Onko muilla yhtä pahoja helikopterivanhempia?
Olin lähdössä Lappiin vaeltamaan. Autossa oli rinkka ja vaatekassi. Kävin samalla matkalla lapsuudenkodissani.
Isäni kommentti, kun olin lähdössä Lappiin: "eikö sulla ole muuta vaatetta mukana", kun olin +25 helteessä pukeutunut vain shortseihin ja t-paitaan. Meinasi kyllä pinna palaa siinä kohtaa. Vit** saatana kassi täynnä vaatetta autossa, mutta en nyt perkele ala niitä ajomatkan aikana puskemaan päälle. Siinä pitää olla mahdollisimman mukavasti.
Välillä meinaa niin pinna palaa noihin helikopterivanhempiin. En ole mikään holhouksen alaisena oleva paskaläjä, vaan aikuinen, kouluttautunut, älykäs 39-vuotias ihminen.
Kommentit (35)
olisitko voinut ajatella, että huolehtiminen on välittämistä. olet rakas ja tärkeä vanhemmillesi, ja he haluavat että sinulla on kaikki hyvin. joo olet jo aikuinen, ja pärjäät varmasti. silti olet aina heidän lapsensa ja he toivovat sinulle vain hyvää. ei siitä kannata suuttua. kaikilla ei ole välittäviä vanhempia.
Aikuisen ihmisen pitää laittaa rajat vanhemmille. Moni ei halua, koska hyötyvät vanhemmistaan jollain lailla.
Vierailija kirjoitti:
olisitko voinut ajatella, että huolehtiminen on välittämistä. olet rakas ja tärkeä vanhemmillesi, ja he haluavat että sinulla on kaikki hyvin. joo olet jo aikuinen, ja pärjäät varmasti. silti olet aina heidän lapsensa ja he toivovat sinulle vain hyvää. ei siitä kannata suuttua. kaikilla ei ole välittäviä vanhempia.
Rajansa kaikella perkele. Missään muussa perheessä ei varmasti ole tämmöisiä helikopterivanhempia.
ap
Älykkäältä et kyllä vaikuta etkä aikuiselta viestisi ja reaktiosi perusteella.
Ehkä pitää sitten sanoa että autossa on ne. Vanhemmat usein toistavat kysymyksiä ja sanomisiaan. Maailman tappiin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmästäkin palaa pinna älykkäältäkin. Itse olen koulutukseltani DI.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajansa kaikella perkele. Missään muussa perheessä ei varmasti ole tämmöisiä helikopterivanhempia.
ap
Siisti suusi aikuinen ihminen. Jos käyttäydyt kuin teini sitä kohtelua myös saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niinhän me kaikki ollaan.😂
Pinna palaa yhdestä lauseesta. Oletko terapiaa harkinnut.
ps. esim googleta mitä tarkoittaa helikopterivanhemmuus.
Minulla on nykyään tapana "huolestua" vuorostani, kun isäni hyysää ja puuttuu joka asiaan. Juuri tuollaisista kysymyksistä alan testata muka huolestuen, että onko isällä nyt kaikki kunnossa. Kun hän kysyy, että miksi, niin vastaan, että siksi, että isä ei tunnu osaavan enää pukeutua oikein helteeseen eikä tunnu ymmärtävän, että matkoillakaan ei koko vaatekaappia pidetä päällä. Sitten kysyn, että mitä hän ottaisi reissulle mukaan, mihin laittaisi tavarat jne. Kun hän sanoo, että älä nyt hölmönä pidä, niin pidän saarnan muistisairauksien ennakko-oireista, joihin kuuluu mm. omituisten kysymyksien tekeminen, kuten juuri se, että luulee, että täysjärkisellä 39-vuotiaalla ei ole muuta mukana kuin päällään olevat vaatteet.
Kumma kyllä, tällaisen hyysäyksen jälkeen saan nauttia ihan tavallisesta isästä useamman tunnin ajan. Eipä lapsena ja nuorena uskonut ollenkaan, että aikuisena löydän keinot tähän.
Vierailija kirjoitti:
Pinna palaa yhdestä lauseesta. Oletko terapiaa harkinnut.
ps. esim googleta mitä tarkoittaa helikopterivanhemmuus.
No, tota . . . Helikopterivanhemmuudella kasvaneilla lapsilla voi olla huonommat sosiaaliset kyvyt, he voivat olla haavoittuvaisempia sekä heillä voi olla huonommat kyvyt itsesäätelyssä.
Joo, munkin vanhemmista on tullut jo vähän höppäniä. Minäkin jo vähän odotan vuoroani kun saan kaupoilla, jne olla vähän höppänä. Kosto on suloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Häpeäisit edes vähän. Vanhempasi ovat kasvattaneet sinut hyvää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen ja sinä kiukuttelet kuin pikkulapsi, jolta on viety kaikki lelut ja karkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Häpeäisit edes vähän. Vanhempasi ovat kasvattaneet sinut hyvää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen ja sinä kiukuttelet kuin pikkulapsi, jolta on viety kaikki lelut ja karkit.
Häpeä itse. Eihän tuo vaikuta siltä että ovat kasvattaneet itsenäisyyteen, kun iskän pitää nälviä aikuisen ihmisen vaatetuksestakin.
Ei, mulla on natsivanhemmat joiden mielestä kärsimys kasvattaa luonnetta. Ehkä tiettyyn pisteeseen kasvattaakin, mutta sen jälkeen se vaan kasvattaa ketutusta.
Ei ole minulla, mutta miehelläni oli, äiti etenkin. Herranjestas sitä hyysäystä ja paapomista ja määräilyä ja neuvomista joka kerta, kun kävimme /olimme heillä. Piti sanoa, että poikasi on jo yli 50-vuotias ja asunut omillaan iät ja ajat ja kahden lapsen isä ja työssäkäyvä tolkku ihminen. Siitä veti herneet hän, kuten ihan joka asiasta, jos vähän sanoi vastaan tai kritisoi. No, mieheni on aikuinen, elämässään onnellinen ja hyvin menestynyt ihminen. Sen sijaan siskonsa on onneton reppana, joka ei ole aikuisuutta nähnytkään ja roikkuu edelleen vanhemmassaan, toinen on kuollut. Tuommoisia tulee, kun ylihuolehditaan eikä päästetä irti lapsista ja jos he eivät itse ymmärrä riuhtaista itseään henkisesti irti, huonosti käy. Itsellämme on kaksi aikuista lasta emmekä todellakaan hyysää heitä vaan normaalisti annamme tehdä omat ratkaisunsa elämässä ja olemme rakastamassa ja tukena, jos he tarvitsevat meitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Häpeä itse. Eihän tuo vaikuta siltä että ovat kasvattaneet itsenäisyyteen, kun iskän pitää nälviä aikuisen ihmisen vaatetuksestakin.
Olet siis tullut isääsi. Monesti negatiivisuuteen taipuvainen ihminen onkin hyökkäävä ja jopa töykeä.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Isäsi nälvii sinulle ja sinä ajanvietteenä käytettävällä pastalla. Oletko koskaan miettinyt miksi sinulla ei ole niitä kavereita?
Olet vissiin koheltanut paljon ja vanhempas pelastaneet sua milloin mistäkin pulasta.
Eikä tainnut olla ensimmäinen kerta. Olisit ajanut lapsuudenkotisi ohi.