Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aina keski-ikäisiä naisia sanotaan tädeiksi??????V*tuttaa

Vierailija
09.09.2008 |

suoraan sanoen. Eikö muka voi näyttää tyylikkäälle ja näpsäkälle naiselle jos on keski-ikäinen? Tuntuu, että naiset itse viljelevät tätä termiä eniten. Kaivavat siis kuoppaa itselleen, sillä vaikka olisi 20-v niin takaan ja aaleviivaan ettei ole kauan. Joten turha täditellä koska tätiys odottaa itseäkin yllättävän pian...

Itse olen 37-vuotias joten keski-ikä on lähellä ellei jo sitten ole. Mutta tätiys on kaukana, olen pikkuinen ja tsirpakka, enkä vielä edes ryppyinen. Että näin, oli pakko päästä sanomaan.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sanon 20 v tyttöstäkin tädiksi....samoin 20 poikaa sedäksi...

N36 myöskin rypytön ja nuorekas täti

Vierailija
2/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi lapsille aina sanotaan, että "anna tädille/sedälle..." esim. kaupan kassalla, vaikka tyyppi olisi suunnilleen lukiolainen! Musta se tuntuu myös jotenkin lapsen älykkyyden aliarvioimiselta. Ihan kuin eivät tajuaisi, jos heille ei lässytetä. Olen myös huomannut, että usein näillä lapsilla on muutenkin suppeampi sanavarasto, kun lasta ei uskalleta sanallisesti "haastaa", kun se on niin hirmuisen hankalaa, jos joutuu selittämään jonkun uuden saman merkityksen.

Meillä lapsia ei ole opetettu sanomaan sediksi ja tädeiksi vaan miehiksi ja naisiksi. (Mikäli pitää sukupuolen mukaan sanoa.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäistäsi naista kuuluisi sanoa rouvaksi, olit sitten naimisissa tai et.

Täti-sanan käyttö vieraisiin ihmisiin on pelkkä virheellinen, sivistymätön tapa.

Minuakin sanottiin tädiksi noin 20-vuotiaana kun tein lapsille poskimaalauksia. :)

Vierailija
4/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsia ei ole opetettu sanomaan sediksi ja tädeiksi vaan miehiksi ja naisiksi. (Mikäli pitää sukupuolen mukaan sanoa.)

kohteliaasti eikä puhuttelemaan kuin maksullisia huoria ja palveluskuntaa. Vai haluatko että minä tulen nimittelemään kakaroitasi?

Vierailija
5/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta naisten kutsuminen yleisesti tädeiksi korpeaa, se tuo vaikutelman että naiseus ja kauneus on ohi ja jotenkin "hampaaton", tylsä tätiys alkanut. Ei siis enää seksikkyyttä, elämäniloa eikä mitään odotettavaa vaan pelkkää tiukkapipoista, tylsää tätiyttä, yöks. ap

Vierailija
6/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teilläkin ongelmat. Minä puhun lapselleni tädeistä ja sedistä, enkä ole ajatellutkaan, että joku voisi moisesta loukkaantua. Täytyy olla aika herkkä tyyppi. Itse olen vasta 25, eikä minua voisi vähempää haitata, jos joku sanoo minua tädiksi. Ei kai sillä ole ulkonäön kanssa mitään tekemistä. Lapsi kuitenkaan ei minua tyttönä ajattele, eikä kukaan voi tietää olenko neiti vai rouva, ellei sormusta näe.

Vierailija
7/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti nyt vain on yleisnimitys kaikille aikuisille naisille. Musta ainakin nainen ja mies kuulostaa paljon rumemmalta kuin täti ja setä. Siis kun lapselle puhutaan. Nainen kuulostaa jotenkin vain rivolta, tädissä on kunnioitusta.

Mua ei ainakaan haittaa vaikka täditellään. Olen 27-vuotias. En koe, että muuttuisin sen rumemmaksi tai ryppyisemmäksi ja vähemmän seksikkääksi, jos joku lapsi sanoo minua tädiksi. Se joka näin kokee, taitaa tarvita hieman itsetunnon ja -arvostuksen vahvistamista.

Vierailija
8/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

englanniksi "lady" kuulostaa paljon paremmalta. mutta sanooks ne gentleman myös? "let that gentleman go first"

Vierailija
9/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri kutsuu ihan kaikkia aikuisia naisia (n. yli 18 v.) tädeiksi ja miehiä sediksi. Tyttöystävätkin ovat jostain teini-iästä saakka olleet tätejä. Tai vähintään väännöksiä tästä sanasta. Näille täti ja setä ovat melkein yleiskieltä ja jonkinlainen "lempinimi" naisille ja miehille. Jostain syystä ainakin yksi saa kuulemma erittäinkin ystävällistä palvelua kutsuessaan kaupassa tätejä tädeiksi, ihan kaiken ikäisiltä.

Vierailija
10/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen TÄTI ja ylpeä siitä! Tätienergiat kehiin, siskot. Ei nimitys halvenna, jos emme itse liitä siihen ikäviä konnotaatioita.

Yleisesti ottaen "tädillä" on tarkoitettu keski-ikäistä naista, joille on ominaista tietynlainen vakiintuminen ja "porvarillistuminen" tyylin ja elämäntottumusten saroilla. Välttämättä se siis ei sano yhtään mitään ryppyjen määrästä, elämänarvoista tai vaikkapa nyt älykkyydestä.

Itse pidän sitä luonnollisena ja tervetulleena ilmiönä: päinvastoin olisi surkeaa ja vähän säälittävää, jos kynsin hampain pullikoisi tätiytymistä vastaan, koska se voi viestiä siitä, ettei ole sinut ikääntymisen kanssa ja keinolla millä hyvänsä pyrkiin olemaan "erilainen" (mikä minusta liittyy enemmänkin teini-ikään).

-41-vuotias ja iästään onnellinen-

Vierailija
11/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kai sanoakin "naiseksi" tai peräti "naishenkilöksi". Ei sellainen mikään hieno nainen olekaan.

Täti on nimitys jota lapsille käytetään hienosta naisesta, eli rouvasta, silloin kun halutaan korostaa, että tämä nainen on tuttava, turvallinen ja luotettava ja häneen voit tarvittaessa turvautua. Lähikaupan kassarouva on tuttava, tai oli ainakin ennen maailmassa. Marketin kassa ei ehkä ole ja ap:n kaltaisten naisten kanssa en toivo lasteni koskaan tulevankaan tuttaviksi.

Silti häpeäisin, jos antaisin lapselleni ymmärtää, että kassanaikkoseen ei voi luottaa ja häntä on syytä vähän varoa. Siksi käytän mieluummin tätiä, jos epämääräistä naista nyt on ylipäätään pakko jotenkin puhutella.

Vierailija
12/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapauttaa naiset sisäinen ämmänne ja lopettaa itkeminen "kun mua sanotaan tädiksi, yhy yhy". T. tantta 37v ja myöskin YLPEÄ siitä että olen jo aikuinen nainen

Minä olen TÄTI ja ylpeä siitä! Tätienergiat kehiin, siskot. Ei nimitys halvenna, jos emme itse liitä siihen ikäviä konnotaatioita.

Yleisesti ottaen "tädillä" on tarkoitettu keski-ikäistä naista, joille on ominaista tietynlainen vakiintuminen ja "porvarillistuminen" tyylin ja elämäntottumusten saroilla. Välttämättä se siis ei sano yhtään mitään ryppyjen määrästä, elämänarvoista tai vaikkapa nyt älykkyydestä.

Itse pidän sitä luonnollisena ja tervetulleena ilmiönä: päinvastoin olisi surkeaa ja vähän säälittävää, jos kynsin hampain pullikoisi tätiytymistä vastaan, koska se voi viestiä siitä, ettei ole sinut ikääntymisen kanssa ja keinolla millä hyvänsä pyrkiin olemaan "erilainen" (mikä minusta liittyy enemmänkin teini-ikään).

-41-vuotias ja iästään onnellinen-

Vierailija
13/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, nyt naurattaa. Voihan tätikin olla tyylikäs ja muodikas?

Sitä nyt vaan ON täti parikymppisen näkökulmasta.

Minua saa täditellä ihan rauhassa =)

Vierailija
14/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät ITSE ole sinut itsensä kanssa! Ap:stä vissiin nyppii vanheneminen (no ketäpä ei) ja siksi purkaa vihaansa tädittelijöihin. Mua ihmetyttää se, että kuka sua nyt sitten tädittelee ja missä yhteydessä? Mä en ole IKINÄ kuullut, että aikuiset keskenään tädittelisivät vieraita ihmisiä, ainoastaan lapsille täditellään. Ja lapsille täditellään JA seditellään sen takia, että täti ja setä ovat riittävän neutraaleja, kohteliaita ja lapselle ymmärrettäviä tapoja viitata vieraaseen ihmiseen, jonka kanssa ollaan tekemisissä.

Sanoja voi tietysti käyttää tieten tahtoen loukkaavastikin. Jos teini sanoo, että väistäs täti vähän, niin onhan se loukkaavaa. Jos pieni lapsi kysyy, että voisiko täti auttaa, niin lapsi on silloin vain kohtelias.

Suomen kielessä on myös sellainen hauska puhuttelun tyyppi, että jos ihmistä ei voi tilanteessa suoraan teititellä, tai jos ei tiedä, pitäisikö, voi häneen viitata myös kolmannessa persoonassa tyyliin "ottaako hän kahvia". Tätä puhemuotoa ei hirveästi enää aikuiset käytä, mutta lasten puheessa/lapsille puhuttaessa on nähtävissä siitä jäänteitä juuri näissä tilanteissa.

Joten kasvakaa aikuisiksi ja lopettakaa turha narina.

Vierailija
15/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

avaamaan käsittelemättömiä traumojasi. Huhhuh.

Vierailija
16/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolatädistä tai päiväkodin tädeistä. Tosin vain ns. yksinkertaisten ihmisten suusta.

Vierailija
17/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapselleni sanon kaupassa että annahan lelu hetkeksi tädille.

Täti on vaan yleisnimike kun puhutaan tuntemattomasta naisesta. Muslle tää asia on ihan selvää pässinlihaa, jos joku on NIIIIIN pikkumainen että siitä kimpaantuu niin itse pilaa päivänsä TURHASTA.

Terkuin vastaantuleva TÄTI (ikää 28)

Vierailija
18/18 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nimenomaan Suomessa ollut sivistyneistön tapa, joten juntiksi haukkujat nyt kyllä paljastavat oman tietämättömyytensä ja sivistymättömyytensä.

Itse haluan opettaa kohteliasta puhetapaa lapsilleni, ja veidä kulttuuriperimäämme eteenpäin, joten meidän lapsia on opetettu sanomaan kaikkia tuttuja ja turvallisen oloisia vieraampia naisia tädeiksi.