrastuksia, työtä, matkustat, eli alat tehdä enemmän kaikkea, mikä kiinnostaa. Menet vaikka koulutukseen tai kurssille. Niitäkin on eri puolilla Suomea, pääset hetkeksi irrottautumaan arjesta ja opit paljon uutta ja kiinnostavaa. Kysy työvoimatoimistosta ja seuraa lehti-ilmoituksia.
Kerrot yhä uudelleen äidille, että rakastat häntä ihan niinkuin ennenkin, mutta nyt eletään uutta vaihetta ja tarvitset paljon lisä omaa aikaa ja tekemistä. Ja sitten vain pysyt päätöksissäsi ja toteutat muutossuunnitelmasi oman elämäsi suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tahdot itsenäisemmän elämän, aloita se nyt.
Vähennät tietenkin äidistäsi huolehtimista, sairaanhoitaja kyllä auttaa häntä eteenpäin saamaan tukea ja apua muualta. Kun olet huolehtinut ja auttanut, on varmaan katsottu, että muuta ei tarvita.
Puhelimeen tietenkin laitat määräajan äidillesi, vaikka puoli tuntia päivittäin. Hätäpuhelinnumero hänellä varmaan onkin tarrassa puhelimessaan.
Ja sitten ihan oikeasti alat vierottaa itseäsi äitisuhteesta. Hankit harrastuksia, työtä, matkustat, eli alat tehdä enemmän kaikkea, mikä kiinnostaa. Menet vaikka koulutukseen tai kurssille. Niitäkin on eri puolilla Suomea, pääset hetkeksi irrottautumaan arjesta ja opit paljon uutta ja kiinnostavaa. Kysy työvoimatoimistosta ja seuraa lehti-ilmoituksia.
Kerrot yhä uudelleen äidille, että rakastat häntä ihan niinkuin ennenkin, mutta nyt eletään uutta vaihetta ja tarvitset paljon lisä omaa aikaa ja tekemistä. Ja sitten va
Ei meidän äiti-tytär suhteessa sanota että minä rakastan sinua 😂😂 Ja siis mun elämä on jo kaikkea tuota. Me ollaan aktiivinen perhe, mulla on koiria joiden kanssa puuhastelen. Käyn äidillä varmaan kerran kuussa ja nykyään ei onneksi soita enää päivittäin.
Ap
Meille tulee usein menetyksiä elämässä jotka ovat raskaita käsitellä. Ap: n äidilläkin, joita varmasti suree. Nuoret olette turhan kylmiä ja kovia, pikkasen ymmärrystä soisin. Samaan aikaan mässytetään kuinka tahdomme auttaa kaikkia maailman raskautettuja😳