Gynekologilla käynti hermostuttaa, omituisia oireita
Olen pian 30-vuotias ja olen menossa gynekologille. Minulla alkoi yhtäkkiä viime vuoden lopulla ilmaantua välivuotoja ja olin yhteydessä gynekologiin. Hän kehotti seuraamaan tilannetta ja tekemään raskaustestin.
Soitin uudelleen keväällä, koska vuodot jatkuivat yhä, r-testi negatiivinen. Vuodot eivät ainakaan täysin liity ovulaatioon, koska ovat aina eri mittaisia vuotoja ja alkavat ja kestävät eri ajan joka kierrossa, joskus ovulaation ympärillä ja joskus ei. Joskus vuoto kestää viikon, joskus pari päivää, pari päivää taukoa ja jatkuu taas, vaihtelee koko ajan. Gyne kehotti edelleen seurailemaan ja tekemään uuden raskaustestin.
No toinenkin testi oli nega ja kesäkuussa huomasin alapäässä patin, joka on nyt kuukaudessa kasvanut herneen kokoisesta reilun viinirypäleen kokoiseksi. Sain viimein ajan varattua hoitajalle, koska lääkäreitä ei ole paikkakuntani tk:ssa heinäkuussa ja sieltä sitten kuulemma lähetetään viereisen kaupungin terveysasemalle jos tarvetta. Sielläkään ei tosin gynejä ole, vaan yleislääkäri tekee sitten tutkimuksen jos sinne pitää lähteä.
Miten ihmeen vaikeaa on päästä gynekologille oikeasti? Ja nyt hermostuttaa odotella sitä aikaa, kun oireet ovat kestäneet jo kauan ja tuo patti huolestuttaa ihan tosissaan.
Onko muilla ollut vaikeuksia päästä gynekologille viime aikoina?
Kommentit (43)
Eikö yksityiselle pääse heti jos on rahaa millä maksaa?
Sain ensimmäiseltä kumppaniltani klamydian, jonka ainoa oire oli välivuoto. Julkisella puolella pääset seksitautitesteihin, kunhan sanot pontevasti. Ennen tämäkin oli paremmin. Nyt testeihin mars.
Yksityiseen ei todellakaan ole varaa, tällä hetkellä eletään täysin kädestä suuhun ja kaikki on karsittu mitä vain pystyy.
Seksitauti tuskin on, mutta kaipa sekin testataan. Sain ajan onneksi jo tälle viikolle, pelkään vain että hoitaja ei sano muuta kuin kehottaa vieläkin seuraamaan tilannetta.
Missä se patti on? Minulla on usein ollut vastaavaa, ja syynä on ollut joka kerta vaaraton polyyppi kohdunsuulla. Syöpäkasvaimista ei tule verta. Mutta kohdussa oleva kasvain voi tietty tehdä vuotoja, mutta tuskin pattisi sieltä löysit.
Mene yksityiselle. Oitis. Tuollaiset vuodot kun voivat olla esim. kohdunkaulan syövästä kertovia merkkejä.
Eikä noin nopeasti kasvanut pattikaan mikään hyvälaatuinen juttu ole. Siis tuskin syöpää, mutta voipi olla joku paise joka saattaa tulehtua ja puhjeta.
Gynelle pääsee vaikka huomispäivänä, eikä se nyt niin paljoa maksa.
Patti on ihan emättimen suulla, se ei luultavasti vuoda vaan vuoto tulee jostain muualta. Voi olla pelkkä kystakin tai tukkeutunut rauhanen tai jotain, mutta huolestuttaa kyllä. Se ei ole kipeä, mutta painaessa se on vähän arka jostain sisältä, hankala selittää ja on kasvanut tosi nopeasti.
Katselin yksityisten hintoja ja totesin että vaikka miten haluaisi, ei ole varaa sinne mennä. Talous ei anna periksi edes 100e lisäkululle sitten mitenkään päin, ellei ala karsia ruoasta joka on jo karsittu niin minimiin kuin pystyy lasten kanssa.
Hirvittää itseäkin kohdunkaulansyöpä, kun seulonnat eivät ole vielä alkaneet ja aiemmin ei ole tällaisia vuotoja ollut ennen viime vuotta.
Haluatko siis että teen diagnoosin vai hakeudutko (suosiolla) lääketieteen ammattilaisen pariin?
Kohdunkaulan syövän oireita ovat muulloin kuin kuukautisten aikana esiintyvä verinen vuoto, yhdynnän jälkeinen verinen vuoto tai pahanhajuinen valkovuoto. Kohdunkaulan syövän edetessä oireena voivat olla alavatsa- ja selkäkivut, alaraajaturvotus ja väsymys.
Jos on selittämättömiä vuotoja ja nyt tuo kertomasi patti, on ehdottomasti mentävä tutkimuksiin. Jos kerrot oireesi ja vaadit tutkimusta, on sinun se saatava. Älä jää odottamaan.
Voi hyvinkin olla että kyse on jostain viattomasta mutta kun ei voi tietää .
Terveys edellä, yksityiselle mars. Syö kaurapuuroa jos ei muuhun rahat riitä. Ajattele jos on vaikka syöpäpatti muttei rahaa, onks järkee ?
Seksitautitestiä ei arvailla.
Se otetaan varmasti jos kerrot että sinulla on oireita ja että epäilet seksitautia.
Se että et usko sinulla olevan seksitautia ei muuta tilannetta: mitenkään.
Noilla oireilla pääsee kyllä julkiselle heti.
9: Johan minä aloitukseen kirjoitin, että odotan aikaa ja kysyin muilta, onko ollut vaikeuksia päästä gynekologille?
Aikani on tällä viikolla, hermostuttaa odotella sitä ja pelkään, että käsketään vieläkin seurata tilannetta.
Itse voisinkin syödä vaikka sitä pelkkää kaurapuuroa, mutta lapset on vähän eri asia. Katsoin juuri yksityisten hintoja ja omalle mahdollisimman suppealle käynnillekin tulisi hintaa jo yli 320e. Kun ei ole rahaa, ei ole. Enpä usko, että kukaan yksityinen lääkäri suostuu ilmaiseksi tai alennettuun hintaan minua tutkimaan, vaikka kuinka pyytäisin. Pakko siis mennä julkisen puolen varassa.
Ap, me työväestö olemme kustantaneet sinulle opetuksen lisäksi hyvinvointia. Käytä niitä sekä myös psykologisia palveluita.
Pikavippiä ei kannata ottaa, mutta onko käytössä luottokorttia, jolla käynnin lääkärillä voisi maksaa. Voisiko pankin kanssa neuvotella pienen lainan tai kulutusluottoja kai nuo hyvin pienet lainat ovat. Kaikki mahdollinen turha tavara on varmasti jo myyty? Voisiko joku sukulainen auttaa tai onko mahdollisuus tehdä joku työkeikka esim. siivota sukulaisella, hoitaa sukulaisen asioita, olla tarjoilijana ja siivoojana jonkun tuttavan juhlissa tuon rahan saamiseksi? Onko oma pankkitili tosiaan ihan tyhjillään ja voiko jotain hankintoja tai laskuja siirtää seuraavaan kuukauteen? Kannattaa myös tutkia kaikki lähialueen yksityiset. Varmasti jostain löytyy halvemmalla, mutta kuitenkin ihan erikoislääkärin tekemänä samat toimenpiteet. Tuossa tilanteessa pitäisi kyllä lääkäriin päästä.
Niin mikä tässä on ongelma? Sait ajan ja saat lähetteen tk:sta gynelle.
Onko ap:lla Bartholin rauhasen tulehdus emättimen aukon reunalla?
Kaikki turha on myyty ja luottokorttia ei ole, kaikki tosiaan on karsittu ettei ole ylimääräisiä kuluja mistään. Ainoat mahdollisuudet olisivat laina pankilta jos sitä saisi näin pienituloisena, sukulaisia ei ole enää hengissä. Ja kyllä, tilillä on tällä hetkellä hiukan reilu 5e, seuraavaksi tuleva raha on jo korvamerkitty sähkölaskuun ja pieneen kauppareissuun. Olen lapseni omaishoitaja, jonka takia raha-asiat ovat mitä ovat, kun on melkein 24/7 hoitoa vaativa.
Pakko vain odotella tuota aikaa ja katsoa, mitä siellä sanotaan. Ajattelin että olisi helpompi odotella jos saisi jonnekin vähän purettua oloaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä tässä on ongelma? Sait ajan ja saat lähetteen tk:sta gynelle.
Kunhan nyt ajattelin purkaa oloani johonkin kun hermostuttaa. Ja kysyä samalla onko muilla ollut vaikeuksia päästä gynelle, kun minulla tilannetta kehotettu seuraamaan joulusta asti.
up