Alhaisesta syntyvyydestä on jankattu vuosien ajan jo mutta silti duunarien palkat ei ole noussut, ainoastaan hinnat on noussu.
Yksi merkittävin syy alhaiseen syntyvyyteen on nimenomaan se että täällä suomessa palkat on liian pieniä hintatasoon nähden. Suomessa pitäisi pieniä palkkoja nostaa reilusti tai sitten hintojen pitäisi laskea täällä 50%.
Valtion antamat tuet ei toimi koska ne ei pienennä palkkaeroja.
Miksi päättäjät tai thl ei puhu koskaan tästä aiheesta kun he puhuat alhaisesta syntyvyydestä?
Kommentit (25)
Höpö höpö. tutustuppa ansiotasoindeksiin.
Vierailija kirjoitti:
ennen parikymmentä vuotta täyttäneetkin olivat täysivaltaisesti työelämässä ja ostovoima heillä oli ihan jotain muuta kuin nykypäivän samanikäisillä. Nykyään ollaan persaukisia melkein 30-vuotiaiksi työelämän vaikeutumisen ja pitkien opintojen vuoksi. Hanki siinä nyt sitten lapsia,
Palkka nousi ennrn työvuosien ja kokemuksen myötä. Nyt ei enää haluta maksaa kuin mimimi.Yritykset kehuvat sopineensa ettei työntekijöitä houkutella kilpailijoilta korkeammalla palkalla. Palkankorotuksia on ajettava isoillayleiskorotuksilla. Koska on käunyt ilmi ettei yrittksillä ole mitään halua nostaa niitä muuten. Tämähän tarkoittaa todellisuudessa palkkojen laskemista. Kuten on käynytkin viimeiset 10v korotusten ollessa mitättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Politikot ovat irraan tästä arjesta, päätökset eivät ole järkeviä, nyt tehdyt päätökset vähentävät entisestään syntyvyyttä.
Tämä. Ne ketkä puhuu alhaisesta syntyvyydestä eli ministerit,kansanedustajat,tutkijat,tohtorit,asiantuntijat... jne ovat niitä hyväpalkkaisia jotka tienaa sen vähintään 4000e/kk.
He eivät tiedä yhtään pienituloisen elämästä joka tienaa nettona sen 2000e/kk.
Ihmiset eivät itsekään ehkä enää hahmota, miksi nuoruus on muuttunut pysyväksi olotilaksi. Ei silloin voi tehdä suuria sitoumuksia, ellei ole erityisen hyvä taustatuki. Olen itse perinyt talon ja auton 55-vuotiaana, ennen sitä en omistanut oikein mitään. Urheasti hankimme lapsen, mutta onhan hän saanut maksaa köyhyydestämme. Tunne on todella omituinen, kun elämään on ilmestynyt lopultakin aikuiset raamit iässä, jossa nuoruudessani muistan ihmisten keplotelleen itsensä eläkkeelle. Mietin, mitä järkeä minun olisi edes tehdä remontteja ikivanhanaikaisella maullani ja jaksaisinko niitä edes tehdä - vaikka eihän minulla oikeasti ole mihinkään isompaan edelleenkään varaa.
Ihminen mieluummin ajattelee valinneensa itse vapauden ja riippumattomuuden ymmärtämättä, että ilman ostovoimaa muuta hänellä ei voi ollakaan kuin tuulen huuhtoma taaempi keskiosa. Voihan sen nimetä niin nätisti kuin haluaa.
Pitää olla ruskettunut kelan asiakas tai syntymärikas, jos perhettä haluaa....
No ei olisi. Puoli vuotta- vuosi armeijaa ei paljoa niiden päätä käännä, jotka ei lapsia halua eikä se nosta pienituloisten duunarien palkkoja yhtään tai ainakaan nopeuta opinnoista valmistumista. Saako lapsettomuudestakin kärsivät saman rangaistuksen?