Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kansanedustaja kehottaa köyhiä säästämään siten rahaa että viljelevät palstaa omalla pihallaan

Vierailija
06.07.2024 |

Kesällä voi Arto Satosen mukaan laittaa omalle pihalleen puutarhan ja viljellä siellä itselleen tulevaa talvea varten esimerkiksi porkkanaa, palsternakkaa, perunaa, bataattia, retiisiä, naurista, sipulia, punajuurta, kaalia, salaattia, tomaattia, kurkkua, artisokkaa, raparperia, viinimarjoja ja omenoita. Lisäksi metsästä voi käydä keräämässä luonnon marjoja ja sieniä arkku pakastin täyteen. Lisäksi leivät kannattaa leipoa itse omassa uunissa sen sijaan että ostaa kauppojen paitopisteiltä valmiita leipiä.

Kommentit (691)

Vierailija
421/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetäkää nyt perseeseen toisii perkeleen perseaukinaiset juntit.

Vierailija
422/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huomioi menot ja tuotot rehellisesti mitään salaamatta tai totuutta vääristelemättä, ei kotitarveviljely ole taloudellisesti kannattavaa. Harrastusmielessä se on mukavaa puuhaa, mutta niin käöyhälle kuin rikkaallekin se aiheuttaa enemmän kuluja kuin tuottoja.

nimim. salavarakas palkkatyöllinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunan viljely on tavallaan helppoa, mutta ei se kyllä.kannata. Porkkanat ovat työläitä kasvattaa, ja sato riippuu suuresti siitä, millainen maaperä on.

Aivan turhaa, olen todennut. Molemmat on halpoja kaupassa.

Jos jotain kannattaa viljellä, on ehkä marjapensaat, jos marjoja käyttää, ja salaatit, jos ei poistu kotoa pitkäksi aikaa. Myös persilja, tilli, lipstikka, ruohosipuli ovat vaivattomia.

Ai onko peruna ja porkkana halpaa? Tämä on  ilouutinen,  olen luullut että terveellinen ruoka on hirveän kallista ja siksi on pakko syödä nakkia ja nuudelia kun ei tuet riitä.

No, tämä. Nyt se itse kasvatus muuttuikin yhtäkkiä kannattamattomaksi  ja kasvikset puoli ilmaisiksi 

Tarpeen mukaan näemmä ja ei muuta kun köyhä taas kauppaan hakemaan valmiseineksiä. Onhan se röyhkeää neuvoa kuinka muut ihmiset (ne joka eivät koko ajan valita rahanpuutetta) säästävät ruokakuluissa, saavat tuoretta ja puhdasta ruokaa suuhunsa samalla 

Vierailija
424/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keitän puolukkaa ihan kattilassa  vedessä sokerin kanssa ja annan sakan painua pohjalle. Sitten nostan kauhalla pestyihin ja kuumennettuihin pulloihin nesteen ja loppuun sakkaiseen jäännökseen keitän puolukkapuuro (vispipuuro siis mannaduurimoiden kanssa). Mut tietty kun ei oo kattilaa, eikä kauhaa ja puolukkakin kasvaa jossain kaukana..

Vierailija
425/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä ja on pihakin. Viljely on marjapuskia ja omenapuita lukuunottamatta kallis harrastus.

Siemenpussi maksaa euron. Nyt kun sen ostaa poistomyynnistä sen saa todennäköisesti 20 sentillä 

Pussia ei kannata kerrasta tyhjentää, vaan nyt puolet ja ensi vuonna puolet 

Tomaateista voi kerätä siemenet itse talteen ja kylvää 

Et ole sitten ikinä mitään viljellyt?

Tiedätkö kuinka vähän siemeniä niissä kalliissa siemenpusseissa on ja kuinka palhon lisäravinteita ja uutta miltaa maa tarvitsee tuottaakseen satoa?

Samaten tomaatit vaativat kasvihuoneen...

Vierailija
426/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satonen on unohtanut, että sellainen kerrostaloasunnoksi kutsuttu asumismuoto on köyhien keskuudessa melko yleinen ja jos oikein köyhä on, tuskin on edes parveketta tai korkeintaan joku 1 neliömetrin läntti. Pitäiskö se multa levitellä sitten suoraan huoneiden lattialle vai miten Arto oli ajatellut?

Vaikka pahvilaatikkoon tai muovikassiin.. mut tietysti kaikilla ei ole muovipusseja 😩

Vierailija
427/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satonen on unohtanut, että sellainen kerrostaloasunnoksi kutsuttu asumismuoto on köyhien keskuudessa melko yleinen ja jos oikein köyhä on, tuskin on edes parveketta tai korkeintaan joku 1 neliömetrin läntti. Pitäiskö se multa levitellä sitten suoraan huoneiden lattialle vai miten Arto oli ajatellut?

Joko esität tyhmää tai sitten tosiaan olet sellainen. En yhtään ihmettelisi, jos vastaus olisi jälkimmäinen 

Yyy olen niin tyhmä, että luulen kaikkien parvekeviljelevän levittämällä multaa parvekkeen lattialle. Peset varmaan keittiönkin vesiletkulla?

Vierailija
428/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan kukkaa viljelemällä tosiaan rahaa.

Vierailija
429/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aloituksessa mainitut vinkit ovat ihan hyviä. Niitä harrastavat kaikki muut paitsi eivät nämä itseään köyhiksi kutsuvat ihmiset. 

Sen lisäksi, että niillä säästää selvää rahaa saa niistä myös mielihyvää liikkumisen ja tekemisen kautta 

Laitapa laskelmat kuluista ja säästöstä. Ei ole mitään valmiina ja köyhä asuu kerrostalossa.

Ota syömistäsi tomaateista siemenet talteen tai osta nyt alesta n.50senttiä pussi. Itävät ihan hyvin, käytön sellaisia itsekin. 

Sitten keväällä ostat taimimultapussin. Olet säästänyt jo pitkin talvea maitopurkkeja tai tyhjiä muovisia jugurttipurkkeja. Niihin kylvät siemenet. Pussissa on paljon siemeniä, älä kylvä kaikkia, tai parvekkeestasi tulee viidakko. 

Voit vaihtaa ne myöhemmin isom

Unohdit mainita sen puutarhamultasäkin jonka tarvitset. Kaikkien asunnot eivät ole valoisia ympäri vuoden joten taimista tulee honteloita eivätkä tuota juuri mitään satoa. Tiedän mistä puhun, on kokemusta monen vuoden ajalta ruukkupuutarhasta. Sato ollut erittäin helteisenäkin kesänä litra vihreitä kirsikkatomaatteja. Hinta noin 10€. Missä se säästö on? Kympillä olisi saanut kolme kiloa mehukkaita punaisia tomaatteja kaupasta. 

Vierailija
430/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko tosiaan, että perunaa kymmenien hehtaarien pelloilla viljelevä maajussi kaivaa tiluuksilleen "tavanomaisen maakellarin"?

Kotitarveviljelijöillä ei ole paikkaa, mihin maakellarin saisi tehtyä. Sitä ei nimittäin saa viljelypalstalle, eikä edes siirtolapuutarhamökin "tontille". Parvekkeellekin se on aika hankala toteuttaa, vai mitä?

Perinteisesti juurikkaita on säilytetty ihan olkikasoissakin. Mutta nykytyötön varmaan alkaa selittää, että oljet maksavat puutarhakaupassa 35 euroa per sylillinen.

Mielestäsi siis nyky työttömän pitäisi alkaa ostamaan peltoa myös siksi, että saa viljeltyä viljaa, että saa olkia?  Halvaksi tulee tuo kotiviljely! =D

Pointti ei ole ne oljet vaan se, että mitään kummoist

Millä kuvittelet työttömän pärjäävän jollei luovuudella ja kekseliäisyydellä? 595€/kk on hvetin pieni raha maksaa asuminen ja elämisen kulut. Eihän rikkaan tarvitse aivojaan käyttää ollenkaan että saa laskunsa maksettua.

Ulkomailla ei makseta tukia ja siellä työttömät ovat luovuutensa ja kekseliäisyytensä varassa. Esim. kasvattavat vihanneksia ja myyvät niitä torilla. Ihan Virossakin tätä näkee paljon.

Mitä rikkaisiin tulee, niin rikas opiskeli ahkerasti matematiikkaa ja fysiikkaa, valmistui diplomi-insinööriksi ja saa nyt 6000 euron kuukausipalkkaa. Köyhä sen sijaan vain pelasi pleikkaa eikä oikein mikään häntä huvittanut, ja siksi hän elää nyt 595 eurolla kuussa.

Vierailija
431/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa on paljon väitelty siitä, paljonko alkupääomaa tarvitsee viljelypalstan aloitukseen. Ei sitä paljon tarvitse rahallisesti, mutta on se liikaa, jos ei ole yhtään ylimääräistä. Kuitenkin oleellisempi ongelma tässä on se, että ei nykyihmisistä puolellakaan ole mielenkiintoa eikä taitoja pitää niitä viljelyksiä hengissä. Ei se niin toimi, että ostetaan pari multasäkkiä, kastellaan multa, heitetään siemet sinne ja muutaman kuukauden päästä korjataan runsasta satoa. 

Vierailija
432/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse keitän puolukkaa ihan kattilassa  vedessä sokerin kanssa ja annan sakan painua pohjalle. Sitten nostan kauhalla pestyihin ja kuumennettuihin pulloihin nesteen ja loppuun sakkaiseen jäännökseen keitän puolukkapuuro (vispipuuro siis mannaduurimoiden kanssa). Mut tietty kun ei oo kattilaa, eikä kauhaa ja puolukkakin kasvaa jossain kaukana..

Kattila maksaa satasen ja kauha 500 

Vierailija
433/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on keittää puolukasta kaikki vitamiinit taivaan tuuliin? Puolukkasurvos vaan purkkin ja jääkaappiin, säilyy sellaisenaan. Ja ei kun maksalaatikon tai kaalipadan päälle.

Vierailija
434/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko esität tyhmää tai sitten tosiaan olet sellainen. En yhtään ihmettelisi, jos vastaus olisi jälkimmäinen 

Yyy olen niin tyhmä, että luulen kaikkien parvekeviljelevän levittämällä multaa parvekkeen lattialle. Peset varmaan keittiönkin vesiletkulla?

Niin pointti oli se, että parveketta ei ole. Mihin tekisit silloin viljelyksen, jos taloyhtiö ei halua omalle pihalleen?

Vierailija
435/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vetäkää nyt perseeseen toisii perkeleen perseaukinaiset juntit.

Menikö tunteisiin kun köyhät onkin taloudellisesti taitavampia?

Vierailija
436/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra Satonen on tyhmä kuin vasemman jalan saapas.

Vierailija
437/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Laitan tääl Helsingin betonihelvetissä tohon rappukäytävän edessä olevalle metri kertaa metri ruohopläntille viljelmät. 

Vierailija
438/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä ja on pihakin. Viljely on marjapuskia ja omenapuita lukuunottamatta kallis harrastus.

Siemenpussi maksaa euron. Nyt kun sen ostaa poistomyynnistä sen saa todennäköisesti 20 sentillä 

Tiedätkö kuinka vähän siemeniä niissä kalliissa siemenpusseissa on ja kuinka palhon lisäravinteita ja uutta miltaa maa tarvitsee tuottaakseen satoa?

Lasitettu parvekekin riittää tomaateille, kunhan pölyttäjät pääsee kukkiin. Tai kotitarveviljelijä käy täristämässä jokaista avonaista kukkaa päivittäin. Tomaatti ei nimittäin pölyttämättä tuota satoa.

Vierailija
439/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pusseissa on niin paljon tavaraa, että tavallisen kotitarveviljelijän ei kannata koko pussillista tärvät yhtenä kesänä. 

Ja itse olen kokeillut tomaatin kasvatusta ihan taivasalla. Hyvin onnistui. Se tarvitsee vain suojaisan paikan. Parveke vastaa olosuhteiltaan kasvihuonetta 

Vierailija
440/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen rikosilmoituksen ap:stä sekä kaikista ketjuun postanneista paskanpuhujista. Otan IP osoitteella selvää keitä te olette.

Että sellainen voimafantasia.

Vain otettu lääke auttaa.