Mitä vaikutusta on korkeilla sokeriarvoilla vauvaan?
Eli kävin tänään rv 31 tarkastuksessa neuvolassa.
Ja oli korkeat sokeri arvot, eli ensi viikolla sitten sokerirasitus testiin.
Elikkäs: jos mulla testit näyttää ensiviikollakin ties mitä lukemia, niin onko toi korkeasokeri arvo haitallista vauvalle?
Tai tuleeko synnytykseen lisäongelmia? Esim. annetaanko mulle jotain lisälääkitys h.hetkellä tai mitään.
Tai miten tuo muuttaa minun loppu odotusta noi sokeriarvot?
Jos siis ovat korkealla vielä ensiviikollakin?
Hoitaja vaan sanoin, että jos testit on korkeat joudun itse niitä mittailemaan päivittäin sitten kotona noita arvoja. JA lisä aika lääkäriin sitten tiedossa myöhemmin.
Eli siellähän sitä selvii sitten miten jatkossa, mutta olisi kiva tietää jo etukäteen mitä mulla VOI olla edessä.
Kommentit (23)
Odottavan äidin kohonneet verensokeriarvot hidastaa sikiön keuhkojen kypsymistä sekä aiheuttaa hapenpuutetta. Sikiö kasvaa nopeasti kookkaaksi, mutta istukka ei kasva samassa tahdissa ja sen vuoksi sikiö kärsii hapenpuutteesta.
Jossain vaiheessa sikiö alkaa tuottamaan liikaa punasoluja hapenpuutteen vuoksi ja sillä saattaa olla haitallisia vaikutuksia sikiölle.
Entäs kun itselläni on neuvolassa aina sokeriarvot korkealla, mutta sokerirasitustesti taas on ollut ok? Eli pissassa on sokeria, mutta veressä ei. Olen neuvolassa käsittänyt, että se ei ole niin haitallista jos pissassa on sokeri, mutta jos sitä on veressä jatkuvasti paljon, niin tällöin vauva voi olla suurikokoisempi yms. ongelmaa. Muistakaa tämä, kun puhutte sokeriarvoista. Eli pissasokeri ja verensokeri on ihan eri asioita!
[color=4169E1] Minulla on myös neuvolassa pari kertaa pissassa ollut sokeria, mutta sokerirasituksessa arvot olivat hyvät ja normaalit (kävin heti seuraavana päivänä siitä, kun pissanäytteessä oli sokerit 2+:lla). Elikkäs itselläni mennyt niin, että toissakerralla neuvolassa pissassa oli sokeria, sitä seuraavalla pissa oli puhdas ja nyt taas viime neuvolakäynnillä sokrua löytyi (1+). Mistäköhän mahtaa johtua tällainen? Pelottaa vähän, jos vauveli kasvaakin " liian" isoksi...
Neuvolatätsy sanoi, että joudun ehkä uudelleen sokerirasituskokeeseen, jos vielä sokrua löytyy näytteestä. Mietin vain, että hyödyttääkö sinne rasitukseen taas mennä (kävin siis n. kuukausi sitten) ja silloin tosiaan arvot kohdillaan... Itse ajattelisin, että ultrauksesta olisi tässä vaiheessa raskautta enemmän hyötyä (näkisi vähän tarkemmin sitä, minkäkokoinen vauva masussa asustelee). Noh, katsellaan...
~ ♥ ~ Viipuli ja Piksu, rv 33+4 ~ ♥ ~
Minä olin tällä viikolla sairaalassa saamassa ohjeita kuinka hoidan kohonnutta sokeria ja tutkailtiin samalla vauvaakin. Äidin liika sokeri veressä alkaa kuulemma kasvattamaan vauvaa epätasaisesti, lähinnä keskivartaloa. Sokerirasituskokeita minulle on tehty kolme ja joka kerta arvot huononi ja viimeisellä kerralla yksi arvoista oli sallitun yläpuolella jonka vuoksi sain ruokavalio-ohjeet ja mittarin millä tutkaila sokereita.
nautis 30+6
... mua on " uhattu" sokerirasitustestillä. Ekalla, kun ei ollut sokereita ollenkaan tai no joo, oli mutta raukka sai glukoosipiikkejä, että oppi syömään (?!) heti synnärillä.
Pelkään kuollakseni kaikkia testejä; erityisesti neuloja ja verikokeita. Mä jo luulin, että naukkaritäti olisi unohtanut koko jutun, mutta eipä vaan ollutkaan. Taas se puhui siitä rasituskokeesta, että joskus huhtikuulla pitäisi sitten mennä!
Voisiko joku kertoa, mistä siinä on kysymys ja miten se konkreettisesti tapahtuu tai pliis laittaa, edes linkin jonnekin asian lähteille... voisin kuvitella, että tässä tilanteessa tieto ei lisäisi tuskaa!
Kiitos jo etukäteen...
mutta laitan tähän meidän tk:n käytännön. Itse olen menossa 7. kertaa ko. testiin. :)
Ja nämä on siis MUN ohjeet: Labraan varataan aika rasitusta varten rv 26-28 ja saat sieltä tarkemmat ohjeet. Olet ravinnotta eli syömättä, juomatta ja tupakoimatta edellisillasta klo 20 lähtien. Vettä saat juoda 1-2 lasillista. Rasitus aloitetaan labrassa klo 7.30.
Labrassa otetaan verikoe (paastoarvo) kyynärtaipeesta, jonka jälkeen annetaan juotavaksi pullollinen (n 3dl) glukoosiliuosta. Aikaa juomiseen taisi olla 15 min. Meidän juoma maistuu kokikselta, mutta toisen makuistakin on. Istut labran odotustilaan odottamaan tunniksi, liikkua saat mahdollisimman vähän, meillä korkeintaan vessaan (yht. n 20 m). Tunnin kuluttua kutsutaan uudelleen sisälle ja otetaan toinen verikoe. Ja taas istumaan tunniksi odottamaan. Tunnin kuluttua kutsutaan jälleen ja otetaan kolmas verikoe, jonka jälkeen saa lähteä pois.
Jos on taipumusta huonovointisuuteen, kun ei ole hetkeen syönyt, kannattaa varata jotain purtavaa mukaan heti kokeen jälkeen syötäväksi. Lisäksi kannattaa varata vaikka lukemista ajankuluksi. Tulokset sai kysyä iltapäivällä neuvolasta, jossakin vasta seuraavana päivänä tai seuraavalla käynnillä.
Itse en pidä rasitusta kamalana, mutta minulla ei ole ollut vaikeuksia kokeen aikana. Toisille tulee huono olo ja koe täytyykin keskeyttää, jos kokeen aikana oksentaa.
- tätä mä pelkäsinkin! Siis otetaanko siitä samasta kädestä koko ajan verta, kunka plajon kerrallaan? Voikohan siitä kokeesta kieltäytyä? Mä voin jo valmiiksi pahoin ihan vaan pelkästä ajatuksesta, kun yksikin verikoe jo kuvottaa. Miksei sitä voida mitata sormenpäästä? YÄK, mikä testi....
miten myös voidaan sokerirasitus tehdä. Eli meillä Oulussa muuten samalla lailla, mutta verinäyte otetaan sormenpäästä. Saattas olla " helpompi" piikkikammoiselle. Eli siis samalla lailla kun neuvolassa mitataan hemoglobiini =)
Itse oon käyny kaksi kertaa ja eka raskaudessa join kirkasta sokerilientä, mut nyt kahden vuoden jälkeen meilläkin oli sitä kokiksen makuista.
mehiz rv 25+5
Luin nettisivuja, ja monissä niissä oli maninta, että lapsella on suurempi riski saada diabetes myöhemmin jos äiti on sairastanut raskausajan diabeteksen...
Pitääkö tuo paikkaansa?
Tai että kenellä on ollut tuo raskausajan diabetes, joka on myöhemmin ilmennyt lapsella?
Toi mua eniten pelottaa! Itestä viis, mutta kunhan lapsi ei kärsi! :(
Mulla on seuraavat ohjeet:
Eli tänään pitää olla syömättä juomatta klo 22 jälkeen. Aamulla testiin klo 7.
Mitään erityistä ruokavalioo ei ole siis tälle päivälle, että voi syödä ja juoda ihan normaalisti, kunhan muistaa tuon aikarajan klo 22 että sen jälkeen ei sit mitään suusta alas, kuin pieniä määriä vettä.
Eli väh. 10 h syömättä / juomatta mutta ei kuitenkaan yli 16 h.
Eikä tietenkään saa polttaa eikä rasittaa itseensä.
Koe kestää 2 h ja sen jälkeen pääsee kotiin.
Tuloksia voi tiedustella 12 jälkeen.
Mutta tuosta itse kokeen otosta minulle ei sanottu mitään, muuta kun tunnin välein otetaan verikokeet.
Eli tämä huomenna edessä....
Ei muuten pelota mutta se että miten mä selviin t.keskuksesta kotiin ehjänä, etten pyörry matkalla, vaikka eväitä ottaisinkin mukaan niin tiedä jo etukäteen että heikko olo on pitkään.
1 tyypin diabetes tulee, jos on tullakseen. Se ei ole perinnöllinen, mutta alttius sairastua on perinnöllinen. Eli et voi itse vaikuttaa lapsen mahdolliseen diabetekseen, kuten ei lapsi itsekään.
2 tyypin diabeteshän on elämäntapasairaus, joten sen puhkeamiseen kyllä voipi vaikuttaa :0).
heather
Noilta netti sivuilta vain sai sellaisen käsityksen, että jos sairastat raskausajandiabeteksen on lapsella SUUREMPI RISKi saada tuo diabetes myöhemmässä vaiheessa...
HEH!
Tämä on kyllä aika kaukaa haettua, mutta...
Voiko ruokasoodan juominen HEIKENTÄÄ pitkäaikaisellä käytöllä oman kehon tuottamaa insuliinia?
Siis tottakai jos toi sokeriarvo nousee niin se nousee, mutta voiko toi olla mahdollista?
Arvelin vaan kun sain sokerirasitustestin tulokset niin koholla ovat, että voiko tolla mun jokapäiväisellä soodaveden juomisella olla jotain vaikutusta asiaan?
Kuten jo alussa sanoin, kaukaa haettua, mutta saahan sitä kysyä:)
2 tyypin diabeteshän on elämäntapasairaus, joten sen puhkeamiseen kyllä voipi vaikuttaa :0).
heather
[/quote]
Kuulehan... Mä sairastuin 16 vuotiaana 2 tyypin diabetekseen ja sitä sitten tutkittiin, että voiko niin nuori sairastua just kakkostyyppiin.. Näköjään voi. Normaalistihan 2 tyypin diabetes on osana metabolista oireyhtymää, johon kuuluu korkeat kolesteroli- ja verenpainearvot sekä vyötärölihavuus. Mulla ei ole mitään vikaa näissä arvoissa, eikä myöskään ylipainoa.
Joillakin 2 tyypin diabetes on seurausta epäterveellisistä elintavoista, mut ei kaikilla! Joillakin sukurasite diabetekseen on niin vahva, ettei niillä elintavoilla voi vaikuttaa.
Minulla on ollut sokerit koholla jokaisessa raskaudessa.
1. rv 36 todettiin et sokerit koholla= raskausajan diabetes. pelkällä Guarem jauheella (hidastaa ruuan sulamista, sokeriarvojen nousua) sekä dietillä mentiin loppuun asti. Synnytys käynnistettiin rv 41+1, koska vauva suuri ja sokerit koholla. Poika 4,35kg/55cm. Ei onneksi joutunut sokeritippaan=teholle eroon äidistään.
2. Tiedettiin tarkkailla diabetestä, joka tuli jo rv 23. Aloin pistää insuliiniä, liikkumaan kovasti ja tarkkailemaan mitä söin. Vauvaa ultrattiin 3-5 vkon välein ja sokeritasapainoa seurattiin tarkasti. Synnytys rv 38+6. Taas selvittiin ilman sokeritippaa. Insuliinien avulla vauva 3,45kg/49cm
3. Nyt viikolla 15 sokerit alkaa temppuilla eli joka kerta aiemmin ja aiemmin. Olen kuitenkin vauvan takia motivoitunut hoitamaan itseäni=vauvaa hyvin.
Liika sokeri:
- kasvattaa vauvaa liikaa, komplikaatiot synnytyksessä
- lisää lapsen diabetes riskiä
- saattaa aiheuttaa hengitysongelmia
- usein sokerilapsi joutuu sokeritippaan (teholle), koska ei pysty pitämään itse sokereita synnytyksen jälkeen koholla
- saattaa olla syy synnytyksen käynnistämiseen
Paljon voi tehdä itse vain katsomalla mitään suuhun laittaa ja liikkumalla. Onneksi raskaus on niin lyhyt aikainen :-)
PS. Meillä päin ei enää tehdä sokerirasituksia, koska niitä pidetään epälluotettavina ja epämielyttävinä. Sen sijaan tutkitaan pitkäaikaissokeria ja mitaan verikokeilla arvoja.
'
Vompatti rv 15
Korkeat sokeriarvot eivät ole niin haitallisia vauvalle kuin matalat. Joten niitäkin tulee varoa, jos sokeriarvot temppuilevat!!!!!!!!!!!
Korkeat sokeriarvot voivat vaikuttaa vauvaan niin, että vauva kasvaa kokoa. Sokrutippaan saattaa joutua synnytyksen jälkeen, mutta ei läheskään aina. Minun tyttäreni esim. ei joutunutj, ja kaikki meni tosi hyvin muutenkin.
Pitkäaikainen Huono hoitotasapaino - oli sitten kyseessä " oikea" diabetes tai raskausdiabetes - on haitallisempaa, kuin korkeiden tai matalien sokerien jakso, vaikka se olisi pitkäkin. Älä huoli, kyllä varmasti olisivat terkkarissa asiaan puuttuneet, jos jotakin suurta vaaraa olisi.
ettei sit ole mitään:
Itse ajattelen asiaa näin:
Olen kärsinyt raskauden alusta alken närästyksestä. Siksi olen yrittänyt syödä usein mutta vähän. Joten kaikki pullat/keksit/kakut sun muut sokeriset ruuat on jäänyt tod. vähäisiksi kun aiheuttavat närästyksen heti. Suklaata tai muuta namuakin on mennyt vähän, ei tule läheskään joka viikko pistettyä mitään imelää suusta alas.
Tälläinen ruoka tottumus, ja närästystä oli silti.
Joten vaihdoin vähän aika sitten syömä tottumuksia, eli tankkaan kunnolla ja syön harvoin. Närästystä ei ole ollut, mutta huonoa tai sellaisat heikkoa oloa, ei nyt kuitenkaan pyörrytä mutta muuten huonoa oloa on ollut. Joten ajattelin alkuunsa että sokerit heittää tuon takia.
Sanoin tästä kyllä hoitajalle, ja suositteli syömään taas usein mutta vähän, mutta siitä sitten kärsin närästyksestä ja yöllisistä heräilyistä jne. Eli teki mitä teki niin jotain huonoa on tiedossa.
Ruokasoodaa juon närästykseen koska renniee jos syön niin ei paketti päivään riitä ja " polttaa" kurkun punaiseksi. Että tuo rennie ei ollut minun juttu yhtään. Mutta tuo soodavesi auttaa, mutta tietää sitten että yöllä saa ravata vessassa kun soodavesi valuu pissinä läpi...
Eli kärsiä tässä nyt sitten närästyksestä tai huonosta olosta (sokeri arvoista siis)
Siis tuleeko heikotusta tai jotain? Vai oliko yllätys, että arvoissa heittoja?
eräs vaikutus äidin korkeilla sokeriarvoilla (raskausdiabeteksellä) vauvaan on ettei vauvan keuhkot kypsy loppuraskaudessa " kunnolla" ja se aiheuttaa vauvalle synnyttyään hapensaantivaikeuksia.
Sillä pyritään varsinkin loppuraskaudessa seuraamaan erityistarkasti sokeriarvoja ja insuliinilla niitä pitämään aisoissa.
Yleisin on tuo vauvojen kasvaminen isoiksi. Muistaakseni diabetesliiton sivuilla lisää aiheesta.