Millaiset kuukautiset teillä oli ennen kuin ne loppuivat kokonaan (menopaussiin).
Kommentit (22)
Ensin oli puoli vuotta noin joka toinen kk, sitten loppuivat kunnes 9 kk päästä tuli vielä yhden kerran. 53 v.
Okei, mulla on nyt pari vuotta vain tihentyneet ja runsastuneet, kierto jotain 21-24 vrk.
Ikää 50 v.
Ap
Olen nyt 53 ja kuukautiset olivat viimeksi joitain kuukausia sitten. Tämä on tällaista jännäämistä, että josko olisivat olleet viimeiset, vai vieläkö jossain vaiheessa tulee.
Minulla muuttui kierto epäsäännölliseksi ja kuukautisten kesto lyheni. Sitten loppuivat kokonaan 10 kuukauden ajaksi, ja oletin homman olevan siinä (olin 56). No, yllättäen kuukautiset alkoivatkin uudelleen, ja vuoto oli aivan järjettömän runsasta. Tämän takia minulle laitettiin hormonikierukka 57-vuotiaana, ja sillä loppui vuodot. Kierukka on ollut nyt vuoden, ja saa minun puolestani olla vielä vuoden pari ihan varmuuden vuoksi. Nuo runsaat vuodot olivat aivan h*lvetistä.
Mulla on vaan tihentyneet ja runsastuneet ilmeisesti myoomien takia. Nyt on ferritiini 18 ja olen jonossa kohdunpoistoon. Ei tosiaan ole mitään merkkiä mistään harvenemisista ja niukentumisista, mitä olisin tässä jo toivonut.
Suosittelen ap, että käyt gynellä ja verikokeissa, jos et jo ole käynyt. Itse odotin turhan pitkään uupumuksen kourissa. Ja aivan ehdottomasti syö rautaa! Gyneltä pyydät vähintään traneksaamihappoa. Se vähentää vuotoa. Käytä myös ibuprofeenia, vaikkei olisi kipuja. Sekin niukentaa vuotoa. Jatkuvat runsaat vuodot jättävät jälkensä.
N53
Minulla kierto lyhentyi muutaman vuoden ajan, kuukautiset oli kyllä joka kuukausi kunnes loppuivat. Olin 55 v.
Entisestään tihentyneet ja aiempaa runsaammat. Ajoittain holahtavat. Kunnes yks kaks loppuivat kokonaan tai ainakaan niitä ei ole ollut muutamaan vuoteen. Olen edelleen alle 50 v.
Mikä helpotus. Kaikki se huolehtiminen ja varautuminen.
Onko teillä loppuneet suht samassa iässä kuin äidillänne? Vai puhutteko tästä aiheesta edes?
Äidilläni loppui 47-vuotiaana, minä olen nyt 50 v, eikä vielä merkkejä loppumisesta.
Söin minipillereitä 53 asti, ei vuotoja lainkaan. Lopetin, alkoi vaihtarit, järkyttävä unettomuus, aivosumu, kuumat aallot.
Hormonikorvaushoito vei oireet. 6v söin.
N63, kaikki kunnossa
Kaikkea täällä kanssa kysytäänkin. Toivottavasti päätyvät johonkin historiaan nykyihmisen elämästä ja kroppienkin toiminnasta.
Alkoi 12 v vaikka olin todella pieni tyttö. Loppuivat kuin seinään 54 v ilman mitään 'etuvaroituksia'. Koskaan ei mitään 'oireita'. Kuukautiset elämän aikana aina noin 3 pv ja sit loppu. Ei koskaan mitään kipuja mutta inhottava painonnousu silloin aina 1-1,5 kg eli nestettä kertyi kait kehoon ja mahdollisesti välillä hirveä päänsärky mutta en muista liittyikö päänsärky kuukautisiin koska oli viikkoja kestävä hirvittävä migreeni muutenkin vaivana.
Nuoruudessa oli kerran kokonaan poissa jotain kait vuoden ja syy oli joku hirveä ihmissuhde yms stressi. Sinä aikana ei muka pitäisi voida raskautua mutta näin kuitenkin kävi.
Minulla harventui ja jäi välistä pois. Runsastui valtavasti, ikäänkuin ne poisjääneet tuli sitten yhtäaikaa. Söin rautapitoista ruokaa menkkojen aikaan ja se auttoi lievästi huippaavaan oloon. Olin noin 48. Samoihin aikoihin kuin äidilläni.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea täällä kanssa kysytäänkin. Toivottavasti päätyvät johonkin historiaan nykyihmisen elämästä ja kroppienkin toiminnasta.
Alkoi 12 v vaikka olin todella pieni tyttö. Loppuivat kuin seinään 54 v ilman mitään 'etuvaroituksia'. Koskaan ei mitään 'oireita'. Kuukautiset elämän aikana aina noin 3 pv ja sit loppu. Ei koskaan mitään kipuja mutta inhottava painonnousu silloin aina 1-1,5 kg eli nestettä kertyi kait kehoon ja mahdollisesti välillä hirveä päänsärky mutta en muista liittyikö päänsärky kuukautisiin koska oli viikkoja kestävä hirvittävä migreeni muutenkin vaivana.
Nuoruudessa oli kerran kokonaan poissa jotain kait vuoden ja syy oli joku hirveä ihmissuhde yms stressi. Sinä aikana ei muka pitäisi voida raskautua mutta näin kuitenkin kävi.
Aloitat juttusi sanomalla kaikkea täällä kysyyäänkin ja sitten selostat aiheen vierestä pitkän sepustuksen. Ok, kiitti tiedosta.
Oli säännölliset ja runsaat mutta kesti lyhyt, Max 2 päivää kunnon vuotoa
sitten loppui ja tuli 4 kk jälkeen kerran ja sitten ei mitään
Vierailija kirjoitti:
Okei, mulla on nyt pari vuotta vain tihentyneet ja runsastuneet, kierto jotain 21-24 vrk.
Ikää 50 v.
Ap
Lääkäriin
mnä jouduin kohdunpoistoon
Oli runsaat, 51 vuotiaana otin kierukan . Oli hyvä päätös, vuodot loppuivat.
Noin parin vuoden ajan ne muuttuivat niukemmiksi, lyhyemmiksi ja sitten tuli välejä kuukaudeksi tai kahdeksi, kunnes vain loppuivat.Olin silloin noin 50 ja rapiat.