Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ne Emmi Nuorgamin vanhat mielipiteet ovat, joita pahoittelee nyt?

Vierailija
30.06.2024 |

Uskon kyllä, että ihminen voi muuttua. Mutta mitä tarkalleen nyt pyydetään anteeksi?

Kommentit (589)

Vierailija
521/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylen artikkeli asiasta oli yllättävän lempeä hempeä pahoitteleva. Eipä ollut monen muun kohdalla, vaan ajojahti lähti täysillä käyntiin. HS ei kirjoita lainkaan. En kyllä ymmärrä, milllainen ihminen kokee asiakseen ylipäätään kirjoitella tuollaisia, ja laittaa nuoruuden piikkiin kun jää kiinni? Pilkkaa romaneja? Perehtyisi vaikka romanien historiaan ja siihen, miten heitä on Suomessa kohdeltu ihan vielä lähimenneisyydessämme 80-luvulla. Surullista. Ja yhtäkkiä huulipunaa ja jotain feminismiä ja hienoja sanoja koska? Because you can?

Romaneita syrjitään yhä tänä päivänä. Rap-artisti Mercedeksen (joka on puoliksi romani) mukaan Nuorgam on yksi harvoja joka on pitänyt tätä syrjintää esillä.

Mercedes ei ole puoliksi romani, vaikka nuorena etsi identiteettiään niistä porukoista ja silloin puhui

Eli trans-romani.

Aamupäivällä voi tuntua romanilta ja iltapäivällä kuuraketilta. Öisin on pullonkorkkeja keräilevä veneen alla asuva erakko, aamuisin lattea ryystävä citykani. Jatkuvasti 100% mielisairas. :D

Vierailija
522/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorgam pitäisi saada vastaamaan vihapuheistaan oikeussaliin Päivi Räsäsen tapaan. Taitaa täyttyä nimittäin kansanryhmää vastaan kiihottamisen kriteerit. Te, jotka olette somessa, voisitteko viedä asiaa eteenpäin? Huomattavaa muuten on, miten punavihreänä tunnettu Hesari ei ole uutisoinut mitään Nuorgamin rasismikohusta. Toisin oli esim. Riikka Purran kohdalla.

Sinun kaltaisellasi ihmisellä ei pitäisi olla äänestysoikeutta. Tuollaisella ymmärryksen tasolla ei pitäisi osallistua mihinkään keskusteluun.

Miksi Hesarin pitäisi ottaa kantaa johonkin somekohuun, joka koskee jotain "vaikuttajaa"? Luuletko, ettei ole isompiakin uutisjuttuja esimerkiksi siitä, mitä presidentti, ministerit ja kansanedustajat ja yritysjohtajat sanovat? Miten kukaan voi verrata jotain somevaikuttajaa toiseksi suurimman puolueen johtajaan ja valtiovarainministeriin?

15 vuotta on "TOOOSI KAUAN SITTEN" mutta 17 vuotta oli ihan just noin tossa just nyt ja äsken ja oikeuteen vietävä asia?

että te ootte sekaisin, okxettaa koko Hesan väki, ootte te niin 2naamaisia sirkustaiteilijoita koko sakki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Tämä Nuorgamin turhake vielä Ylellä töissä.

En haluaisi veroeuroistani maksaa tuollaisen tekopyhän ihmisp***kan palkkaa.

Eihän se koskaan YLEllä ole töissä ollut. Kirjoittanut sinne muutaman kolumnin friikkuna.

yLellähän ei kukaan töissä ole, yLe vain lapioi rahaa Oikean Mielipiteen esittäjille. Ok.

Vierailija
524/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eukko joka vihaa kantasuomalaisia(vaikka on itsekin kantasuomalainen joka vain larppaa saamista) pahoittelee möläytyksiään? Noh Emmi, koskas pyydät anteeksi suomalaisilta? 

Vierailija
525/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emmi Nuorgam oli kirjoitusten ilmestymisaikaan Kokoomusnuorten jäsen, mikä selittää arvopohjan.

Offtopic. Mauri "Persereikä" Peltokankaalla on muuten työkokemusta kengänkiilloituskoneiden kauppiaana ja kiinteistönvälityksestä, koulutuksesta ei kerrota mitään. Oikein sopiva valinta perustuslain oikeellisuuden valvojaksi. 

Arvopohjasi säteilee puhdasta kirkkautta  kutsuessasi jotakin toista "persereiäksi" ja dissaat ammattiryhmiä. 

Kauas on vasemmisto ajautunut duunarien puolesta puhujana. 

Puhdashenkinen Peltokangas nimitteli persereiíksi edellisen hallituksen ministereitä. Lainaus häneltä itseltään. Kaikki ammatit ovat kunniallisia, riippuu yksilöstä miten niissä toimii, olen asioinut yhden kiinteistövälittäjän kanssa ja hän oli asialli

Mitä pahaa persereissä on? Kaikillahan sellainen on ja vasenpuoli oikein marssii kaduilla persereikää juhlien.

Vierailija
526/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etnonatilonalistiset saamelaista larppaavat koittavat määritellä muiden puolesta, mikä on "oikeaa" kulttuuria.

Tampereella syntynyt, Tampereella asuva puoliksi suomalainen, joka on opetellut saamen kielen 30-vuotiaana, kertoo metsäsaamelaisille etteivät he ole oikeita saamelaisia vaikka ovat asuneet koko ikänsä Lapissa, elävät poronhoidolla ja kokevat itsensä saamelaisiksi. Ja tää saa näkyvyyttä mediassa ja on virallinen saamelaisten edustaja. Pellemaailma.

*Etnisesti TÄYSIN suomalainen, toim. huom.

Saamelaiset eivät pidä metsäsaamelaisiksi itseään nimittäviä saamelaisina. Alkuperäiskansalla on oikeus määritellä itse, ketkä katsovat alkuperäiskansan jäseniksi.

Saamelaiset eivät ole tämän maan alkuperäiskansaa joka on perimätutkimuksella todettu(dna-dataa). Ugri-suomalaiset ovat. (saamelaisillahan ei ole paljoa ugrien kanssa mitään tekemistä, voitaisiin poistaa meidän ryhmästä) Ja suurin osa näistä saamelaista ovat Suomeen 1800-luvulla tunkeutuneiden Norjan saamelaisten jälkeläisiä. Että hellvettiin se lässytys "alkuperäiskansasta" 

Vierailija
527/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla, Emmi, pitänyt olla nettipaasto siellä Pohjoisessa? Kyllähän merkittävän saamelaisaktivistin, verovaroilla elätettävän Yle-toimittelijan ja yhteiskunnallista vaikutuvaltaa somessa käyttelevän henkilön töräykset on perattava samalla innolla kuin pesukarhukravatit ja 88-jäätelön symboliikka.

Olen eri kommentoija enkä myöskään Emmi, mutta ei jokainen somettajakohu ansaitse Hesarin palstatilaa. Tai ainakin siihen tarvisi jotain uutta näkökulmaa, esimerkiksi haastattelemalla myös romaneja. 

Seli seli!!!!!!

"Ei ei eiiih ei saa minua maalittaa, katsokaa tuonne, katsokaa sinne, ei minua minä olen hyvä tyttö antakaa rahaa ja valtaa! Sylkekää Suomalaisten niskaan minä olen hyvä rasisti minä!"

Vierailija
528/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on ainakin ollut ennen kokoomusnuorten jäsen, siinä on kyllä anteeksipyytelemistä ja paljon.

Ja sitä ennen kommunisti, siinäpä sitä onkin anteeksipyytelemistä ja todella paljon.

Vierailija
529/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet käyvät urologilla. Naiset gynelogilla. 

Muut psykologilla. 

Vierailija
530/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solvaavia kirjoituksia

Nuorgam oli blogikirjoituksien aikaan parikymppinen opiskelija ja kokoomusnuorten jäsen. Hän viittaa opiskelustatukseensa ja järjestötoimintaan monissa kirjoituksissaan.

Kohu syntyi kirjoituksista, joissa Nuorgam arvostelee muun muassa kovin sanankääntein naisia ja vähemmistöjä.

Yksi teksteistä julkaistiin 23. maaliskuuta 2009. Nuorgam julkaisi blogissaan viikon kevennykseksi internetissä kiertäneen matematiikankokeen romaneille.

Matematiikankokeessa on kuusi kohtaa, joissa on stereotyyppisiä ja ilkeämielisiksi tulkittavia arvoituksia. Esimerkiksi yhdessä kohdassa pyydetään laskemaan, kuinka kauan varastettu jäätelö säilyy hameen alla.

Matematiikankokeen perässä on jälkikirjoitus.

P.S. For real tiedostan, että kaikki romanit eivät ole varkaita. Tunnenkin sellaisia, Nuorgam kirjoitti vuonna 2009.

Nuorgam selitteli julkaisemaansa matematiikankoetta seuraavana päivänä eli 25. maaliskuuta 2009. Hän aloitti kirjoituksensa kertomalla, ettei pidä kaikkia romaneja varkaina tai lusmuilevina siipeilijöinä.

Nuorgam jatkoi kirjoitustaan romaneiden työkulttuurista ja kertoi, että pitää hevoskauppaa ja autojen maahantuontia yhtä vakavasti otettavana työnä kuin virastossa istumista tai myyjän töitä.

Tabuja kannustetaan rikkomaan, mutta ei kuitenkaan, ettei kukaan vihastu. (Vähän kuin tämä Perussuomalaiset vastaan kaikki muut -tyylinen maahanmuuttajakeskustelu...) Luulisi nyt ennen kaikkea kärjistämisen ja huumorin rikkovan niitä raja-aitoja! Jos tavallisten suomalaisten kustannuksella saa pilailla, niin mikä tekee romaneista, maaha nmuuttajista ja homoseksuaaleista niin erilaisia, että heidän kustannuksellaan saa, Nuorgam kirjoitti vuonna 2009.

Vierailija
531/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä kirjoituksessa Nuorgam puhui kovin sanankääntein vähemmistöistä.

Ylipäänsä en voi sietää ihmisiä, jotka vetoavat naiseuteen/homouteen/somaliuteen tai mihin tahansa muuhun asiaan, kun kokevat omasta mielestään tulleensa väärin kohdelluiksi. Siihen on kaksi syytä, Nuorgam kirjoittaa blogissaan.

A) Mihin minä, vaaleahiuksinen tavallisen näköinen suomalainen nainen voin koskaan vedota? Liian isoihin tisseihin ja lättänään takapuoleen? Se on siis ennen kaikkea epäreilua, mutta myös B) Kuinka yksikään vähemmistö voi koskaan menettää vähemmistöleimaansa, jos siihen ei saa positiivisessa mielessä viitata, ja vähemmistön edustajat itse vetoavat siihen negatiivisessa mielessä.

Vierailija
532/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emmi on tavallinen kaupunkilaislikka ja entinen kokoomuslainen joka pystyi varttisaamelaisuudellaan nousemaan kansallisen tason influensseriksi kaltaistensa hullujen keskuudessa. Paitsi että nyt se loppui kuin seinään.

Vallankumous syö lopulta lapsensa, ja toisaalta se joka miekkaansa tarttuu, se miekkaan hukkuu.

Toisin sanoen: Jos tekee itselleen uran vastakkainasettelusta ja yleisestä keskustelukulttuurin rapauttamisesta, ei pidä yllättyä kun nämä kaksi asiaa tulevat puremaan itseä kankusta.

Juuri näin. Pääpointti näillä ei ole vähemmistöjen puolustaminen ja tietoisuuden levittäminen vaan vanha kunnon riidan haastaminen. Woke on kaikkea muuta kuin woke.

Vierailija
533/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi noin paljon muuttua ajatukset elämästä? Arvot ja asenne. Hämmästyttävää.

Kyllä ne muuttuu joillain paljonkin. Itsekin olen ollut joskus aika juntti ja vaikka en ole mitään avoimen rasistisia juttuja nähnyt tarpeelliseksi kirjoitella minnekään, niin olen käyttänyt n-sanaa. Sitten tarpeeksi kun olen kuullut ja nähnyt miten paljon rasismi satuttaa ihmisiä ja etenkin lapsia (mieleen jäi 10-vuotias Valtteri, jota haukuttiin n-sanalla ja kakan väriseksi), jätin nuo slurrit pois.Kyllä joskus ihmiset osaavat haastaa ajatusmallejaan ja muuttaa niitä. Sama voi tapahtua myös toisin päin, jostain ennen suvaitsevaisesta tyypistä voi kuoriutua umpirasisti, jos sattuu löytämään itselleen kavereita vääristä piireistä.

Enkä nyt puolustele Emmin toimintaa mitenkään. Mutta ihmiset muuttuu elämänsä varrella. Oletko itse samanlainen kuin nuorena?

Vierailija
534/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kyllä missään nimessä allekirjoita monia mielipiteitä mitä mulla oli 14-vuotiaana. Hävettää edes ajatella mitä pashkaa olen kirjoitellut netissä teiniaikoina. Paljon siitäkin oli silkkaa huvin ja urheilun vuoksi trollausta tai naivin ja typerän teinin älynväläyksiä.

Vierailija
535/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään kyllä missään nimessä allekirjoita monia mielipiteitä mitä mulla oli 14-vuotiaana. Hävettää edes ajatella mitä pashkaa olen kirjoitellut netissä teiniaikoina. Paljon siitäkin oli silkkaa huvin ja urheilun vuoksi trollausta tai naivin ja typerän teinin älynväläyksiä.

Eri asia, onko 14- vuotiasvai parikymppinen aikuinen.

Tämän rasistihuorgamin tapauksessa ehkä eniten häiritsee se, miten hän on itse ojentamassa ja tuomitsemassa muiden mielipiteitä.

Vierailija
536/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän rasistihuorgamin tapauksessa ehkä eniten häiritsee se, miten hän on itse ojentamassa ja tuomitsemassa muiden mielipiteitä.

Onko sinulla sellaisia mielipiteitä joita Nurogam on tuominnut ja ojentanut? 

Vierailija
537/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei pätkääkään kiinnostuneita, mitä mieltä joku rasistiläski on minun mielipiteistäni.

Vierailija
538/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmillä oli realistisia näkemyksiä eräiden kansallisuuksien kulttuurillisista erityispiirteistä. Tosiasioiden sanomisesta joutuu nykyään julkisesti lynkatuksi.

Vierailija
539/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei pätkääkään kiinnostuneita, mitä mieltä joku rasistiläski on minun mielipiteistäni.

Juuri sanoit että sinua eniten häiritsee hänen tapansa ojentaa ja tuomita mielipiteitä

Vierailija
540/589 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empwukka voisi seuraavaksi identifioitua romaniksi. 

Saisi rasistiset möläytyksensä anteeksi sillä tavalla.