ekat menkat,minkälaiset teillä?
eli 3,5kk synnytyksestä ja eilen aamulla alkoi kuukautiset.eilen oli aika niukkaa vuotoa mutta tänään aamulla olikin jo perinteisiä vatsakipuja ihan kunnolla.imetän,joten kuvittelin pääseväni puoleen vuoteen ilman menkkoja...mutta ei näköjään...
olenkin kuullut että ekat menkat saattavat olla rajut ja kestää pitkään,minkälaiset teillä on olleet?mietein vain kun vannoutuneena tamppoonin käyttäjänä inhoan siteitä mutta uskallanko tamppoonia laittaa jos odotettavissa on runsastakin vuotoa...?ja onhan tamppoonin käyttö jo ihan sallittua?tietysti tämäkin on yksilöllistä.
-kiitos vaivautuneille vastaajille-
Kommentit (8)
eli todella runsaat ja ei puhettakaan tamponin käytöstä vaan yösiden päivälläkin. Menkat alkoi n. 5kk synnytyksestä ja epäsäännölliset vähän. Ennen menkat oli niukat ja lyhyet, mutta niitä ei enää sitten olekaan.....
mä aattelin, et sinne 6kk asti saa huoletta olla ilman menkkoja, mutta ei... ekat menkat oli aika niukat.. ennen raskautta mulla oli säännölliset ja aika " normaalit" menkat, siis kesti sen 5-6päivää, yhdellä buranalla ohi menevä kipu ja tavallinen vuodon määrä..
ekat oli siis niukat. vähemmän vuotoa kun aiemmin ja kestiki sen 3-4päivää.
mut sit seuraavat menkat, siis 5kk synnytyksestä.. niin APUA!!! oisin voinu laittaa firman Veripalvelu Oy Ab pystyyn.. niin järkyttävää oli vuodon määrä.. tuntu et mikään side tms ei riitä.. ja sitä tuli ja tuli.. ja kesti sen 7-8päivää.. mä käytin kyllä loppuvaiheessa myös tamponeja - en kestäny enää läträtä pelkästään niitten siteiden kans.. ja hyvin toimivat! huh! toivon kyllä kovasti et tuo vaan johtui hormoneista ja seuraavat ovat normaalit..
et tämmöstä täällä.. :)
Esikoisen jälkeen ei tullut menkkoja lain kun olinkin yllättäen jo
sitten taas onnellisesti raskaana. Esikko silloin 7kk ja imetin.
Sen jälkeen ei näkynyt ei kuulunut vuoteen, joten sain jonkun
hormoonihoitosysteemin! ja sen jälkeen hyvin epäsäännölliset.
kuopus syntyi 0606, imetyksen lopetin 1.1.07 ja eilen alkoi
todella runsaana ekat menkat. olin tosi yllättynyt mutta iloinen -
kai se on merkki siitä, että asiat ok. olen myös lukenut että
1. menkat ovat yleensä runsaat. tällasia en jatkossa haluaisi -
oikeastaan en ollenkaan!
kuumeinen pearl
Esikoisen jälkeen ne ekat menkat oli niin hirmukivuliaat, että tartti käydä lääkärissä tarkistuttamassa tilanne ja saamassa vähän jytympää rohtoa. Toisen lapsen jälkeen normaalit. Nyt odottelen, että miten kolmannella kerralla käy. Mulla on kyllä silleen käyny hassusti, että ennen lapsia käytin vallan tamppooneja, mutta ekan jälkeen, en ole voinut kuvitellakaan sellaista sisääni lykkääväni. Siteet on vaan siitä hankalia, kun niistä tahtoo tulla ihottumaa, mikä on käsittääkseni melko yleinen vaiva naisilla!
Kuukautiset ovat alkaneet noin 5,5 kk synnytyksen jälkeen, siinä vaiheessa kun vauva on siirtynyt kiinteisiin ja imetyskerrat vähentyneet tuntuvasti.
Ensimmäiset raskauden jälkeiset kuukautiset ovat olleet erittäin niukat, sellaista ruskeaa pientä vuotoa parin päivän ajan. Ekat menkat ovat olleet myös täysin kivuttomat (normaalisti mulla on kipuja ekana päivänä). Toiset menkat ovatkin olleet jotain AIVAN muuta, eli vuotoa on aivan hirveästi, kivut tosin vielä poissa. Sitten pikkuhiljaa ne kivutkin tulee taas kuvioihin mukaan ja vuodon määrä on normalisoitunut.
siis just tuollaista se mullakin oli. Eli tokalla kierrolla niin aivan järkyttävä vuodon määrä. Oli pakko pitää tampooniakin (vaikka sekin meni tunnissa läpi), sillä muuten varmaan olisi saanut olla sidettä vaihtamassa vartin välein. Ihan järkkyä.
onelinen:
ekat oli siis niukat. vähemmän vuotoa kun aiemmin ja kestiki sen 3-4päivää.mut sit seuraavat menkat, siis 5kk synnytyksestä.. niin APUA!!! oisin voinu laittaa firman Veripalvelu Oy Ab pystyyn.. niin järkyttävää oli vuodon määrä.. tuntu et mikään side tms ei riitä.. ja sitä tuli ja tuli.. ja kesti sen 7-8päivää.. mä käytin kyllä loppuvaiheessa myös tamponeja - en kestäny enää läträtä pelkästään niitten siteiden kans.. ja hyvin toimivat! huh! toivon kyllä kovasti et tuo vaan johtui hormoneista ja seuraavat ovat normaalit..
vauva on nyt 4,5kk ja täysimetyksellä. Menkat oli tavallista niukemmat....mutta ajattelin että nämä ekat menkat on niukemmat sen takia kun limakalvot vielä ohuet??
Kauhee vauvakuume niin toivottavasti niitä toisia (näistä viesteistä päätellen runsaita:) menkkoja ei tulekaan!!!
on itseasiassa tällä viikolla olleet ensimmäiset menkat, mutta tosin vasta 9,5kk synnytyksestä! Pari kertaa on käyneet aikaisemmin sellaiset päivän menkkakivut, muttei muuta. Nyt on sitten ollut ihan normaalit pituuden, määrän ja kipujen suhteen. Saa nähdä miten seuraavat tulevat sitten.
- Salsatar