Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsittämätön uupumus, lihasheikkous ja ruokahalu kadonnut, kauanko kärvistellä ennen lääkäriinmenoa?

Vierailija
03.07.2024 |

Mun voimat on ehtyneet ihan totaalisesti. Takana rankka vuosi töissä ja ihmissuhderintamalla. Olen tähän asti pystynyt harrastamaan liikuntaa ja nukkunut ja syönyt hyvin. Nyt sitten reilu viikko sitten iski päälle aivan loputon väsymys. Pienikin ponnistus, kuten kenkien pukeminen tuntuu liian raskaalta. Ruoka ei maistu. Koitan väkisin syödä. Nukun unilääkkeen avulla kuten ennenkin. Tai siis, voisin nukkua koko ajan. Ilman unilääkettä uni ei tule, enkä uskalla edes kokeilla tässä tilassa kauanko menisi että tulisi. 

Tässä voi olla syynä vaan joku valtava stressin purkautuminen loman alettua. Mutta suoraan sanottuna pelottaa. Menee vaan pahemmaksi. Nyt tietysti päätäkin särkee koko ajan kun kroppa kangistuu tästä makoilemisen määrästä. 

Jos tää on vaan stressireaktio, kauanko tää voi kestää? Milloin mun pitää mennä lääkäriin? Mitä muuta tää voi olla? Tuntuu että päällä on tonni betonia ja olen aivan toimintakyvytön sen alla. Kokeilin käydä kävelyllä, kiersin korttelin ja oli pakko palata kotiin ja lysähtää sänkyyn.

Missään kokeissa en ole pariin vuoteen käynyt, mut kaikki arvot ferritiini mukaan lukien olleet aina ok.

N44 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona

Vierailija
22/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen puolentoista vuoden jakso ja sitten se meni ohi. Mitään syytä ei löytynyt, korkeintaan uupumus ja perimenopaussissa joku vaikeampi jakso. Invalidisoi täysin, mutta tosiaan kahdesti kävin lääkärissä kuulemassa pään aukomista ja sitä että nupissani on vikaa. Muuta ei tehty kuin nälvittiin. Itse sitten päättelin että oli varmaankin vaihdevuosista kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla romahti kroppa ja oireilin vahvasti fyysisesti pitkittyneen stressin seurauksena. Mieletön väsymys, kuukautishäiriöt, lihassäryt, migreeni ja sydämentykytys.

Neuvon oman kokemuksen perusteella seuraa aa: Lepo, riittävä uni ja palautuminen, sairasloman pyytäminen ja verikokeet. Ota rauhassa ja älä säikähdä jos tulee takapakkia tai tuntuu ettei heti auta, toipuminen vaatii aikansa ja keho vaatii sen ajan sinulta. Sitä kannattaa siis kuunnella. 

Vierailija
24/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko piikki alkanut vaikuttamaan

Vierailija
25/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona

Höpöhöpö. 

Vierailija
26/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoiko mainitsemasi olotila yhtä aikaa kun pääsit lomalle? Vai pikkuhiljaa jo ennen lomaa? Oletko laihtunut?

Viikko loman alun jälkeen ja parissa päivässä meni tähän. Olo huononee vaan. En ole laihtunut. 

Ap

Koronaa lievänä, tartunnat oli nousussa juhannuksen jälkeen.

Vierailija
27/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoiko mainitsemasi olotila yhtä aikaa kun pääsit lomalle? Vai pikkuhiljaa jo ennen lomaa? Oletko laihtunut?

Viikko loman alun jälkeen ja parissa päivässä meni tähän. Olo huononee vaan. En ole laihtunut. 

Ap

Puhu pukille. Ei tuo mitään koronaa todellakaan ole 🤦🏻.

Vierailija
28/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Puhu pukille. Ei tuo mitään koronaa todellakaan ole 🤦🏻.

Tekee testin, sen saa marketista, tai apteekista, niin näkee, korona oireilee lievänä monin tavoin.

Vierailija
29/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa ehkä nyt siellä lekurilla käydä sulkemassa pois akuuteimmat jutut, jos on "vain" burnout, niin sitten rankka liikunta tauolle. Kävelyä kehiin, yoga nidraa( maataan sohvalla tms skannaten kroppansa läpi, mut se oikeasti rentouttaa) myös tai chi/qigongia kannattaa kokeilla( youtubesta löytyy), nämäkin ovat maltillisesti kroppaa liikuttavia mutta enemmänkin mielelle hyvää tekeviä. Kannattaa kuunnella/lukea psykiatri Juhani Mattilan Uupumuksesta takaisin elämään-kirja, jos siellä kerrotut oireet iskee kun tonni tiiliskiviä niskaan, niin oikeaan osui diagnoosi. Siellä on hyviä vinkkejä miten saa elämään pikkuhiljaa mielekkyyttä takaisin, hetkessä se ei käy.

Vierailija
30/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona

Höpöhöpö.

Siskoni työpaikalla on ollut taas koronatartuntoja.

Vierailija
31/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona

Höpöhöpö.

Siskoni työpaikalla on ollut taas koronatartuntoja.

Itsellä oli selkeät lievän koronan oireet juhannuksen jälkeen, niin väsymystä, ja löysä vatsa oli muutaman päivän.

Vierailija
32/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute?

Vierailija
33/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna lepäisin loman ajan, paljon unta, tosi kevyttä liikuntaa ja terveellistä syötävää. Jos olo ei loman aikana helpota niin sitten lääkäriin 

Vierailija
34/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydänfilmiä ja verikokeita. 

Nuohan voivat olla syövän oireita. Minulla syöpä oireili noin ja älyttömän kuivana ihana ja tahattomana laihtumisena.

Vierailija
35/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siis ihan oikeasti olet huonossa kunnossa eli toimintakykysi on heikentynyt nopeasti huomattavan paljon, ota yhteys lääkäriin (+ne perusverikokeet, EKG). Jos tuntuu, että vain laiskottaa ja tavallaan jopa tekee mieli ottaa rennosti, voit odotella!

Ei laiskota vaan ottaa päähän kun haluaisin tehdä vaikka mitä, mutta en kykene mihinkään kun on täysin voimaton olo. Masentunut en ole.

Ap

Mielenterveyden ongelmiin liittyy vahvasti sairauden tunnottomuus. Voi hyvinkin olla, että olet masentunut. Toki fyysiset syyt on myös otettava huomioon. Ota yhteyttä lääkäriin. Yksityinen tai tk, aluksi varten riittää joku chattiaika ja saat toivottavasti sitä kautta homman etenemään, mm. ne labralähetteet.

Mulla on kokemusta saamattomuudesta ja jatkuvasta väsymyksestä, mutta en mielestäni ollut masentunut. Kun tilanne korjaantui huomasin vasta hyvästä mielialasta, että kyllä olin ollut.

Vierailija
36/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sinuna kävisin lääkärin juttusilla. Poissulkemassa vaihtoehtoja. Mielenrauha tuon asian suhteen on saatava, et voi koko lomaasi pähkäillä ja jossitella. 

Soita jo aikaa huomenna, joohan. Tsemppiä!

Vierailija
37/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama, olen samanikäinen nainen. Totaalinen uupumus iski noin neljä vuotta sitten, eikä ole hellittänyt vieläkään. Liikunnallinen ja aktiivinen elämä muuttui täysin, kun kroppa ei vaan suostu jaksamaan. Lihakset menevät maitohapoille pienestäkin rasituksesta, hengästyn helposti, nukun loputtomasti, joudun välillä pysähtyä lepäämään alle kilometrin rauhallisella kävelylläkin. Mitään syytä ei ole löytynyt, on tutkittu sydän ja otettu laajat verikokeet useita kertoja. On käyty myös psykologin juttusilla kartoittamassa, voisiko kyseessä olla pääongelma, mutta sekään ei vaikuta oikein sopivan, kun motivaatiota olisi, mutta jaksamista ei. En tiedä, mistä tämä johtuu. Menisin sinuna kyllä heti lääkäriin. 

Minulla ei ollut noita kaikkia. Normaalipainoinen. Hyvä kunto ja lihasvoimat, mutta kävelylenkillä toiseen jalkaan pohkeeseen alkoi sattumaan kuin maitohapoilla olisi ylämäen jälkeen ja jo ihan muutaman sadan metrin päässä aloituksesta. Piti pitää pieni tauko, ettei koko lenkki jää väliin. Veemäinen tunne ei hellittänyt. Luulin ylirasitukseksi. Muu ei tullut mieleenkään. Samassa mäessä (hiekkatie) otti vähän "henkeen", mutta oli "pölisevän kuiva kausi.

Muutaman viikon päästä hakeuduin päivystykseen, mutta minulla olikin sydänkohtaus menossa. En olisi ikinä arvannut. Olin 49v. a olen nainen, jolla ei suvussa kardiovaskulaarisia ongelmia tai perimää.

Vierailija
38/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama, olen samanikäinen nainen. Totaalinen uupumus iski noin neljä vuotta sitten, eikä ole hellittänyt vieläkään. Liikunnallinen ja aktiivinen elämä muuttui täysin, kun kroppa ei vaan suostu jaksamaan. Lihakset menevät maitohapoille pienestäkin rasituksesta, hengästyn helposti, nukun loputtomasti, joudun välillä pysähtyä lepäämään alle kilometrin rauhallisella kävelylläkin. Mitään syytä ei ole löytynyt, on tutkittu sydän ja otettu laajat verikokeet useita kertoja. On käyty myös psykologin juttusilla kartoittamassa, voisiko kyseessä olla pääongelma, mutta sekään ei vaikuta oikein sopivan, kun motivaatiota olisi, mutta jaksamista ei. En tiedä, mistä tämä johtuu. Menisin sinuna kyllä heti lääkäriin. 

Kuinka monta flunssarokotetta otettu? HIV-testi on myös yksi, joka kannattaa tehdä, mutta varmasti langan lukijat sen jo tietävät itsekin.

Vierailija
39/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni löytyi noilla oireilla perinnöllinen lihassairaus, yhtä-äkkiä kunto vaan romahti ja en jaksanut mitään ja mt-ongelmiksi sitä yritettiin pitkään laittaa ja sain taistella että tutkittiin kunnolla. 

Vierailija
40/40 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni löytyi noilla oireilla perinnöllinen lihassairaus, yhtä-äkkiä kunto vaan romahti ja en jaksanut mitään ja mt-ongelmiksi sitä yritettiin pitkään laittaa ja sain taistella että tutkittiin kunnolla. 

Mikä tämä sairaus on? Hyvä että selvisi!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi