Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Nykynuoret eivät ole tottuneet siihen, että heille asetetaan sääntöjä." Rippileiriläisiä lähti kotiin, koska eivät halunneet mennä nukkumaa

Vierailija
03.07.2024 |

Osa nuorista ei voinut käsittää, että nukkumaanmenoaika on sellainen kellonaika, jona mennään nukkumaan. Nuorten helikopterivanhemmat sitten hakivat kullannuppunsa kotiin.

YLE uutisoi, että näin tapahtui Kankaanpään riparilla.

Onko nykynuorien yksilövapaus mennyt jo liian pitkälle?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No senhän arvaa, minkälaiset vanhemmat noilla on.

Vierailija
82/98 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No senhän arvaa, minkälaiset vanhemmat noilla on.

Kerro nyt kuitenkin kun mieles tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näiden Ulpukka-Väinöjen tarvitse tehdä mitään, kun ovat niin lumihiutaleita.

Vierailija
84/98 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kirkolla töissä ja teen ripareita. Tietäisittepä, millaisia tapauksia nykynuorten ja vanhempien joukossa onkaan.

"Mä en halua nukkua öisin, kun ei kotonakaan ole mitään nukkumaanmenoaikoja". Vaikka kotona ei olisikaan tällaisia rajoja, niin riparilla niitä tarvitsee. Riparilla ei ole mahdollisuutta nukkua esim. klo 03-13, kun aamupala on ennen ysiä ja oppitunnit alkavat jo aamusta. Tai jos kotonasi on ok puhua toisille miten tahansa ja haistatella jatkuvasti, niin riparilla se ei ole ok.

"Minun lapsellani on syömishäiriö ja hän ei suostu syömään/juomaan päiväkausiin mitään, mutta kyllä pitää Leo-Ainon saada osallistua viikon rippileirille". Niin ihan tosissasiko ajattelit, että nuori voi olla viikon riparin (lähes) syömättä? Jos nuorelle sattuisi tuon syömishäiriön takia jotakin, esimerkiksi elimistö pettäisi ja nuori kuolisi, niin raastuvassa ovat riparin ohjaajat. Tervetuloa päiväriparille tai yksityisriparille, mutta le

Koko yhteiskunta kumartaa näitä erityislapsia. Joku roti pitäisi tähän tulla. Ripari tai esim. mikään harrastus ei ole pakollinen, eikä ole yhteiskunnan velvollisuus taata niitä jokaiselle uuvatille. Jos et sopeudu yhteisiin sääntöihin, ole hyvä ja häivy muualle pois häiritsemästä muita. Riittävä taakka fiksuille lapsille on se, että joutuvat koulussa tuota pohjasakkaa sietämään. Käytöksellä pitää olla seuraukset ja yksilöllä vastuu toiminnastaan.

Vierailija
85/98 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin keskustelua kun lukee, niin en enää ihmettele yhtään. Puhuttiin nukkumaanmenoajasta ja puolet tulee urputtamaan siitä "ei kukaan nukahda käskystä", vaikka puhutaan siis käytännössä siitä ajasta, kun mölyn tulee lakata ja antaa toisille nukahtamisrauha.

Kai huomasit urputusten kirjoitustyylin. Ne on kaikki samasta kynästä.

Tämä on hassu palsta, kun täällä aina kuvitellaan eri mieltä olevien olevan vain yksi ihminen joka kirjoittaa monta viestiä :-D

Vierailija
86/98 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä Jumala tähän sanoo? Uskonnon vuoksihan ne teinit sinne työnnetään. Etsikää nyt kristityt vastauksenne raamatusta.

Jumala sanoo ihan mitä vain mikä sattuu sopimaan siihen mitä kirkko haluaa. Aikaisemmin jumala tuomitse homot mutta nyt kirkko ajaakin homo agendaa saadakseen lisää rahaa joten jumala sanoo ihan toista.

Vierailija
87/98 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleepa sitten  olemaan hitusen vaikeaa näillä  täysin rajattoman  kasvatuksen  (tai itse asiassa kasvatuksen puutteen) saaneilla työelämässä.

Herranjestas, pitäisi vielä totella jotain esimiestä! 

Vierailija
88/98 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaikeaa ja raskasta. T. Ope

Vierailija
89/98 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä tulee raskas ja hankala elämä näille, kun siperia alkaa opettamaan. Kaikesta pitää vänistä ja pahoittaa mielensä ja vahtia tarkasti, että kaikki menee niin kuin pitää eli mun mielen mukaan.

Ja on oltava hirmu tarkka siitä, että on koko ajan uniikki lumih u i t a le eikä niinkuin siis sellainen standardi yhden muotin lumihiutale, kato niiku tehdasvalmisteinen, siis niiku keinotekoinen. Muahan ei kukaan käske syömään, juomaan, nukkumaan, töihin, läksyjä lukemaan, harrastamaan. Mä päätän ihan ite! Mulla on oikeuteni! Ja kaikki aikuset on ihan mälsiä. 

Ja mielistelevät vanhemmat yrittävät olla kavereita, kato kun ne ei pelkää mitään niin paljon kuin sitä, että ne hui kauhiaa olisivat vanhoja, tylsiä. Siinä voi uhrata lastenkasvatuksen, vanhat perinteet, käyttäytymissäänöt ym. kunhan vain ei ole lasten tai kenenkään muunkaan mielestä vanha ja tylsä. Ei ei ei sitä ei ihminen kestä. 

Vierailija
90/98 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin keskustelua kun lukee, niin en enää ihmettele yhtään. Puhuttiin nukkumaanmenoajasta ja puolet tulee urputtamaan siitä "ei kukaan nukahda käskystä", vaikka puhutaan siis käytännössä siitä ajasta, kun mölyn tulee lakata ja antaa toisille nukahtamisrauha.

Auttaako se jotenkin sinua olemaan oman mielipiteesi kanssa sinut jos kuvittelet kaikkien eri mieltä kanssasi olevien kommentoijien olevan yksi ja sama henkilö?

Tuhoaisiko se jotenkin mielesi ja ajatuksesi jos tunnustaisit, että monet saattavat olla kanssasi erimieltä?

Vierailija
91/98 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Rippikoulu jo lähtiessään todella outo juttu. Kirkon viimeinen keino koittaa herätellä Jumalan pelkoa ja saada hormonihuuruiset teinit ikeensä alle. Ja perheet? Jotka eivät kirkossa juokse. Niin jo on kumma; Lapsi pitää nimetä papin ja taikaveden avulla ja sitten poseerataan valkeaan kaapuun pukeutuneen teinin kanssa niin maireana. Hyi.

Koko touhu puistattaa. Valkoinen kulttimainen neitseellinen kaapu ja epävirallinen termi naimalupa (tai virallinenkin, konfirmaatio - millehän). Ja päiväthän tuolla todella opiskellaan Raamatun asioita ja opetellaan ulkoa rukouksia yms. Aivan hihhulitouhua. Monelle tuo on vain yksi kasvamisriitti, ei sitä ajatella. Itse muistan, kuinka aikoinaan jopa poisjääneitä ateisteja nuoria paheksuttiin ja ihmeteltiin outoina. Nykyään ei varmaan enää. 

Se täytyy kyllä sanoa, että en minä kyllä tiennyt että rippileirillä jopa ns. touhutaan öisin. 😄 Kävin omani jossain saaressa 90-luvun alussa, olin kyllä itse niin lapsellinen silloin vielä. Jotkut pojat epätoivoisesti yrittivät, mutta eivät siitä mitään kostuneet. 

Vierailija
92/98 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vanhempia on turha syyttää jokaisessa tapauksessa. En minäkään saanut aikoinaan teinejä nukkumaan, enkä saa nyt aikuisia lapsiakaan nukkumaam silloin, kun minä haluan. Pienenä kyllä sain, ja lapseni kyllä osaavat noudattaa sääntöjä.

Vierailija
93/98 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ennen aikaan riparilla menty nukkumaan mihinkään nukkumaanmenoaikoihin. Ysärillä öisin käytiin salaa uimassa, hillumassa metsässä porukalla, keräännyttiin jonkun huoneeseen, pussailtiin poikia, niin ja tupakkaa haettiin kylältä ripariohjaajien auton kyydillä ja sitä sai myös polttaa pihalla ihan julkisesti. 

Terveen keskivertonuoren merkki on ikätovereiden kanssa hölmöily. Hormonitoimintakin vetää nuorilla unirytmin myöhempään. 

Sääntöjä saa toki olla, mutta on todella hölmöä järjestäjiltä jos ei olla mietitty miten niiden rikkomiseen suhtaudutaan, vaan ohjaaja reagoi tunteella... 

Voi elämä. Tämä ei ole kumma kyllä ennen ollut  mikään ongelma. Omalla riparillakin ysärillä kaikki meni kiltisti nukkumaan. Mihin tämä maa joutuu näiden lellipentujen kanssa?

Vierailija
94/98 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ennen aikaan riparilla menty nukkumaan mihinkään nukkumaanmenoaikoihin. Ysärillä öisin käytiin salaa uimassa, hillumassa metsässä porukalla, keräännyttiin jonkun huoneeseen, pussailtiin poikia, niin ja tupakkaa haettiin kylältä ripariohjaajien auton kyydillä ja sitä sai myös polttaa pihalla ihan julkisesti. 

Moni tyttö korkattiin riparilla 😙

Ehkä joku joskus jossakin. Muistan omasta riparista sen, että pojat olivat kaikki ihan nössöjä. Sellaisia kilttejä poikia, jotka eivät olisi uskaltaneet, vaikka olisi tarjoamalla tarjottu. 

Vierailija
95/98 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme ettei pennut tajua sääntöjä, kun ei niitä tajua täällä aikuisetkaan (?).

Nukahtaa ei tarvitse tiettyyn kellonaikaan, mutta olla sängyssään ja HILJAA. 

Ei minun riparilla juostu missään öisin, vaan joka tuvassa oli isonenkin nukkumassa ja vahtimassa. Kenellekään ei ollut ylivoimaista noudattaa sääntöjä. 

Vierailija
96/98 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee kolme vuotta ja tämän vuosikerran riparilaiset tulevat polleana julkisuuteen somessa kuinka he ovat keksineet uuden asian; seksi.

Valitettavasti nuoriso taantuu ja pahasti kiihtyvään tahtiin.

Vierailija
97/98 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hassu palsta, kun täällä aina kuvitellaan eri mieltä olevien olevan vain yksi ihminen joka kirjoittaa monta viestiä :-D

Näin ne asiat eritoten vasemmalla halutaan kokea. Tulee pumpulin pehmeä fiilis kun myöntää itselleen että hyvä on, ehkä maailmassa on yksi ihminen eri mieltä kanssani, se sallittakoon.

Vierailija
98/98 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riparit ja riparilaiset ovat tulleet työni puolesta tutuiksi. Tänä kesänä on myös pistänyt silmään erityisen monta ripareihin liittyvää uutista. Itsellä havaintoja leväperäisestä ohjaamisesta (ei kuitenkaan juopottelusta tai lääppimisestä) ja todella tolkuttomista, rajattomista, rivosuisista, "erityistarpeisista" nuorisolaisista. Ja nämä henkilöt ovat kuitenkin ilmeisesti "normaaleja". 

Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että ei helvetti, omat lapseni eivät tarvitse mitään rippileirejä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi