Mitä vaikutusta on korkeilla sokeriarvoilla vauvaan?
Eli kävin tänään rv 31 tarkastuksessa neuvolassa.
Ja oli korkeat sokeri arvot, eli ensi viikolla sitten sokerirasitus testiin.
Elikkäs: jos mulla testit näyttää ensiviikollakin ties mitä lukemia, niin onko toi korkeasokeri arvo haitallista vauvalle?
Tai tuleeko synnytykseen lisäongelmia? Esim. annetaanko mulle jotain lisälääkitys h.hetkellä tai mitään.
Tai miten tuo muuttaa minun loppu odotusta noi sokeriarvot?
Jos siis ovat korkealla vielä ensiviikollakin?
Hoitaja vaan sanoin, että jos testit on korkeat joudun itse niitä mittailemaan päivittäin sitten kotona noita arvoja. JA lisä aika lääkäriin sitten tiedossa myöhemmin.
Eli siellähän sitä selvii sitten miten jatkossa, mutta olisi kiva tietää jo etukäteen mitä mulla VOI olla edessä.
Kommentit (23)
Heikotus on yleensä aamuisin, kuten tänään. Söin vähän ennen 8 ja neuvola aika oli 8.30 eli ei mennyt kuin max 45 min kun arvot olivat korkealla.
Heikotusta tai sellaista huonoa oloa siis on, ei varsinaista pyörrytystä. Mutta muuten kyllä oli hoitajalla täysi yllätys että sokeriarvo oli korkea!
Kun ihmetteli, että pissanäytteissäkään ei ole ikinä ollut mitään poikkeavaa, että niissä kuulemma olisi jotain pitänyt olla josta olisi voinut arvailla sokerien olevan koholla...
paljon riippuu myös verinäytteestä. Sormenpäästä otetut näytteet eivät ole 100% luotettavia niin sokereiden kuin hemoglobiininkin kohdalla. Jos näyte on ollut huono, se voi antaa väärän kuvan todellisesta tilanteesta. Kuukausi sitten mulla otettiin hb, ensimmäinen näyte näytti 112 ja toinen 126, joten heittoa löytyy. Veljen pojalla on 1 tyypin diabetes ja pojan äiti sanoi, että välillä pitää olla mittauksen kanssa tarkkana, ettei sitten pistä liikaa insuliinia, kun on ensin huonosti mitannut.
Mulla on menossa 4 kerta, kolmessa aikaisemmassa on ollut häiriöitä rasituksessa, viimeksi paastoarvo oli rajalla. Tiistaina on uusi rasitus edessä. Geenitkin vähän vaikuttaa, mutta meidän lapset ovat olleet isoja syntyessään (4525-5150g, alakautta kaikki). Osa johtuu varmaan sokereista, osa geeneistä, sillä jonkin sortin ruokavaliolla on sokerit olleet ok koko loppuajan. Vähärasvaista ruokaa, paljon kasviksia ja liikuntaa, niin pärjää pitkälle. Se, miten neuvola sokeriasiaa käsittelee, on vähän alueellista, minä pärjään ilman sen kummempia seurantakäyntejä tms.
Piti vielä mainita että toistaiseksi vauva kasvaa ihan " normaalia" käyriä myöten, eli ei ole tulossa isoa eikä pientä vauvaa.
Itse olen todella pieni kokoinen, että toivottavasti ei nyt vaikuta nämä arvot mitenkään vauvan kasvuun, että tulisi iso kokoinen vauva.
Muuten sektio on tiedossa.