Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä lapsesi on alkanut itse syömään lusikalla?

01.02.2007 |

Siinähän se kysymys jo tulikin. Olen välillä antanut 1-vuotiaalle lusikkaa käteen, mutta useinmiten se menee väärinpäin suuhun, tai sitten alkaa hakkaamaan sillä lautasta/pöytää eli ei oikein hoksaa tuota lusikan käyttöä. Mutta missä vaiheessa lapsi alkaa itse syödä lusikalla?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus oli 1v3kk, kun alkoi syödä lusikalla itse, esikoisesta en muista

Vierailija
2/15 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annettiin lusikka käteen jo 10kuisena. 1v:nä osasi jo syödä suhteellisen hyvin itse. Alkuun oli kamalaa sotkemista ja juuri tuota rummuttelua ja lusikka meni useinkin väärinpäin suuhun mutta kun sai harjoitella alkoi tulosta syntyä=) Nyt lähempänä kahta vuotta ei suostu käyttämään lusikkaa kuin keitoissa ja jugurteissa(siis sellaisissa missä aikuisetkin käyttää) Isolla haarukalla syö oikein mallikkaasti eikä enää juurikaan sotke paitsi jos haluaa sotkea=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän molemmille lapsille ja joskus tosiaan 1.v jälkeen rupesivat jo sitä käyttämään. Useimmin kyllä turvautuivat sormiin ja lusikka unohtui, mutta kun katsoivat vanhemmista mallia niin rupesi lusikkakin kiinnostamaan enemmän. Jos ruokaa ei meinaa mennä suuhun itse millään niin olen sit syöttänyt toisella lusikalla ja lapset syöneet itse toisella. Aikaa menee ja sotkua tulee, mutta lopputulokseen olen ollut ihan tyytyväinen. 1,5 vuotiaana ei ole tarttenut syöttää kumpaakaan enää ollenkaan=)

Vierailija
4/15 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähempänä 1,5-vuotias, kun alkoi oikeasti syödä itse lusikalla. Osasi jo aikaisemmin lusikoida, mutta ei suuremmin ollut kiinnostunut vaan oli ihan syötettävä ja taisi se lusikka kääntyilläkin väärinpäin.

yhtenä päivänä vaan ei suostunutkaan syötettäväksi ja alkoi itse lusikoida ruokaa. Sen jälkeen ei ole syötetty, eikä edes suostu syötettäväksi ja ikää nykyään 2v4kk.

Luonne-eroja tässäkin asiassa, meidän tyttö ei mielellään harjoittele mitään ' julkisesti' vaan alkaa tehdä asoita kertaheitolla.

Vierailija
5/15 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat aikaisin, toinen söi keittoja lusikalla jo 11kk, toinen pari vkoa yli 1-vuotiaana.

Vierailija
6/15 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sotkuistahan se puuha välillä oli, mutta suurin osa päätyi suuhun ja ihan itse söivät koko lautasellisen. Sotkuvaiheessa auttaa sellainen hihallinen essu ja lattialla jäykkä muovil/kerniliina, joka helppo pyyhkiä ja pestä (jos haluaa varjella esim. mattoa tai parkettilattiaa).

Vierailija
7/15 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloksetta yritin totuttaa esikoista lusikkaan kotona, kun tiesin tarhan lähestyvän. RUmmutusta, lusikan nakkelua, sotkemista - kaikkea paitsi sitä, mitä piti. Aloitti 1v2kk tarhan ja viikossa teki joukkovoima tehtävänsä, alkoi syödä siististi ja mielellään lusikalla. Ihmeellistä.

Vierailija
8/15 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikan sai satunnaisesti käteensä noin 1v. Haarukka annettiin vasta reilu 2v.

Vierailija
9/15 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk ikäisenä annettiin alkaa syömään itse, vaikka sotkua toki tulikin paljon... Mutta aika nopeasti hän sitten oppi ja n. 1-vuotiaana söi jo aika sujuvasti ilman suurempia sotkuja. Haarukka otettiin muistaakseni käyttöön n. 1,5-vuotiaana ja 2-vuotiaana on syönyt melko siististi haarukalla ja veitsellä (tosin väärissä käsissä, mutta se on sivu seikka - veitsellä työntää ruokaa haarukan päälle, ettei ruoka tipu lautaselta). Vieläkin toki tulee välillä sotkua, mutta se on aika pientä ja tuleehan sitä aikuiseltakin välillä :-)

Vierailija
10/15 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä syö kaiken käsin. Taitaa olla varhaisia lusikallasyömäreitä tässä ketjussa, mutta lapsethan kehittyvät niin eri tahtia, että älä ap masennu.

Vierailija
11/15 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä syötän enimmäkseen. Varmaan on omakin vika, kun en jaksa sitä, että lusikka tuntuu olevan lähinnä leikkimistä varten. Kaksi lusikkaa meillä on käytössä ja tyttökin on viime päivinä alkanut viedä ruokaa suuhunsa sillä. Toki menee lusikka vielä väärinpäin, mutta jo joskus oikeinpäinkin ja saa siitä valtaisat kehut.

Mutta haarukalla syö esim. lettuja jo oikein hyvin. Meillä on pieni lasten haarukka.

Eli kannattaa vaan antaa harjoitella ja siivota sotkut ;)

Vierailija
12/15 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v4kk ei oo ollu edes kiinnostunu syömään itse, ei ole edes oikein halunnu lusikkaa käteen ottaa. Mut nyt aloittanu päiväkodissa ja kaskummaa innostunut itse yrittää syömään. Tainnut ottaa muista mallia. ;)

Vierailija
13/15 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä alkoi esikoinen syödä itse. Kovasti olin yrittänyt opettaa ja maanitella syömään itse, kun varmaan olisi aiemminkin osannut. Sitten kerran löin hanskat tiskiin - laitoin lautasen ja lusikan eteen ja lähdin omiin puuhiini. Kun tulin takaisin, tyttö pisteli ruokaa menemään ihan muina miehinä. Eli oli näköjään parempi, etten ollut siinä vieressä koko ajan kyttäämässä.

Vierailija
14/15 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lusikalla syönti alkoi sujumaan. Aloitti tuolloin Pph:lla ja otti varmaan muista mallia. Sitä ennen lusikalla leikittiin ja se kääntyi miten sattuu :) Meillä ei ois ollu kyllä toivoakaan itsesyönnistä tuossa vuoden iässä!

Vierailija
15/15 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla vähän " ammattitauti" tämä syöttäminen, kun on tottunut noita vanhuksia syöttelemään töissä, niin vähän liian itsestään tulee syötettyä lapsikin ja pidettyä lautasta kauempana...