Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harrastefoorumien "kylähullut" / häiriköt

Vierailija
10.07.2024 |

Ulkopuolelle jättäminen tai suoranainen kiusaaminen on toki ei ok asia, mutta miten itse miellätte tilanteen, jossa harrastefoorumin (sanotaan esim. retrotietokoneilussa) tietty jäsen toimii selvästi kuin kylähullu, kehittäen omia järjenvastaisia teorioitaan vaikka hänelle monta kertaa sanotaan ettei käytäntö toimi niin, tai vieden keskusteluita sivuraiteille. Hankalampaa on vielä jos ei näin tehdessä varsinaisesti riko foorumin sääntöjä. Miten muun yhteisön tällöin mielestäsi pitäisi toimia?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos selvästi häiriöksi, ulos ryhmästä. Jos suht harmiton, kommenttinsa voi jättää huomiotta, jotta keskustelu pysyy raiteillaan.

Vierailija
2/4 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä OT mutta sinänsä outo juttu joten kirjoitan tähän.

Olen harrastanut sukututkimusta pitkään. Olin aikanaan Facebookissa ja siellä monissa alan ryhmissä.

Ryhmät olivat yleensä hyvin ja asiallisesti moderoituja.

Sain kuitenkin säännöllisesti kommentteja omiin keskustelunavauksiini ja kommentteihini. Nämä tulivat yleensä profiileilta jotka eivät olleet ikinä postanneet mihinkään aiemmin. Kommentit tuli eri profiileista, jotka näyttivät olevan ihan aitojen ihmisten profiileja mutta joiden kanssa en ollut missään tekemisissä, en somessa enkä sukututkimuksen kautta.

Jossain vaiheessa aloin kiinnostua kommenttien samankaltaisuudesta. Niitä oli kolmenlaisia. ne eivät olleet identtisiä, mutta hyvin samakaltaisia toistensa kanssa.

1.kommentit joissa väitettiin että sukuni on ruotsalainen, ruotsinkielinen, ruotsalaista alkuperää tvast  (ei pidä paikkaansa)

2.kommentit joissa väitettiin minun väittäneen olevani akateeminen taustaltani (en ole akateeminen enkä ole koskaan väittänyt olevani).

3.kommentit joissa väitettiin minun väittäneen että sukuni on ns.jalosukuista alkuperää (sukuni ei ole sellaista alkuperää enkä ole koskaan väittänyt että olisi)

Joka kommentti tuli aina eri profiilista. Kerran kommentoinut ei koskaan kommentoinut mitään uudelleen.

Kerran sitten kiinnostuin asiasta niin paljon että menin viimeisimmän kommentoijan Facebook-profiilin ja luin sen läpi. Vaikutti ihan normi ihmiseltä, ok. Otin selville ao henkilön puhelinnumeron ja soitin siihen. Puhelu meni meni siihen asti kivasti kunnes kerroin saamastani kommentista ja kysyin ihan viattomasti mihin tämä saattaisi liittyä. Sitten tuli hiljaisuus ja puhelu katkaistiin.

Puoli tuntia myöhemmin joku mies soitti minulle (ilmeisesti kommentoijan poika, mies, vävy tms) ja sanoi että ilmoittaa poliisille jos soitan uudelleen.

T.sukututkijana32vuotta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä OT mutta sinänsä outo juttu joten kirjoitan tähän.

Olen harrastanut sukututkimusta pitkään. Olin aikanaan Facebookissa ja siellä monissa alan ryhmissä.

Ryhmät olivat yleensä hyvin ja asiallisesti moderoituja.

Sain kuitenkin säännöllisesti kommentteja omiin keskustelunavauksiini ja kommentteihini. Nämä tulivat yleensä profiileilta jotka eivät olleet ikinä postanneet mihinkään aiemmin. Kommentit tuli eri profiileista, jotka näyttivät olevan ihan aitojen ihmisten profiileja mutta joiden kanssa en ollut missään tekemisissä, en somessa enkä sukututkimuksen kautta.

Jossain vaiheessa aloin kiinnostua kommenttien samankaltaisuudesta. Niitä oli kolmenlaisia. ne eivät olleet identtisiä, mutta hyvin samakaltaisia toistensa kanssa.

1.kommentit joissa väitettiin että sukuni on ruotsalainen, ruotsinkielinen, ruotsalaista alkuperää tvast  (ei pidä paikkaansa)

2.kommentit joissa väitettii

Niin ja kommentit tulivat aina keskusteluun johon ne eivät millään tavalla liittyneet.

T.sukututkijana32vuotta

Vierailija
4/4 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öhoo mää sain potkut harrastefoorumilta kun ylläpitäjä sekoitti mut toiseen jolla oli sama etunimi. se oli joku sekopää joka postaili mainoksia jotain arjalaisesta valkoisesta vallasta mikä ny ei liity elktroniikkaan millään tavall

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi