Päivähoito, lapsilisät ja hyvätuloisen kitinää....
Tuloni ovat 6200¿/kk, josta maksan veroa n. 3000 ¿/kk. Mieheni tienaa n. puolet siitä, mutta karkeasti ottaen maksamme vero n. 4000¿/kk, eli 12x4000¿ = noin 50000 ¿ vuodessa.
Arvioisin että opiskelujen jälkeen olemme jo maksaneet noin 300 000¿ veroja yhdessä.
Luulisi, että tällä summalla saisi hyvillä mielin käyttää sosiaalietuuksia ja viedä lapsensa päivähoitoon jne. vaan eipä tietenkään. Joku toisessa avauksessa vaatii lapsiltamme lapsilisiä pois, ja kaikkihan ovat esim. päivähoito-oikeutta rajoittamassa.
En voi ymmärtää sitä miksen minä saisi olla vauvan kanssa kotona ja viedä taaperoita hoitoon ??
Turha selittää yhtään mitään siitä että MEIDÄN lapsille olisi parempi olla kotona äidin kanssa jne, se asia ei muille kuulu.
Turha selittää, ettei kaikille riitä päivähoitopaikkoja muuten, mihin te ne meidän rahat hassaatte ??? HANKKIKAA lisää hoitajia ja p-koteja kun niitä kerran tarvitaan.
On se jumalauta kumma kun on itse ahkeruudella ja työllä oman vaurautensa ja menestyksensä saavuttanut, ja ihan mukisematta maksaa veroja joilla vähempiosaisten asioita hoidetaan, niin ei sekään teille riitä.
Pikku hiljaa rupeaa kypsymään tähän asenneilmapiiriin Suomessa.
kiitos, helpottaa jo vähän...
Kommentit (51)
Vierailija:
Kyse ei siis ole siitä että enemmän veroja maksavien pitäisi saada enemmän palveluja. Kunhan vaan saisi ne samat kuin kaikki muutkin.
Kaikille samat palvelut. Hyväosaisten veroja paljon maksavien ei pitäisi saada vähempää. Muutenhan järjestelmä ruokkii laiskoja siivellä eläjiä, eikä sellainen kovin pitkälle kanna. Kunnioitan uutteria ihmisiä, vaikka itse olen kai keskitasoa tässä asiassa, perheemme on kyllä kokonaisuudessaan melko hyvätuloinen. Voisi olla parempikin, jos olisimme ahkerampia. Kunnia sille jolle se kuuluu.
Toisaalta kunnioitan myös ihmisiä, jotka hoitavat kotona ollessaan lapsensa itse, eivätkä vie KOKO päiväksi muiden hoidettavaksi. Minusta se on niin oikein.
ap. kirjoitti:
" Kuten sanoin, aivan turha tulle tälle äidille selvittämään mikä on minun lasteni edun mukaista. Sen tiedän ja päätän minä ja mieheni, ja me myös elämme sen päätöksen kanssa, oli se sitten oikea tai väärä."
Mitä muuhun tulee, oikeassa olet.
Olemme yksityisyrittäjäperhe, kaksi lasta, hyvät tulot... tiedän mistä puhut.
Aihe on vaan niin uuvuttava :( Se on kuin kävisi tuulimyllyjä vastaan.
Varakkaat ovat veroja maksaneet, eivät köyhien selkänahasta, vaan nimenomaan kustantaakseen köyhien etuudet. Siksi on turha kadehtia niitä etuuksia joita hyvätuloiset saavat, hyvätuloisten veroista nekin maksetaan.
Mutta tuo pienten lasten kokopäivähoito ei ole hyvä jos siihen ei ole mitään erityistä syytä. Lapsi kärsii siitä, halusit tai et. Kolmevuotiaasta ylöspäin lapsesta riippuen puolipäivähoito voi olla ihan hyvä ajatus.
mutta lapset siitä kärsivät jos heidät kyörätään kotoa uuden vauvan tieltä.
Niin no... tässäkin on tuhat eri puolta. Kuka hoitaa lapsensa mitenkin.
Mikä minä olen siihen mitään sanomaan :/
Osa hyvin, osa ei.
Jos ei sulla ole mitään sanottavaa, mitä ihmettä sitten kommentoit.
Vierailija:
Toisaalta kunnioitan myös ihmisiä, jotka hoitavat kotona ollessaan lapsensa itse, eivätkä vie KOKO päiväksi muiden hoidettavaksi. Minusta se on niin oikein.
Minä en kunnioita tai ole kunnitoittamatta. Tässä(kään) asiassa ei ole yhtä oikeaa totuutta joka pätisi kaikkiin. Monille lapsille olisi parempi pysyä kotona, toisille taas pysyä kotoa mahdollisimman kaukana. Ja kaikkea siltä väliltä. Henkilökohtaisesti katson ettei ole minun asiani puuttua siihen miten muut tämän asian kohdallaan ratkaisevat.
Siitä olen varma että kumpikaan ääripää, eikä mikään siltä väliltä, aiheuta lapselle vahinkoa, kun hoito on hyvää (äidin tai hoitajien).
Meillä tilanne on se että lapset olisivat varmaankin jääneet tekemättä, jos päivähoitojärjestelmää ei olisi. Tai ainakin lukumäärä olisi jäänyt yhteen. Tämä varmasti monien mielestä tekee meistä lähtökohtaisesti huonoja vanhempia, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Ja ainakin olen tässä asiassa rehellinen itselleni ja muille, eikä väsynyt, vihainen ja lapsiinsa kyllästynyt äiti ainakaan olisi lasten edun mukaista. Tietenkin joku kysyy että olisiko niitä lapsia pitänyt tehdä ollenkaan jne. ja siitä taas olen varma, että olisi, jokainen on rakastettu ja toivottu.
ap
Lähinnä tuohon äskeiseen viestiini, että " kuka hoitaa mitenkin" - kun alkuperäinen pointti tässä taitaa olla jotain ihan muuta. Kasvattajia ja kasvatustapoja kun löytyy niin helvatusti. Kuka tekee väärin ja kuka ei; sen voi rajata suhteellisen mustavalkoisesti (hylkää lapset = huono juttu, vie sairaana hoitoon = huono juttu, tekee parhaansa = hyvä juttu). Se harmaa alue siinä välissä on sitten se mihin en osaa sanoa juuta enkä jaata.
jotka kehtaavat rahdata vanhemmat lapset hoitoon pois jaloista, kun saavat uuden vauvan. Ja vielä väittää vastaan, että siinä olisi jotain hyvää lapselle. Hävettävää.
35
itse äidin kotona ollessa eikä viedä KOKO päiväksi hoitoon. Noin alle 3-vuotiaita ei mielestäni pitäisi viedä hoitoon etenkään päiväkotiin ollenkaan (ainakaan äidin kotona ollessa). Toki päivähoito ei mielestäni ole niin paha peikko, että lapsi ei olisi saanut syntyä. Kuulostaa tosi pahalta, että äiti on lapsiinsa kyllästynyt ja vihainen. Tuolloin ei äidin läsnäolo ole todellakaan lapselle ja äidille sitä parasta. Lapsen ikään sopiva päivähoito lyhyen päivän ajan puoltaa tosiaan tämmöisissä tapauksissa paikkaansa. Kunhan tuosta äidin voimavarojen puutteesta ei tehtäisi tekosyytä. Jotkut noin tekevät, en väitä että ap.
Siis en minä ole vienyt lapsia hoitoon uuden vauvan tieltä, lapset olivat jo päivähoidossa. Eli lapset olisi voinut ottaa kotiin kun jäin taas äitiyslomalle.
Meidän lapset ovat viihtyneet tarhassa. Heillä on hyvät hoitajat. En ymmärrä miksi he eivät saisi siellä käydä, ja mitä haittaa siitä on. Miksi kukaan ei esitä minulle perusteluja.
Ja/Mutta en varmasti ole väittänyt että lasten hoitoon viemisestä koituisi hyvää, saati että siitä koituisi poikkeuksetta hyvää. Enkä väitä että siitä koituisi pahaakaan, yleensäkään en väitä yhtään mitään.
ap
Kaikki eivät ole superäitejä, kaikki eivät jaksa olla edes tavallisia äitejä.
Perusteluja: Lasten ja äidin ja lasten keskinäisten suhteiden kannalta ei vanhempien lasten kokopäivähoito ole hyvä asia. Jos ovat yli 3, ihan fiksua käydä vanhassa hoitopaikassa leikkimässä, jos eivät, ei ole mitään perusteluja. Ja joka tapauksessa vauvan tullessa on hyvä olla muutaman kuukauden kotijakso ihan vielä 5-vuotiaalla.
Päivähoidon arvostelijoiden olisi hyvä ottaa huomioon, että esim. ap:n yli 6000 euron tulot eivät ole tulleet ihan leppoisasti puuhailemalla. varmaan on takana tiukat opinnot ja määrätietoinen uraputki, pitkiä päiviä ja viikkoja, öitä tietokoneen ääressä tai leikkaussalissa (ammatista riippuen) jne. Se asettaa ikävä kyllä rajoja myös jaksamiselle äitiyslomalla.
Tarkoitan, että jos muu elämä on ollut ihan kohtuullista ja jaksuja on lähtökohtaisesti hyvin, niin varmaan lähes kaikki pystyvät tsemppaamaan lastensa vauva-ajan. Mutta työelämän uuvuttama äiti voi tarvita nämä päivähoidon antamat " vapaahetket" pelkkää yhtä vauvaa hoitaen, esimerkiksi 20 h viikossa. Jos näitä ei hänelle suoda, saattaa hän oikeasti palaa loppuun, viimeistään työelämään palatessaan.
muita tukitoimia ja esimerkiksi neuvolan havaita, että hän on häiriintynyt.
Ja ylipäätään sillä, että on joitakuita häiriintyneitä äitejä, ei kaikkia yli nelivuotiaita voi kärrätä hoitoon noin niin kuin " varotoimenpiteenä" .
takana on tiukka ura ja maisterin paperit. Omat vanhemmat lapseni ovat olleet kotona, kun on tullut nuorempi. Ja minusta kotona ei edes ole tiukkaa, vaan lokoisaa. Nimenomaan siksi, että töissä olen tottunut revittämään.
39
Vierailija:
Suomessahan ei kannata hyvätuloisten asua, koska verottaja jakaa rahasi pienempituloisille ja siitä seuraa se, että ahkeruudesta saa vain lopussa vitutuksen -> naapurin juopposossuloinen pitää samaa elintasoa kuin naapurin aivokirurgi. Sen mekin totesimme ja muutimme pois Suomesta :D
Niin totta, niin totta.
Muistakaa äänestää oikeistoa nyt keväällä!
Vierailija:
Ja joka tapauksessa vauvan tullessa on hyvä olla muutaman kuukauden kotijakso ihan vielä 5-vuotiaalla.
Toi on ihan täyttä skeidaa.
5-vuotias ei saa mitään iloa siitä että joutuu neljän seinän vangiksi telkkaria tai imettävää mutsiaan tuijottamaan muutamaksi kuukaudeksi!
Ja jos sulla onkin tuollainen pervo vankilamentaliteetti lastesi kanssa, ei kaikilla ole.
Tienaan hyvin ja makasan veroni. Mielummin maksaisin vähemmän veroa ja käyttäsin yksityisiä palveluja ja eläisin ilman lapsilisiä. Lapset on jo joka tapauksessa yksityisessätarhassa ja käytämme aina yksityislääkäreitä. Haluaisin mielummin itse päättää mihin rahani käytän.