Minimalismi ja kotivara?
Ruokaa meillä on aina vähintään viikoksi, mutta tavaroiden osalta mietin, että nyt kun elämme epävarmoja aikoja ja yritän karsia tavaraa, niin kannattaako ihan kaikkea heittää menemään mitä ei normaalisti enää tarvitsisi? Esim. Tarpeettomia vaatteita, ylimääräisiä takkeja pyyhkeitä, lakanoita, kynttilöitä ym?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut periaate että mitään vähänkään käyttökelpoista ei heitetä menemään. Perikunnalla on lähes 120 neliötä talliosakkeessa perkattavaa, kun minusta veto loppuu.
Huh.😀😅
olis nyt edes sitä ruokaa arkena. katsotaan sitten niitä jemmoja.
Sota-aikana oli kyllä myös tarvikkeista pulaa, mutta suurin pula oli kyllä ruuasta ja rahasta (jolla pystyi matkustamaan, käymään lääkärissä ym)
Kannattaa tsekata Tavarapaljous-ketju, siellä on ollut pohdintaa samoista aiheista. Harmi kyllä en osaa sanoa, millä sivuilla (ketju on jo lähes 800 sivua pitkä). https://www.vauva.fi/keskustelu/857546/tavarapaljous
Siellä esiin tuoduista pointeista muistan kuitenkin mm. sen, että jos tavaraa on yksinkertaisesti liikaa ja huonosti lajiteltuna, siis kaikenlaisia sekatavarakaappeja ja romulaatikoita, niin ei sitä hädän hetkellä edes muista omistavansa siellä lojuvia tavaroita. Ei niitä ole aikaa ryhtyä penkomaan joten tavarat eivät pääse käyttöön. Silloin myös niiden säilyttäminen on ollut turhaa.
Itse ajattelisin, että ylimääräisiä lämpimiä talvitakkeja voisikin ehkä jonkin lämmityskatkon aikana tarvita, varsinkin jos ette omista monia peittoja tai makuupusseja, mutta tavallisia tarpeettomia sisävaatteita ei kannata säästellä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut periaate että mitään vähänkään käyttökelpoista ei heitetä menemään. Perikunnalla on lähes 120 neliötä talliosakkeessa perkattavaa, kun minusta veto loppuu.
Siinä on kyllä pirun kalliit vanhat lakanat ja muut rojut. Vuosikausia kun maksaa rojun säilytyksestä niin johan on arvokasta roinaa.
Jos tarpeeton vaate on jotain biletoppia 10 vuoden takaa tai housuja, jotka ei istu eikä mahdu niin ei ne ala yhtäkkiä istumaan ja mahtumaan pula-aikanakaan. Tai jos lähtö tulee, niin et varmaan lähde siinä biletopissa evakkoon. Olisi siis ihan fiksua perata siitä tavarasta ne mitä ei edes hädän tullessa käyttäisi.
jos taas haluaisi pakata jotain hätävaraa, niin ehkä voisi laatikoihin pakata, että tässä 4xlakanasetti, 4xpyyhkeet, tässä villapaitoja ja kerrastot, että jos tarve tulee niin asioita löytää. Ettei tarvitse käydä läpi 120 neliön varastoa, josta jostain löytyy koin syömät villahousut jotka ei mahdu kenellekään perheen jäsenistä.
Ruoka, vesi, lääkkeet, patteriradio nämä olennaisia, tämä on pointti kotivarassa.
Ei sinun tarvitse heittää menemään entisiä, mutta älä enää osta uutta! Ei varsinkaan vanhoja lakanoita, jotka ovat parempia kuin uudet. Useimmat tosin liian kapeita nykyisiin sänkyihin, mutta hyvin kelpaavat mm. lasten pienempiin sänkyihin.