Millaista elämä on fiksun puolison kanssa?
Tässä kesälomaa viettäessä todella hämmentyneet fiilikset. Lähennyimme kumppanin kanssa ja molemmat pystyivät antamaan itsestään rennomman puolen kun työstressi ei kiristä hermoja. Sitten toisaalta sain taas ajateltavaa.
On rasittavaa jatkuvasti vahtia toisen tekemiä päätöksiä. Esim. Olen juuri ostanut ruokakaupasta tavaraa 90 eurolla sisältäen tuhdit eväät seuraavan päivän automatkalle. Niin hän pystyy tuosta vaan unohtamaan koko eväät ja valmis menemään Heseen syömään aiheuttaen hävikkiä eväiden suhteen. Itse jos toimisin työssäni tuolla asenteella, niin saisin potkut.
Liikuntaa hän ei ole harrastanut vuoteen ja nykyään selityskin on siinä ettei kykene siihen ollessaan niin huonossa kunnossa.
Ei varmaan tarvitse listata esimerkkejä enempää kun ymmärrätte kuinka joudun liikaa holhoamaan häntä. Hän on hyvä kuuntelija ja välittää minusta, mutta mitään oikeasti syvällisiä keskusteluja en tästä saa. Enkä myöskään mitään voittajantunnetta kun osaan opastaa hänelle fiksuja ratkaisuja. Valtaosahan niistä tilanteista sisältää joko riitelyä tai joudun myymään hänelle ratkaisun joka olisi fiksummalle ihmiselle itsestäänselvä.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on fiksu ei imuroi vähän väliä vaan laittaa robotin imuroimaan, ja kerran viikossa ottaa muut tasot.
Meillä valitettavasti on sellainen huusholli, että ollaan todettu ettei robotti-imuri olisi hintansa väärti. Sen sijaan meillä on näppärä varsi-imuri jolla voi nopeasti vetäistä pieniä alueita näppärästi.
Itselläni oli yksinasuessa "siivouspäivä" kerran viikossa, mutta miehelle sellainen ei ole kovin luontevaa. Pidän kovasti hänen tavastaan tehdä pieniä ylläpitojuttuja pitkin viikkoa ja itse sitten olen tehnyt enemmän sellaisia isompia mutta harvemmin tehtäviä asioita. Elämä on meistä kummankin mielestä vaivatonta ja helppoa näin. Ei ole mitään syytä muuttaa toimivaa systeemiä.
- 3.
Ärsyttävaaä. Mulla just diplomi-insinööri mies. Sanoin yks päivä, että nyt pannaaan. Kysyi kohtelisaasti: pimsukkaliinaan vain pempsukkareikään. Ei kiinnostanut enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt näistä viesteistä.
Mulle Ap:n elämä arki olisi painajaismaista enkä suoraan sanottuna kykenisi enää sopeutumaan tuollaiseen kun olen kokenut mitä elämä on toimintakykyisen, ennakoivan ja vastuuta ottavan, fiksun miehen kanssa. Mutta ketju täyttyy viesteistä joissa miehen kyvyttömyys on AP:n vika ja AP on kohtuuton "nalkuttaja" kun toivoisi miehen kykenevän ihan tavallisen aikuisen ihmisen käytökseen. Nyt ei tosiaan vaadita kuuta taivaalta tai mitään neuroottisten sääntöjen noudattamista, vaan ihan arjen perusasioita.
- 3, se jonka elämä fiksun miehen kanssa on helppoa ja stressitöntä
Itse vain en löytänyt yhtään sellaista kohtaa ap:n kirjoituksista, jotka kuvastaisivat, että mies ei ottaisi vastuuta ja ettei arki toimisi. Ap:n (ja ilmeisesti sinun?) mielestäsi arjen pitäisi mennä juuri niin kuin ap sanoo. Sitten se vasta on sitä kunnon arkea. Mies ei saa tehdä päätöksiä.
Päinvastoin! Mieheltä nimenomaan TOIVOTAAN kykyä tehdä suunnitelmia ja päätöksiä. Ap:n mies tuntuu sen sijaan olevan sellainen spontaani hetkessäeläjä. Mun mielestä esimerkiksi tuo, että auto on täynnä ruokaa mutta silti halutaan toteuttaa impulssi mennä Heseen syömään on merkki hedonistisesta ihmisestä joka ei kykene suunnittelemaan tekemisiään järkevästi. Ja toinen esimerkki juurikin tuo, että mies ajelee autolla hoitamaan yhden homman, mutta sen sijaan että miettisi mitä muuta voisi hoitaa samalla reissulla, tekeekin sitten useamman reissun, jokaiselle hoidettavalle asialle omansa. Ihan älytöntä toimintaa.
-3
Miehen suunnitelma ja päätös oli mennä Heselle. Ei kelvannut ap:lle.
Luulen että kumppanisi älyssä ei ole mitään vikaa. Ongelma on vain siinä että hän haluaa tehdä asioita eri tavalla eikä pidä samoja asioita tärkeinä kuin sinä. Sinä taidat olla sellainen jonka mielestä on vain yksi oikea tapa tehdä asioita ja jos toinen haluaa tehdä eri tavalla niin hän on yksinkertaisesti tyhmä, koska sinun tapasi on ainoa järkevä.
En tiedä kun ollut vain naisia puolisoina. Olisi varmasti kiehtovaa jos olisi vielä mukava luonne (siis naisella).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt näistä viesteistä.
Mulle Ap:n elämä arki olisi painajaismaista enkä suoraan sanottuna kykenisi enää sopeutumaan tuollaiseen kun olen kokenut mitä elämä on toimintakykyisen, ennakoivan ja vastuuta ottavan, fiksun miehen kanssa. Mutta ketju täyttyy viesteistä joissa miehen kyvyttömyys on AP:n vika ja AP on kohtuuton "nalkuttaja" kun toivoisi miehen kykenevän ihan tavallisen aikuisen ihmisen käytökseen. Nyt ei tosiaan vaadita kuuta taivaalta tai mitään neuroottisten sääntöjen noudattamista, vaan ihan arjen perusasioita.
- 3, se jonka elämä fiksun miehen kanssa on helppoa ja stressitöntä
Itse vain en löytänyt yhtään sellaista kohtaa ap:n kirjoituksista, jotka kuvastaisivat, että mies ei ottaisi vastuuta ja ettei arki toimisi. Ap:n (ja ilmeisesti sinun?) mielestäsi arjen pitäisi
Niin eli SINÄ toivot, että asiat tehdään, kuten SINÄ haluat. Välttämättä mies ei ole samaa mieltä, miten asiat hoidetaan. Onneksi sinulla on mies, joka ajattelee samoin kuin sinä. Ap:n mies ei ajattele kuin ap, mutta ei se silti sitä tarkoita, että ap:n mies tekisi jotain väärin. Hän tekee asiat vain toisella tavalla. Ja sekös ap:ta harmittaa. Mutta onhan tämä ihan tavallista naisen käytöstä. Ei se tuulesta temmattu ajatus ole, että nainen on pirttihirmu.
HAH, HAH, HAA... VOI, VOI, VOI...
Olisko tämän ketjun kirjoittaja joku ehkä nouseva palstatähti? Keksii näitä juttujaan ja vastailee niihin sitten itsekin. Suosittelisin joukkoon myös jotakin ihan selviä kysymyksiä niin ulkopuolisten olisi vähän helpompi osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Niin eli SINÄ toivot, että asiat tehdään, kuten SINÄ haluat. Välttämättä mies ei ole samaa mieltä, miten asiat hoidetaan. Onneksi sinulla on mies, joka ajattelee samoin kuin sinä. Ap:n mies ei ajattele kuin ap, mutta ei se silti sitä tarkoita, että ap:n mies tekisi jotain väärin. Hän tekee asiat vain toisella tavalla. Ja sekös ap:ta harmittaa. Mutta onhan tämä ihan tavallista naisen käytöstä. Ei se tuulesta temmattu ajatus ole, että nainen on pirttihirmu.
Jos toisen "tapa" aiheuttaa täysin turhaa ruokahävikkiä, ajanhukkaa ja bensantuhlausta, niin kyllä se nyt vaan ihan objektiivisesti katsottuna ON typerämpi tapa kuin ennakointi, etuköteen suunnittelu ja turhan haaskuun välttäminen. Ei ole mitään pirttihirmuutta toivoa, että toinen voisi edes vähän käyttää aivojaan tällaisissa perusasioissa. Noinkin voi tottakai elää, mutta se ei todellakaan ole "ihan yhtä hyvä" kuin sellainen normaali vastuunotto arjesta ja sen sujuvoittaminen pienellä järjenkäytöllä.
Nro 17 kiitos sinulle kauniista ja tukea osoittavista sanoistasi! :)
Nro 15 mietit josko puolisoni kapinoi. Niin ei ole kyse siitä. Hän haluaisi arkeensa enemmän ostovoimaa ja minä pyrin luomaan sitä hänelle fiksulla arjenhallinnalla. Hän ei vaan kertakaikkisesti tunnu ymmärtävän kuinka ratkaisevasti pienistä puroista kasvaa isoja. Nytkin hän ei ilmeisesti saa seuraavaa vastiketta maksettua ilman apuani, että niin kammottava ja dominoiva tyyppi olen.
Mieheni on Mensan jäsen, fiksu ja huomaavainen. Elämä hänen kanssaan on mukavaa.
En keksi valittamisen sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas tuo unohdan eväät -kohta outo. Kyllä jokainen normaali ihminen unohtelee välillä asioita. Ja olisiko teidän sitten pitänyt olla syömättä? Eri asia, että unohtiko tahallaan. Tuskin.
Eväiden unohtaminen ei kyllä korreloi fiksuuden tai tyhmyyden kanssa mitenkään.Kyllä se korreloi voimakkaastikin sillä tuo ei ollut mikään yksittäinen unohdus. Hän on ihan arjessa valmis jatkuvasti tekemään hankintoja joissa voisi hetken pysähtyä miettimään oliko tämä jo hoidossa, että onko välttämätöntä edes hankkia.
Meillä tulee arjessa autolla ajoa paljon ja siinäkin saa ihan koko ajan muistuttaa asiointien ketjutuksen tärkeydestä. Että hoida samalla reissulla muitakin asioita jottei huomenna tarvitse taas ajaa 10 km per suunta. Ja joudun todella siis myymään nämä ajatukset.
Mikä 5v lapsi kapinoi tuolla tavoin? 😂
Vierailija kirjoitti:
Nro 17 kiitos sinulle kauniista ja tukea osoittavista sanoistasi! :)
Nro 15 mietit josko puolisoni kapinoi. Niin ei ole kyse siitä. Hän haluaisi arkeensa enemmän ostovoimaa ja minä pyrin luomaan sitä hänelle fiksulla arjenhallinnalla. Hän ei vaan kertakaikkisesti tunnu ymmärtävän kuinka ratkaisevasti pienistä puroista kasvaa isoja. Nytkin hän ei ilmeisesti saa seuraavaa vastiketta maksettua ilman apuani, että niin kammottava ja dominoiva tyyppi olen.
Vai että oikein vastikettakaan ei saa enää maksettua😂 Niinpä, miten hän edes pystyisi elämään ilman sinua. Varmaan hänelle tulisi häätö, kun ei osannut laskuja maksella. Vai mitä ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toisen "tapa" aiheuttaa täysin turhaa ruokahävikkiä, ajanhukkaa ja bensantuhlausta, niin kyllä se nyt vaan ihan objektiivisesti katsottuna ON typerämpi tapa kuin ennakointi, etuköteen suunnittelu ja turhan haaskuun välttäminen. Ei ole mitään pirttihirmuutta toivoa, että toinen voisi edes vähän käyttää aivojaan tällaisissa perusasioissa. Noinkin voi tottakai elää, mutta se ei t
Voisiko ap sitten "älykkäänä" ihmisenä ennakoida ja ymmärtää ostaa seuraavalle automatkalle säilyviä elintarvikkeita, ettei tule ruokahävikkiä, jos ei kaikkea heti jaksakaan syödä. Etkö oikeasti ymmärrä, että vika on ihan omassa käytöksessäsi?
Vierailija kirjoitti:
Luulen että kumppanisi älyssä ei ole mitään vikaa. Ongelma on vain siinä että hän haluaa tehdä asioita eri tavalla eikä pidä samoja asioita tärkeinä kuin sinä. Sinä taidat olla sellainen jonka mielestä on vain yksi oikea tapa tehdä asioita ja jos toinen haluaa tehdä eri tavalla niin hän on yksinkertaisesti tyhmä, koska sinun tapasi on ainoa järkevä.
Ap:n mies nimenomaan vaikuttaa hieman hitaasti raksuttavalta. Asioita voi ja saa tehdä eri tavoin, mutta ei tyhmästi.
Nääh, on ihan eri asia vaatia että maton hapsut on 24/7 suorassa, tai että vesi pitää kaataa lasiin tietyllä tavalla, kuin että kaupasta haetaan kerrallaan yksi tuote, ja reissuja tehdään neljä. Mutta tämän ymmärtää älykäs ihminen, kuten mieheni, joka näitä ylimääräisiä kauppareissuja tekee.
Hän on myös ns pienimmän vaivan ihminen, joka tuota toteuttaessaan tulee tehneeksi asiat suuremmalla vaivalla. Esim ei jaksa vaivautua vaihtamaan vaatteita maalatessaan, joten lopulta vaiva on isompi kun joutuu poistamaan tahroja, ja lopulta käydä ostamassa uudet vaatteet. Näistä sitten aina viisastuu ja seuraavalla kerralla vaihtaa huonommat vaatteet maalatessaan, mutta ei renkaita vaihtaessaan tai ruohoa leikatessaan, ja taas mennään.
En ota stressiä näistä niin kauan kun korjaa jälkensä ja vahinkonsa itse.
Tässä ketjussa kyllä melkoisella raivolla yritetään normalisoida miesten kyvyttömyyttä arjenhallintaan. Tulee väkisinkin mieleen, että kirjoittajat ovat itse tällaisia jotka eivät ole kykeneviä minkäänlaiseen järkevään toimintaan vaan ajelehtivat elämässään spontaanien halujen vieminä. Ja sitten yritetään raivokkaasti esittää, että tämä on "normi" ja että mieheltä akuisuuden ja järkevyyden odottaminen olisi kohtuutonta, autistista kontrollointia ja nalkuttamista.
Onko tarkoituksena yrittää saada naiset pysymään suhteissa mieslasten kanssa luomalla mielikuvaa, että parempaa ei muka ole olemassakaan?
Minulla on fiksu puoliso ja olen itsekin fiksu. Meidän parisuhde toimii todella hyvin ja ratkaisevaa on se että meillä on hyvin samanlainen tapa toimia ja tehdä päätöksiä. Haluamme molemmat suunnitella asiat etukäteen, varautua erilaisiin tilanteisiin ja käytämme ensisijaisesti järkeä päätöksenteossa. Minulle olisi vaikeaa olla toisen kanssa yhdessä jos hän olisi todella spontaani, ei huolta huomisesta tyyppi tai menisi aina tuuliviirinä omien tunnetilojensa mukaan. Olisiko teidän ongelma ennemminkin tässä kuin kumppanin tyhmyydessä.
Itse vain en löytänyt yhtään sellaista kohtaa ap:n kirjoituksista, jotka kuvastaisivat, että mies ei ottaisi vastuuta ja ettei arki toimisi. Ap:n (ja ilmeisesti sinun?) mielestäsi arjen pitäisi mennä juuri niin kuin ap sanoo. Sitten se vasta on sitä kunnon arkea. Mies ei saa tehdä päätöksiä.