Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kesätöitä teit nuorena ja millä vuosikymmenellä? :)

Vierailija
04.07.2024 |

Itse ( olen vm 84) olin eka kertaa 14 tai 15 v töissä matkailualan yrityksessä. Tiskasin ja siivoilin  niitä huoneita,  loppuajasta sain keittiössä lisäksi leipoa. Sen paikan keittiönemäntä oli kunnon ruustinna ja oli välillä aika ilkeä meille nuorille. 

Myöhemmin pääsin seurakunnalle ja tutustuin muutamiin perheisiin, ja tein useamman vuoden lastenhoito keikkoja. Olin tunnollinen ja kunnollinen nuori js hoidin kaikki aina moitteettomasti.  Olisi pitänyt joskus repasta vaikka siellä keittiössä. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 2007 ja olen toista kesää satamatoimistossa. Myyn laituripaikkoja, jne

Vierailija
2/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-luvulla maalla metsänkylvöä, joka tarkoitti käytännössä sekä taimien istuttamista että siementen kylvöä. Enää ei ole koululaisille tarjolla liikenteenohjausta asfalttityömaalla eikä kalatöitä Norjassa. Niitäkin ehdin tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalossa renkinä 70-luvulla, tehtiin 6 päiväistä viikkoa.

Vierailija
4/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko joskus vuoden 2000 tienoilla rovastin puoliso oli keittiötöissä matkailualan yrityksessä? Täähän on kiehtovaa.

Vierailija
5/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut kesätöissä, enkä kovin montaa vuotta muulloinkaan.

M 50+

Vierailija
6/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1966 harvensin sokerijuurikasta 2 vko ajan noin 4 tuntia päivässä. Olin 6v ikäinen ja sain ihan oikean palkan, saman kuin ne 10-15v ikäiset muut harventajat, jotka tosin tekivät pitempää päivää.

Vierailija
7/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesurilla ysärin vaihteessa vesaikkoo nippuun.

Vierailija
8/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä kokosin matkapuhelinten osia. Siis matkapuhelinvalmistajien alihankkijayrityksessä, en suoraan matkapuhelinfirmassa. Aloitin 14-vuotiaana ja pidin myös välivuoden lukion jäkeen samassa paikassa. 

Vierailija
9/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kesätyön sain 2000-luvun puolivälissä 13-vuotiaana. Haravoin ja istutin kukkia. Seuraavana vuonna olin maatilalla. 15-vuotiaana pääsin Metsähallitukselle istuttamaan puita. Sitä tein muutaman kesän.

Vierailija
10/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 1970-luvulla töissä alkaen 12 vuotiaana lapsenvahtina ja siitä sitten 15 vuotiaana pari kesää suhteilla valtion virastoissa konttoriapulaisina esim. mikrofilmien lukua ja tiedon etsimistä yms. Lisäksi Museoviraston kaivauksilla, mansikkapelloilla eli aika lailla sai kaikenlaisia hauskoja hommia. Tykkäsin olla kesätöissä, paitsi ne kahden kesän konttorihommat. 

Muistan miten valokopiokoneet tulivat konttoreihin ja piti osallistua kursseille niiden käyttämisessä :D

Vierailija
11/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ikäloppu (vm -72) ja eka kesätyöpaikka tais olla mansikkapellolla kasarin loppupuolella. Koko ysiluokan, vuonna -89 olin kaupassa iltaisin töissä ja siellä myös kesän. Sit olin monta kesää sairaaloiden keittiöissä ja kaupassa ysärillä. Oon ollut myös elintarvikefirman myyntikonttorissa useamman kesän. 

Vierailija
12/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuurasin kylän kirjastonhoitajaa. Yhtenä kesänä olin maatalossa renkinä, mm. käytin yksin viljakuivuria. Jälkikäteen ajatellen, aika iso vastuu annettiin silloin pojanklopille, eikä se homma ihan vaaratontakaan ollut. 70-lukua elettiin.

Vierailija
13/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kesätyöpaikka oli lasten kesäsiirtolan keittiöapulaisena, sitten olin torilla marjamyyjänä, sitten siivosin, sitten olinkin jo kokopäivätöissä ja kävin iltalukiota.

Kasarilla.

Vierailija
14/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoushommia eikä silloin 30v sitten ne olleet ylimitoitettuja yhdelle ihmiselle. Usein tehtiin pareittain, mikä oli kaikkein kivointa, ollen juttuseuraakin samalla.

Vierailija
15/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla kunnan virastotalolla monena kesänä  lähettinä, kopistina, puhelinvaihteen hoitajana, eri toimistoissa ja arkistossa monenlaisissa toimistotöissä.

Vierailija
16/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuurasin kylän kirjastonhoitajaa. Yhtenä kesänä olin maatalossa renkinä, mm. käytin yksin viljakuivuria. Jälkikäteen ajatellen, aika iso vastuu annettiin silloin pojanklopille, eikä se homma ihan vaaratontakaan ollut. 70-lukua elettiin.

Käytit yksin viljakuivuria? Minä tein tuon jo 10v iässä eli piti osata mitata viljankosteus ja riittävän kuiva vilja ohjata siiloihin. Ei se mitään rakettitiedettä ollut ainakaan 1980-luvulla.

Vierailija
17/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöt alkoivat mansikka- ja hernepelloilla sekä sukulaisten kasvimailla. Myös metsätyöt tulivat tutuksi jo hyvin nuoresta alkaen. Sitten 14-vuotiaasta olin töissä jo teollisuudessa, sekä kone-, että puupuolella. Opiskeluaikana tein aika lailla kaikkea mitä oli tarjolla teollisuudesta kioskituuraajaan ja puhelinmyyntiin asti. Myöhemmin toki sain parempia paikkoja lähempää omaa alaani ja ei tarvinnut enää kouriaan rasvata. Mutta noin 30 eri työtä mulla on ollut ennen ns. aikuisikää ja pysyvämpää palkkatyötä. Tämä 80-luvun lopulta 2000-luvulle.

Vierailija
18/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käyny Lahessa ja Helsingissä.

t. Pulkkisen Jortsu

Vierailija
19/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisenä marjanpoimintaa, lukion jälkeen lastenvahtina yhden kesän, sen jälkeen kotieläinpihalla monen monta kesää.

Vierailija
20/24 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöissä 80-90-luvuilla: mansikan poiminta, lastenhoito, rakennussiivous, pullamyyjä, kaupan kassa, ponienhoitaja, tarjoilija. Viimeksi mainittua useampi kesä valmistumiseen saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan