Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Kauramaito symboloi yhteiskunnan kahtiajakoa ja siksi se myös ärsyttää

Vierailija
07.07.2024 |

"

Salosen mukaan ihmisillä on perimmäinen tarve nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin oikeuttaa oma toimintansa toisten silmissä ja sulkea moraaliset ristiriidat ulkopuolelle tai selittää ne jollain tavalla pois.

Yksi reaktio, mikä siitä syntyy, voi olla tarve hyökätä ja purkaa syyllisyyttä ja kiukkua niitä kohtaan, jotka niistä ristiriidoista muistuttavat.

Kauramaito voikin Salosen mukaan symboloida eräänlaista yhteiskunnallista jakolinjaa.

Ovat perinteistä elämäntapaa noudattavat talousmaidon juojat ja sitten ovat kaupunkilaiset, korkeasti koulutetut, tiedostavat ihmiset, jotka käyttävät kauramaitoa."

Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että kauramaitoa vastustavat ovat kouluttamattomia, tyhmiä maalaisia? He siis artikkelin mukaan kokevat oman hyvyytensä uhatuksi, jos esiin nousee tehotuotannon ongelmat tai maidon tarpeettomuus ruokavaliossa.

Kommentit (620)

Vierailija
81/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fazerin barista :P kokeilkaa sitä jos tykkäätte hylamaidosta. Ei häpeä maussa. Suuhun ei jää maidon inhottavaa jälkimakua tai sitä eläinrasvan tahmaa.

Ja musta kahvi on sinulle täysi mahdottomuus???

Olen eri, mutta miksi ihmeessä pitäisi juoda mustaa kahvia, jos kerran pitää kahvin mausta kauramaidolla?

Minä olen elämäni aikana ehtinyt kokeilla kahvia aika monella tavalla, ja ainoa kriteerini on kyllä se, että juon sitä siinä muodossa ja sillä lisällä, kun se minusta parhaimmalta maistuu. Ja paras on keski - tummapaahtoinen kahvi kauramaidolla (Valion kauramaidolla. Oatly kakkosvaihtoehto). Jos ei ole kauramaitoa, niin sitten kermalla, ja jos ei ole sitäkään, niin sitten punnitsen mustan kahvin ja lehmänmaitokahvin välillä, mutta kumpikaan ei ole minusta kovin hyvää.

Vierailija
82/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä lihaksikkaana miehenä ostaan ylpeydellä kauramaitoni ja soijarouheeni ja soijamaitoni. Laitan ne provosoivasti näkyville kassalla ja pidän leuan pystyssä.

Yrittäkääpä vetää minua turpaan.

Tunnut hieman agressiiviselta?

Miksi minä sinua löisin.

Oletko samaa porukaa eloapinoiden kanssa jotka provosoivat passiivisagresiivisesti väkivaltaista yhteenottoa poliisien kanssa.

Tässä sitä vai ajoradalla istutaan ja kassajonossa nutaillaan viattomasti ja odotetaan että joku huomauttaa, mee nyt jo v tuu.n siitä noiden kamojesi kanssa.

Ja sitten aloitat kaamean älämölön, aina meitä kauramaidon juojia sorsitaan.

Ai se että ostaa soijaa ja kauramaitoa tekee ihmisen aggressiiviseksi? Ja asettaa tuotteet eli omat valinnan näkyvästi tiskille häpeilemättä sitä maitokansalta?

Se on aggressiivisuutta sun mielestä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se symboloi. Köyhillä ja kipeillä ei ole varaa syödä terveellisesti eli lihaa ja eläinrasvaa. Joutuvat tyytymään kasvikunnan tuotteisiin ja korvikkeisiin.

Kauramaitohan on paljon lehmänmaitoa kalliimpaa. 

Vierailija
84/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu on vegaani ja on kasvattanut äylttömät muskelit pelkästään soijaproteiinilla.

En kyllä alkaisi väittelemään hänen kanssa että kasviproteiinit on huono juttu ja laskee testotasoja :)

Vierailija
85/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä löytyy näitä kauramaidon vastustajia? En mä ainakaan täällä maalla ole heihin törmännyt. Ihmiset valitsevat juomansa mieltymystensä mukaa eikä kukaan toisen valintoja vastusta. Kuulostaa enemmän kertostalokyttääjän touhulta tuollainen vastustaminen.

Vierailija
86/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se symboloi. Köyhillä ja kipeillä ei ole varaa syödä terveellisesti eli lihaa ja eläinrasvaa. Joutuvat tyytymään kasvikunnan tuotteisiin ja korvikkeisiin.

Ja säilyy pidempään kuin maito. Ei tarvitse heitää pois.

Toimii hyvin jos käyttää vain kahvin seassa jotain. Maito menee pilalle nopeasti.

Vierailija
87/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahtiajako syntyy lähinnä siitä, millaiseksi maito koetaan. Maalaiselle maito on osa ruuanvalmistusta, kaupunkilaisille elämys. Maalaiselle riittää, että maito on pastöroitu tai ei sitäkään, kaupunkilaisen maidon tulee käydä läpi mahdollisimman monta erilaista käsittelyvaihetta, jotta se on riittävän prosessoitu käyttöön. Maalaiselle riittää, että maitoon lisätääb D-vitamiinia, kaupunkilainen haluaa maitonsa olevan kivennäisaine- ja vitamiinipommi. Maalaiselle maidossa riittää vanhanaikainen maitorasva, kaupunkilainen haluaa maitoonsa öljyä.

Ei kyse ole maidosta lainkaan, kyse on elämänasenteesta. Kaupunkilaisen tulee saada kokemuksia uudestaan ja uudestaan, maalaiselle riittää kokemuksia muutenkin kuin kokeilemalla, miten monella eri tavalla voi myrkyttää itsensä.

Vierailija
88/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen kauralle 😑

Onhan sitä manteli- ja soijamaitoakin.

Ja riisi, ruis ym.

Se ruisjuoma kyllä oli hirveää mutta tein siitä pannarin.

Vierailija
89/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun ette selitä että kahviin pitäisi sotkea minttua, valkosipulia tai korianteria.

Kaura ei ole ehkä ihan yhtä voimakkaan makuinen mutta sillä on yhtä lailla oma selvästi erottuva makunsa joka maistuu läpi mistä tahansa ruuasta johon kauraa on lisätty pieniäkin määriä.

Maailmassa on ehkä ihmisiä jotka oikeasti pitävät kauran mausta kahvissakin mutta jokaista kohden on 100 000 someriippuvaista jotka yrittävät orjallisesti seurata influenssereitä ja kuvittelevat olevansa ah, niin edistyksellisiä ja trendikkäitä eivätkä vain helposti hyväksikäytettäviä lammaksia.

Vierailija
90/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurajuoman laittaminen kahviin koska musta kahvi on pAhAa on kuin panisi deodoranttia hikiseen kainaloon. 

Vierailija
91/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauran maun lisääminen kahviin on loukkaus. Tutustukaa kahviin ja kaikkiin sen erilaisiin prosessointitapoihin ja ostakaa muuta kuin sitä mustaksi poltettua jossa on puolet robustaa!

Yhyy, kyllä minä niin mieleni pahoitin kahvin puolesta. Jotain rajaa nyt.

Vierailija
92/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, mutta se ei ole lihaa eikä eläinrasvaa. Syö päivittäin kilo entrecotea ja kerro ettei tule kalliiksi :)

Vierailija
93/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fazerin barista :P kokeilkaa sitä jos tykkäätte hylamaidosta. Ei häpeä maussa. Suuhun ei jää maidon inhottavaa jälkimakua tai sitä eläinrasvan tahmaa.

Ja musta kahvi on sinulle täysi mahdottomuus???

Olen eri, mutta miksi ihmeessä pitäisi juoda mustaa kahvia, jos kerran pitää kahvin mausta kauramaidolla?

Minä olen elämäni aikana ehtinyt kokeilla kahvia aika monella tavalla, ja ainoa kriteerini on kyllä se, että juon sitä siinä muodossa ja sillä lisällä, kun se minusta parhaimmalta maistuu. Ja paras on keski - tummapaahtoinen kahvi kauramaidolla (Valion kauramaidolla. Oatly kakkosvaihtoehto). Jos ei ole kauramaitoa, niin sitten kermalla, ja jos ei ole sitäkään, niin sitten punnitsen mustan kahvin ja lehmänmaitokahvin välillä, mutta kumpikaan ei ole minusta kovin hyvää.

Koska olet tapojesi orja etkä ole koskaan maistanut HYVÄÄ vaaleapaahtoista kahvia. 

Vierailija
94/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä lihaksikkaana miehenä ostaan ylpeydellä kauramaitoni ja soijarouheeni ja soijamaitoni. Laitan ne provosoivasti näkyville kassalla ja pidän leuan pystyssä.

Yrittäkääpä vetää minua turpaan.

Tunnut hieman agressiiviselta?

Miksi minä sinua löisin.

Oletko samaa porukaa eloapinoiden kanssa jotka provosoivat passiivisagresiivisesti väkivaltaista yhteenottoa poliisien kanssa.

Tässä sitä vai ajoradalla istutaan ja kassajonossa nutaillaan viattomasti ja odotetaan että joku huomauttaa, mee nyt jo v tuu.n siitä noiden kamojesi kanssa.

Ja sitten aloitat kaamean älämölön, aina meitä kauramaidon juojia sorsitaan.

Ai se että ostaa soijaa ja kauramaitoa tekee ihmisen aggressiiviseksi? Ja asettaa tuotteet eli omat valinnan näkyvästi tiskille häpei

No mun mielestä ei pitäisi lihaksikkaana mennä kauppaan persujen käyntiajoilla ja ostaa provosoivasti vihervassarituotteita rinta rottingilla. Kokevat itsensä alistetuksi.

Tosi aggressiivista tuotesijoittelua mielestäni. Eikä sellaiselle uskalla huudella vihervassarihippisivarihomoa. Kun on ne lihakset turvana. Sitten pitää vain sietää hiljaisuudessa julkeaa ostoskäyttäytymistä. Käynyt hakemassa ne pölyyntyneet soijarouhepussit ja soijamaidot varta vasten.

Ärsyttääkseen meikäläisiä. Pahempaa kuin elokapina.

Vierailija
95/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko sen pitävän paikkaansa maaseudulla ainakaan vanhojen ihmisten keskuudessa, sillä he ovat tottuneet juomaan jo kauramaitoa lapsuudessa.

Kauramaito ei ole tämän päivän ilmiö, vaan se on ollut erityisen suosittua jo 1800-luvulla, kun lehmät oli talvet ummessa ja meijeri toimintaa vähän. 

Meillä on aika vähän 1800-luvulla syntyneitä enää hengissä.

Kauramaitoa pidetään samanlaisena pula-ajan tuotteena kuin pettuleipää tai sikurista tehtyä kahvia, siis eräänlaisena valeruokana.Lisäksi maaseudun vanhat ihmiset tietävät, että litra kauramaitoa tarkoittaa tuhansien hyönteisten tappamista eli on erittäin epäekologinen valinta tilanteessa, joss kovakuoriaisten määrä alkaa katastrofaalisesti vähetä.

Olen 70-luvun lapsi ja meillä kotona ja mummolassa oli tarjolla itse valmistettua kauramaitoa, eikä sitä kukaan ihmetellyt. Ja niin  oli kavereidenkin kotona. Ehkä makeampaa, kuin kaupan kauramaito. Erityisen suosittua se oli ortodoksien keskuudessa paaston aikana. 

En oikein ymmärrä, miksi kauramaidosta on tullut joku ihme tuote ja ihmetyksen aika ja kansan jakaja. 

Vierailija
96/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä löytyy näitä kauramaidon vastustajia? En mä ainakaan täällä maalla ole heihin törmännyt. Ihmiset valitsevat juomansa mieltymystensä mukaa eikä kukaan toisen valintoja vastusta. Kuulostaa enemmän kertostalokyttääjän touhulta tuollainen vastustaminen.

Kaipa he löytyvät sieltä ainoasta paikasta, missä ihmiset "kohtaavat" toisiaan: netistä. 

Vierailija
97/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun ette selitä että kahviin pitäisi sotkea minttua, valkosipulia tai korianteria.

Kaura ei ole ehkä ihan yhtä voimakkaan makuinen mutta sillä on yhtä lailla oma selvästi erottuva makunsa joka maistuu läpi mistä tahansa ruuasta johon kauraa on lisätty pieniäkin määriä.

Maailmassa on ehkä ihmisiä jotka oikeasti pitävät kauran mausta kahvissakin mutta jokaista kohden on 100 000 someriippuvaista jotka yrittävät orjallisesti seurata influenssereitä ja kuvittelevat olevansa ah, niin edistyksellisiä ja trendikkäitä eivätkä vain helposti hyväksikäytettäviä lammaksia.

Jokainen mun tietämä ihminen, joka käyttää kauramaitoa kahvissaan, käyttää sitä siksi, että pitävät sen mausta siinä. Ne on kaikkia ihan perusäijiä, ei mitään edistysksellisyyttä ja trendikkyyttä influenssereilta hakevia. 

Vierailija
98/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito on tarpeetonta ruokavaliossa (ainakin aikuisella) niin saanko kysyä, että miten tarpeellinen se kauramaito on?

Vierailija
99/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin äitinä kyllä, onkohan tuo nyt järkevää kun poika haluaa kauramaitoa. Eihän se kukkarolle tee hyvää. Juon itse maidon kanssa kaffeeni ja näen asian niin, että tässä maassa lehmä on kuitenkin toimivimpia keinoja tuottaa ruohosta ruokaa.

Vierailija
100/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Asun maalla ja täällä paikallinen marketti on antanut erilaisille kauramaidolle tilaa kokonaisen hyllyn. Ja pieni tuppukylä, asukkaita vajaa 2000. Ja jos ei olisi myyntiä, miksi kaupasta annetaan parasta myyntitilaa niin paljon, jos kukaan ei ostaisi kauramaitoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä