Raivaussahasta tietäviä, ongelma?
Tuki perintömökillä tarve raivata koivuvesakkoa pois. Kone on 336fr husqvarna. Siimapää on ollut siinä varmaan pari vuotta, siihen sitä on lähinnä käytetty.
Kokeilin pyöritellä, ei irtoa. Kulmavaihteen tyvessä on lukitusreikä, mutta joku älypää on laittanut siimapään kiinni ilman sitä tyveen tulevaa levyä, jossa on lukitusreikä.
Siis miten irti? Avasin jo kulmavaihteen öljyreiän ja kokeilin pienellä naulalla, lukittuisiko se sieltä niin että siimapää pyörähtäisi irti. Ei onnistu, kulmahammastus haukkasi naulan kärjen.
Kulmavaihdetta en viitsi rikkoa, mielummin siimapää, sehän on vain n 40 arvoinen. Onko jollain jotain siistinpää tapaa irroitukseen?
Kommentit (31)
Mutteripyssyllä sitten auki kun niin tarvitse lukitusta?
Vierailija kirjoitti:
No, jatkakaa sitä bissen lipitystä. Minä halkaisen kirveellä tuon siimapään. Turha täällä on näköjään mitään kysellä. Kiitos niille kolmelle, jotka yrittivät oikeasti auttaa.
Ap
Tsemppiä. Katsellaan sillä aikaa moottorisahavideoita.
Osaamatta yhtään auttaa, huutelen täältä sivusta tsempit ja peukutan, että saat siimapään irti! Raivaussaha on kyllä <3 <3 <3 Sillä saa nopeasti näkyvää jälkeä.
Se on vasenkierteinen. Sinun täytyy ruuvata vastakkaiseen suuntaan.
Minä tiedän, mutta ajattelin vain vittuilla.
Vierailija kirjoitti:
Mutteripyssyllä sitten auki kun niin tarvitse lukitusta?
Ongelma tässä on se ettei hussen siimapäässä ole erillista mutteria mitä ammuttaisiin auki. Sitä pyörittävä akseli pitää vaan saada lukittua jollain ja sitten se koko pää vaan pyöritetään käsin irti. Mulla on Oregon flexiblade ja siinä taas on erillinen mutteri, sen saisi irti vaan pitämällä siimapäästä kiinni ja mutteripyssyllä mutteri auki.
Irtosi. Kulmavaihde kyllä nyt vähän rutisee ja siinä pyöritellessä tuli öljyt syliin. Mutta 3 euron meisseli säilyi ehjänä. Öljyreiästä laitoin meisselin, pyörittelin kunnes stoppasi, paukautin vasaralla meisseliä vielä syvemmälle ja sitten väänsin myötäpäivään, irtosi. Meisseli irtosi pienen kopistelun jälkeen. Laitoin vettä kulmavaihteeseen, kyllä se silläkin pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Irtosi. Kulmavaihde kyllä nyt vähän rutisee ja siinä pyöritellessä tuli öljyt syliin. Mutta 3 euron meisseli säilyi ehjänä. Öljyreiästä laitoin meisselin, pyörittelin kunnes stoppasi, paukautin vasaralla meisseliä vielä syvemmälle ja sitten väänsin myötäpäivään, irtosi. Meisseli irtosi pienen kopistelun jälkeen. Laitoin vettä kulmavaihteeseen, kyllä se silläkin pyörii.
Jaaha, kusetus koko juttu.
Ap, anna nuo tehtävät mökki talkkarille, Ja tai muulle. alueen asukkaalle, joka ymmärtää asiat
A:sta - Öhön.
Näin tulee erinomaista jälkeä niin lähipensaikkoon ja metsään.
Lisäksi nämä ns, ammattilaset, osaavat neuvoa, miten ja keihin, metsäalan ammattilaisiin, kannattaa alueella ottaa yhteyttä. Että saa oman metsänsä hoidetuksi ja tuottavaksi.
Yksi näistä tahoista, on alueen Metsänhoito Yhdistys, joka nimenomaan ajaa, metsänomistajien asioita. Ja oikeuksia.
Tuohan on joku siimaleikkuri joka tarkoitettu ruohon leikkaamiseen eikä koivuvesakin leikkaamiseen. Osta kunnon saha. Itse sahailen moottorisahalla kaikki yli 30mm paksuiset vesakot. Ja sitten mulla on iso sellainen viidakkoveitsi jolla lätkin pienemmät puut poikki.
Tämä on tärkeää muistaa. Siis vasenkätinen kierre. Aukeaa myötäpäivään kiertäen.