Kun vanhemmat tulevat kylään he pällistelevät
Eli katselevat oudosti ympärilleen, ihmettelevät uusia huonekaluja ja esineitä. Mikä heitä vaivaa? Tavaroitako ne on tullut tapaamaan.
Kommentit (9)
Mun appivanhempani on samanlaisia. Käyttäytyvät kuin heidät olisi tipautettu Marsin pinnalle. Jostain keittiön lattian väristä tuli valtava ongelma jne.
Sitä sanotaan kohteliaisuudeksi. Nykyisin hieman tuntemattomampi tapa. Tuijotetaan, ihastellaan, huudahdellaan, lyödään kädet yhteen, jopa taputetaan ja nauretaan. Näin siis toimitaan, vaikkei itse ehkä edes tykättäisi ollenkaan, mutta halutaan toisen ilahtuvan esineen tai asian ihastelusta. Vanhanaikaista kieltämättä. Nykyisin enemmänkin nyrpistetään nenää esim. toisen sisustustukselle ja saatetaan sanoa, että oletpa laittanut paskat tapetit tai tuollaisen romun ostit nojatuoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko assi vai onko perheenne täysin keskustelukyvytön?
Ihan omassa kerrostaloasunnossa asun ja on siistiä jne. Muualla kuin täällä jutellaan ihan normaalisti, mutta tänne tullessa käytös muuttuu.
Se voi olla normaalia, oli ennen tapana. Onko se ihmettelyä. Vai arvostelua? Ehkä voit kysyä mitä ajattelevat katsellessaan vai tuleeko sieltä joku outo kommentti. Miksi vanhempasi tulevat kotiisi. Ehkä osa on vaan omassa kodissaan.
Eivät kai sentään mulkoile ja töllistele? Ehkä alkava silmänpainetauti.
Vierailija kirjoitti:
Sitä sanotaan kohteliaisuudeksi. Nykyisin hieman tuntemattomampi tapa. Tuijotetaan, ihastellaan, huudahdellaan, lyödään kädet yhteen, jopa taputetaan ja nauretaan. Näin siis toimitaan, vaikkei itse ehkä edes tykättäisi ollenkaan, mutta halutaan toisen ilahtuvan esineen tai asian ihastelusta. Vanhanaikaista kieltämättä. Nykyisin enemmänkin nyrpistetään nenää esim. toisen sisustustukselle ja saatetaan sanoa, että oletpa laittanut paskat tapetit tai tuollaisen romun ostit nojatuoliksi.
Pällistely harvemmin on mitään positiivista. Eikä ap kertonut että he ihastelisi, taputtelisi tai nauraisi.
Kaksi veljestä lähtivät mökille.
Toisena päivänä nuorempi sanoi, "Se sitten äitikin kuoli".
Kolmantena päivänaä vanhempi vastasi "Onko tänne tultu ryyppäämään vai puhumaan paskaa?"
Vierailija kirjoitti:
Eivät kai sentään mulkoile ja töllistele? Ehkä alkava silmänpainetauti.
Tai kilpirauhasen liikatoiminta?
Oletko assi vai onko perheenne täysin keskustelukyvytön?