Raivaussahasta tietäviä, ongelma?
Tuki perintömökillä tarve raivata koivuvesakkoa pois. Kone on 336fr husqvarna. Siimapää on ollut siinä varmaan pari vuotta, siihen sitä on lähinnä käytetty.
Kokeilin pyöritellä, ei irtoa. Kulmavaihteen tyvessä on lukitusreikä, mutta joku älypää on laittanut siimapään kiinni ilman sitä tyveen tulevaa levyä, jossa on lukitusreikä.
Siis miten irti? Avasin jo kulmavaihteen öljyreiän ja kokeilin pienellä naulalla, lukittuisiko se sieltä niin että siimapää pyörähtäisi irti. Ei onnistu, kulmahammastus haukkasi naulan kärjen.
Kulmavaihdetta en viitsi rikkoa, mielummin siimapää, sehän on vain n 40 arvoinen. Onko jollain jotain siistinpää tapaa irroitukseen?
Kommentit (31)
Työnnä siitä öljyreiästä niin iso ruuvimeiseli kuin sopii, kestää naulaa paremmin. Tosin kulmavaihteen hampaat voi tykätä huonoa tuosta mutta elämä on.
Sokeroi pallisi on tämän palstan neuvo. Sen jälkeen ajatus luistaa paremmin.
ps: Mitä muuta ohjetta odotit?
Juon nyt bisseä ja sauna lämpiää. Maanantaina puhellaan työasioita.
No koivuvesakkoa ei nyt millään siimoilla raivata. Siinä ihan lähtökohta.
Hanskat käteen, kädellä pitää siitä siimapäästä kiinni ja joko avaimella tai helpommin pulttipyssyllä mutteri auki. Se muuten on vasenkätinen kierre eli aukeaa myötäpäivään.
Vierailija kirjoitti:
Sokeroi pallisi on tämän palstan neuvo. Sen jälkeen ajatus luistaa paremmin.
ps: Mitä muuta ohjetta odotit?
Odotin ihmettä, että täällä olisi joku tervejärkinen ja asiasta tietävä paikalla. Toiveajattelua, huomaan, mutta toi kakkosen neuvo on ihan ok, se mitä mietin itsekin, kulmavaihde maksaa satasen, siimapää vai 40 euroa, en halua ottaa riskiä, voin joutua ostamaan sekä siimapään että kulmavaihteen.
Siinä on sitten vääränkätinen jenka.
Vierailija kirjoitti:
No koivuvesakkoa ei nyt millään siimoilla raivata. Siinä ihan lähtökohta.
Siksihän mä sen siimapään pois tuosta haluan, äly hoi.
Vierailija kirjoitti:
Hanskat käteen, kädellä pitää siitä siimapäästä kiinni ja joko avaimella tai helpommin pulttipyssyllä mutteri auki. Se muuten on vasenkätinen kierre eli aukeaa myötäpäivään.
Jaa niin jos se on hussen siimapää niin siinä ei olekaan mutteria vaan koko siimapää on se mutteri, joten unohda tämä.
-sama
Niin kuin sanottu, se pyörii väärään suuntaan. Turha varmaan sanoa mistä mä sen tiedän...
Jos on joku huoltopaikka lähellä, vie sinne niin voivat pikahuoltaa ja säätää harotuksen jos tarvis.
Älä työnnä naulaa öljyreikään, työnnä niin paksua narua kuin reiästä mahtuu ja koeta saada hampaat ottamaan siitä kiinni.
No, jatkakaa sitä bissen lipitystä. Minä halkaisen kirveellä tuon siimapään. Turha täällä on näköjään mitään kysellä. Kiitos niille kolmelle, jotka yrittivät oikeasti auttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No, jatkakaa sitä bissen lipitystä. Minä halkaisen kirveellä tuon siimapään. Turha täällä on näköjään mitään kysellä. Kiitos niille kolmelle, jotka yrittivät oikeasti auttaa.
Ap
Pitää tulla kertomaan onnistuitko.
Vierailija kirjoitti:
No, jatkakaa sitä bissen lipitystä. Minä halkaisen kirveellä tuon siimapään. Turha täällä on näköjään mitään kysellä. Kiitos niille kolmelle, jotka yrittivät oikeasti auttaa.
Ap
Toi naruhomma vois toimia, sotkeentuuko pahasti hampaisiin ei voi tietää mutta eipä hajoa kulmapää, voi olla aika talkoot saada naru ulos jos junttaa kiinni.
Irroita se moottorista lähtevä varsi, niin saat akselista kiinni pihdeillä ja pidettyä sen verran, että saat ruohopään irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jatkakaa sitä bissen lipitystä. Minä halkaisen kirveellä tuon siimapään. Turha täällä on näköjään mitään kysellä. Kiitos niille kolmelle, jotka yrittivät oikeasti auttaa.
Ap
Toi naruhomma vois toimia, sotkeentuuko pahasti hampaisiin ei voi tietää mutta eipä hajoa kulmapää, voi olla aika talkoot saada naru ulos jos junttaa kiinni.
Jatkan: irroita kulmapää ja se akseli joka sitä pyörittää, laita akseli viilapenkkiin ja kulmapää akseliin, pidä toisella kädellä kiinni kulmapäästä ja käännä toisella siimapää irti. Tietysti jos ei ole viilapenkkiä niin vaikeaksi menee, muutenkin perus jakarilla (jota ei käytetä missään remontissa) ja ruuvarilla hankalaa.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Irroita se moottorista lähtevä varsi, niin saat akselista kiinni pihdeillä ja pidettyä sen verran, että saat ruohopään irti.
Ehdit ensin.
18
Vierailija kirjoitti:
Hanskat käteen, kädellä pitää siitä siimapäästä kiinni ja joko avaimella tai helpommin pulttipyssyllä mutteri auki. Se muuten on vasenkätinen kierre eli aukeaa myötäpäivään.
Juuri näin. Ne lukitusreiät on naisia varten.
Eipä ole