Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vinkkejä unen saantiin

Vierailija
01.02.2007 |

Kärsin usein (kuten myös tänään) siitä että en saa unta. Pyörin usein sängyssä pitkiä aikoja, jopa 5h saamatta unta. Saatan nukahtaa vasta aamuyöstä. Pääni vilisee ajatuksia, soi kappaleita ja pyörii tunteita. En pysty rauhoittamaan aivojani nukkumaan mennessä.

Onko vinkkejä miten saisin unta paremmin? Nyt nukkumaan meno on minulle " mörkö" . En uskalla mennä nukkumaan, kun pelkään että en saa taaskaan unta.

Kiitos avusta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiku se oiskin noin helppoa, niin oisin sen jo tehnyt

Vierailija
2/11 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla kun muut ovat jo heräilemässä, jos silloinkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aromaterapiasta löytyy öljyjä, joita ite laitan joskus kun en saa unta, suihku illalla, roskapussien vienti ja sillä aikaa ristivetotuuletus (raikasta ilmaa sisälle), jalkapohjahieronta, lämmin jalkakylpy, venyttelyt samalla kun kattoo telkkaria, mä syön vielä jotain pientä ennen nukkumaanmenoa vaikka iltapalasta olisikin lyhyt aika jne

Vierailija
4/11 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat unet tulee kun saa nukahtaa sohvalle tv:n ääreen.

Vierailija
5/11 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ajoittain myös. Tarvittaessa mul on nukahtamislääkekin.

Kokeileppa laventelisuihketta lakanoihin ja lasi lämmintä maitoa!

Vierailija
6/11 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneltako nousette aamulla? Nukutteko päiväunia? Ettei olisi rytmi kääntynyt. Siihen voisi auttaa, että nousee aamulla ja valvoo pakolla päivän ja laittaa seur. iltana ajoissa nukkumaan.

Jos rytmi ei ole kääntynyt ja silti ongelma, ettei saa unta, niin älkää ainakaan nukkuko päiväunia. Kuten lapsellakin, myös aikuisella on tärkeää, että iltarutiinit on samanlaiset ja nukkumaan mennään aina samaan aikaan (niin arkena kuin viikonloppunakin).

Vierailija
7/11 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriltä resepti - toimii mulla.

Vierailija
8/11 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin, jos vuorokausirytmi on päässyt kääntymään iltavalvomisvoittoiseksi. Se siis pitää silloin oikaista, aamulla aikaisin ylös ja reippaasti elämään päivää.

Alkuillasta ulkoilu, ei liian myöhään, ettei se sitten vaikeuta nukahtamista.

Ennen sänkyynmenoa tutut ja turvalliset iltarutiinit.

Jos jalat ei tahdo lämmetä, yösukat jalkaan.

Minä luen ennen valojen sammuttamista jotain helppoa kirjaa, se vie ajatukset pois vaikeista asioista, työasioista, ongelmista.

Sitten valot pois.

Jos ei sitten heti tule uni, saatan rentouttaa lihaksia, ajattelen jaloista alkaen lihaksen kerrallaan rennoksi, harvoin pääsen päähän asti ennen kuin nukahdan.

Vierailija
9/11 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupasta saa yömaitoa, jossa on melatoniinia. Auttaisiko se sinua.

Vierailija
10/11 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottiin ottamaan kylmä suihku illalla ja sen jälkeen pukeutumaan villasukkiin ja lämpimään yöpaitaan. Takuuvarma uni. Ja joka ilta samaan aikaan nukkumaan. Makuuhuoneen lämpötilan pitäisi myös olla muuta asuntoa alhaisempi. Itse nukun parhaiten niin että huoneessa on jopa vähän kylmä ja mulla on lämpimästi vaatetta päällä ja lämmin peitto (vrt. vauvan päiväunet ulkona vaunuissa).

Vierailija
11/11 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ole enää. Minun unen saantiini auttoi:

- ei kofeiinipitoisia juomia puolen päivän jälkeen

- ei päiväunia

- ulkoilua joka ilta (rauhallinen kävely tuntia-paria ennen nukkumaan menoa)

- rauhalliset iltarutiinit

- nukkumaan joka ilta samaan aikaan (klo 21 ja 22.20 välillä)

- kamomillateetä kupillinen noin klo 20 aikaan

- jos nämä ei auta (uni ei tule), niin otan Unisin -yrttitabletin tai kaksi. Näitä saa nettikaupasta ja luontaistuoteliikkeistä. Rauhoittaa ja antaa unen aika nopeasti. Otan myös jos yöllä herään valvomaan.

Nukahtamislääkkeitäkin hain lääkäriltä, niitä olen ottanut vain kun on ollut joku isompi kriisi (toistaiseksi vasta 2 kertaa olen tarvinnut).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä