Poliisi kertoo uusia tietoja Oulussa vuonna 1997 tapahtuneesta kaksoismurhasta ja pyytää yleisöltä apua
Kommentit (13)
Miksei poliisit tee itse töitään vaan usein pyytävät yleisön apua. Ei esim. autonkuljettajat, arkkitehdit tai siivoojat pyydä yleisön apua, vaan tekevät itse työnsä.
Ruumiit löydettiin asunnon kylpyhuoneesta sidottuna kaksi päivää myöhemmin. Löytäjä oli pariskunnan aikuinen poika, joka oli tullut katsomaan, mitä äidille ja isälle kuuluu.
Karmea todellisuus selvisi aika välittömästi, kertoo keskusrikospoliisin Oulun yksikön päällikkö Ari Soronen.
Rikosylikomisario seisoo saman kerrostalon pihalla nyt, yli 26 vuotta myöhemmin, sillä kaksoismurha on yhä selvittämättä.
KRP paljastaa uusia tietoja tutkinnasta, jotta tekijä saataisiin viimein selville.
Uhri on osannut pelätä "vapautumassa olevaa" epäiltyä mutta poliisi ei tiedä mitä kautta ovat edes tienneet toisensa. Kuulostaa oudolta mutta ehkä se johtuu siitä kun poliisi tiedottaa tarkoituksella vain juuri sen verran kuin on tarpeen?
.
Epäilty on ollut 40-50-v. eli syntynyt noin 1947-1957. Istunut ainakin seksuaalirikoksesta. Ollut "erakkomainen"
Uhkailija on saattanut olla Toivo Lempisen entinen alainen. Lempinen tunnettiin tiukkana ja joidenkin mielestä tarpeettoman niuhona pomona. Jos on saanut esimerkiksi potkut tai muuten joutunut Lempisen kanssa törmäyskurssille, niin siitä lienee jäänyt jotain hampaankoloon muhimaan.
Vierailija kirjoitti:
Uhkailija on saattanut olla Toivo Lempisen entinen alainen. Lempinen tunnettiin tiukkana ja joidenkin mielestä tarpeettoman niuhona pomona. Jos on saanut esimerkiksi potkut tai muuten joutunut Lempisen kanssa törmäyskurssille, niin siitä lienee jäänyt jotain hampaankoloon muhimaan.
Tällaistahan on arveltu, mutta kai poliisi tietää missä epäilty on ollut töissä. Toki jos ovat vain kohdanneet ohimennen, esim. uhri ei ole suostunut ottamaan epäiltyä töihin, niin siitä ei kai olisi papereita enää tai edes vuonna 1997 jäljellä.
Merkille pantavaa tuokin, miten vihje on annettu ilmeisesti heti epäillyn kuoltua. Onko hän ollut pelottava loppuun saakka? Onko läheinen suojellut häntä kaikki vuodet vai löytänyt jäämistöstä jotakin joka vasta herättänyt epäilykset?
Oon itse pentuna asunut tuossa talossa Oulun Tuirassa. Siinä on yläkerrassa juuri nyt kolmio myynnissä ja yhä myymättä, ollut pitkään jo.
Mikä syy, ei käy kauppa. Talon hämärä murhamenneisyyskö vaivaa?
Tapahtui loppuvuonna 1997. Tietty jossain joku panttaa tietoa vuoteen 2037 asti ja tulee sitten julkisuuteen tietoinensa, jotka "sattuu muistamaan" 40 vuotta tapahtuneen jälkeen. Sama juttu kaikissa murhamysteereissä, että vasta joskus vuosikymmenten jälkeen tullaan kertomaan tapaukseen liittyviä tietoja. Suurin osa varmaan päästä keksittyä, jotta saadaan jotain huomiota tms. Ei nää ole mitään leikin asioita. Jos jotain tietää tapauksesta, niin ei muuta kuin poliisille tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui loppuvuonna 1997. Tietty jossain joku panttaa tietoa vuoteen 2037 asti ja tulee sitten julkisuuteen tietoinensa, jotka "sattuu muistamaan" 40 vuotta tapahtuneen jälkeen. Sama juttu kaikissa murhamysteereissä, että vasta joskus vuosikymmenten jälkeen tullaan kertomaan tapaukseen liittyviä tietoja. Suurin osa varmaan päästä keksittyä, jotta saadaan jotain huomiota tms. Ei nää ole mitään leikin asioita. Jos jotain tietää tapauksesta, niin ei muuta kuin poliisille tietoa.
Tällä kertaa on ilmeisesti ihan oikea vihje kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Oon itse pentuna asunut tuossa talossa Oulun Tuirassa. Siinä on yläkerrassa juuri nyt kolmio myynnissä ja yhä myymättä, ollut pitkään jo.
Mikä syy, ei käy kauppa. Talon hämärä murhamenneisyyskö vaivaa?
Eiks se murha tapahtunut ko. asunnon alapuolella, 7 krs? Näin oon ainakin kuullut. Minkälainen talo oli aikanaan asua tuo Kallenkuja 4?
Keskusrikospoliisi selvittää vihjettä, jonka mukaan Toivo Lempistä uhkailtiin ennen kuin mies joutui vaimonsa kanssa julman henkirikoksen uhriksi.
Seitsemänkymppiset Toivo ja Aili Lempinen surmattiin raa'asti Oulun Tuirassa sijaitsevaan kotiinsa tiistaina 25. marraskuuta 1997.