Omistaako täällä joku etelän maista pienen asunnon? Milloin hankit ja onko kannattanut?
Semmoinen on haaveissa vaikka Suomessa kesämökki onkin.
Kommentit (35)
Meillä on Iso-äidin 70-luvulla hankkima asunto Barcelonassa
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Iso-äidin 70-luvulla hankkima asunto Barcelonassa
Käytättekö sitä? Oletteko kuulleet paikallisilta kommentteja, ettette ole tervetulleita?
Meillä oli Alanyassa yksiö kymmenen vuotta.
Plussat: tuli käytyä golfaamassa, helppo oli mennä, kun oli kaikki valmiina. Eläminen oli hyvin halpaa ja vastikekin vain 30€.
Miinukset: aina sama paikka, samat rutiinit jne. Siihen kyllästyi.
Säästö tuli vasta myydessä. Nykyään ei myöskään ole ihan kympeillä lentoja.
Meillä on isovanhemmilta peritty asunto Malagassa. Paljon on ollut tyhjillään kun meidän perhe ainoastaan on halunnut käyttää sitä. Nyt lapset ovat siinä iässä että käyvät siellä itekseen kavereiden kanssakin.
Meillä oli pitkään vene Sardiniassa ja oltiin siellä kaikki kesät vuokra-asunnolla. Hankittiin muutama vuosi sitten asunto pohjoisemmasta, ja veneily jäi, vaikka venekin tuli muuttokuormassa. Asunto on kovassa käytössä - jos en ole siellä itse, niin joku muu perheestä tai ystävistä. Paras hankinta ikinä!
Meillä on, tosin ei pieni asunto vaan iso talo. Hankimme sen vasta, kun lähestyimme kuuttakymppiä ja tiesimme, että nyt on aikaa käyttää sitä. Olemme tosi tyytyväisiä, vietämme aikaa siellä useita viikkoja/kuukausia vuodessa. Aikuistuneet lapset tulevat myös mielellään, kun jokaisella on omat tilansa.
Oli oma talo Kyproksella 15 vuotta. Osan tuosta ajasta asuin siellä vakituisesti, kirjoilla. Jossain kohtaa halusin viettää pidempiä aikoja Suomessa, jossa minulla oli kerrostaloasunto. Sitten "muutin" taas saarelle. Pisimmillään talo on tyhjänä vuoden verran, siis en käynyt lainkaan. En halunnut ottaa vuokralaisia tai airbnb-asukkaita, kun heistä oli huonoja kokemuksia jo ennestään.
Tuohon aikaan lennot olivat melko halpoja. (Kyprokselle ei kyllä koskaan päässyt kympeillä vaan lähemmäs parisataa euroa menopaluulennot aina maksoivat)
Olin muuttanut saarelle tietystä syystä (ei mies!!) ja kun se syy poistui, koin elämän siellä tyhjäksi. Auringon porotuksesta ja talviaikaan kylmästä talosta olin saanut enemmän kuin tarpeekseni. Ilman laatu huononi myös koko ajan, eikä ilma tuntunut koskaan raikkaalta siten kuin Suomessa.
Aikansa kutakin. En ole katunut, että myin talon muutama vuosi sitten. Sain siitä saman rahan, millä olin itse ostanut. Tosin olin remontoinut taloa aika paljon. Kiinteistön omistus ja asumiskulut sinänsä eivät tulleet kalliiksi. Suomessa kesämökin omistaminen on paljon suurempi kulu. (Ostin täältä mökin, kun olin myynyt talon.) Bonuksena tuli myös edullinen ja terveellinen ruoka, ja hyvä & edullinen terveydenhoito.
Kiitos näistä, laittakaahan lisää 🙂
T. Ei ap
Meillä oli asunto Malagan lähellä.
Käyttö oli niin vähäistä emmekä halunneet vuokrata sitä, joten myimme pois. Itse en ostaisi enää asuntoa Esoanjasta tsi Italiasta, vaikka köytyöä olisikin. Ihan siitä syystä, että ilmastonmuutos noilla alueilla tuo mukanaan paljon haittaa ja asunnon myöhempi realisointi voi olla hankalaa.
Onko kellään asuntoa muualla ns. turvapaikkana nyt kun maailmantilanne on hankala ja vaikeasti ennustettavissa?
Mietimme sitä tällä hetkellä. Uhka ei toivon mukaan ikinä realisoidu, mutta ajatuksen tasolla tuo turvaa joku pikkupaikka Euroopan länsi- tai etelälaidalla.
Vierailija kirjoitti:
Oli oma talo Kyproksella 15 vuotta. Osan tuosta ajasta asuin siellä vakituisesti, kirjoilla. Jossain kohtaa halusin viettää pidempiä aikoja Suomessa, jossa minulla oli kerrostaloasunto. Sitten "muutin" taas saarelle. Pisimmillään talo on tyhjänä vuoden verran, siis en käynyt lainkaan. En halunnut ottaa vuokralaisia tai airbnb-asukkaita, kun heistä oli huonoja kokemuksia jo ennestään.
Tuohon aikaan lennot olivat melko halpoja. (Kyprokselle ei kyllä koskaan päässyt kympeillä vaan lähemmäs parisataa euroa menopaluulennot aina maksoivat)
Olin muuttanut saarelle tietystä syystä (ei mies!!) ja kun se syy poistui, koin elämän siellä tyhjäksi. Auringon porotuksesta ja talviaikaan kylmästä talosta olin saanut enemmän kuin tarpeekseni. Ilman laatu huononi myös koko ajan, eikä ilma tuntunut koskaan raikkaalta siten kuin Suomessa.
Aikansa kutakin. En ole katunut, että myin talon muutama vuosi sitten. Sain siitä saman
Juuri tuo tyhjyyden tunne mietityttää itseäni.
Olen viettänyt aikoinaan arkea ulkomailla, ja tietty irrallisuudentunne vaivasi koko ajan. Ja tosiaan Välimeren aurinko voi olla pidemmän päälle erittäin kova ja rankka.
En ostaisi. Samalla hinnalla pääsee useampaan eri kohteeseen lomalle. Sama paikka ei houkuta.
Maalaistalo Italiassa 2 kaupungin välisellä viiniseudulla.
Reilu 100v vanha, täysin rempattu n 200m2, iso puutarha hedelmäpuineen ja viiniköynnöksineen.
Kunnosta riippuen vastaavat 200 000 - 300 000e. Remppakohteita saa alle satkun.
Tästä on helppoa reissata naapurimaihin 1,5-4 tunnissa
Vierailija kirjoitti:
Meillä on, tosin ei pieni asunto vaan iso talo. Hankimme sen vasta, kun lähestyimme kuuttakymppiä ja tiesimme, että nyt on aikaa käyttää sitä. Olemme tosi tyytyväisiä, vietämme aikaa siellä useita viikkoja/kuukausia vuodessa. Aikuistuneet lapset tulevat myös mielellään, kun jokaisella on omat tilansa.
Sama meillä! Minä eläkkeellä jo n 5kk eteläntalossa, mies lomilla ja etätöissä.
Käyttöaste on kova kun on lasten perheet ystävineen ja omia ystäviä käymässä.
15
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään asuntoa muualla ns. turvapaikkana nyt kun maailmantilanne on hankala ja vaikeasti ennustettavissa?
Mietimme sitä tällä hetkellä. Uhka ei toivon mukaan ikinä realisoidu, mutta ajatuksen tasolla tuo turvaa joku pikkupaikka Euroopan länsi- tai etelälaidalla.
Ilman muuta tämä on yksi näkökohta!
Jos uhka kasvaa liikaa otan lastenlapset (5) ja muutan etelänkotiin heidän kanssaan! Tästä pääsee vielä kätevästi Euroopan länsirannalle sukulaisiin ja hätätapauksessa Karibian saarelle saakka pakoon sukulaisten luo.
Kuka käy tsekkaamassa asuntoa silloin kun ette ole siellä? eikö noissa maissa käy varkaita ja muita tyhjissä taloissa?
Vierailija kirjoitti:
Kuka käy tsekkaamassa asuntoa silloin kun ette ole siellä? eikö noissa maissa käy varkaita ja muita tyhjissä taloissa?
Aiheellinen kysymys etenkin, kun joissain maissa on talonvaltaus valtiovallan suojeluksessa...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on henkilö, joka käy tarvittaessa siivoamassa ja muutoin kerran viikossa tsekkaamassa, että paikat ovat kunnossa, ei ole vesivahinkoja tms, vetää vessat ja juoksuttaa vettä hanoista, kastelee kukat jne.
Varkaiden varalta on kunnollinen turvalukitus kaikissa ovissa ja ikkunoissa, hälytysjärjestelmä ja kameravalvonta. Mikään ei ole sataprosenttisen varmaa, mutta ainakin se hidastaa ja varkaat ehkä harkitsevat helpommin lähestyttävää kiinteistöä, ja ainakin se ehkäisee talonvaltaajat.
Ostin Sardiniasta pienen tilan. On viisi hehtaaria maata ja 150 oliivipuuta. Mokomasta ei ole kuin rahanmenoa.