Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolmas psykoosi takana ja hoitaja haluaa että menen töihin

Vierailija
11.07.2024 |

Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö joka on skitsofrenian kaltainen sairaus. Sairastin kolmannen kerran psykoosin tuossa pari vuotta sitten ja sen jäljiltä syön kahta eri neuroleptiä. Väsymys on kova ja kaikki tekeminen tuntuu raskaalta. Saatan maata sängyssä pitkiä aikoja tekemättä mitään. Olen välillä googletellut hoitokoteja. 

Nyt sitten hoitaja on saanut päähänsä että minut pitäisi laittaa työelämään. Hän on puhunut IPS-hankkeesta jossa pyritään työllistämään mielenterveyskuntoutujia. Siinä olisi joku valmentaja jonka kanssa etsittäisiin työpaikkaa vapailta työmarkkinoilta. 

Minua kyllä hirvittää töihin meno. Jaksamisen lisäksi minulla on ollut ongelmia myös muistin kanssa. Olen myös sosiaalisesti kömpelö ja outo joten todennäköisesti joutuisin työpaikkakiusatuksi. Olen miettinyt että olisiko kuntouttava työtoiminta parempi näin alkuun. 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitajalla ole päätösvaltaa, keskustele lääkärin kanssa !

Vierailija
22/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni psykoosisairas käy töissä neuroleptilääkityksen turvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on klotsapiinilääkitys ja käyn töissä. Ei neuroleptilääkitys ole syy jäädä pois työelämästä, kuten eivät psykoositkaan. Olen myös sosiaalisesti kömpelö, mutta töitäkin on monenlaisia. 

Minkälaisessa työssä käyt? Olen jostain lukenut että noin 10 % psykoosipotilaista käy töissä. 

Ap

Vierailija
24/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa joka Sinua AP pystyy auttamaan on Kristus ja Hänen lähettiläänsä uskovat. Kuuntele minua, koska Minä puhun Jumalan Sanaa. Luoja pitää sinusta huolen, ja 27 päivän päästä tapaat miehen, joka on Jumalan lähettämä.

Vierailija
25/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vankila?   moni menee ainakin turun torille puukon kanssa heilumaan mitä lehdestä lukenut.

En ymmärtänyt.

Ap

Ilmeisesti kommentoija ei ole ymmärtänyt ap:n kysymystä.

Vierailija
26/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
27/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa niitä lääkkeitä tulisi tarkastaa. Kuten tuossa mainittiin, niin voisi olla johonkin muuhun viittaava erilainen diagnoosi, johon olisi erilaista lääkitystä.

Jos lääkkeet vie voimat, sellaista sattuu. Pelko on osasyy terveempään elämään. Jossain kohdassa pelko osoittautuu oikeaksi, mutta monesti jälkeenpäin ajatellen ei olisi tarvinnut pelätä kun asia luonnistui muutenkin.

Vierailija
28/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on takana kaksi sairaalassa hoidettua psykoosia plus yksi lääkkeillä kotioloissa nopeasti ohi mennyt. Näistä huolimatta olen ollut työssä koko elämäni ajan, vieläpä hyvin sosiaalisessa ja kuormittavassa sellaisessa. Asenteella on suuri merkitys. Kokeile asiaa, jos ei onnistu, niin sitten ei onnistu

Lähditkö siis psykoosi(e)n jälkeen vasta hakemaan työpaikkaa kuten ap? Vai olitko sairauslomalla jo valmiiksi olemassa olevasta työpaikasta? Vähän eri asioita mielestäni, koska näihin päiviin saakka sairaualoman takia ei ole saanut irtisanoa, mutta aina on voinut kieltäytyä palkkaamasta vedoten vaikka sitten parempiin hakijoihin. Monen vuoden poissaoloa työmarkkinoilta on vähän huono selitellä muuksi kuin mitä se on, työhaastattelussa.

Näihin ips-valmennus tuo ratkaisuja, ips-valmentaja työskentelee asiakkaan ja myös työnantajan kanssa.

Vierailija
29/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa joka Sinua AP pystyy auttamaan on Kristus ja Hänen lähettiläänsä uskovat. Kuuntele minua, koska Minä puhun Jumalan Sanaa. Luoja pitää sinusta huolen, ja 27 päivän päästä tapaat miehen, joka on Jumalan lähettämä.

Mitä ihmettä?

Vierailija
30/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kissa (tai muu lemmikki)? Siis sellainen Schrödingerin kissa, joka on samaan olemassa ja ei olemassa? Eli sinä näet sen, ja se on sinulle täysin todellinen, mutta kukaan muu ei sitä näe. Ja sinultakin se katoaa aina, kun unohdat ottaa päälääkkeesi?

Vierailija
31/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä hoitaja on mieltä. Jos et jaksa, niin et jaksa. 

Vierailija
32/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielisairaat ovat Jumalan kieltäjiä yleensä ja menevät Kadotukseen. 

Vierailija
33/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa on kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka henkilö on toisinaan ylienerginen toisinaan taas kykenemätön mihinkään. Mutta tunnetko tätä lajia sairautta?

Vierailija
34/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta loppuu kohta, älä ota pohdittavaksi hullutuksiin meneviä kirjoituksia, sellaiset rasittavat.

Vierailija
35/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsoaffektiivisella varmasti saisi työkyvyttömyyseläkkeenkin, tai ainakin määräaikaisen. Oletko nyt siis sairauslomalla vai mitä? Vaikka jäisit eläkkeelle, voisit tehdä opintoja ja kokeilla töitä sivutoimisesti oman voinnin mukaan. Jos ei onnistuisi, se ei olisi katastrofi.

Avoimille työmarkkinoile ei kyllä pääse, jos joku valmentaja etsii puolestasi mielenterveyskuntoutujille töitä. Mietinyt vähän, kukaan ei palkkaa jos tietää että hakija on mt-potilas joka tarvitsee oikein tukihlön mukaan. Riippakivihän se olisi. Johonkin pajalle pussittamaan ruuveja voi päästä, mutta jos sinulla on yliopisto-opintoja, päätäon varmaan muuhunkin, eli voisi olla aika turhauttavaa.

Vierailija
36/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeisiin liittyy monia vaikutuksia myös haitallisia. Mm. väsymys, jaksamattomuus... Vaikutusta on myös annostuksella, miten kauan on käyttänyt ja miten montaa eri lääkettä on. 

Vaikuttaa, että jokin muu toiminta tukisi paremmin jaksamista kuin työ.

Tsemppiä kovasti 🥰

Vierailija
37/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että kun kyse on skitsofreniasta tai sen kaltaisista sairauksista niin aivan kaikille on parasta kun potilasta ei ainakaan pakoteta töihin tai opiskelemaan. Eri asia on, jos potilas itse haluaa tehdä jotain mutta silloinkin hoitajien pitää varmistaa onko halu todellista vai pelkkä hetken mielijohde ja eritotetn pitää varmistaa onko potilas oikeasti kykenevä tekemään jotain "hyödyllistä".

Vierailija
38/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa on kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka henkilö on toisinaan ylienerginen toisinaan taas kykenemätön mihinkään. Mutta tunnetko tätä lajia sairautta?

Masennuslääkkeet voivat laukaista kaksisuuntaisen. Monelle käynyt niin. 

Vierailija
39/41 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatillinen kuntoutus?

Vierailija
40/41 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni on, että kun kyse on skitsofreniasta tai sen kaltaisista sairauksista niin aivan kaikille on parasta kun potilasta ei ainakaan pakoteta töihin tai opiskelemaan. Eri asia on, jos potilas itse haluaa tehdä jotain mutta silloinkin hoitajien pitää varmistaa onko halu todellista vai pelkkä hetken mielijohde ja eritotetn pitää varmistaa onko potilas oikeasti kykenevä tekemään jotain "hyödyllistä".

Mikähän kokemus?? Tiesitkö, että aika moni skitsofreenikko elää ihan normaalia elämää ja on töissä. Se pieni murto-osa joka asuu jossain laitoksissa tai sekoilee pitkin kyliä ei todellakaan ole kuin pieni osuus. Jos heidän ympärilleen perustat kuvasi skitsofreniasta niin ihmekään jos ajattelet noin. Tuntuu että monella muullakin käsitykset skitsofreenikoista tai muista psykoosisairauksista perustuu just tähän kapeaan ajatteluun. Skitsofreenikot saattavat itseasiassa olla jopa erittäin älykkäitä ja loogisia. Hulluuden ja nerouden välinen raja on häilyvä.