Kahdella sisaruksella eri kohtalo
Kaksoissisareni opiskeli ja väitteli ja oli töissä tutkijana. Hän saa nyt eläkettä 3800e klk mutta elää miehensä kanssa sijoituksilla. Molempia lapsia on autettu puolella miljoonalla asuntokaupoissa. Ylpeitä.
Itse olin kotiäiti. Nyt saan minimi eläkkeen. Mieskin lähti. Kaikki huonosti.
Miksei kaikille sama eläke esim 2500e kk
Kommentit (6)
Sun sisko on maksanut kuukaudessa eläkevakuutusmaksuja yli 500 e, sinä 0 e. Miksi teillä pitäisi olla samansuuruinen eläke?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä ole kohtaloa vaan valintoja.
Ja sitten tulee kateus ja katkeruus. Miksi pitäisi saada samaa kun ei ole tehnyt sen eteen mitään?
Itselläni ei ole kaksoissisar, mutta pikkusisarus kylläkin ja hyvin erilaiset elämät meilläkin on. Sisarukseni oli hyvä koulussa, sai kalliin harrastuksen, vaikka taloudellinen tilanne oli huono, pääsi haluamiinsa kouluihin ja sai töitä sekä ystäviä, pääsi muuttamaan omilleen ja on tienannut rahaa, eikä ole koskaan joutunut asioimaan TE-toimiston/kuntakokeilun tai sossun kanssa ja Kelankin kanssa vain vähän. Oma elämäni onkin sitten ollut ihan toisenlaista. Olen joutunut tyytymään siihen vähään, jonka olen saanut, enkä olisi saanut toivoa mitään. En saanut harrastaa, enkä pyytää mitään. En ole päässyt koskaan haluamiini kouluihin, enkä ole ollut elämässäni päivääkään palkkatöissä. Olen työtön ja asiointi siihen liittyen on ollut hyvin traumaattista. Yhtään ystävää en ole koko aikuisikäni aikana saanut. Kärsin monista ongelmista mm. mielenterveyteen liittyen, enkä ole koskaan päässyt muuttamaan omilleni. Asun vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani luona käytännössä kotiorjana.
Ai tuota tarkoittaa se palstalla mainostettu kohtalo. Toinen opiskelee ja tekee töitä reilusti suuremmalla palkalla kuin tutkijat keskimäärin (tuo 3800 e/kk on normipalkka, ei -eläke tutkijalle). Toinen puolestaan jää kotiäidiksi ja sitten ilmoittaa vakavana, että tämä oli kohtalo, itsellä ja omilla päätöksillä ei ollut mitään tekemistä tämän kanssa.
Kaikki voisi saada saman eläkkeen, jos jokainen maksaisi saman määrän eläkevakuutusmaksuja.