Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

//MAALIsmasut ja helimiQ 1.päivä//

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä perheessä ihan ensimmäistä odotetaan ja tyttö taitaa olla 17v., tuleva isä vähän päälle parikymppinen. Itse en ole tapausta nähnyt, mutta mieheni huoli on yllättävän suuri. Ja tiedättehän te miehet: arvatkaa vaan meneekö se sanomaan mitään. Tulevan isän kanssa mieheni oli kai puhunut ja kai tytölle on neuvolassakin tupakoinnista sanottu. En viitsi tarkempia spekulatioita näin julkisesti käydä, paljon muutakin huolta mieheni mieleen tästä perheestä mahtuu, mutta tuo tupakointi lienee pahin asia. Olen minä itsekin polttanut, mutta en tosiaan enää raskauden aikaan ja ihan helppo oli niistä satunnaisista tuprutteluista luopuakin... Lasin tai kaksi, viiniä olen tainnut juoda odotusaikana. Sen olen sallinut itselleni, etenkin viime syksynä lääkärin silmien alla ;-) (veljeni on lääkäri ja äidin kuoleman aikaan " iltaseurustelun" aikaan saatoin tipan viiniä ottaa minäkin... seliseli)...

No kukin tyylillään.

Mulla ei ole mitään siis vauvalle katsottuna. Jotain satunnaista olen pessyt ja toki kaikki on varastossa valmiina. Ja kaupasta saa yllättävän helposti sitä mitä ei just sillä sekunnilla löydy ;-). Sairaalakassi pakattiin viimeeksikin: evästä, musiikkia, ristikkolehtiä, lukemista jne. koska _synnytykset kestävät kauan_. Yhtään mitäänhän ei keretty tekemään, muuta kuin ponnistamaan vauvan ulos. Mies sitten toi ne puuttuvat hiusharjat ;-) jotka tietty unohtui...

Tappert: minä siis olen ostanut molemmille lapsilleni Ruskovillan silkkimyssyt. Esikoinen käytti sitä tosi pitkään. Ja käytännössä koko ajan... yötä päivää... eli on niitä useampiakin hankittuna jossain. Nyt ostin laitokselle mukaan otettavaksi tälle uudelle ikioman tietysti. Pitää vaan käydä ostamassa silkkinauhaa, sinistä ja vaaleanpunaista, koska myssy on vähän iso ja sitä saa pienennettyä " pikkumyyrusetilla" . Ruskovillan nettisivuilla on lisää tietoa tästä. Ei, en ole jälleenmyyjä ;-) mutta meillä tuo on ihan " vauvan vakitavara" .

Myös RV:lta ostamani kapalovaatteen otan sairaalaan mukaan ja saavat opettaa minut kapaloimaan vauvan siihen.

Vierailija
22/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(.)Neuvolassa tuli sitten käytyä ja meidän vaavi on sitten väärin päin.Neuvola täti rupes sit heti neuvomaan mua jatkosta jos tää kaveri ei älyä kääntyä enää " oikein" päin. 12.2 taas neuvolaan ja jos ei tilanteessa muutosta,niin sitten lääkäriin ja kättärille.Jippii!!

Muuten kaikki hyvin.Hemppaa ei edes katottu kun viimex oli niin hyvä,ja painoa oli tullut kilo lisää sitten edelliseen.Eli koko aikana raskauskiloja on tullut vasta 3kg kaiken sen laihtumisen jälkeen.

Mä en pahemmin rupee stressaan tota mahdollista sektioo,mut jalat eellä en kyllä varmana rupee synnyttään,siihen vedän tiukan ja ehdottoman no no rajan.En mä nyt niin innokas synnyttäjä ole.

Sektio tai pää eellä,siin on mun vaihtoehdot.Ja ei muuten ruveta käsikopelolla toista hirveesti muokkaamaan.Sekin on pois listalta mihin mä suostun.

Jep,mun piti päästä tänään kahville ja pullalle,mut kaveri on kipeenä ja halunnut sitten yksin mennä,mälsää...taas meni yx laskiaispulla multa sivusuun.

Rintapumpuista; mullakin oli/on kait kaapis vieläkin, käsikäyttöinen ties kenen valmistama vehe.

Mä en tykännyt siitä,mielummin ottaisin sellasen sähköisen jos vaan saisin hyvällä hinnalla.

Poika kun oli vauva,niin se ei suostunut rinnasta maitoa imemään millään,heti sairaalasta lähtien.Joten kun mun maito ei sit kelvannut rinnasta,ja oikeesti mulla ei ollut silloin aikaa pumppailla koko ajan kaiken muun ohella,niin se mun maidon tuotanto loppu tosi lyhyeen ja tuttelilla mentiin sitten reilusti eteenpäin.

En kokenut olevani yhtään huonompi kuin muut vaikka en imettänytkään poikaani.

Ihan terve ja reipas poika mulla on,ilman mun maitookin.Katotaan kuis mun nyt käy tän uuden tulokkaan kanssa.

Nyt jos menis laittaan ruoan alustavasti valmiiksi,et kun haen lumiukkoni kotia voidaan syödä sitten heti.Muuten taas on niin karmea nälkä miehellä että ihan hermostuu.

Hanan ja pulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetaanpa neuvolakuulumisilla:

pissassa pikkasen valkuaista

hemoglobiinia ei mitattu

verenpaineet: 133/85 (vähän koholla)

Paino: yhteensä nyt kertynyt viitisen kiloa. pariin viikkoon ei nyt ollut paino muuttunut mihkään.

sf mitta: 32

raivotarjonnassa, aika alhaalla ja kuulemma aika kiinni siellä jo.

syke: 140-150

Viikkoja siis tänään: 35+1

Kaikki siis kunnossa. Käski vaan vähän seurailla tuota verenpainetta... siis että ottaa yhteyttä jos alkaa migreeniä tulla tai muuta näköilmiöitä ym. Ei kuulemma mitenkää liian korkeet lukemat, mutta miun normaaleihin lukemiin verrattuna vähän koholla.Valkuinen kuulemma saattaa johtua hiivastakin ja sehän ollut miulla riesana koko raskauden.

Miulla on kanssa sellainen käsikäyttönen rintapumppu. Ainun taitaa olla. Ihan ok vehje, mutta nuo pumput vaan ei oikein tunnu miulla irrottavan sitä maitoa. Siis lapsi saanu hyvin syötyä, mutta pumpaten ja lypsäen maitoa ei kovin paljoa irronnut.

Kumminkin vähän olen pakkaseen aina saanut hätävaraksi.

Tapille ja Hannalle: Nyt alko sit jänskättää, et josko se sukupuoli selviis itellekkin... kun siis mies ehdoton, et sitä ei kysytä... mut jos sen sielt ultrasta näkis sillee " vahingossa" :) Kun ollaan ensiviikon perjantaina äitipolille menossa.

Kysyittekö te sitä sukupuolta ja siis näkyikö se ihan omin silmin selvästi?! *uteliaana täällä*

Mutta nyt vähän huilimaan. Alko niin mahdotomasti ramasta!

t. K@tju

Vierailija
24/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on meillä vähän rauhallisempi hetki ja äiti voi istua vähäksi aikaa koneelle. Voi kun väsyttää, eilen meni puolille öin kun laitettiin miehen kanssa meidän makuuhuoneeseen viimeiset tavarat, kun minä sain päähäni, että huone pitäisi maalata.No mies sitten edellisenä iltana tyhjensi makuuhuoneen ja me jouduttiin evakkoon olohuoneeseen ja aloitti huoneen maalamisen eilen aamuna. Itse suunnitteli koriste bordin ja teki itse sabluunan ja nyt huone on kuin uusi.

Täällä on satanut lunta koko päivän, vihdoinkin sitä meillekin tuli.Sillä meillä on ollut korkeintaa 15 cm lunta.Jos lapset pääsisi nyt hiihtämään tai pitäisi ostaa nuo suksipaketit kaikille, siinä sitten olis taas yksi menoerä.

Söin äsken laskiaispulla ja ah kun se maistui hyvälle, ja tietenkin hillolla varustettu.

Tuosta lypsyvehkeestä, mulla on ollut ainun käsikäyttöinen ja se on mulle kelvannut. Sillä olen esikoiselle lypsänyt kaiken maidon, siis kun minun piti tosiaankin lypsää ensin kaikki maito ja siiten juottaa se pullosta. Jos imetin, niin lapsukainen pulautti kaiken pois-->maitoa tuli niin runsaasti ja lapsi oli ahmija. Huono yhdistelmä.

Toivon, että tämä neljäskin suostuu juomaan pullosta, että äitikin pääsee joskus harrastamaan jotain tai edes kaupassa käymään rauhassa.

No nyt taidan heittäytyä sohvalle makaamaan ja lepäilemään hetkeksi.

Kaksosmamma1 rv 34

Vierailija
25/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hiki tuli lukiessa :).

TAPPI! Nyt olit kyllä ilkee, kun menin noista mokkapaloista puhumaan, mulla oottaa tuolla kaapissa jo laskiaispulla tarpeet ja nyt mäkin haluan mokkapaloja!

Neuvola kuulumiset:

rv: 32+6

Paino: 61,2kg, viikossa noussut vain 150g, edelliskerralla olikin kilon luokkaa :)

RR: 115/76

Hb: 117 (eka mittaus 107) aikaisemmin oli 132

sf: 29

pissi puhdas ja ei turvotuksia

Komea jämäkkä pulssi taas kuului! Raivotarjonnassa majaillaan alhaalla lantiossa, pää ei oikeastaan liikkunut (hyvin vähän kunnolla heiluttaessa). Tiesinkin että tiitiäinen on lähtö kuopissa kun pää tuntuu tuolla haarojen välissä ja alapää on kipeä. Neuvolassa oli opiskelijakin, joten siinä kun kaksi ihmistä masun paineli ja tutkaili miten alhaalla tiitiäinen on, niin masunhan siitä sai kipeeksi. Kaikki kuitenkin hyvin, rautakuurin aloitan, jos se auttas väsymykseen lähtö hemppahan mulla oli 155, joten 117 on mulle melko alhainen.

Mitähän muuta mun piti kirjoitella, en nyt muista, palailen jos tulee mieleen...

Vieläkös Caius on kotona?

Vierailija
26/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytää ulos ja huutaa siellä kun syötävä..ei tottele mittää! Kun ottaa sisälle niin makaa ku ellun kana ja näyttää masentuneelta...ärrrrr.

K@TJU;

Se lääkäri kysy halutaanko tietää..sanottiin että jos se siinä nyt vilahtaa niin kertokoon mutta ei sitä tartte alkaa etsiä jos ei muksu halua näyttää. Näytti se tohtori sitte..mutta en mä olis itse osannu kattoa, mies sano että ihan selvästi näki, mutta en mä vaan...kai se on katsojan silmässä :)

No nyt mä hiffasin sen MYSSY jutunkin...pitääpä kattoa jos jossain kävelis vielä tommone söpö myssy vastaan. oishan se aika kiva :P

Mun piti kysyä taas jotain...voi käsi..mitähän se oli. Ai niih, siitä LYPSÄMISESTÄ ja sillee (täytyy nyt kovasti olettaa että sitä maitoa tulis);

Voiko sitte heti ens alkuu alkaa lypsämään jos maitoa tuntus tulevan enempi? vai pitääkö odotella joku viikko-kaks ennenkun voi alkaa pullosta antaa (meinaan jos haluu itse just jossain kaupassa käydä tai koiran kanssa ulkona)? Pitääkö siis ootella että napero osaa varmasti rintaa ' syödä' (eihän se sitä rintaa syö, onpa tyhmästi sanottu...rinta, uusiutuva luonnonvara) ja sitte vasta pulloa..kun ei sitä tuttiakaan suositeltu ennenku parin vkon jälkeen???

Ja jos sitä maitoa tulis vaikka huru mykke niin sitähän voi pakastaa, mutta minkälaisia annoksia kannattaa pakastaa? Paljonko se tenava kerralla sitä maitoa vetelee? Riippuu tietty tenavasta mutta kun ei mun tisseissä ainaka mitään mittaviivoja ole niin mistä sen tietää paljonko se sieltä horii?

Kun ammutki aina yllättää tossa maitomäärässä - toiset antaa maidon parissa minuutissa ja antaavat jonku 30kiloa ja toisia nyhdetään 10 minuuttia eikä maitoa tule kun 5kiloa...eli mistä mä nyt sitte tiedän??? Kertokaa mulle heti kaikki!

Mulla on taas kyselyikä :)

Taptap..menee ompelee

Vierailija
27/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun mies tulee kotiin noin klo 15 mun täytyy lähtee ostamaan niitä laskiaispullia kun ei tää keskustelu täällä näy muuksi muuttuvan..paitsi mokkapaloiksi mutta niitä oli meilläkin toissa-viime viikolla ;)

Tappi: Ei siellä sairaalassa tarvi mitään omia myssyjä tms. vauvalle, jos ei välttämättä halua. Meillä ainakin on kuitenkin aina sairaalassa vauvan vaatetukseen kuulunut myssy, siis sairaalanmyssy... Nykyään kuullostaa ihmiset kovin harrastavan tuota silkkimyssyä vauvalla jo siellä sairaalassa.. ja viisaammat voi kertoa miksi näin?

Pumpuista: Mulla kokemus Ainun käsikäyttöisestä, siitä missä maito menee suoraan pulloon. Se on ihan ok, vois parempikin kyllä olla. Jos paljon pumppailisin niin ehdottomasti hankkisin sitten sähköisen. Kuitenkin tuo käsikäyttöinen on aika työläs..tai sit vaan täytyy oppia hyvä tekniikka ja saada se maito herumaan. Nyt kaivelin tuon vanhan Ainun kaapista ja aion pestä ja keittää sen enkä suinkaan hanki uutta, kyllä tuolla pärjää hyvin.

Tupakoinnista: Olen itse joskus polttanut, ennen raskauksia ja voin sanoa ettei typerämpää tapaa ole kuin tupakointi. En olis koskaan toivonut sitä edes opettelevani mutta onneksi olen siitä irti päässyt jo..5v sitten.

Jokaisen oma asia on se että tupakoiko raskaana mutta eihän se mukava näky ole.

Tuosta perheiden tukemisesta jne. kun oli puhe tässä tupakoinninkin yhteydessä nii kyllä mä sanon että meillä vaikka hyvä terveydenhuolto onkin ja neuvola tarjonta erinomainen niin pitäisi panostaa siihen äidin/perheen hyvinvointiin vielä pitkän aikaa lapsen syntymän jälkeen. Ei sillain että se tuntuisi holhoukselta ja kyttäykseltä, kun suurin osa kuitenkin pärjää ok, mutta kun siellä neuvolassa nyt kuitenkin käydään lasten kanssa säännöllisesti ja kuitenkin nuo synnytyksen jälkeiset masennukset jne. on sen verran yleisiä että pitäisi mun mielestä niistä vain avoimesti keskustella ja nevuolan " pitää silmällä" vähän pidempään entä kuin sen jälkitarkastuksen yhteydessä jotain kyselyä..ja sehän on viim.12vkoa synnytyksestä JO..

Itsellä ainakin olis voinut olla tarvetta vaan puhua ehkä sitten joskus 3kk-6kk synnytyksestä. Jälkitarkastuksessa kun kysyi lääkäri jotain " miten menee, mitkä fiilikset" tms. ja sanoin että hiukan olen kireä, väsynyt, itkuinen ja mies saa kyllä sen tuntea niin lääkäri ei sanonut enää mitään, ei niin yhtään mitään ..säikähti kait..odotti että sanon, että " tää on aivan mahtavaa, olen niin energinen ja innoissani :)"

Noh, meillä kaikki mennyt lopulta hyvin mutta..toisinkin ois voinut käydä.

Sairaalakassi: Mikä ..mikä? Ei mullakaan ole sitä vieläkääääään! Kyllä mä sen laitan nyt tässä tämän viikon aikana, ihan varmasti laitan ja joooo, pesen myös ne vaatteet vauvalle ;)

Mut nyt mä lähden syömään kun lapset nukkuu, odottelen sitä miestä että saan niitä laskiaispullia..

Jouhia ja Duppista kaipaillaan täälläkin.. Duppiksella oli se muutto kyllä mutta jos vain jostain sais kuulumiset meille heitettyä!

sinna 34+6

Vierailija
28/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäny tulla ton nyyhkäisyn ku yhden kerran.. Sitä vaan nyyhkin et kirjoitin pitkät litaniat ja ne vaan yksinkertaisesti hävis jonneki. Kone herjas et täytä jotain otsikko-kenttään ja sit heitti miut pihalle ja teksti hävis. Raportoin kaikki neuvolakäynnit sun muut ja kerranki ku innostuin vastailee, ni joha katos kaikki. Pitänee naputella uudestaan.

Vierailija
29/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs TAPPI siitä myssystä hiffasit? Kerrohan nyt, hankinko siis mäkin vielä sellaisen?

Ja siitä maidosta-määrästä: Kyllä se alkaa 10ml..20ml..30ml.. näin lisäytyä se vauvan maitomäärä pikkuhiljaa. Itse oon tainnut pakastella silloin aluksi sellaisiin pieniin minigrip-pusseihin ja noin 40-60ml siinä alussa. Kyllä sen siten näkee mikä määrä sitä lähtee menemään mut aluksi ne vauvat ei tosiaan syö kuin ihan pienen pienen määrän ja niin usein päivässä. Siis nyt nämä määrät ihan viikon-kahden aikaan että siitä se sitten kasvaa hiljalleen. Mut ennemmin jos pakastaa niin mun mielestä pieniä määriä niin ei mene hukkaan arvokas maito.

-S

Vierailija
30/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskovillan sivuilla sanotaan näin:

" Silkkimyssyn salaisuus

Silkkimyssy suojaa vielä umpeutumatonta lakialuetta ja sekä vastasyntyneen herkkää kuuloaistia ympäristön melulta. Myssyn hellä pinta myös hieroo vauvan päätä samaan tapaan kuin hänen äitinsä kohtu odotuksen aikana. Hieronta vaikuttaa vauvaan sekä virkistävästi että rauhoittavasti.

Vauvan pää on suhteessa muuhun kehoon huomattavan suuri, joten pään kautta tapahtuva lämmöhukka on merkittävä. Silkkimyssyllä vauva pysyy lämpimänä."

Meillä siis silkkimyssy oli vauvan päässä käytännössä alkuun yötäpäivää ja myöhemminkin paljon. Kesälläkin tuo oli ihan mielettömän ihana myssy.

Taisin ostaa nyt " kakkoskoon" eli en sitä ihan vastasyntyneen kokoa, vaan siitä seuraavan.

Vierailija
31/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kananuijat marinoitu ja uuniporkkanat pilkottu valmiiksi odottamaan uuniin pääsyä (meidän lasten herkku). Vielä perunoiden kuorinta, lohkominen ja parmesan-fenkolin valmistelut, niin saadaan jääkaappi tyhjäks ja herkkuruokaa illaks.

Ainakin Kättärillä saa myssyn sairaalan puolesta (musta tuntuu että kaikkialla on jonkinlainen myssy), mutta onhan se kiva viedä oma ja jos raaskii vielä silkkisen, mikä ettei. Esikolla käytin kotona, mutta kuopuksella ei tainnut olla käytössä.

Tosta tupakoinnista: en jaksa alkaa syyllistämään ketään, olen nimittäin sivusta seurannut tutun kamppailua asian kanssa. Ei ole mitään mukavaa, niin kovasti kun hänkin olis halunnut lopettaa, syyllisti itseään, itki ja yritti kaikkensa. Vaan ei, kun on pirulle antanut pikkusormensa...Onneks pystyi kovasti vähentämään määriä. Ton jälkeen en ole viitsinyt hirveesti tuomita, oli tutulla sen verran kova kamppailu (siitä kärsi ystävät ja perhe). Tietty aina tuntuu pahalle, kun näkee raskaana olevan tupakoivan.

Itse olen myös joskus tupakoinut, mutta kun en ole ollut mikään himopolttaja on lopettaminen ollut todella helppoa.

Täällähän on ollut oikea nla ryntäys. Onneks on ollut hyviä uutisia. Mulla on vasta ens viikolla, haluavat tarkistaa kohdunsuun tilanteen. Ei huvittais mennä ronkittavaks, saahan tuo Hippu syntyä jos on tullakseen. Ja vielä arvauskeskusläälärille; ei kyllä nappaa yhtään.

-m-

Vierailija
32/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on tosiaan moni käynyt neuvolassa, minä odottelen vielä maanantaihin.

Hanan: Sinullakin vauva perätilassa, sama täällä. Enkä minäkään ole millään muotoa halukas synnyttämään perätilassa enkä suostu käännökseen joten jos tilanne pysyy ennallaan niin sektiota odotellaan täälläkin. Ensi viikolla on äitipolikäynti asian tiimoilta.

Tappert: Rintapumpusta ja maidon määrästä. Minä olen lypsänyt jääpalakuutioihin maitoa. Vastasyntyneelle olen keittänyt muovisen tai silikoonisen jääpalamuotin (ei mahdu kokonaan kattilaan, ensin toinen puoli, sitten toinen) ja siihen sitten lypsänyt jäätymään pakastimeen. Näppärä sulattaa kuutio kerrallaan, pieni ei paljon aluksi syö eikä mene arvokasta äidinmaitoa hukkaan. Kun muotin on kerran keittänyt niin sinne pakastimeen voi lisäillä maitoa. Pakkasessahan ei pöpöt lisäänny :)

Sitten kun vauva alkaa opettelemaan perunaa niin jääpalamuotista on helppo ottaa pala maitoa kerrallaan perunan sekaan. Ei tarvitse erikseen lypsää tai käyttää korviketta. Jos sitä maitoa yleensä tulee ;)

Minulla on tullut maitoa puolelle kylää ja pakkaseen saakka olen saanut lypsettyä. Tosin esikoinen ei suostunut syömään pullosta vaikka kokeiltiin kaikenlaisia malleja. Koiria ulkoilutin lähistöllä niin, että imetin ensin ja sitten kiireellä ulos ja känny mukaan =) Eipä sitä kovin pitkiä reissuja tehty ilman vauvaa alkuun kun piti olla tissi suussa alvariinsa...

Onneksi monessa paikassa voi imettää ja pikkuisen imettäminen käy helposti jossain makuupussin suojissa ettei kukaan juurikaan huomaa. Ja jos huomaa niin huomatkoon ;)

Joku kyseli sitä Avent Isis pumpun hintaa. Taitaa uutena pyöriä jossain 60 ¿n paikkeilla. Linkkejä rintapumpuista ja lypsämisestä:

http://cat.teho.net/software/vaunuaitta/e-site/index.php3?group=0000036…

http://www.imetystukilista.net/faq/pumppaus.php

Sivun alanurkassa on Aventin tuotteita

http://www.pikkupingviini.fi/index.php?id=2&products_action=list&catego…

http://www.babyshop.fi/product_catalog.php?c=44

Zeldatar 34+5

Vierailija
33/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanpa me reippaita me maalismasut! Pinot on aina niin pitkiä, ettei lukemisen jälkeen enää muista mitä piti kommentoida. Eikä ehdi pitkiä sepustuksia itse enää kirjoittaa. Mutta silti, jatketaan samaa rataa :)

Monet olivat neuvolassa käyneet, ja ilmeisesti kaikilla kaikki hyvin! Todellakin nyt on jo helmikuu, ja osa meistä todennäköisesti saa nyyttinsä jo tässä kuussa! On se aika mennyt nopeasti!

Itse aamulla pakkailin sairaalakassia osittain. Etsin parhaat imetysliivit, ja liivinsuojuksia. Alushousut ja paketin yösiteitä, korvatulpat x 2, kameran ja neuvolakortin. Harjan ja hiuslenksun. Loput lisään lähdön hetkellä. Omia vaatteita en pakannut, kun näitä äippähousuja tarttee yhä (ja synnytyksen jälkeen olen aina pukenut collegeäityishousut lähtiessä..omat normi housut ei tod. mahdu vielä). Puhelin ja laturi, meikit, kirja, hammasharja yms pakataan myös vasta lähtiessä.

Te ja teidän laskiaispullat ja mokkapalat! Ihan kauheasti tekee nyt minunkin mieleni, mokomat!

Viime yön ja tämän päivän maha ollut taas rauhallinen, ei ole paljoa supistellut. Vauvakin ollut ihmeen hiljaa, sitä täytyy kyllä alkaa herätellä, jos ei vilkastu lähiaikoina! Mutta pääsi tämä äippä kuitenkin helmikuun puolelle :) ei synnytetty tammikuussa kuten jo pelkäsin!

Nyt keittoa lämmittelemään!

Caius ja ilona 35+3

Vierailija
34/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka se sanoikaan " hölkkäävänsä" stockalle ostamaan aventin rintapumpun, no pitihän munkin sinne mennä, mut ihan menin autolla, ja lyllersin loppumatkan:) Mulla oli kahden ensimmäisen kanssa se ainun pumpu, joka kyllä on vieläkin jossain kaapin perukoilla, ja kuopukselle sain kaverilta lainaksi sen aventin pumpun, ja oli kyllä niin paljon parempi, ett kun kerran oli hyvä tarjous niin pitihän se ajella ostamaan.

Hierojalla kävin samalla reissulla myös, ajattelin ett josko tää pääkipu johtuukin kipeistä hartioista, eikä verenpaineesta, kun ei se nyt ihan älyttömän korkea kumminkaan ole vielä ollut, ja ainakin nyt tuntuu ett ois vähän helpottanu, ja hierojakin kyllä sanoi ett ihan jumissa on lihakset, ett ei ole ihme jos päätä särkee.

Tupakoinnista: Mä en ole koskaan ite polttanu. Mut muistan vuosia sitten kun valmistuin lastenhoitajaksi, olin alkuun naistenklinikalla, vastasyntyneiden valvontayksikössä töissä, ja siihen aikaan kaikki siellä syntyneet vauvat pestiin ja punnittiin siinä meidän yksikössä, (nykyisin pestään synnytyshuoneessa), kerran olin sit ottamassa ihan vastasyntynyttä, muutaman minuutin ikäistä, vauvaa sängystä steriilien liinojen sisästä puntarille, niin kun avasin sen paketin lehahti sieltä hyvin voimakas tupakan haju, oli siis tarttunut haju siihen pieneen ihmiseen, kun äiti oli sauhutellut. Ja kyllä teki pahaa.

Mulla on kanssa ollu sellaisia kivuttomia kestosupistuksia. Tänäänkin jo useampi.

No jotain muutakin piti taas sanoa, mut kävin välillä puhelimessa, ni unohtu, palailen jos tuleepi mieleen.

Petriina rv 34+3

Vierailija
35/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, taas hävis! Seuraavaksi kyllä kopioin..

Mitähä sitä naputtelis kolmannen kerran... Tai mistä päin aloittais, ku oli niin paljon kaikenlaista. Jos nyt aloittaisin siitä aamuisesta neuvolasta:

Eli:

-rv 35+6

- painoa 131g/vko (yht.10,5kg)

- verenpaineet 129/71

- hemppa 119

- sf-mitta 33 cm

- RT

- vauvan syke 150 lyöntiä/min

- liikkeet ++

Rautatabuja saan alkaa syömään, ku toi hemppa on nyt alkanu laskea ja se ei oo hyvä kun synnytys lähestyy ja siitä aiheutuva verenhukka ja sit se jälkivuoto viel lisäks ja imetys verottaa osaltaan rautavarastojakin, mietin jos alkaisin varuiks nappailla niitä kalkkitablettejakin ku niitäkin miulta löytyy. Niin ja kuten arvelinki niin natiainen oli laskeutunu ja vaikutti siltä, että on kiinnittynyt, kun pää ei kuulemma juurikaan liikkunut. Terkkaa pikkuisen potki, ku toinen oikein kopeloi, että missäs on vauvan liikkuvat osat. Vasemmalla puolella vatsaa pötköttelee edelleenkin ku alkuraskauden viihtyi oikealla puolella. Sydämenlyönnit olivat tosi napakat. Terkka pisti sen verensokerimittaus-kaavakkeen eteenpäin äitipolille, saa nähdä ottavatko sinne aiemmin ku pari paastoarvoa ja yks aterian jälkeinen arvo olivat vähän koholla. Noh, odottelen ens viikon puoleen väliin ja jos sieltä ei soiteta, ni sit soitan ja varaan ajan sille seuraavalle viikolle eli rv:lle 38 (hui, siitä onki sit pari viikkoa enää laskettuun aikaan). Terkka epäili kyl, et ne eivät varmaankaan ota, mut varmuutta ei ole ja just tää äitipolikäynti vaikeutti seuraavan neuvola-ajan varaamista, ku ei kuulemma oo mtn järkeä laittaa niitä samalle viikolle eli jos sattuu samalle, ni sit pitää soittaa ja perua neuvola. Seuraava neuvola olis sit 15.2. eli tasan kahden viikon päästä. Ja nyt ku mietin ni luulisin et sillä viikolla olis just se äitipoli koska silloin tulee rv 38 täyteen. Noh, katsellaan, jos pääsisinki ens viikol äitipolil kurkkii kultamurustain. Nii, tää neuvolakäynti olis ollu normaalisti lääkärineuvola, mut ku miulla on toi äitipoli verensokerien takia (tehdään painoarvio, otetaan sydänkäyrää) ni se korvaa sit ton neuvolan ja se oli tällainen tavallinen käynti vaan. Siellä sit kuulemma katsovat sen kohdunsuun tilanteen, ku ei oo tota lääkärin sisätutkimusta. Olis kyl kiva tietää minkä kokoinen toi vauveli nyt on, vähän keskikäyrän yläpuolella menee eli 32 cm olis ollu rv:llä 36 keskikäyrän mitoissa. Mut omalla käyrällään menee aika tasaisesti taas.

RINTAPUMPUISTA: Miulla on edelleenkin lainassa esikoisen syntymänajalta lainattu Ainun rintapumppu, mut tota Avent Isis-pumppua himottelen, ku sitä on kehuttu lähes yhtä tehokkaaksi kuin sairaalan pumppua ja se on kuulemma tosi hyvä, kun sen toiminta jäljittelee vauvan imemisliikettä. Sellaista olen suunnitellut mut en oo ostanu ku en mielellään laittais rahaa kiinni sitä 60 euroa, tietty käytettyjäkin saa. Mielelläni laittaisin isukin välillä syöttöhommiin ja olisin välillä esikoisen kanssa sillä aikaa ku iskä ruokkii jälkikasvuaan.. Tai miulla on noita hampilääkärikäyntejä maaliskuun lopulla ni sit pappa joutuu hoitaa vauvaa sekä esikoista, ni sitä varten pitää sit lypsää maitoa.

Tosin Etelä-Saimaassa oli viime viikolla juttua et EKKS kaipaa uusia äidinmaidonluovuttajia ja ajattelin, et ehkä nyt voisin ryhtyä siihen, ku toi muu vauvanhoito sujuu omalla painollaan. Siellä ei oo tällä hetkellä ku kaks luovuttajaa ja niistäkin toinen luovuttaa vähemmän ja jompi kumpi on ilmeisesti lopettamassa, ni sinne todellakin tarvittaisiin luovuttajia kipeästi. Niin tärkeää se äidinmaito on. Ja kun tietää, että se maito auttaisi kovasti vastasyntyneitä ja sairaita vauvoja, niin sitä maitoa niin mielelläni antaisin hyvään tarkoitukseen. Se olisi se ensisijainen syy miks siihen ryhtyisin ja kyllähä siihe tarkoitukseen saa sit sairaalasta pumpun ja maksetaan siitä vaivanpalkkaakin 17e/litra. Tosin senkin rahan voisin antaa noiden pienokaisten hyväksi, voisin tehdä tuon homman ilman että siitä maksettaisiin yhtään mitään.

TUPAKOINNISTA: Mie poltin 14 vuotta, mut lopetin ku plussasin eli nyt oon oon ollu pian 3 vuotta savuton. Juuri pikkukakkosen laskettua aikaa edeltävänä päivänä tulee toi 3 v täyteen. Itse asiassa poltin yhden tupakan vielä testin jälkeen onnen ja epäuskon huumassa, mut se jäi sit viimeiseksi ja podin siitäkin tosi huonoa omatuntoa ja vielä enemmän ku tajusin, että olin ehtinyt polttaa monta tupakkaa, kun en tiennyt masussani muhivasta yllätyksestä. Itselleni oli ihan selvä juttu, että lopetan tupakoinnin, jos alan odottaa lasta. Miulla oli oikeus vaarantaa oma terveys, mut syntymättömän lapsen terveyttä ei. Ei sellaisen, joka ei voi valita. Miusta se oli ensimmäinen askel vanhemmuuteen. Olis ollu itsekästä riskeerata toisen terveys ja sitä syyllisyyden taakkaa en jaksaisi kantaa enkä pystyisi ikinä antamaan itselleni anteeksi, jos lapseni sairastuisi johonkin vakavaan tautiin tms. oman itsekkyyteni takia kun en tumpannut tupakkaa vaikka tiesin, että se voi aiheuttaa lapselle elinikäisen vamman. Tai jopa hedelmättömyyden. Kuinkahan moni raskautensa aikana tupakoinut mummoutumisiässä oleva nainen tulee ajatelleeksi, kun lapsenlapsia ei kuulu ja todetaan että oma tytär tai poika on hedelmätön, tulee ajatelleeksi että on itse VOINUT aiheuttaa lapselleen lapsettomuuden ja itselleen lapsenlapsettomuuden? Itse vihaisin äitiäni, jos hän olisi vienyt minulta mahdollisuuden äitiyden onneen tai olisi aiheuttanut itselleni jonkun pysyvän vamman tupakoinnillaan. Mut korostan tietty sitä, et ei se välttämättä johdu äidin tupakoinnista, syitä voi olla monia, mutta tuo on yksi mahdollisuus. Niitä äitejä en ymmärrä, jotka eivät edes yritä lopettaa vaan hokevat että se on mahdotonta tai on parempi polttaa ku olla koko ajan stressaantunu. Vaikka minkä tekosyyn taakse piiloutuisi, niin mikään selitys ei oo riittävä sille, miksi saisi myrkyttää viatonta lasta. Ehkä jos ei ole valmis lopettamaan tai edes oikeesti kunnolla yrittämään lapsensa takia, ni kannattaako sellaisen ees tulla äidiksi. Toiset eivät ees vähennä, sekin on mielestäni hatun noston arvoinen paikka jos vähentää ja yrittää lopettaa. Itse tiedän, että se ei oo mahdotonta, jos sitä oikeasti haluaa. Itsekuria se kyllä vaatii, helppoa se ei ole monellekaan.

Sori tää palopuhe, enkä sitten tarkoita arvostella ketään enkä koe ole yhtään sen parempi kuin kukaan muukaan, jos olen lopettanut ja joku toinen ei. Mut ainakin pystyn asettamaan lapseni itseni ja omien tarpeideni edelle, tuollaisessa kauaskantoisessa ja riskialttiissa asiassa ja siitä olen tyytyväinen.

Eiks kellään muulla oo noi runebergintortut lähellä sydäntä? Mie kävin eilen kaupast hakees sellaisen torttupaketin, tarkoitus oli nautiskella ne yhdessä miehen kans. Mut erehdyin maistaa ja söin " vahingossa" molemmat itse =D Ja äsken söin vallan jumalaisen makuisen, aivan mahdottoman herkullisen suussa sulavan runebergin... Taidan pyytää äitiä keittää vielä toiset kahvit ennen kotiinlähtöä, sillä näin että tuolla oli niitä vielä =O

Laskiaispullia meinasin tehdä itse, yhtään hillolaskiaista en ole vielä onnistunut metsästämään, aina ovat ehtineet loppua. Mut huomenna ollaan menossa miehen ja pojan kans kelkkamäkeen ni jos kävis samalla kaupasta hakee pullia (jos löytyy valmiina, jos ei, ni sit teen itse), hilloa ja kermaa..

Nyt pois...

kenties ja natiainen rv 35+4

Vierailija
36/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oooh, tuolta imetystukilista-sivustoltahan löyty aarteita!!

Niih, se kysymys..IMETYSLIIVIT aiheena tälläkertaa;

Jos mä menen nyt ihan lähiviikkoina ostamaa itelleni uudet imetysliivit (kun niitä vanhojakaan ei näät ole), niin kannattaaks mun sitte ostaa kerralla about kuppikoon liian isot, vai onko ne jotenki erityisen venyvää mallia??

Kun enhän mä voi tietää millaset meijerit näistä tulee kun maito nousee..ties vaikka tarttis hakee meijerikaupalta omat liivit (mallia Hertta xxxl).

Njäh, mä oon vaan ommellu..tein yhen pussilakanan muksulle lisää, ja sitte 6kpl lisäimuja vaippoihin (saa nähdä käykö ne) vanhasta pyyhkeestä ja kymmenkunta fleece-kankaista " kuivaliinaa" niihi vaippoihi..(hyötykäyttöön sopivan levee vanha (käyttämätön) fleece-kaulahuivi) :)

Enkä mä jaksa mihinkä kahvilleka lähteä..ruokaa pitäs laittaa ja just alko laiskottaa - taidan vetäytyä hetkeks sohvalle

Taatti

Vierailija
37/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappi: mulla esikoisesta paisui kyllä niin, että kuppikoko kasvoi. Kuopuksesta taisin ostaa samaa kokoa kun raskausaikanakin nuo " hinkit" olivat. Nyt on tietty helppo, kun on parit jäljellä, niillä parjään alun ja käyn sitten investoimassa yhdet hyvät lisäks.

VINKKI: mä ostin yö käyttöön Lindexiltä sellaset kaarituettomat " halpikset" ja päiväkäyttöön sitten laadukkaampia.

Voithan mennä ostamaan tollaset vähän halvemmat etukäteen (vaikka samaa kokoa kun nyt käytät), tuleehan niille sitten käyttöä, kun imetys on jatkunut ja rinnat hieman " palautuneet" .

Tulipas sekavasti selostettua.

-m-

Vierailija
38/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkatkaapa näitä, minä olen tykännyt Carriwellin liiveistä.

Nämä jatkuvaan käyttöön

http://www.babyidea.fi/imetys/carriwell/dropcup.html

Ja näitä pidin yöllä vaikkei perinteistä imetysluukkua ollutkaan niin alareunaa nostamalla oli helppo imettää ja ovat yöllä mukavat päällä.

http://www.babyidea.fi/aidille/carriwell/maternitybra.html

Zeldatar

Vierailija
39/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ostellut raskausaikana jo pariin otteeseen aina hiukan isompia rintsareita a>B>C ja nyt viimeksi ostin sitten jo imetysliivit. Toivon ettei tän isommiksi tartteis mennä! Jotkut kyllä sanoo että sitten kun maito nousee, rinnat kasvaa taas, joten odotusaikana on hankala päätellä, mihin kokoon yltää!

Mutta synnytysvalmennuksessa sain tärkeän tiedon: ei kannata ostaa kaarituellisia imetysliivejä ensiliiveiksi, sillä kaarituet voivat haitata maitotiehyeitä, pakata maitoa ja aiheuttaa tulehduksia. Niitä voi käyttää sitten myöhemmin, kun maidontuotanto ja imetys ovat " vakiintuneet" . Itse osuin ostamaan just silleen 50 euron kaarituelliset...

Vierailija
40/41 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... huomista neuvolaa odotellessa... ei oo siis viel peruttu tai siirretty eteenpäin ;))) Ollaan täsä miehen kanssa pohdittu, että laitetaankohan mut vaikka vauvan koko arvioon tai johonkin, kun se ei oo oikein innokas toi neuvolan täti-ihminen mun kans ollu. Olen nimittäin käynyt neuvolassa tässä raskaudessa 5 kertaa, joista yhden kerran toi täti oli pois ja siellä oli sijainen. Eli olen tavannut neuvolan tätin vain 4 kertaa, joista yksi oli lääkäri neuvola! Sitten 3 kertaa tuolla OYS:ssa ja kerran lääkärillä, siinäpä sitten on koko raskauden aikainen seuranta ja laskettu aika onkin jos 39 päivän päästä ! Ehkäpä tässä vielä kerkiää ... tai sitten ei :P

Juu imetysliiveistä, ostin parit noin kuukausi sitten ihan tuolta isommasta marketista. Sellaiset Triumphin mamabel soft merkkiset, mustat ja valkoiset (maahantuojalta kyselin eri värejä, niin keväällä on tulossa jopa vaaleanpunaisia kauppoihin!) Ostin niitä parit, koskapa ne venyy ja paukkuu sopivasti ja kun ekan kanssa meni niinku a-> d niin nyt ollaan jo e-kupissa menossa. Nuo liivit, jotka ostin venyy kyllä aikalailla, mutta luulen, että kun maito nousee niin isommat pitänee ostaa jostakin. Noi on yöksi tosi hyvät, mutta varmaankin käyn sitten ostamassa jotku kalliimmat, kun nuo on tuollaiset " tuettomat" . En vain uskalla nyt ostaa mitään kalliimpia liivejä vielä, kun viimeksikkin maidon noustessa piti heti olla hankkimassa isompia. Pitää kai mies laittaa liivikauppaan sitten ;))) Nämä oli ihan sopivan hintaiset (25¿), enkä ole katunut ostosta, vaikka joudunkin varmaan ostamaan isompia, ainakin väliaikaiseksi, kunnes maidon tulo tasaantuu. Lisäksi nämä on sitten hyvät öisin, kun niissä ei niitä kaaria ole. Sitten onkin kivempi ostaa jotkut kunnolliset, kun maidon tulo on tasaantunut ja on jo itse shoppailukunnossa :P

Siitä maidontulosta, itselläni on ikikikikikikivanha ainun(mikäs se silloin ennen olikaan... infa ?) käsikäyttösiä pumppuja kaksikin kappaletta ja niillä olen pärjännyt ensimmäisenkin kanssa, enkä siis aio uusia ostaa. Silloin, kun rinnat on ihan pakissa, se on ihan sama mihin laitteeseen ne tunget se käy aina yhtä kipeää. Täytyykin muuten muistaa mainita hoitsuille, että ensin päivän kaksi maitoa vain herui hieman(lapsi oli ihan tyytyväinen, mutta hoitajat ei) ja sitten yhtenä aamuna rinnat oli niin täynnä, että liikkuminen kävi kipeää. (Tiedän muuten yhden naisen, jolla on useampia lapsia ja aina sama homma, vasta viikon päästä synnytyksestä nousee maito rintoihin! Niin, että ei saa luovuttaa liian äkkiä !!!

Ja nyt levolle... aamulla on se neuvola

t. punkeli 34+3