Miten kasvattaa paineensietokykyä tai hermoston joustavuutta?
Luulisin olevani erityisherkkä ihminen, eli stressaannun alitajuntaisesti vaikka jatkuvasta kovasta äänestä, ihmisistä, sosiaalisista tilanteista, rutiinien puuttumisesta yms. Tämä on ärsyttävää, sillä vaikka tilanne olisi mukava, jotenkin hermostoni alkaa silti käymään yleensä kohta ylikierroksilla ja on sellaisessa ylivirittyneessä tilanteessa helposti, joka sitten palautuu yleensä muutamien päivien kuluttua tilanteista normaaliin suuntaan. Tämä on myös ärsyttävää, sillä vaikka haluaisin olla vaikka sosiaalisempi pitkiä aikoja, jossain kohtaa sydän alkaa vaan hakkaa niin kovaa kaiken jatkuneen ärsyketulvan jälkeen, että se on todella ahdistavaa. Mikä neuvoksi, onko mun hermosto vaan tuomittu geeneistään tälläiseksi ylireagoivaksi vai miten voisin kouluttaa sen muuttumaan joustavammaksi?
Kommentit (7)
Reipasta liikuntaa useamman kerran viikossa säännöllisesti, niin aivojen hypotalamus kasvaa, mikä kehittää stressinsietoa.
Hengitä syvään jolloin vagus-hermo aktivoituu.
Kaikki liikunta on hyväksi, mutta joku kontaktilaji "rymistely", pallopelit tai kamppailulaji, ettet enää pelkää olla ihmisten lähellä. Esim mene jollekin kamppailulaji peruskurssille, aiempia taitoja ei tarvi. Niin autonominen hermosto rauhoittuu. Jos kuulostaa epämukavalta, juuri se että menee epämukavuusalueelle auttaa edistymään. Eikä se ihmisen herkkyyttä tai empatiakykyä vähennä vaikka harrastaisi eri lajeja.
Mä haluan elää niin kuin normaali ihminen, en halua, että mua seurataan. Se pelottaa. Joku leikkii minun kustannuksellani ja se on karmeaa. Pelkäsin väijytystä niin paljon, että aloin itse sanoa, että mä vaanin jotakuta. Kun pelkäsin enemmän, aloin kertoa asioita, jotka ei edes pitäneet paikkaansa.
Kiitos vinkeistä! Liikun paljon, syön terveellisesti, teen hengityshairjoituksia ja olen aika paljon yksin. Itselläni kuitenkin ahdistaa juuri ne omat rutiinien rikkomiset, kun ei pääse vaikka liikkumaan, sosiaalisuus josta ei pääse karkuun, esim jos joutuu vaikka viikon asua monen ihmisen kanssa, jossa vaikea sitten saada aikaa yksin palautella kehoa siitä. Haluaisin siis pystyä saamaan sen ahdistuksen niistä muuten mukavista mutta hermostolle vaikeista tilanteista pois, ettei hermosto menisi niistä noin ylikierroksille. Kehoni siis ei jotenkin osaa rentoutua niissä tilanteissa, eli jos vaikka viikko jotakin, se on jatkuvasti ylikierroksilla ja palaa vasta sitten kun pääsen yksin lataamaan akkuja. Mutta miten saisin jo kehon ärsykkeiden aikana rauhoisammaksi, ettei nuo tilanteet luo sitä jotain reaktiota, osaako kukaan spesifimmin tähän neuvoa? 😅 t. Ap
Minulla on auttanut masentuminen. Olen rento vaikka mitä tapahtuisi.
Siedätyshoidollahan sitä toivottua sietokykyä yleensä lisää tulee ajan kanssa. Siis yleensä. Ei aina.
Itsekin olen vuosia kärsinyt tietynlaisista äänistä, joita en kestä, eikä se sietokyky kyllä ole parantunut yhtään, vaikka äänelle olen vuosia altistunut. Päinvastoin. Olen tullut entistäkin vihaisemmaksi siitä. Ei meinaa enää sietää sekuntiakaan sitä ääntä. Ääniyliherkkyyttä varmaankin. En mm. halua kuunnella muiden aiheuttamia ääniä silloin, kun haluan kuunnella ja keskittyä johonkin ohjelmaan. Tai olla kuuntelematta mitään. Silloin en kestä ympäriltä tulevia ylimääräisiä lisä-ääniä.
Voi kouluttaa joustavammaksi. Itse ajattelen, että empaattina tarvitsee suodattimen ja palautumisaikaa tilanteista. Omalla kohdalla toimivat keholliset harjoitteet, jooga, meditaatio, avanto, sauna, luonto, riittävä yksinolo, ärsyketulvan karsiminen ja pysähtyminen yms. hermoston rauhoittamiseen. Hengitys harjoitukset, keskittyminen kerralla vain yhteen asiaan jne. voi myös toimia. Mielen tasolla huomion suuntaaminen eli pyrkii olemaan reagoimatta kaikkeen mahdolliseen. Nämä tulivat nyt itselleni suoriltaan mieleen.