Ehkäisy ja haluttomuus naisilla
Ovulaatio on se aika kun seksihalut nousee tappiin. Tuo aika kierron alusta ovulaatioon tuo muutenkin energisyyttä ja puhtia tullessaan.
Mitä sitten, kun ovulaatiota ei tapahdu? Miettiikö ihmiset oikeasti kuinka suuri merkitys tällä on seksihaluihin? Ihmetellään, kun ei naista seksi kiinnosta, tai kiinnostaa vain vähän. Syitä haetaan kotitöiden tekemisistä ja ties mistä. Mutta kuinka usein pohditaan ehkäisyn merkitystä?
Monet naiset lisäksi käyttävät hormonaalista ehkäisyä teini-iästä asti, eivätkä edes tiedä millaisia olotiloja luonnollinen kierto tuo. Väittäisin, että tuo kierron ensimmäisen puoliskon energiabuustin puutekin vaikuttaa kaiken muun lisäksi seksielämään. Ei vaan jaksa, vaikka ehkä vähän mieli tekisi.
Kommentit (21)
Mä tiedän, että mun halujen väheneminen johtuu minipillereistä. Seksikään ei tunnu yhtä hyvältä kuin ilman pillereitä.
Eli nainen on kuin vaihdevuosissa, vaikka olisi parikymppinen.
Palstalla on jatkuvasti murheellisia miehiä ihmettelemässä, kun vaimoa ei seksi kiinnosta. Ottakaa nyt ihmeessä huomioon tämä ehkäisyasia, kun pohditte syitä.
Vielä lisäksi, muistan viime kuukausilta jonkun artikkelin, jossa urheilijanainen ihmetteli yleisen energiatasonsa nousua, kun alkoivat yrittämään vauvaa. Hän oli käyttänyt nuoresta saakka hormonaalista ehkäisyä, ja tajusi vasta lopetettuaan miten kokonaisvaltaisesti se oli vaikuttanut häneen.
Tämä on aihe, mistä pitäisi mielestäni puhua paljon enemmän.
Ap
Silti moni mies mieluusti jättää ehkäisyn naisen vastuulle 🤷🏼
Itsellä ollut hormonikierukka useamman vuoden. Ehkä alkuun tuntui seksi kiinnostavan vähemmän mutta tasoittui sitten. Vähän kun lämmittelee niin sytyn kyllä mukaan hommaan. Vaihto on tullut ajankohtaiseksi ja uskon ottavani uuden samanlaisen. Että joo, en itse ainakaan laita kierukan piikkiin satunnaista haluttomuutta. Tämä on minun kokemukseni. Niin ja plussana todella niukat kuukautiset, se jos mikä todella helpottaa elämää!
Olen kayttänyt e-pillereitä vuosia kahteen otteeseen, enkä huomannut mitään eroa niihin vuosiin kun en käyttänyt. Itse asiassa suhteessa jossa en käyttänyt mitään hormoivalmisteita kärsin haluttomuudesta, joka siis johtui muista muista syistä. Lapsen saatuani otin hormonikierukan, eikä silläkään ollut vaikutusta haluihin. Nyt on taas hormonikierukka vaihdevuosioireisiin eikä vaikuta haluihin edelleenkään. Halua on siis riittänyt mun elämässä, mutta uskon kyllä että jollakin toisella hormonaalinen ehkäisy voi toimia toisin.
Itse syön e-pillereitä ja täytyy sanoa, että minun haluihin ei pillereiden syöminen vaikuta. Et eipäs yleistetä.
Naiset on yksilöitä.
Ja sanon samaa kuin yksi edellinen kirjoittaja, että ehdottomana plussana myös minulla niukat kuukautiset ja lisäksi akne pysyy kurissa pillereillä eli minä käytän pillereitä en vaan ehkäisyyn vaan myös lisäämään elämän laatuani.
Käytin kymmenen vuotta yhdistelmäehkäisyä. Olin aina todella kuiva ja haluton. Harmi kun nämä olivat juuri nuoruusvuoteni ilman lapsia saman miehen kanssa. Olisi ollut aikaa peuhata sängyssä. Seksiä oli kuitenkin pari kertaa viikossa ja ilomielin tyydytin välillä miehen muutenkin kun en itse halunnut.
Sitten tein lapsia ja valitsin hormonikierukan seuraavaksi 20 vuodeksi. Nyt kosteus parantui ja teki mieli. Pikkulapsiaikana ei kuitenkaan jaksanut ja ehtinyt enempää, joten seksi jatkui samaa tasoa kuin aiemmin.
Sitten vihdoin lasten kasvaessa seksihalut vaan lisääntyivät. Seksiä. Oli 3-4 kertaa viikossa. Lisäksi tyydytimme välillä toisiamme. Välillä mies ei jaksanut seksiä, joten koska olin halukas, hän tyydytteli minua taitavasti sormilla.
No suhde loppui muista syistä kuin seksistä. Nyt muutaman fb kokeilun jälkeen olen päättänyt pysyä yksin. Tässä menee toki hukkaan halukas nainen. Mutta kun en ole löytänyt vakisäätöä, niin en jaksa enää yrittää.
Mullakin on tavallaan haluttomuutta, uskon johtuvan pillereistä. Tai siis ei käy seksi mielessä sitten ikinä tai tee oma-alotteisesti mieli seksiä. Kun mies tekee alotteen, sitten kyllä löytyy halua.
Pidän pillereistä muuten. Ei ole menkkoja eikä niihin liittyviä ongelmia ja hirvittäviä kipuja eikä tarvi säheltää kortsujen kanssa. Ihon kuntoon ei pillerit ole valitettavasti auttaneet ja huomaan olevani vartalostani löysempi kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Itse syön e-pillereitä ja täytyy sanoa, että minun haluihin ei pillereiden syöminen vaikuta. Et eipäs yleistetä.
Naiset on yksilöitä.
Ja sanon samaa kuin yksi edellinen kirjoittaja, että ehdottomana plussana myös minulla niukat kuukautiset ja lisäksi akne pysyy kurissa pillereillä eli minä käytän pillereitä en vaan ehkäisyyn vaan myös lisäämään elämän laatuani.
Ne hormonit vaikuttaa suhun kuitenkin ja aika paljon, et voi kieltää sitä.
Ole onnellinen että saat mukavia sivuvaikutuksia, kuten paremman ihon, etkä niitä huonompia, kuten haluttomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on yksilöitä.
Ole onnellinen että saat mukavia sivuvaikutuksia, kuten paremman ihon, etkä niitä huonompia, kuten haluttomuutta.
Joo kyllähän ne hormonit vaikuttaa, mutta mulla pelkästään positiivisesti. Mietin myös, että ehkä syy miksi pillerit eivät aiheuta haluttomuutta tai kuivuutta alakerrassa on se, että minulla on aina ollut voimakas libido ja muutenkin seksin suhteen myönteinen asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on yksilöitä.
Joo kyllähän ne hormonit vaikuttaa, mutta mulla pelkästään positiivisesti. Mietin myös, että ehkä syy miksi pillerit eivät aiheuta haluttomuutta tai kuivuutta alakerrassa on se, että minulla on aina oll
Minullakin on todella korka libido, mutta kyllä se hormonaalinen ehkäisy sitä vain vähentää. Itsellä luomusti yhdynnän tarve 1-3 krt päivässä, hormonaalisella ehkäisyllä hätinä kerran viikossa. En ikinä käyttäisi enää hormoneita ehkäisyyn, onneksi on kondomi, helppo ja toimiva, eikä haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Käytin kymmenen vuotta yhdistelmäehkäisyä. Olin aina todella kuiva ja haluton. Harmi kun nämä olivat juuri nuoruusvuoteni ilman lapsia saman miehen kanssa. Olisi ollut aikaa peuhata sängyssä. Seksiä oli kuitenkin pari kertaa viikossa ja ilomielin tyydytin välillä miehen muutenkin kun en itse halunnut.
Sitten tein lapsia ja valitsin hormonikierukan seuraavaksi 20 vuodeksi. Nyt kosteus parantui ja teki mieli. Pikkulapsiaikana ei kuitenkaan jaksanut ja ehtinyt enempää, joten seksi jatkui samaa tasoa kuin aiemmin.
Sitten vihdoin lasten kasvaessa seksihalut vaan lisääntyivät. Seksiä. Oli 3-4 kertaa viikossa. Lisäksi tyydytimme välillä toisiamme. Välillä mies ei jaksanut seksiä, joten koska olin halukas, hän tyydytteli minua taitavasti sormilla.
No suhde loppui muista syistä kuin seksistä. Nyt muutaman fb kokeilun jälkeen olen päättänyt pysyä yksin. Tässä menee toki hukkaan halukas nainen. Mutta kun en ole löytän
Eli olet uhrannut koko elämäsi miehen tyydyttämiseen. Mietin, että kaiken tuon ajan olisit voinut käyttää omaan seksuaaliseen nautintoosi. Miksi käytit hormoneita etkä esim kondomia?
Ei ole vaikuttanut millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on yksilöitä.
Tietenkin vaikuttaa, ei kai niitä pelkästä pillerin nielemisen ilosta napsita. Ja varmasti myös jokainen jonka lääkkeet vaikuttaa kuten pitikin ilman ikäviä sivuvaikutuksia on tyytyväinen, ei huolta.
Osalla vaikuttaa haluihin, osalla ei. Olen ollut pitkiä aikoja ilman pillereitä, mutta käyttänyt myös vuosia putkeen. En ole huomannut mitään eroa haluissa (ovulaatiopanetus on minulle ihan tuntematon juttu, seksiä tekee mieli tasaisesti), mutta ihon kunto on selvästi parempi pillereiden kanssa.
Mulla ollut monta kierukkaa. Ei ikinä vaikuttanut haluihin. Päinvastoin kasvoi vuosi vuodelt. Aina käy kuumana ja märkänä. Se on inhottavaa kun miehelle taas ei seksi oo tärkeä. Välillä saa nopean. Se turhauttaa ja on kaikin puolin kamalaa. Nyt ilman ehkäisyä pari vuotta ku steriloinnissa käynyt. Samat valtavat halut koko ajan. Kaikilla ei vaikuta
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut monta kierukkaa. Ei ikinä vaikuttanut haluihin. Päinvastoin kasvoi vuosi vuodelt. Aina käy kuumana ja märkänä. Se on inhottavaa kun miehelle taas ei seksi oo tärkeä. Välillä saa nopean. Se turhauttaa ja on kaikin puolin kamalaa. Nyt ilman ehkäisyä pari vuotta ku steriloinnissa käynyt. Samat valtavat halut koko ajan. Kaikilla ei vaikuta
Ilmeisesti sinulla kuparikierukka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sinulla kuparikierukka?
Ei vaan hormonikierukk. Mirena. En muuten ois vastannut edes
Itellä Mirena, hormonikieruksk vei halut aivan nollaan. Kahdesti olen sitä vielä kokeillut.
ja aina sain kuulla, että ei voi vaikuttaa koska imeytyy vain paikallisesti. Noh, kun se otettiin pois niin pari viikkoa meni kun kehon omat hormonit heräsi, oli ovulaatio tai ei, niin mua panettaa joka pv. Nyt on tosin kohtukin pois( munasarjat jäi) eli omilla hormoneilla mennään täysin ja seksiä on joka pv, jos ei illalla niin sit heti aamulla. Enää ei menkatkaan rajoita. Eli todella isosti mulla kyllä vaikutti hormonikierukka, mutts kun jokaisella naiskeholla on omanlaisensa sekin kehon hormoni tasapaino, jos siihen tulee jokin sopimaton hormoni, niin taatusti vaikuttaa.
Ennen kohdunpoistoa mulle kokeiltiin Slinda-minipillereitä, panohaluja ei vienyt mutta muutoin tuli ihme kammotusoloja, käyttöselosteessa ihan mainittuja. Mutta tosiaan ton Slindan aikana tutustuin ekaa kertaa siihen että on on eri tyyppisiä hormoneja, eli toiset vaikuttaa oman kehon mies ja naishormoni tasapainoihin. Eli se jos heilahtaa suuntaan toiseen liikaa niin voi mennä halut tai lisätä, riippuen kehon omasta hormonitasapainosta. Ja ihan selkeästi kyllä tunnistin oman kehon, ja mikä kävisi. Tuon kun olisi tiennyt kauan sitten. Mutta enää ei häviä halut, kun ehtisi vaan hoidella nämä nykyisetkin. Mutta toivon tosiaan että jokainen nainen voisi käyttää sellaista hormonia joka soveltuu, ei vie haluja tai aiheuta muutakaan sivuoiretta, itsellekin kun ne tuli sillai vähitellen niin niihin turtui ja tottui.
Itellä Mirena, hormonikierukka vei halut aivan nollaan. Kahdesti olen sitä vielä kokeillut.
ja aina sain kuulla, että ei voi vaikuttaa koska imeytyy vain paikallisesti. Noh, kun se otettiin pois niin pari viikkoa meni kun kehon omat hormonit heräsi, oli ovulaatio tai ei, niin mua panetti joka pv. Nyt on tosin kohtukin pois( munasarjat jäi) eli omilla hormoneilla mennään täysin ja seksiä on joka pv, jos ei illalla niin sit heti aamulla tai molempina. Enää ei menkatkaan rajoita. Eli todella isosti mulla kyllä vaikutti hormonikierukka, mutta kun jokaisella naiskeholla on omanlaisensa sekin kehon hormoni tasapaino, jos siihen tulee jokin sopimaton hormoni, niin taatusti vaikuttaa.
Ennen kohdunpoistoa mulle kokeiltiin Slinda-minipillereitä, panohaluja se ei vienyt mutta muutoin tuli ihme kammotusoloja, käyttöselosteessa ihan mainittuja, joten en hirviäisi sitä suositella. Mutta tosiaan ton Slindan aikana tutustuin ekaa kertaa siihen että on on eri tyyppisiä hormoneja, eli toiset vaikuttaa oman kehon mies ja naishormoni tasapainoihin. Eli se jos heilahtaa suuntaan toiseen liikaa niin voi mennä halut tai lisätä, riippuen kehon omasta hormonitasapainosta. Ja ihan selkeästi kyllä tunnistin oman kehon, ja mikä kävisi. Tuon kun olisi tiennyt kauan sitten. Mutta enää ei häviä halut, kun ehtisi vaan hoidella nämä nykyisetkin. Mutta toivon tosiaan että jokainen nainen voisi käyttää sellaista hormonia joka soveltuu, ei vie haluja tai aiheuta muutakaan sivuoiretta, itsellekin kun ne tuli sillai vähitellen niin niihin turtui ja tottui. Tosiaan se mikä käy toiselle niin toiselle ei. Mutta kokeiluunkin voi mennä pitkä aika, että keho tottuu
"Monille tulee yllätyksenä, että yhdistelmäehkäisypillereitä (jotka sisältävät sekä synteettistä estrogeeniä että progestiiniä) käytettäessä kuukautiskierto on pysähtynyt, ovulaatiota ei tapahdu ja munasarjat ovat kuin vaihdevuosia vastaavassa lepotilassa."
"Ehkäisypillereillä syntyvä vuoto ei ole kuukautisvuoto, vaan synteettisten hormonien aiheuttama tyhjennysvuoto pilleritauon aikana.
Suurin osa ns. minipillereistä, jotka sisältävät pelkkää progestiiniä, vaikuttaa samalla tavalla. "
"Hormonikierukan vaikutus kiertoon on yleensä vielä pillereitä huonommin tiedossa."
"Tutkimusten mukaan suurimmalla osalla hormonikierukan käyttäjistä ovulaatio tapahtuu ja vain kuukautisvuoto jää pois tai ainakin niukentuu. Osalla hormonikierukan käyttäjistä kuitenkin kierto pysähtyy, eikä ovulaatiota tapahdu. "
https://www.hormonia.fi/blog/hormonikierukka-ja-ovulaatio
Ap