Oon 60-vuotias nainen ja miehet ja nuoret on jatkuvasti neuvomassa mulle tietotekniikkaa vaikka en kysy
Mikä oletus tämä on? Mä olen töissä tietokonevastaava, asennan ohjelmat, ratkaisen ongelmat ja olen käynyt alan koulutusta. Lähinnä se ärsyttää että aletaan neuvoa lapsellisia asioita edes kysymättä tarvitsenko apua.
Esimerkkinä nyt vaikka että olen tekemässä vaikka kännykällä jotain päivitystä ja sanon että odota hetki, teen tämän homman niin tullaan siihen viereen neuvomaan miten se pitää tehdä ilman että olen sanallakaan vihjannut etetä tarvitsen neuvoa. Sanon tässä tilanteessa vain nätisti että kiitos että koetat auttaa mutta olen tehnyt tämän kymmeniä kertoja ja osaan kyllä kiitos. Eihän tämä muuten olisi ongelma, mutta kun sitten loukkaantuvat ja vastaus on tyyliin "ei sitten kun apu ei kelpaa". Lähinnä tämä sellaisten kanssa jotka eivät tunne kovin hyvin mutta joiden kanssa on tekemisissä. Kyse on hyvin yksinkertaisista asioista - töissäni teen monin verroin monimutkaisempia. Tänään yksi neuvoi että txt.tiedosto ei päivity itsestään, mun pitää lähettää se hänelle tallennettuna. Voi elämän kevät, luuleeko joku oikeasti noin?
Kommentit (32)
Olin iloinen kun neuvottiin. En ole erityisen tyhmänä pidetty, oli se vaan aluksi vaikeaa, kuitenkin helpompaa kuin luulin. Ilman apua en olisi selvinnyt silti.
Kyllä se on ihan päinvastoin! IT-alaa tunteva 60-vuotias nainen joutuu koko ajan neuvomaan vanhoja ukkoja, jotka on ihan kädettömiä puhelinten ja tietokoneiden kanssa. Välillä joutuu ihan teeskentelemään, ettei osaa, niin saa olla rauhassa, kun ne ei edes opi, vaikka kuinka neuvoisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta, että tämäkin jonoutettiin:
Miksi sinun ikäinen ... ei saa sanotuksi niille ...lle, että annapa olla, kyllä minä tämänkin hoidan itse? Tai no, kyllä minä ymmärrän, että kiva niitä ... on joskus katsella. Onhan niistä sentään vähän silmäniloa, vaikka ei mitään hyötyä vaan pikkuisen haittaa.
Ne sanat oliva t,ämmä nuo ruk,ainen ja poi,kia.
Miksi käytät naisesta rumaa sanaa ja miehistä neutraalia? Noinko sun kotonakin puhutaan?
Mitä sinä nyt yrität? Itse olen yli 6-kymppinen, eikä tulisi mieleenikään verrata 80-lukua ja tätä päivää vaikka olinkin kehittämässä sitä www-juttua.
Vierailija kirjoitti:
En ole tavannut elämässäni vielä yhtäkään naista, joka olisi todella hyvä tietokoneiden kanssa. Edes tuntemani koodarinaiset ei yleisellä tasolla tiedä tietokoneista erityisen paljon.
tai hei, yksi sellainen ruma raappahousu kuuskymppinen mummo taisi tietää jotain. Mutta se oli niin ruma ja epäseksikäs ettei voi laskea.
Niin, et tietenkään ole. Ensin pitäisi tuntea edes yksi nainen, jotta tuohon olisi edes mahdollisuus.
Aloittaja, tuo asia ei liity millaan tavalla sinuun tai edes tietokoneisiin. Mansplaining on noilla selkäytimessä ja jo nuoret yksilöt alkavat osoittamaan tuota taipumusta varhaisessa vaiheessa kasvukautta.
Vierailija kirjoitti:
En ole tavannut elämässäni vielä yhtäkään naista, joka olisi todella hyvä tietokoneiden kanssa. Edes tuntemani koodarinaiset ei yleisellä tasolla tiedä tietokoneista erityisen paljon.
tai hei, yksi sellainen ruma raappahousu kuuskymppinen mummo taisi tietää jotain. Mutta se oli niin ruma ja epäseksikäs ettei voi laskea.
Kyllä he tietävät, luultavasti paljon enemmän kuin sinä. Et vaan kuuntele mitä sanovat ja haluat miesselittää alentaaksesi naisia. Nauravat sulle selän takana mutta eivät halua nolata sinua. Naiset on kohteliaita.
Minä olen 68 v. nainen ja neuvon välillä minua nuorempiakin älypuhelimen ja tietokoneen käytössä. Työelämässä ehdin käyttää tietokoneita 40 v. , olen toiminut myös työelämässä tietotekniikan tehtävissä ja koska perusteet ovat hyvin hallinnassa on helppo päivittää tietotaitojaan sitä mukaa kuin tekniikka kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ap:n viestissä ihmetyttää, miksi ylipäätään sanot, mitä teet kännykälläsi tai tietokoneellasi. Minäkin olen kuusikymppinen, mutta ei mulla ole tilanteita, jolloin kailottaisin muille, mitä aion tehdä. Ketään neuvojia ei ympärilläni pörrää.
No tilanne on esim. jossain järjestötoiminnassa jossa teen jonkun asian järjestön puolesta. Vaikkapa Sim-kortin vaihtaminen järjestön puhelimeen oli kerran tällainen tilanne. Mä olin hakenut sen ja aloin vaihtaa niin siihen tuli joku viereen pätemään että mä voin kyllä tehdä sen jos sä et osaa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ap:n viestissä ihmetyttää, miksi ylipäätään sanot, mitä teet kännykälläsi tai tietokoneellasi. Minäkin olen kuusikymppinen, mutta ei mulla ole tilanteita, jolloin kailottaisin muille, mitä aion tehdä. Ketään neuvojia ei ympärilläni pörrää.
No tilanne on esim. jossain järjestötoiminnassa jossa teen jonkun asian järjestön puolesta. Vaikkapa Sim-kortin vaihtaminen järjestön puhelimeen oli kerran tällainen tilanne. Mä olin hakenut sen ja aloin vaihtaa niin siihen tuli joku viereen pätemään että mä voin kyllä tehdä sen jos sä et osaa. Ap.
Et kai malttanut jättää sanomatta, että 'olen vaihtanut näitä ennen kuin sinä synnyit'?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta, että tämäkin jonoutettiin:
Miksi sinun ikäinen ... ei saa sanotuksi niille ...lle, että annapa olla, kyllä minä tämänkin hoidan itse? Tai no, kyllä minä ymmärrän, että kiva niitä ... on joskus katsella. Onhan niistä sentään vähän silmäniloa, vaikka ei mitään hyötyä vaan pikkuisen haittaa.
Ne sanat oliva t,ämmä nuo ruk,ainen ja poi,kia.
Miksi käytät naisesta rumaa sanaa ja miehistä neutraalia? Noinko sun kotonakin puhutaan?
Näillä seuduilla ämmäon arvostettu vanhempi nainen. Siis tällainen kuin minä, ja aloittaja.
Ei tässä näin miehenä nyt oiken muu kiinnosta kuin että onko ap varattu?