Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajaan kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä
Esimerkki 47
Jos on jotain liikuntatunteja enemmän tai liikuntapäiviä ja mulla on
urheilulegginsit päällä niin silloin kyllä huomaan edelleenkin, että monet yläkoulun
oppilaat ei välttämättä sano mitään, mutta tuijottaa kovasti. Mä käytän nykyään
tämmösiä järkyttäviä massiivisia niin kun miehen paitoja päällä, et jos mulla on
urheilulegginsit päällä niin nää niinku peittää about kaiken. (H5)
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/96055/URN%3aNBN%3afi%3ajy…
Kommentit (48)
Sitä ihmettelen, että kun aina on ajateltu, että pukeutumisellaan viestittää jotain, niin kuinka paljastava tai seksikäs pukeutuminen ei viestitäkään mitään? Luonnonsuojelija pukeutuuu ekologisiin luomuvaatteisiin ja viestittää sitoutumisestaan kestävään kehitykseen. Gootti pukeutuu goottivaatteisiin ja viestittää ernuudestaan. Ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on mies lapsenakin. Pyssyleikit alkavat jo ennen päiväkotia. Samoin naisviha. Teininä siihen lisätään hallitsematon kiima, ja näiden hullujen kanssa naiset sitten pakotetaan täällä 50/50 jaossa elämään
Jos mies vihaa naista hänellä ei ole mitään kiimaa.
Tuo ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos oppilaat huutelevat kommentteja naisopettajien kehosta ja kireistä vaatteista ja naisopettajat eivät sitä halua, niin mikseivät naisopettajat jätä kireitä leggingsejään ja tissitoppejaan muuhun käyttöön kuin kouluvaatteiksi?
Eikö pitäisi olla selvää, että jos pukeutuu provosoivasti, niin siitä saa kuulla kommentteja. Jos minä kävelisin työpaikalleni saunaämpäri päässä, niin tajuaisin kyllä jo etukäteen, että varmaan siitä huomautellaan.
Vaikka opettaja olisi alasti, turpa pidetään kiinni. Kehorauha kuuluu opettajallekin, eikä vain oppilaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oppilaat huutelevat kommentteja naisopettajien kehosta ja kireistä vaatteista ja naisopettajat eivät sitä halua, niin mikseivät naisopettajat jätä kireitä leggingsejään ja tissitoppejaan muuhun käyttöön kuin kouluvaatteiksi?
Eikö pitäisi olla selvää, että jos pukeutuu provosoivasti, niin siitä saa kuulla kommentteja. Jos minä kävelisin työpaikalleni saunaämpäri päässä, niin tajuaisin kyllä jo etukäteen, että varmaan siitä huomautellaan.
Vaikka opettaja olisi alasti, turpa pidetään kiinni. Kehorauha kuuluu opettajallekin, eikä vain oppilaille.
Sitten se opettaja kireissä seksihousuissaan opettaa lapsille, kuinka vaatevalinta on viesti ja kulttuuristen arvojen ilmaus.
Eikö ole selvää, että jos pukeutuu kuin seksinukke, niin saa sellaista kohtelua kuin seksinukke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten se opettaja kireissä seksihousuissaan opettaa lapsille, kuinka vaatevalinta on viesti ja kulttuuristen arvojen ilmaus.
Vastaava esimerkki olisi, että terveystiedon opettaja kertoisi alkoholin vaaroista ja olisi itse humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole selvää, että jos pukeutuu kuin seksinukke, niin saa sellaista kohtelua kuin seksinukke?
Hyvät tavat omaava ihminen kohtelee kaikkia hyvin. Turha yrittää syyttää omasta huonosta käytöksestä ketään muuta kuin itseään.
Vierailija kirjoitti:
Katsominen ei ole häirintää. Yhtälailla kun sinulla on oikeus pukeutua pitkiin kalsareihin (legginseihin) julkisesti, on muilla oikeus katsoa pyllyäsi. Oma valinta. Kaupoista saa myös ihan normaaleja shortseja ym jotka ei paljasta kaikkea.
Kyllä se on jos on asiattoman pitkään. 3 sekuntia taitaa olla sopivaksi koettu katsomisaika ja sen jälkeen ollaan ahdistavan tai loukkaavan puolella
Vierailija kirjoitti:
Niin se ajat muuttuvat.
Kun olin lapsi 80-90 luvun taitteessa, jos sulla ei ollut verkkareita niin opettaja pisti lapset liikuntatunnilla olemaan kalsareillaan. Farkuissa ei ollut asiaa liikuntatunnille.
Nykyaikana olen taas ihmetellyt sitä, että naisille ei tunnu olevan muuta vaihtoehtoa kuin pukea nuo pimppa/pyllyvakoon imeytyvät sukkahousut?
Onko perus college housut loppu kaupasta?
M41
Ei ole, me vaan nykyään pukeudumme oman emmekä miesten mukavuuden ehdoilla. Lääkäriltä saa varmaan jotain libidoa heikentäviä kemikaaleja, jos itsehillinnässä on puutteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se ajat muuttuvat.
Kun olin lapsi 80-90 luvun taitteessa, jos sulla ei ollut verkkareita niin opettaja pisti lapset liikuntatunnilla olemaan kalsareillaan. Farkuissa ei ollut asiaa liikuntatunnille.
Nykyaikana olen taas ihmetellyt sitä, että naisille ei tunnu olevan muuta vaihtoehtoa kuin pukea nuo pimppa/pyllyvakoon imeytyvät sukkahousut?
M41
Muistan kyllä että lukiossa 90-luvulla pojat huuteli joka tunti eräälle blondille nuorelle äikänopelle kaikkia seksijuttuja. 90-luvun normaaleihin peittäviin farkkuihin ja puseroon oli pukeutunut.
Ystäväni opiskeli opettajaksi 80-luvun lopulla ja talutti tuollaisen huutelijan ulos luokasta.
Jatkossa suoraan rikosilmoitus. Pääsee poliisin puhutteluun vaikka olisi alle 15v. Pelin säännöt ja henki selväksi kertaheitolla, seksuaalista häirintää ei enää katsota läpi sormien
Vierailija kirjoitti:
Naisen keho ei ole "seksinukke", vaan hänen ruumiinsa. Jos on hankaluuksia kohdata naisten kehoja ilman hallitsemattomia impulsseja, et ehkä kuulu yhteiskuntaan, tai sitten voit hakea lääkäriltä jotakin kemiallista apua itsehillintään. Raamatussahan kehotettiin repimään silmät päästä, jos ei himot taltu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on mies lapsenakin. Pyssyleikit alkavat jo ennen päiväkotia. Samoin naisviha. Teininä siihen lisätään hallitsematon kiima, ja näiden hullujen kanssa naiset sitten pakotetaan täällä 50/50 jaossa elämään
Miksi pelkäät miehiä?
Niin, miksi turhaan pelätä olentoa, joka on (hyvin suurella todennäköisyydellä) minua suurempi ja vahvempi, joka voi vahingoittaa minua monin eri tavoin, ja tästä vahingoittamisesta voisin saada fyysisiä ja/tai henkisiä vammoja, sukupuolitauteja tai voisin jopa raskautua tahtomattani. Olisin hullu, jos en vähän pelkäisi miehiä. Niistä kun ei voi koskaan tietää... Ja vielä kun uhriksi joutuneita vähätellään. Vähättely näkyy jo vastauksessasi. Että näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se ajat muuttuvat.
M41
Ei ole, me vaan nykyään pukeudumme oman emmekä miesten mukavuuden ehdoilla. Lääkäriltä saa varmaan jotain libidoa heikentäviä kemikaaleja, jos itsehillinnässä on puutteita
Siinäkö ne mukavuuden ehdot sitten täyttyvät, kun on seksihousut jalassa ja luokkahuoneellinen oppilaita vinoilee?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää näistä seksihousuista, millaiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen keho ei ole "seksinukke", vaan hänen ruumiinsa. Jos on hankaluuksia kohdata naisten kehoja ilman hallitsemattomia impulsseja, et ehkä kuulu yhteiskuntaan, tai sitten voit hakea lääkäriltä jotakin kemiallista apua itsehillintään. Raamatussahan kehotettiin repimään silmät päästä, jos ei himot taltu
Tuon logiikan mukaan pitäisi voida kulkea ilkosillaan. Keho pitää voida kohdata ilman hallitsemattomia impulsseja. Jos joku tulee alastomuudesta valittamaan, niin revittäköön silmät päästä ja hakattakoon Raamatulla mustelmille.
Kulttuuri asettaa tiettyjä reunaehtoja ulkoasulle ja seksuaalisuuden ilmaisemiselle. Siksi alastomuus ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää. Samoin perustein julkisissa tehtävissä ja töissä yleensä on esiinnyttävä säädyllisesti. Siksi liian paljasteleva pukeutuminen ei ole sopivaa. Sellainen opettaja, jonka ulkoasu saa oppilaat jatkuvasti kommentoimaan härskisti, ei selvästikään ole ihan onnistunut. Vika ei ole oppilaissa vaan opettajan harkintakyvyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja voidaan muuten irtisanoa jos hänen pukeutumisensa on asiatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaava esimerkki olisi, että terve
Seksivalistus tunnit olisi aika nannaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tavat omaava ihminen kohtelee kaikkia hyvin. Turha yrittää syyttää omasta huonosta käytöksestä ketään muuta kuin itseään.
Vaatteet kuvaa myös ihmisen omaa elämänkatsomusta ja tapoja.