Työntekijöiden palkkaaminen ilman mitään hakemuksia, CV:tä ja sopimuksia lisääntyy
Monessa työpaikassa työntekijöiden rekrytointi on jäänyt 1900-luvulle ja on vanhanaikaista mikä tekee työpaikan hakemisesta ja saamisesta monimutkaista sirkusta. Osa yrityksistä kuitenkin haluaa uudistaa työmarkkinoida ja saada aikaan mullistuksen poistamalla koko byrokraattisen hakuprosessin työllistymisestä.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009338573.html
Kommentit (34)
Eli suviuunoja palkataan myyntihommiin sitä mukaa kun ilmaantuvat ovelle?
Voi hakijaa sitten myöhemmin harmittaa kun opettelee ensimmäistä kertaa hakukirjeen ja cv:n tekoa vasta ns. oikeita töitä hakiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vanhanaikaista ja hämärää palkata työntekijöitä ilman omaa hakemusta. Tuollainen rekrytyyli kuuluu lähinnä Neukkulaan ja Stasiin.
Aivan valtavaan osaan työpaikoista ei ole oikeasti mitään väliä edellisellä koulutuksella ja vielä vähemmän sillä että on ollut töissä Timpan maalausfirmassa neljä kuukautta vuonna 1987.
Noin 80% Suomen töistä poislukien asiantuntijatöitä ja sellaisia töitä joihin vaaditaan vuosien erikoistumista, voisi tehdä ihan kuka tahansa joka saa parin viikon perehdytyksen.
Itse olen virastossa töissä rutiinitöissä joita voisi tehdä ihan kuka tahansa pitkäaikaistyötön muutaman päivän perehdytyksellä.
Edes harkinnanvaraisuutta ei tarvita koska silloin harvoin kun tulee asiakasyhteydenotto, selkeä vastaus löytyy taulukosta tai nettisivuilta.
kuulostaa liikenne- ja viestintäministeriöltä. olin siellä valmistumisen jälkeen 10kk. oli sellainen suklaajuna se työpaikka ettei paremmasta tietoa, jos ei haittaa että mitään käytännön työtä ei oikeasti ole vaan voit selata nettiä ja uutisia samalla kun noin 3 tonnin kuukausipalkka juoksee. joskus töitä oli pari tuntia aamuisin ja nekin jonninjoutavia palavereita.
Mistä ton sopimuksettomuuden keksit otsikkoon? Ei kai mikään firma ilman sopimusta ketään palkkaa, onhan se molempien osapuolien etu.
Ja hyvin ymmärrän ettei erillisiä liitteitä tarvita. Nyt moni rekrysivu on perus lomakkeellaan pyytäny samat asiat mitkä myös cv:llä ja hakemuksella eli samat asiat laitettu tuplana.
Vierailija kirjoitti:
Eli suviuunoja palkataan myyntihommiin sitä mukaa kun ilmaantuvat ovelle?
Voi hakijaa sitten myöhemmin harmittaa kun opettelee ensimmäistä kertaa hakukirjeen ja cv:n tekoa vasta ns. oikeita töitä hakiessa.
Entäs jos ei ilmaannu ovelle.
Ap on varmaan oikeassa. En minäkään mitään hakemuksia tai todistuksia tarvinnut kun paiskin pimeästi töitä sen minkä ehdin.
Nykyinen työnhaku on sellaista sirkusta, että on pelkästään hyvä asia, jos menettelytapoja muutetaan.
Kadulla vaan yrittäjä tarttuu satunnaisen ohikulkijan hihaan ja sanoo että te tulette nyt tänne töihin, tai itkette ja tulette tänne töihin?
Joskus ennenvanhaan kai ne on laivaan "shanghaijanneet" porukkaa, jossain baarissa tyrmäystippa juomaan että herää vasta kun laiva on jo merillä ja pakkotöihin siinä laivassa sitten, tai heitetty ulos laivasta keskellä merta.
Itselle riittää että on tarpeeksi pätevyystodistuksia ja suhteet hoitaa loput. En minä hae töitä, työt hakee minut. vakipaikkakin on, mutta kai sitä jonkun keikan käy tekemässä jos aikaa on ja palkka on tarpeeksi.
Itselläni ei ole pätevyyksiä eikä tule olemaankaan.
Vierailija kirjoitti:
"14 prosenttia on jopa jättänyt hakemisen hankaluuden takia kokonaan hakematta."
Siis netissä täytettävä työnhakulomake? 14%:lle liian vaikea täyttää??
No ehkä ei työelämä ole sitten ihan kaikille. Tietty vähäsen turhaa jos johonkin käytännön hommiin pitää jotain runoja alkaa kirjoittelemaan kelvatakseen, mutta ei se nyt hankalaa ole.. Kuitenkin aina viikko aikaa viilata sitä yhtä hakemusta täyttääkseen sen TEn 4/kk vaatimuksen
Olen itse osatyökykyinen enkä jaksa tehdä mitään hakemuksia. Energiatasot ovat muutenkin niin vähäiset, että mitään ylimääräistä en halua tehdä.
Yksi hakemus ei kuulosta isolta vaivalta. Mutta kun sen tekee monta kertaa ja vielä täysin turhaan, niin työmäärä kasvaa suureksi. Turhien hakemusten lähettäminen on myös stressaavaa ja ahdistavaa, mikä lisää kuormitusta ja pahimmillaan lamaannuttaa.
Viimeisimpien 10 vuoden aikana olen työllistynyt keikkatyöhön siten, että minulle on aina soitettu kotiin ja pyydetty töihin. Nyt olen taas vakituisemmassa työssä, ja tähänkin päädyin vastaamalla työnantajan puheluun.
Työnhakuvelvoitteelta olen välttynyt terveysongelmien takia ja sillä että olen tehnyt niin paljon keikkatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää taas jos alkeellisen CV:n päivittäminen ja saatekirjeen tekeminen on ylivoimaista, niin miten moinen uniikki lumihiutale Purjo-Petteri pärjää työtehtävissä?
On aika monia aloja, jossa tietokoneen tai puhelimen näpytyksellä ei tee mitään. Jos osaat käyttää poraa, sahaa, leikkuria sun muuta, olet huomattavasti pätevämpi kyseiseen tehtävään. Mieheni, joka on 55v on tämmöinen tietotekniikka ymmärtämätön uuno, tietokoneen näpytys on tuskaa ja tuskin saisi CV:tä aikaiseksi, mutta silti on kysyntää työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
"14 prosenttia on jopa jättänyt hakemisen hankaluuden takia kokonaan hakematta."
Siis netissä täytettävä työnhakulomake? 14%:lle liian vaikea täyttää??
No ehkä ei työelämä ole sitten ihan kaikille. Tietty vähäsen turhaa jos johonkin käytännön hommiin pitää jotain runoja alkaa kirjoittelemaan kelvatakseen, mutta ei se nyt hankalaa ole.. Kuitenkin aina viikko aikaa viilata sitä yhtä hakemusta täyttääkseen sen TEn 4/kk vaatimuksen
Hain tuossa yhteen suunnittelu- ja konsultointifirmaan joille pitää tehdä ihan profiili. Kaikki meni aluksi ihan helposti: nimi, sähköposti, puh. vahvista sähköposti, toimiala, hakemus ja cv. Sain kyseisen firman hr/rekry tyypiltä viestiä, että käytkö vielä lisäämässä "profiilisi" esittelytekstin ja osaamisalueet. Yli puoli tuntia etsin sivulta mihin nämä asiat voisin esittää ja eipä löytynyt. Koska firma ei nyt muutenkaan ollut ykkössuosikki, vaan hain koska väkisin pitää hakea, joten päätin että antaa olla.
Miten teille pääsee töihin? Olis unelmapaikka.