Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut kätilöt eivät anna puudutetta ennen tikkaamista (synnytyksen jälkeen)?

Vierailija
17.05.2008 |

Synnytyspalstoilta olen lukenut, että joidenkin synnyttäjien alapäätä on kursittu kasaan aivan ilman puudutetta vaikka ovat pyytäneet puud. Miksi? Tuskin kukaan kätilö huvikseen äitiä kiduttaa? Pienemmästäkin puudutetaan ja ei niin herkkiä alueitakin, esim. jos tikataan kättä. Mikä sinulla/tutullasi on ollut syynä? Tai jos olet kuullut jostain tapauksesta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista, että olisi sattunut.

Vierailija
2/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitettiin puudutusta kyllä molemmilla kerroilla, mutta toisella kertaa ei mennyt ihan kohdilleen ja kun pyysin lisää, niin kätilö sanoi, ettei oo enää kun yx tikki, puudutus sattuis enemmän..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en huomannut puudutustilannetta (joku suihke ilmeisesti), mutta kyllä mulla puudutus väkisin oli koska neulominen ei sattunut yhtään.

Vierailija
4/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ennestään ja tikkaaminen voi olla tosi vaikeaa jos koko välilihan alue on turvoksissa

Vierailija
5/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei vain äidit useastikaan huomaa. Nämä "minua ei puudutettu" -jutut ovat urbaania legendaa, joko äiti ei ole huomannut puudutusta, tai sitten puudutus ei ole vielä vaikuttanut jos jotain tuntuu.

t: 10v kätilönä

Vierailija
6/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä jaksa uskoa, ettei puudutusta kaikille anneta. Ne ei ole vaan hoksanneet, kun kätilö on puuduttanut. Minultakin kätilö puudutti ponnistusvaihessaa, kun meinasi leikata välilihan. En kyllä huomannut koko tapausta. Ei sitten kuitenkaan tarvinnut leikata. Ompelutilanteessa oli myös puudutettu, mutta tuntui kuitenkin välillä inhottavalta.

Vierailija
7/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörii kaikki asiat mielessä synnytyksen lähestyessä :)

Esikoisen syntymän jälkeen sain itse kunnon puudutteet. Lääkäri tuikki monta piikkiä ja tikkasi reilun tunnin. Alapää "vähän" räjähti :/

Ap

Vierailija
8/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(anteeksi, en muista tarkemmin, missä!), että synnytyksen jälkeisiin tikkauksiin laitetaan usein vain sitä suihketta, se ei riitä ja pitäisi puuduttaa kunnolla!

Siksi kai sitten monilla sattuu? Siis en muista edes, oliko lääkäri, kirurgi vai mikä.

Itselläni en tiedä mitä tehtiin ennen puudutusta, ei tuntunut pahalta. En minäkään oikein usko, että ilman mitään puudutteita tikattaisiin. Mutta ehkä tässä osin on taas vähän sitä, että synnytyksen ja sen jälkeisten toimenpiteiden kuuluukin olla kipeitä, kärsi, kärsi, nainenhan vain olet.

Vierailija
9/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilihakin leikattiin ilman puudutusta ja se kyllä sattui.

Tosin näistä tapahtumista on 20v aikaa.

Vierailija
10/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mikään legenda ainakaan 17 vuotta sitten. Repesin pahasti ja minua ommeltiin kaksi tuntia aivan ilman puudutusta. Pyysin ja rukoilin, mutta sitä ei kuulema voinut antaa. Sain diapamin, joka olisi aivan hyvin voinut olla karamelli. Mitään vaikutusta ei ollut.

Vierailija
11/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä tikkaus vaiheessakin vieläkin ei tarvii täällä valittaa kivusta!!!

Itse olen sitä onnellisena vetänyt molempien synnytysten jälkeen koska olen piikki kammoinen. Eli minulla ei ole edes epiduraalia ollut piikki kammontakia. Ainoa minkä olen antanut laittaa on kohdun kaulan puudutus mutta silloinkin vetelin ilokaasua kun laittoi piikit.

Vierailija
12/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi näin: Kätilö kyllä puudutti mutta puudutus ei auttanut yhtään vaan tunsin joka ainoan piston ihon läpi niin että peffa ei paikallaan pysynyt. Itkua vääntäen sanoin että sattuu aivan helv...tisti kun ompelee mutta kätilö totesi vaan että koetas nyt kestää tai miehes ei tykkää jos jätän tämän tälläiseksi. Eppari ja repeämä silloin tikattiin. n.8 tikkiä laitettiin.

Toista synnyttäessäni kerroin miten viimeksi tapahtui ja kuinka paljon se sattui. Sainkin tällä kertaa onnistuneen puudutuksen enkä tuntenut juuri mitään. Silloin oli pelkkä repeämä.

Kukaan ei ole osannut selittää mistä sattuminen ensimmäisellä kerralla johtui. Kummatkin ovat syntyneet niin nopeasti että puudutuksena on muutoin toiminut vain ilokaasu.

Vierailija
13/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miks ette pyydä ilokaasua jos puudutuksesta huolimatta sattuu?

Mulle ne olis antanu ilokaasua ku joutuvat istukkaa irrottelemaan (mahan päältä painellen)

mut en tarvinnu, luultavasti tosi hyvin onnistunu epiduraali vaikutti vielä.

Niin et varmasti sitä sais sit tikkauksenki ajaks. Ja muistelen yhden ystävän vedelleenki ilokaasulla ittensä tainnoksiin just ompelu vaiheessa...

Vierailija
14/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö sanoi ettei laita puudutusta, koska tikattavaa ei ole kuin muutama tikki. Olisi varmasti antanut puudutteen jos sitä olisin välttämättä halunnut. Hieman se kirveli ja langan veto läpi ihon tuntui ikävälle.

Vierailija
15/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaan ellen olisi lukenut sitä täältä.

15

Vierailija
16/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vakuuttivat, että tottakai. Oikeasti en kyllä muista että olisi millekään tuntunut. Esikoiselta tikattiin vissiin kans melkein tunnin... Mutta mulla oli harjoittelija, ja sillä vähän kesti. Vaan mikäpä siinä pötkötellessä. En ois jaksanu mihinkään suuntaan liikkua kuitenkaan.

Vierailija
17/17 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain suihkepuudutetta, joka ei auttanut mitään, vaikka sitä kuinka ruiskittiin... Ehkä se puudute ei vaan ole toiminut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan