kuinka tarkkoja olette 3veen unen kanssa esim kesäisin
siis iltaisin kun pitäisi nukkumaan. Lähinnä ajattelin sitä että silloin paljon enemmän on vieraita, käydään kylässä, grillataan jne. Oletteko esim tarkka siinä että lapsi (2-3-4v) menee silloinkin nukkumaan 20.30 jos niin on tapana tai annatteko olla vaikka kymmeneen asti jos jaksaa hereillä? Itse en ymmärrä kun jotkut niin stressaa tuon kanssa, esim kesällä oli vieraita ja oikein mukava ilta ja pitivät lähteä 21 kun 2,5v menee silloin nukkumaan....ööö?! Heillä oli lomaakin silloin. Ymmärrän jos lapsi vauva vielä et pidetään rutiineista kiinni mut halloo...
Kommentit (9)
Ja kaikki tuttumme tietävät sen, lähdemme vieraista aina viimeistään klo 20. Minä en jaksa sitä tappelua mikä tulee kun nukahtavat autoon ja sitten unille omaan sänkyyn ei millään.
Kokeiltu on, ei onnistu!
Minusta ei ole oikein valvottaa väsynyttä lasta meidän hauskanpitomme takia.
Vuorokausirytmiä siirretään noin tunnilla eteenpäin ja muutenkin voidaan valvoa myöhempään!
7-vuotias on meillä erittäin sopeutuvainen ollut aina... nukkuu kun nukuttaa ja jaksaa valvoa eikä tuu mitään kiukutteluja ym. Pienenempi on nyt vasta 1v 10kk ja aika tarkkaa rytmiä on pidetty. Tunnin myöhempään on joitakin kertoja valvonut ja se on sujunut ihan hyvin.
Ja syy on yksinkertaisesti se että kun rutiineista pitää kiinni (myös viikonloppuina) niin saa kolme kakaraa helposti ja ajoissa nukkumaan ja saa illat nauttia miehen kanssa.
Kesäisin sit rutiinit muuttuvat siten että nukkumaan mennään vasta klo. 22-22.30 ja vastaavasti noustaan myöhemmin.
Lapset ovat 7 v, 5 v ja 2 v.
Muutenkin meillä 3v menee nukkumaan klo 21-22 talvellakin (siis vaikka sänkyyn pistäisit klo 19 niin nukahtaa vasta lähempänä kymmentä) joten vähän olisi vaikea pistää aiemmin nukkumaan ;)
Emme myöskään anna nukahtaa autoon kuin ihan poikkeustapauksissa (uusi vuosi, juhannus tms)
Raivarit kestävät tunnin verran, joten niitä ei haluta tieten tahtoen.
Itse kyllä joustaisin, mutta lapsi ei.
(ja laittoipa sänkyyn mihin aikaan tahansa, silti herää aamulla yhtä aikaisin)
Tyttömme täyttää juuri 3v.
Hän menee aina nukkumaan klo 20 aikaan, plus miinus puoli tuntia.
Muutamia kertoja on " jouduttu" valvomaan esim 22 asti ja siitä ei ole seurannut mitään muuta kun kiukkua ja pahaa tuulta sekä useiden iltojen kestävä rytmin uudelleen haku.
Olen aika tarkkaan pitänyt muistakin rutiineista kiinni lapsen kanssa, hän syntyi pikkukeskosena ja on " ylivilkas" - rutiinit auttavat hallitsemaan arkea.
Mielestäni ei ole oikein odottaa lapselta sopeutuvaisuutta aikuisten menoihin, miksi hänen pitäisi kärsiä jos vanhemmat haluaa valvoa?
Toki ymmärrän jos lapsi itse haluaa valvoa pidempään ja ymmärtää jo että siitä voi seurata väsymys.
3-vuotias on siihen kuitenkin vielä aika pieni.
on mennyt nukkumaan jouluna ja juhannuksena ja joka päivä klo 21-21.30 (aamulla saa nukkua niin kauan kuin nukuttaa).
Tämä siksi, että:
- päikkärit jäivät pois jo 2,5-vuotiaana, haluan turvata kunnon unen
- meillä on niin epäsäännöllistä ja liikkuvaa elämää, että jokin rytmi pitää olla
- en ole joutunut lähtemään mistään pois siksi, että lapsi menee nukkumaan=lapsi ei ole mukana sellaisissa tilanteissa tai olemme esim. omalla mökillä, jossa lähden " kesken" kaiken viemään sitten lapsen nukkumaan (lasta ei nukuteta, jää omaan sänkyynsä)
- lapsi ei ole osannut itse vaatia, että haluaa valvoa puolille öin. Raketteja voi ampua aikaisemminkin.
unille pitäs mennä enne klo 21. 3-vuotias voisi sitten valvoa jo vaikka kymmeneen asti.
Toiset lapset (kuten siskoni aikoinaan) olivat tosi tarkkoja nukkumaan menosta. Jos sattuivat olemaan kylässä myöhempään niin sisko kiukutteli monta pari päivää kyläreisun jälkeen kun ei ollut " ajoissa" mennyt nukkumaan.
Samaa huomaan omassa 6-vee pojassa. anoppi antaa valvoa klo 23 ja seuraavana päivänä poika on oikein känkkäränkkä.