Kysymyksiä keliaakikoille
Voisitteko syödä salaattia jonka vieressä on ollut leipäpala, ehkä hipaissut salaatinlehden päätä tai sitten ei? Ostatteko valmissalaatteja joissa on krutongit pakattu erilliseen pussiin? Pyyhittekö pöytää jos siinä on tavallisen leivän muruja niin että murut saattavat koskea teidän ihoon?
Kommentit (19)
Ok. Eikös tuossa salaatissa kuitenkin voi olla gluteenia jos leipä on saattanut koskea salaatinlehteen? Ja pidättekö erillisiä margariineja kotona?
Vierailija kirjoitti:
Ok. Eikös tuossa salaatissa kuitenkin voi olla gluteenia jos leipä on saattanut koskea salaatinlehteen? Ja pidättekö erillisiä margariineja kotona?
Ei niin paljon että haittaa tulisi. Samat margariinit.
Kaikki ruoka on pidetävä erillään, eri margariinit ja eri veitset, ei hippuakaan gluteenia.
Ei mitään gluteenipitoista tai kontaminointia.
ap arvostelee meitä toivottavasti saat saman taudin sitten varmaan on vauva palstalla juttua kun minä kun minä en saanut sitä sun tätä. suun limakalvoista pyllyyn koko suolisto reakoi pienikin määrä nostaa oireet esiin.
Ap tässä. Ketään en arvostele vaan kun juuri sain tämän diagnoosin niin haluaisin vaan tietää kuinka tarkkana pitää olla ja miten ihmiset yleensä toimii.. lähipiirissä kun olen kysellyt niin on paljon erilaisia toimintatapoja niinkuin täälläkin näyttää ihmisillä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Ketään en arvostele vaan kun juuri sain tämän diagnoosin niin haluaisin vaan tietää kuinka tarkkana pitää olla ja miten ihmiset yleensä toimii.. lähipiirissä kun olen kysellyt niin on paljon erilaisia toimintatapoja niinkuin täälläkin näyttää ihmisillä olevan.
Pidä ainakin omat margariini, leivänpaahtimet ja ruoka erillään gluteenisista. Pieni hipaisu ei varmasti harvoin haittaa, mutta kannattaa lukea tuoteselosteet ja välttää tuotteita joissa lukee saattaa sisältää gluteenia. Jauhopöly ehkä pahin kotioloissa vaivoja aiheuttava tuote. Ei saa edes kypsentää gluteenipitoista ruokaa samaan aikaa uunissa. Sun täytyy myös hommata uusi vohvelirauta/ voileipägrilli jos sulla sellaiset käytössä. Jos saat omat tuotteet keittiössä eri puolelle kuin tavalliset tuotteet ei kontaminaatiota kovin helposti synny.
Pitää olla aivan millintarkka! Mitään valmista, jonka joku tuttava on itse tehnyt, ei pidä syödä, eikä edes maistaa. Pitserioiden pitsoissa on monesti gluteenia. Vatsani meni sekaisin, ja olin huonovointinen monta viikkoa. Ilmeisesti kotimaiset tattarijauhot olivat saastuneita. Touko-kesäkuun vaihteessa sairastuin, ja toipuminen on ollut hyvin hidasta. Tattari puidaan ja kuljetetaan samoilla koneilla ja kärryillä kuin muutakin viljaa.
Ok, tää on jännä kun parilla tutulla ei ole mitään erikseen, kaikki yhteiskäytössä ja toisella tutulla kaikki tosi tarkkaan erikseen.. pitää siis miettiä omalle kohdalle miten jatkossa toimin, mun aivoilla en varmaankaan tuu aina muistamaan kuinka tarkka pitää olla.
Jos joku keliaakikko "ei ole turhan tarkka" niin hän ei hoida tautiaan oikein. Osalla oireet eivät ole niin voimakkaat, joten he elävät rennommin. Suolinukka heillä kuitenkin tuhoutuu aivan kuten herkimmilläkin keliaakikoilla.
Kun saat kolmen viikon vesiripulin, niin muisti paranee äkkinäisesti!
Vierailija kirjoitti:
Kun saat kolmen viikon vesiripulin, niin muisti paranee äkkinäisesti!
Tai kolmen kuukauden, niinkuin minulla vuosi sitten.. koira piti lenkittää aina metsässä ja vessapaperit taskussa valmiina 😓😓 Lisäksi oli pahoinvointia ja mahakipuja
Ei mulla mitään erillisiä margariineja tai voi veitsiä ole enkä pyyhi mitään pöytiä tai erillisiä leivänpaahtimia... Eikä mulla mitään oireita sellaisesta tule. Suolinukka mulla on silti pysyny kunnossa. Tarkistettu täyhstämällä.
No tätä minä ihmettelen kans että miten tämä tauti näyttäytyy niin eri tavalla eri ihmisillä..
Miten te ulkomailla toimitte kun sielläkään ei voi olla varma, mitä saa ruoan mukana?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ruoka on pidetävä erillään, eri margariinit ja eri veitset, ei hippuakaan gluteenia.
Keliakiaa sairastava ei käytä margariinia.
Ei kaikki keliaakikot ole niin herkkiä. Syön ravintoloissa gluteenitonta ruokaa, kylässä otan yhteisestä voirasiasta ja käytän samaa leivänpaahdinta jne. Tähystyksessä todettu, että kaikki on kunnossa, ja tämä dieetin taso on siis riittävä minulle.
Luulosairaita olette. Menkää hoitoon.
Kyllä kaikkiin. Haittaa tulee vain kun syö gluteiinipitoista ruokaa.