Ferritiini 5
Onko muita joilla näin matala ferritiini? Lääkäriaika parin viikon päästä, mutta kiinnostaisi etukäteen kuulla miten ja kuinka pitkään hoidettu?
Kommentit (33)
Mulla oli. Nyt on jotain 10 ja 20 välissä. Yhden rautainfuusion oon saanut.
Pyydä selvitystä mistä alhainen ferritiini johtuu. Heliko, parasiitti, suolistosairaus tai imeytymishäiriö, B12-vitamiinin puute, keliakia, myooma, kasvain, haavainen suoli jne
Itselläni oli myös ferritiini 5. Lisäksi hemoglobiini oli 73. Sain noin viikko-pari labratulosten jälkeen pari pussia punasoluja ja siitä noin viikkoa myöhemmin rautainfuusion.
Syy pitäisi hoitaa esim runsaat vuodot kuriin. Ensisijainen hoitomuoto rautatabut esim 200mg päivä, pienemmällä ksntsii kokeilla aloittaa. Nousu noin 5-10 yksikköä kk. Vaikeissa tapauksissa infuusio.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä selvitystä mistä alhainen ferritiini johtuu. Heliko, parasiitti, suolistosairaus tai imeytymishäiriö, B12-vitamiinin puute, keliakia, myooma, kasvain, haavainen suoli jne
Naisilla yleisin syy... runsaat kuukautiset.
Oli joskus, käskettiin syödä rautatabletteja eikä kontrolloitu kuin hemoglobiini. Vuosia myöhemmin toinen lääkäri määräsi e-pillerit runsaisiin vuotoihin. Nyt viime mittauksessa ferritiini 20, ei jatkotoimenpiteitä...
Pojalla 12v oli 3,5 ferritiini arvo. Lääkäri sanoi et ihan normaali. Mä laitoin rautakuurille. Katsotaan kuukauden-kahden päästä mikä arvo on.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli myös ferritiini 5. Lisäksi hemoglobiini oli 73. Sain noin viikko-pari labratulosten jälkeen pari pussia punasoluja ja siitä noin viikkoa myöhemmin rautainfuusion.
Ja minulla tämä oli seurausta ihan siitä, että kohdussa oli myoomia ja sen myötä olivat kuukautiset olleet jo pitkään runsaat. Sain saman tien lähetteen leikkausjonoon ja kohdunpoiston jälkeen ei ole anemia enää vaivannut.
Mulla oli samariini ja paskaliini helvatan matalalla,sain siihen lääkettä alatiivi heti helpotti.
Minulla oli 5 kun mitattiin, ja olin jo ehtinyt raudan jo ennen sitä omin päin aloittaa, koska epäilin raudanpuutosta. Ei mitään tehty, pelkkä puhelinaika lääkärille ja suositus ostaa rautaa. Kokeilin kaikki apteekin valmisteet, jotka kaikki kuraa. Kaupan hyllystä löytyi itselle sopivin. Olo alkoi koheta nopeasti ja n. puolen vuoden päästä arvo oli 32.
Te joilla matala ferritiini ja kerrotte ettei mitään tehy, olisitte odottaneet tehtävän?
Ensisijainen hoito on rautakuuri ja sillä useimmilla lähtee nousuun.
Itselläni ferritiini hiukan yli 10 ja rautakuurilla nostelen, aivan kuten kuivaa ihoa hoidan rasvaamalla ja päänsärkyä särkylääkkeellä.
Suosittelen Ferrodania. Nostin sillä ferritiinin 5 kuukaudessa 15 -> 50, söin 1-2 tablettia päivässä.
Suonensisäisesti rautaa kerran ja ferritiini nousi reippaasti yli sataan.