Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen käynyt kaikissa maissa - kysy!

Vierailija
30.06.2024 |

Eli, olen 32-vuotias nainen ja käynyt lähes kaikissa maissa, en otsikosta huolimatta ihan jokaisessa mutta lähes. Voit kysyä minulta jotain mitä haluat tietää esimerkiksi jostain maasta tai kaupungista. Olen siis viettänyt ttällä reissulla 8 vuotta maailmalla ja ollut aina 1 viikon per kaupunki ja käynyt suurimmat kaupungit läpi per maa. Asun aina hostelleissa eli hotellisuositulset joudut itse googlaamaan. Ja ei, en ole rikas. Ihan vaan säästänyt rahaa ennen kuin irtisanouduin töistä ja jäin ansiosidonnaisille ja sittemmin työkkärin hoiviin. Mutta niihin lomakkeisiin täyttäminen vie aikaa 2min kuukaudessa ja sen voi tehdä puhelimella mistä päin maailmaa tahansa.

Kommentit (289)

Vierailija
261/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulutusta, mutta hyvä kielitaito. Missä olet oppinut nämä useat kielet? Äläkä ala väittämään, että hostellin uima-altaalla.

Ap: mun mielestä ei ole kovin erikoista osata Suomea, ruotsia, englantia ja saksaa. Ne muut kielet olen nimenomaan oppinut hostellin uima-altaalla tai baarissa vuosien aikana.

Älä puhu skeidaa. Hostellin uima-altaalla voit oppia pari sanaa jotain tiettyä kieltä. Ja kouluja kun et ole käynyt, niin missä esim saksa, ranska kiina ja mitä näitä nyt oli?

Vierailija
262/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitit aloituksessa, ettet ole rikas ja elät työkkärin tuilla. Jossain vaiheessa säästöjä oli 30 tonnia, joista olet käyttänyt reissussa 10 tonnia. Nyt kuitenkin elelet sijoituksilla ja somella, korona-ajan olit omalla mökillä, jne. 20 tonnin sijoituksista saaduilla tuloilla ei elellä missään päin maailmaa.

Paikallisista asioista et pysty vastaamaan juuri mitään. Lisäksi et enää edes tiedä, kuinka monessa maassa olet käynyt.

En sano, etteikö aloituksesi voisi olla totta. Mutta älä ihmettele, jos monet eivät usko sinua, koska tarinasi elää koko ajan ja selittelet ns. mustaa valkoiseksi. 

Ap: meitä ihmisiä on erilaisia. En ole kiinnostunut laskemaan, monessa maassa olen käynyt. Eri asia jos asiat voisi laskea kahden käden sormin. Ja onko sillä väliä, että onko maistaa 200 vai 400? Elämykset ja kokemus ratkaisee. 

On totta, että rahoitin ekat 2 vuotta ansiosidonnaisilla ja seuraavat 4 vuotta työkkärirahoilla. Suomessa asuin korona-aikaan 2 vuotta työkkärirahoilla ja sitten aloin tekemään somea ja kävin maailmalla taas 2 vuotta. Mikä tässä on niin hankalaa? Että osasin ilman sossun apua työllistää itse taas itseni ja matkustaa samalla? Sijoituksia on joo yli 20k ja tilillä kivasti. En ole ikinä ollut huolissani rahasta. Suomessa voin asua ilmaiseksi aina mökillä jos haluan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis ollut 8 vuotta putkeen ulkomailla? Mistä rahat? Kela ei kuitenkaan taida maksaa kuin 3kk EU tai ETA maihin.

Työttömälle ei riitä 2 min 20 arkipäivän välein. Puhelimen päässä pitää olla, ja toimittaa tositteet jos ei hae töitä. Esim lääkärin todistuksia lyhyin väliajoin.

Ajatusleikkinä ok. Ei toimisi IRL.

Ap: Aina mulla oli puhelin mukana tai itaseasiassa kaksi. Toisessa halvin suomalainen SIM, jota käytin vaan kun otin Wifin. Eipä mulle Kelalta ole kukaan soittanut kertaakaan. Hain rahaa joka kuukausi samalla kaavalla, eikä siinä mennyt aikaa. Tosin viimeiset keksi vuotta olen ihan itse tehnyt tienestit somella, niin en tiedä onko jotain muuttunut.

Asuinpaikka kunnan TE ottaa aina yhteyttä ja sinne toimitetaan

En mä ainakaan mitään dokumentteja toimita Te-toimistoon.  Netissä hoituu ne pakolliset työnhaut.  Mulle on sieltä soitettu ehkä kolme kertaa  kuuden vuoden aikana.  

-Ei ap-

Vierailija
264/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en usko, että ap puhuu totta?

Vastaus: Itse olen käynyt vajaassa 30 maassa, eli vain pienessä osassa maailman kaikkia maita. Pystyisin kuitenkin kertomaan samoja juttuja, kuin ap, eli kertoisin ympäripyöreitä juttuja eri kohteista ihan yleistiedolla. Paikallisista ruuasta kysyttäessä pääsääntöinen vastaus on aina kaupan ruoka, Pepsi max/olut/viini. Jos en keksisi mitään järkevää, niin vetäisin ässän hihasta kertomalla, että ei ne asiat ole tärkeitä, mitä kysyttiin.

Ap vastailee hyvin valikoidusti ja ne, mitä ei saa helposti googlettamalla, jätetään vastaamatta.

Hyvää pöhinää kuitenkin.

Pohjois-Korea ja Myanmar ovat edelleen vastausta vailla.

Vierailija
265/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että aluksi uskoin ap tarinan. Onhan näitä maailmanmatkaajia, joku suomalainen nainen kävi kaikissa maailman maissa, luin tästä joskus iltapäivälehdistä. Ajattelin, että tässä on samanlainen seikkailija. Mitä enemmän ap:ltä on kyselty ja mitä enemmän ap on vastaillut, niin sitä vähemmän uskon tarinaan.

Vierailija
266/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus: Itse olen käynyt vajaassa 30 maassa, eli vain pienessä osassa maailman kaikkia maita. Pystyisin kuitenkin kertomaan samoja juttuja, kuin ap, eli kertoisin ympäripyöreitä juttuja eri kohteista ihan yleistiedolla. Paikallisista ruuasta kysyttäessä pääsääntöinen vastaus on aina kaupan ruoka, Pepsi max/olut/viini. Jos en keksisi mitään järkevää, niin vetäisin ässän hihasta kertomalla, että ei ne asiat ole tärkeitä, mitä kysyttiin.

Ap vastailee hyvin valikoidusti ja ne, mitä ei saa helposti googlettamalla, jätetään vastaamatta.

Hyvää pöhinää kuitenkin.

Ap: pohjois-koreassa kävin ystäväni pyytämänä luonaan maaseudulla perheensä luona. Ei ollut mitään ongelmia minkään kanssa. Myanmar on mulle vieras paikka.

Vierailija
267/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko positiivinen, utelias, ihmisläheinen, puhelias, ulospäinsuuntautunut, uhkarohkea, avoin, estoton, viehättävä, hauska, huumorintajuinen jne. - joku edellämainituista?

Vierailija
268/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis ollut 8 vuotta putkeen ulkomailla? Mistä rahat? Kela ei kuitenkaan taida maksaa kuin 3kk EU tai ETA maihin.

Mutta kuten edellä kertoo, välillä koronan aikaan kahdeksi vuodeksi Suomeen . Ei siis putkeen ulkomailla.

Vierailija
269/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit olevasi tuilla eläjä, etkä ole rikas. Nyt on kuitenkin kymmenientuhansien sijoitukset ja tililläkin kivasti rahaa. Yllättäen oletkin töissä, vaikka aluksi et ollutkaan.

Sinun työkokemuksella ei saa ansiosidonnaista kahta vuotta. Tarkista vaikka kelan sivuilta. Entä ilmoititko pitkät ulkomaanjaksot kelalle lain mukaisesti vai syyllistyitkö petokseen?

Vierailija
270/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän ap vastailee, niin sitä enemmän homma alkaa haisemaan.

Vain hullu matkustaa ilman matkavakuutusta, ja passikin pitää välillä uusia, entäs viisumien hoito ?

Pitkään hän jaksaa tätä peliä pelata !

Vierailija
271/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää pöhinää kuitenkin.

Ap: pohjois-koreassa kävin ystäväni pyytämänä luonaan maaseudulla perheensä luona. Ei ollut mitään ongelmia minkä

Aika kova juttu, että olet läsimaalaisena reissaillut Pohjois-Korean maaseudulle. Ei taida olla mahdollista irl.

Vierailija
272/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulutusta, mutta hyvä kielitaito. Missä olet oppinut nämä useat kielet? Äläkä ala väittämään, että hostellin uima-altaalla.

Ap: mun mielestä ei ole kovin erikoista osata Suomea, ruotsia, englantia ja saksaa. Ne muut kielet olen nimenomaan oppinut hostellin uima-altaalla tai baarissa vuosien aikana.

Älä puhu skeidaa. Hostellin uima-altaalla voit oppia pari sanaa jotain tiettyä kieltä. Ja kouluja kun et ole käynyt, niin missä esim saksa, ranska kiina ja mitä näitä nyt oli?

Ap: Suomea ja ruotsia puhuin ennen kouluikää sujuvasti. Koulussa tuli englanti ja Saksa. Kun vietän vaikka puoli vuotta saman hostellin uima-altaalla ranskalaisten kanssa niin enköhän siinä jotain opi? Varsinkin jos pyydän heitä puhumaan minulle vain ranskaa jne. Ei ole kukaan puhunut mistään parista sanasta. Toki osasin ranskaa sen pari sanaa jo ennen kouluikää, perhetuttuihimme kuului mm. saksalainen, sveitsiläinen, kuuro ja ranskalainen perhe.

Lisäksi jos puhut ruotsia niin tanska ja norja on melkein identtiset kielet. Jos puhun heille ruotsia he ymmärtävät täysin mitä sanon. Samoin toiste päin.

Vierailija
273/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko positiivinen, utelias, ihmisläheinen, puhelias, ulospäinsuuntautunut, uhkarohkea, avoin, estoton, viehättävä, hauska, huumorintajuinen jne. - joku edellämainituista?

Ap: olen

Vierailija
274/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain hullu matkustaa ilman matkavakuutusta, ja passikin pitää välillä uusia, entäs viisumien hoito ?

Nimenomaan! Trolli on jo jäänyt kiinni, mutta silti yrittää vielä väkisin pyristellä ja jutut menee koko ajan hullummiksi.

Vierailija
275/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitut kävit Pohjois-Korean maaseudulla ystävän kutsumana :D P-Koreassa voi käydä vain valtion kontrolloimien matkatoimistojen ryhmämatkoilla. Kaksi opasta mukana koko ajan eikä mitään vapaata kuljeskelua ole ollenkaan.

Vierailija
276/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: mitä viisumia tarkoitat? Info asiassa hoituu lentokentällä ja Amerikan estat saa parissa tunnissa. Tiristiviiaumilla pääsee lähes joka maahan 3 kuukaudeksi, no Thaimaassa tais olla 2kk mutta välissä käymään vaikka Hongkongissa ja sitten takaisin uudella turistiviisumilla. Ei ne maksa mitään tai hyvin vähän. Suomella myös sopimukset lukuisten maiden kanssa, että jos vaikka Australiassa tarvitsen sairaalahoitoa saat sen ilmaiseksi. En tarvinnut mitään vakuutuksia kertaakaan reissujen aikana. Ennolw niin tyhmä, että ottaisin matkalle mitään perintö kultakelloa. Jos 100 euron puhelin menee rikki niin ostan uuden.

Vierailija
277/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sä nolaat itseäsi koko ajan enemmän. Lopeta jo trollaaminen, kukaan ei enää usko sua.

Vierailija
278/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tää ap hauska sälli. En usko hetkeäkään, että on naispuolinen, kirjoitustyyli on täysin miehen. Aina kun joku heittää faktaa pöytään, mikä kumoaa jonkun ap:n jutun, niin ap pistää uutta matoa koukkuun. 

Viimeisimpänä raha-asiat. Aloituksessa rehvastelee eläneensä työkkärin tuilla. Jotkut kyseenalaistivat tämän, jonka jälkeen kertookin oikeastaan eläneensä viime vuodet sometuotoilla, eikä edes tiedä, miten tuet nykyisin menevät.

Hyvään ja uskottavaan trollaukseen kannattaa tehdä myös taustatyöt hyvin, muuten kää kiinni aika nopeasti.

Jospa tämän ap:n takana on tiimi, mikä vastailee, se selittänee epäjohdonmukaisuudet.

Vierailija
279/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoit olevasi tuilla eläjä, etkä ole rikas. Nyt on kuitenkin kymmenientuhansien sijoitukset ja tililläkin kivasti rahaa. Yllättäen oletkin töissä, vaikka aluksi et ollutkaan.

Sinun työkokemuksella ei saa ansiosidonnaista kahta vuotta. Tarkista vaikka kelan sivuilta. Entä ilmoititko pitkät ulkomaanjaksot kelalle lain mukaisesti vai syyllistyitkö petokseen?

Ketä kiinnostaa onko joku Suomessa vai ulkomailla. Jos olisi mahdollisuus päästä töihin niin sitten sinne työpaikkaan menee tai jättää menemättä. Sama se on onko siitä työpaikasta 5km vai 500000km päässä. Jos haluaa niin sen ottaa vastaan tai on ottamatta. Ennen koronaa oli vielä toiset säännökset, ettei tarvinnut hakea joka kuukausi töitä.

Vierailija
280/289 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa onko joku Suomessa vai ulkomailla. Jos olisi mahdollisuus päästä töihin niin sitten sinne työpaikkaan menee tai jättää menemättä. Sama se on onko siitä työpaikasta 5km vai 500000km päässä. Jos haluaa niin sen ottaa vastaan tai on ottamatta. Ennen koronaa oli vielä toiset säännökset, ettei tarvinnut hakea joka kuukausi töitä.

Kelaa kiinnostaa, jos sieltä maksetaan tukia. Ei kelan ulkomaan tukien suhteen ollut eri sääntöjä. Normaalia lomamatkaa pidemmät ulkomailla oleskelut pitää ilmoittaa kelalle. Jos oleskelu esim jatkuu yli 6kk, niin Kela katsoo tämän uudeksi vakituiseksi asuinpaikaksi. Jos ap ei fiktiivisistä pitkistä ulkomailla asumisistaan ilmoittanut kelalle, hän syyllistyi petokseen.