Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla yhtä pahoja helikopterivanhempia?

Vierailija
05.07.2024 |

Olin lähdössä Lappiin vaeltamaan. Autossa oli rinkka ja vaatekassi. Kävin samalla matkalla lapsuudenkodissani.

Isäni kommentti, kun olin lähdössä Lappiin: "eikö sulla ole muuta vaatetta mukana", kun olin +25 helteessä pukeutunut vain shortseihin ja t-paitaan. Meinasi kyllä pinna palaa siinä kohtaa. Vit** saatana kassi täynnä vaatetta autossa, mutta en nyt perkele ala niitä ajomatkan aikana puskemaan päälle. Siinä pitää olla mahdollisimman mukavasti.

Välillä meinaa niin pinna palaa noihin helikopterivanhempiin. En ole mikään holhouksen alaisena oleva paskaläjä, vaan aikuinen, kouluttautunut, älykäs 39-vuotias ihminen. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päihde-, väkivalta- ja mielenterveysongelmaperheestä, joten ei ole. 

Vierailija
22/35 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihan joltain murrosikäiseltä. Ilmeisesti sulla ei ole omia lapsia, kun et osaa yhtään asettua vanhempiesi asemaan.

Olen yli 50-vuotias akateemisesti koulutettu, työssä käyvä ihminen ja äiti. Edelleen oma äitini varoittelee, etten vain polta itseäni kuumaan kattilaan ja kyselee, muistanhan laittaa riittävästi päälle pakkasella.

Näissä tilanteissa lähinnä vitsailen vähän takaisin, mutta enpä voisi kuvitella oikeasti loukkaantuvani. Päinvastoin kun äiti on jo vanhentunut, niin muistan olla kiitollinen siitä, että vielä on joku, joka haluaa pitää minusta huolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja teit aloituksen???

Vierailija
24/35 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, isäsi lausahdus oli perisuomalainen tapa sanoa, että rakastan sinua. Perisuomalaiseen tapaan myös siihen ei ole tapana vastata halauksella vaan kevyellä naurahduksella. Ei siihen tarvitse reagoida kuin teini, kun olet jo noinkin aikuinen. 

Vierailija
25/35 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös vanhempia, joilla on omasta lapsuudestaan vakavia, vaiettuja traumoja, jotka johtavat vaikeuksiin ihmissuhteissa myös aikuisten lasten kanssa. Vanhemmalla voi syystä tai toisesta olla sellaisia piirteitä psyykkisessä hyvinvoinnissa ja persoonassa että ne johtavat läheisriippuvuuteen, ahdistuneisuushäiriöön ja psykoottiseen masennukseen. Ulkopuolisille kaikki voi näyttää hyvältä, mutta oma lapsi kärsii. Lapsella voi olla epämääräinen pahoinvoiva olo, kunnes vasta vanhempana alkaa hahmottua vanhemman käytöksen outous.

Vierailija
26/35 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin ymmärtämään epämääräisen pahoinvointini syyn ikäisenäsi. Kirjoitat vain yhden esimerkin avulla tuntemuksistasi, mutta taustalla voinee olla hyvää tarkoittavien vanhempiesi tunnerikkonaisuus ja ahdistuneisuus. Itse jäsentelin asioita päässäni, mutta hyvänä löytönä pidin kirjaa 'Tunne lukkosi vapaudu tunteiden vallasta", Kimmo Takanen. Kannustan ymmärtämään vanhempiasi ja jäsentämään ajatuksiasi heidän toiminnastaan itsenäisenä itsenäsi. Älä muuta vanhempiasi, jos et voi. Muuta suhtautumistasi ja elä elämääsi. 

Vierailija
27/35 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nimenomaan on "helikopterivanhempi" mielestäni siksi, että olen päihde-, väkivalta- ja mielenterveysperheestä. Kuuluvat ihan luonnollisesti samaan pakettiin.

Vierailija
28/35 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olisitko voinut ajatella, että huolehtiminen on välittämistä. olet rakas ja tärkeä vanhemmillesi, ja he haluavat että sinulla on kaikki hyvin. joo olet jo aikuinen, ja pärjäät varmasti. silti olet aina heidän lapsensa ja he toivovat sinulle vain hyvää. ei siitä kannata suuttua. kaikilla ei ole välittäviä vanhempia.

Rajansa kaikella perkele. Missään muussa perheessä ei varmasti ole tämmöisiä helikopterivanhempia. 

ap

Äitini juuri neuvoi minua että jos on jano niin lasit ovat kaapissa ja hanasta saa vettä. Vaikka olin käymässä lapsuudenkodissani jossa osasin noin 16 vuotta ottaa vettä jos oli jano.

En vetänyt hernettä nenään ja ollut ääliö niin kuin sinä. Sitä paitsi helikopterivanhemmat änkeisivät mukaan retkelle vahtimaan sinua.

Vierailija
29/35 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahat helikopteri vanhemmat tai vanhemmat, joilla on ollut muitakin ongelmia, jota on kasattu lasten niskaan, voi aiheuttaa kyllä aikamoista vihaa.

Hyvä ottaa etäisyyttä ja käsitellä asiat.

Venhempia ei voi muuttaa.

Vierailija
30/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 40 ja ostamassa taloa. Äitini muistuttelee "kannattaa käydä katsomassa sitä ennen ostopäätöstä!" 🙄 Jooh, enpä olisi itse tajunnutkaan... Ja aina ei tarvitse mennä edes katsomaan, kun tilaa paperit ja toteaa niistä, että hinnassa on 100k ilmaa.

Onhan se ärsyttävää kun suhtaudutaan kuin pikkulapseen, mutta sellasia ne vanhemmat on, kaikella rakkaudella.

Vierailija
31/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on helikopterivanhempi? 

Vierailija
32/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilleen lapset on aina lapsia ja joku hoivavietti niillä jää päälle hamaan tappiin asti. En tiedä mikä sinun ongelmasi on kun näin pikku jutusta pitää mieli pahoittaa?

Vierailija
33/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Lähtee lapsesta yhden kysymyksen takia? Eikä ollut edes mikään ilkeä. Ihan normaali, rakastavan vanhemman kysymys.

Vierailija
34/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outoa hermostua tuollaisesta. Mitä tuosta! Ole iloinen, että joku on kiinnostunut hyvinvoinnistasi ja välittää sinusta. 

Vierailija
35/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä isäsi sanoi sen, kun ei muuta keksinyt ja jotain piti sanoa. Hän ei ehkä tullut ajatelleeksi, että DI:lle olisi pitänyt puhua tässä tilanteessa esimerkiksi putkista ja muttereista. Sanoi se, mitä noin 40 vuotta oli tottunut sanomaan, että pääsi tilanteesta kivasti pois ilman sen suurempia rakkauden tuntoja. Kai tupsulakki tuli kuitenkin matkaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan