Mitä järkeä on tällä vuosituhannella tehdä marjoista jotain höyrymehuja?
Kommentit (68)
Pakastan höyrymehut, koska minulla ei ole paikkaa missä mehupulloja säilöä. Monta puskaa erivärisiä herukoita, monta puskaa raparperia. Makuaineeksi ostan sekundamansikkaa. Teen mehut sokerittomina ja lisään sokerit vasta kun otan mehut käyttöön. Itse pystyn juomaan sokerittomana, mutta lapset mieluusti juovat kevyesti sokeroituja. Mehua voi käyttää viinasten mausteena tai lantrinkinakin. Mehusta voi tehdä vispipuuroa.
Marjoja tulee yleensä niin paljon, että osan lykkään sellaisenaan isoissa pusseissa pakkaseen ja mehustan joskus talvella kun mehut on juotu loppuun. Noin viikko sitten mehustin viimeiset viime vuoden marjat.
Mitä järkeä? No maku ja hinta nyt ainakin. Ja meillä muutenkin suositaan lähiruokaa. Ja on tämä myös huoltovarmuustekijä, on hyvä ylläpitää tällaisia taitoja eikä olla kaikessa valmiin ja ostetun varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehut on täynnä lisäaineita ja kalliita eli järkeä on jos mehuja käyttää paljon. Herukoista kannattaa tehdä mehua, muut marjat voi pakastaa kyllä.
Mehut ei ole täynnä lisäaineita, jos katsoo mitä ostaa. Sellaisiakin on, joissa on vielä vitamiinitkin jäljellä eikä yhtään lisättyä sokeria. Höyrymehut on epäterveellisiä.
Mikä se muka höyrymehun tekee epäterveelliseksi? Nykyiset Mehu-Maijat ovat teräksisiä, joten alumiiniakaan ei irtoa mehuun. Todennäköisesti mun höyrymehuni ovat kaikki terveellisempiä kuin yksikään kaupan mehu.
Siinä esimerkiksi yksi mehu, joka on takuulla terveellisempi kuin sun höyrymehut.
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-parhaat-mustikkat-mehu-035l-…
Molemmat kuumennettu, miksi vain Pirkka mehussa säilyy vitamiinit.
Kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehut on täynnä lisäaineita ja kalliita eli järkeä on jos mehuja käyttää paljon. Herukoista kannattaa tehdä mehua, muut marjat voi pakastaa kyllä.
Mehut ei ole täynnä lisäaineita, jos katsoo mitä ostaa. Sellaisiakin on, joissa on vielä vitamiinitkin jäljellä eikä yhtään lisättyä sokeria. Höyrymehut on epäterveellisiä.
Mikä se muka höyrymehun tekee epäterveelliseksi? Nykyiset Mehu-Maijat ovat teräksisiä, joten alumiiniakaan ei irtoa mehuun. Todennäköisesti mun höyrymehuni ovat kaikki terveellisempiä kuin yksikään kaupan mehu.
Siinä esimerkiksi yksi mehu, joka on takuulla terveellisempi kuin sun höyrymehut.
Molemmat kuumennettu, miksi vain Pirkka mehussa säilyy vitamiinit.
Kerro.
Siksi, että pastörointi kestää alle 30 sekuntia ja lämpötila on alhaisempi. Höyrymehua et saa tuossa ajassa tehtyä millään, varsinaisen mehustamisen jälkeenhän mehu vielä usein kuumennetaan kertaalleen ennen pullottamista. C-vitamiini kestää kyllä jonkin verran kuumennusta, mutta ei kovin pitkää aikaa. Muita kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän epäterveellistä on marjamehussa. Sokeriahan siihen ei ole pakko laittaa rippustakaan. Eikä tuo marjamehun sokerihömpsäys liene kovin vaarallista kaiken moskan rinnalla, mitä ihmiset kitusiinsa lappovat. Irtokarkkisäkki ja perhepizza jees, pari lasia kotimehua huh miten on myrkkyä. Vai miten se menikään...
Ei sitä kuulukaan verrata irtokarkkeihin vaan kokonaisina ja kuumentamattomina pakastettuihin marjoihin. Höyryttämällä tuhotaan c-vitamiini ja kaikki muutkin hyvät aineet jäävät siihen marjamassaan. Hyvänen aika sentään.
Juominen ja syöminen ei kyllä minulle ole verrattavia toimintoja. Jos minulla on jano niin en minä sitä sammuta syömällä pakastettuja marjoja. Lähinnä vertaisin kotitekoista mehua limuihin, uskoisin että niiden väliltä on myös aika helppo nähdä kumpi on terveellisempää.
"Juominen ja syöminen ei kyllä minulle ole verrattavia toimintoja. Jos minulla on jano niin en minä sitä sammuta syömällä pakastettuja marjoja. Lähinnä vertaisin kotitekoista mehua limuihin, uskoisin että niiden väliltä on myös aika helppo nähdä kumpi on terveellisempää."
Minä vertaisin sitä veteen, joka on noin tuhat kertaa terveellisempää. Kaikki mehut ja limut on turhia ja pilaavat hampaatkin.
Mitä väliä jollain C-vitamiinilla, jota saa helposti ympäri vuoden monesta muustakin lähteestä ja vesiliukoisena liikaa on vaikea nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-parhaat-mustikkat-mehu-035l-…
Miksi maksaisin mehusta, kun saan marjat ilmaiseksi metsästä? Sitä paitsi, olen aina inhonnut mustikkamehua, kun se on mehuna äitelähköä. Parempiakin mehustettavia marjoja löytyy niin omalta pihalta kuin metsästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän epäterveellistä on marjamehussa. Sokeriahan siihen ei ole pakko laittaa rippustakaan. Eikä tuo marjamehun sokerihömpsäys liene kovin vaarallista kaiken moskan rinnalla, mitä ihmiset kitusiinsa lappovat. Irtokarkkisäkki ja perhepizza jees, pari lasia kotimehua huh miten on myrkkyä. Vai miten se menikään...
Ei sitä kuulukaan verrata irtokarkkeihin vaan kokonaisina ja kuumentamattomina pakastettuihin marjoihin. Höyryttämällä tuhotaan c-vitamiini ja kaikki muutkin hyvät aineet jäävät siihen marjamassaan. Hyvänen aika sentään.
Minä teen massasta erilaisia puuroja talvella. Pakastan sopivina annoksina ja pistän milloin minkäkin puurohiutaleen ym sekaan. Hauduttelen oikein. Syön kokonaisiakin marjoja, myös hilloina. Suotta marmatat.
Aloittaja kyselee vain syitä eli tekosyitä sille, että ei viitsi itse lähteä marjastamaan edes omaan pihaansa saati metsään, vaikka se olisi tien toisella puolen.
Ehkä se, et haluaa mehua, ja jos pihalta tulee 50 kg punaherukkaa, niin mihin sä meinasit saada ne ja muut marjat mahtumaan? Kauppakin voi säilöä marjat pakasteessaan
Mehu säilyy sähköttömässä maakellarissakin. Ehkä se on joku survivalistien juttu. Fiksumpaa olis tietysti kuivata ne marjat lasipurkkiin niin säilyis huoneenlämmössä ja olis kevyt kantaa sinne pommisuojaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetaan mehutölkin kyljestä montako E- koodia.
Höyrymehussa nolla.
Tyhmempikin tajuaa kumpiko on epäterveellistä.
Moni kyllä noista e-koodeista on tyyliin, ihan vaikka c-vitaviini, sitruunahappo jne E-koodi on ruokasoodallekin
Se on niin hyvää landrinki mehua. Tujauttaa Koskenkorvaa siihen, on hyvää kyytipoikaa. Kaupasta kun ostat, on siinä kaikenlaiset epäterveelliset lisäaineet mukana. Terveydeksi! Kippis!
Vierailija kirjoitti:
Se on niin hyvää landrinki mehua. Tujauttaa Koskenkorvaa siihen, on hyvää kyytipoikaa. Kaupasta kun ostat, on siinä kaikenlaiset epäterveelliset lisäaineet mukana. Terveydeksi! Kippis!
Mä ostan aina marjakossua. Siinä on mehut jo valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se, et haluaa mehua, ja jos pihalta tulee 50 kg punaherukkaa, niin mihin sä meinasit saada ne ja muut marjat mahtumaan? Kauppakin voi säilöä marjat pakasteessaan
Pakastimeen sen verran kuin mahtuu ja loput voi jättää vaikka linnuille.
Äitini taloyhtiössä on vanhanajan kylmäkellarivarastot. Joskus hän teki mehuja, joita kukaan ei sitten juonut. Ei sinne kellariin mitä arvokasta tietenkään viety, mutta oli joku murtautunut ja vienyt ne lasipulloihin säilötyt mehut. Ikää ehkä 10 vuotta, luulivat varmaankin viineiksi. Äiti vaan totesi, että ei ainakaan itse tarvinnut kaataa niitä viemäriin.
X pomo ihmetteli 30v sitten, kuka kirjoja lukee, kun tv on keksitty. Höyryttämiselä on paikkansa vieläkin.
Keittelen sekamehuja oman pihan punaisista ja mustista viinimarjoista, kirsikoista ja raparpereista. Höysteeksi ostan vielä mansikoita. Pullottamisen jälkeen pakastan mehut, joten säilyvyyden takia ei tarvita ylettömästi sokeria.
Luetaan mehutölkin kyljestä montako E- koodia.
Höyrymehussa nolla.
Tyhmempikin tajuaa kumpiko on epäterveellistä.