Kuivatavarat lasipurkeissa, miten toimii käytännössä?
Sisustusjutuissa keittiön kuivatavara on aina kauniissa lasipurkeissa avohyllyillä. Paitsi estetiikalla, sitä perustellaan ötököillä.
Eikö silloin tarvitse jossain olla tilaa täydennyspaketeille, eli tarvitaan tuplasti tilaa? Vai ostatteko uuden jauhopussin vasta kun vanhat jauhot lasipurkista ovat täysin lopussa? Ja jos tuo täydennyspussi ei mahdu kokonaan lasipurkkiin, jää pussin pohjalle jauhoja, jotka ovat alttiina ötököille. Ja lasipurkki pitäisi varmaan pestäkin aina välillä
Mun mielestä tää on yksi epäkäytännöllisimpiä trendejä, vaikka kieltämättä nättiä. Joo, jos yhdessä pussissa on toukkia, ne valtaavat koko kaapin, totta. Mutta se on kuitenkin kai aika harvinaista? Onko silloin helpompi kerran elämässään siivota ja tyhjentää kuiva-ainekaappi kokonaan vai nysvätä lasipurkkien kanssa koko elämänsä?
Sama toki pätee myös Tupperwaren säilytyspurnukoihin ja muihin, ei vain esteettisiin lasipurkkeihin.
Kommentit (15)
Olen miettinyt asiasta ihan samaa kuin ap. Ja sitten vielä se että meillä kun on paljon allergioita niin olisi kurja miettiä että mitä tässä myslissä nyt olikaan eli sopiiko tämä lapselle kun haluaisi maistaa. Ja miten vanheneminen? Itsellä ainakin jää joskus joku tuote pitkäksi aikaa käyttämättä niin sitten saisi miettiä että onkohan tämä tuote jo vuoden vanhaa ja vielä syömäkelpoista jne.
Minä olen miettinyt aineiden valon kestoa, eikö ne mene huonoksi valossa?
Meillä on avohylly mutta siinä ei ole noita purkkeja, kuivatavarat on ruokakaapissa. Hyllyllä on purnukat eri sipuleille ja kananmunille, lisänä muutama koriste-esine.
Toimii käytännössä näin: laitat ostospakkauksesta kuivatavaran lasipurkkiin (jokaiselle kuivatavaralle omansa), ja otat sitä kuivatavaraa sieltä lasipurkista tarvitsemasi määrän niin kauan kuin sitä riittää. Pese lasipurkki silloin tällöin, aina kun se näyttää, että se tarvitsee pesua.
Mun mielestä eivät edes pysy hyvänä lasipurkeissa.
Niin joo, totta, tuo päiväysasia on myös tärkeä. Samoin katson yleensä paketin kyljestä valmistusohjeet, eli missä suhteessa vaikka keitinvettä couscousiin tai riisiin.
On helpompi ottaa purkeista kuin pakkauksesta. Siksi.
Kuiva-aineet pysyy hyvinä vuosia päiväyksen mentyä. Päiväys on vaan kauppoja varten.
Meillä on muutama Tupperware tai muu purkki, joissa säilötään sokeri, jauhot, makaronia, riisiä, spaghettia ja muroja. Oikeastaan kaikki purkit ovat sellaisia, että niihin mahtuu kaupan normikokoisen paketin sisältö kokonaan. Se, että kaapissa on myös alkuperäinen pakkaus, ei ole ongelma. Enhän muutenkaan käyttäisi esim jauhoja viimeiseen hippuseen ennen uuden ostoa. Nyt kaapissa on vain pahvipakkaus+muovipakkaus, muuten olisi pahvipakkaus+tyhjempi pahvipakkaus.
Suurin hyöty noissa on siinä, että paperipussien taitteista ei valu jauhoa/sokeria/hiutaleita aina kaadettaessa, vaan tuotteiden otto sujuu helpommin. Mitenkään erityisen esteettisiä ne eivät mielestäni ole. Ja on meillä paljon pahvipakkauksiakin, noi muovipönikät on eniten käytetyissä tuotteissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt asiasta ihan samaa kuin ap. Ja sitten vielä se että meillä kun on paljon allergioita niin olisi kurja miettiä että mitä tässä myslissä nyt olikaan eli sopiiko tämä lapselle kun haluaisi maistaa. Ja miten vanheneminen? Itsellä ainakin jää joskus joku tuote pitkäksi aikaa käyttämättä niin sitten saisi miettiä että onkohan tämä tuote jo vuoden vanhaa ja vielä syömäkelpoista jne.
Ainesosaluettelon voi leikata talteen ja vaikka teipata purkin pohjaan
Itse tykkään ja käytän, osa lasipurkeissa tasolla ja osa muovipurkeissa kaapissa. Yleensä koko tuote mahtuu purkkiin, jos jää esim. sokeria ylimääräistä niin yleensä olen juuri silloin ostohetkellä alkamassa leipomaan joten tulee heti käyttöön. Kaapissa voi pitää myös yhtä purkkia jämäpusseille. Pastojen keitto-ohjeet leikkaan ja laitan mukaan purkkiin. Mulla on niin perusaineet käytössä ettei vanhene. En tosiaankaan tykkäisi sellaisesta sekaisesta kaapista jossa kaikki omissa pusseissaan ja pakkauksissaan.
Meille tuli jonkun ryynipussin mukana ötököitä. Kahta kaappia siivottiin 2 vuotta, kunnes maalilla vedettiin kaapeista saumat umpeen ja ötökät katosivat.
Osa tuotteista on omassa pussissaan minigrippussissa. Murot, myslit, hiutaleet, pähkinät tms on muovipurkeissa. Riisille tms otan mittasuhteet ja keittoajan maalarinteipille purkin kanteen ja on tuotteita jotka olleet vuosia samat, ne muistaa ulkoakin.
Täydennysvarasto on iso kannellinen säilytyslaatikko, eli jos uusia öttiäisiä tulee niin se laatikollinen menee pilalle.
lasipurkit ok, mutta avohyllyt aina pölyisiä ja rasvaisia. Siirsin kaapiin ne purkit.
Ostan aina samoja tuotteita, joten tiedän mitä ne sisältävät ja kuinka niitä valmistetaan, ja ne tulevat käytetyksi ennen vanhenemista. Uuden pakkauksen ostan vasta, kun purkki alkaa olla tyhjä eikä ole maailmanloppu vaikka joku tuote ehtisikin loppua ennen kuin sitä on hankittu lisää.
Aikansa niitä jaksoi täytellä mutta ei enää. Ja piilossa ovat koka tapauksessa ruokakomerossa niin ei ulkonäölläkään väliä.