Kummalliset uudet ammatit ja tittelit
Listaillaan tähän vaikka niitä.
Motivaatiopuhuja
Kommentit (40)
Asiantuntija. Tuntuu, että olitpa nykyään mikä tahansa konttorirotta, nimike on asiantuntija. Kai hienolla nimikkeellä halutaan kompensoida palkkaa. Ja kyllä, itsekin olen ns. asiantuntija, mutta hassulta se tuntuu. Kaikkihan me ollaan oman alamme asiantuntijoita.
Tyttäreni titteli on somevastaava. Eipä tuommoista olisi osannut kuvitellakaan 30 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija. Tuntuu, että olitpa nykyään mikä tahansa konttorirotta, nimike on asiantuntija. Kai hienolla nimikkeellä halutaan kompensoida palkkaa. Ja kyllä, itsekin olen ns. asiantuntija, mutta hassulta se tuntuu. Kaikkihan me ollaan oman alamme asiantuntijoita.
Minusta tehtiin asiantuntija kun olin ollut 10 vuotta työtehtävissä. Meillä oli myös alempi ammattinimike, jolla piti aloittaa. Olin ollut asiantuntijana 20 vuotta ja sitten firmassa tehtiin päätös että kaikista työntekijöistä tehdään asiantuntijoita. Vähän kävi inflaatio tälle omalle ammattinimikkeelle kun kaikki työkaverit olivat myös "asiantuntijoita" vaikka olisivat vasta tulleet taloon, eikä vielä osanneet mitään. Sama palkka tulee kuitenkin edelleen tilille, mutta tuo titteli nyt ei enää oikein kuulosta miltään, vaikka silloin ennen se oli hieno ja arvostettu asia.
Sandwich artist (= Subwayn leivänkasaaja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tehtiin asiantuntija kun olin ollut 10 vuotta työtehtävissä. Meillä oli myös alempi ammattinimike, jolla piti aloittaa. Olin ollut asiantuntijana 20 vuotta ja sitten firmassa tehtiin päätös että kaikista työntekijöistä tehdään asiantuntijoita. Vähän kävi inflaatio tälle omalle ammattinimikkeelle kun kaikki työkaverit olivat myös "asiantuntijoita" vaikka olisivat vasta tulleet taloon, eikä vielä osanneet mitään. Sama palkka tulee kuitenkin edelleen tilille, mutta tuo titteli nyt ei enää oikein kuulosta miltään, vaikka silloin ennen se oli hieno ja arvostettu asia.
Ehkä sä pääset sitten seuraavaksi erityisasiantuntijaksi tai johtavaksi asiantuntijaksi :)
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mene.
Asiantuntijuus näkyy palkassa.
On ihan erikseen olemassa asisntuntija ammatit. Edellyttää syvää perehtyneisyyttä alaan. Ja pohjakoulutusta.
Mikä tahansa ammatti ei ole asiantuntija ammatti. Ei todellakaan.
Monet käyttävät nykyisin nimikettä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmaailman koordinaattorit.
Työskentelin koordinaattorina matkailualalla. Suunnittelin matkareittejä, päiväreissuja ja erilaisia matkailuohjelmia. Huolehdin matkailijoiden kuljetusten järjestelyistä, kuten lentokenttäkuljetuksista, bussimatkoista ja muista siirtymisistä paikasta toiseen. Osallistuin myös matkailutuotteiden hinnoitteluun, budjetin laatimiseen ja talouden seurantaan. Olin myös mukana markkinointikampanjoissa, esitteiden ja muun mainosmateriaalin laatimisessa sekä tiedottamisessa sosiaalisen median ja muiden kanavien kautta. Mielestäni ei mitenkään erityisen kummallinen työ.
Ja sisällöntuottajia ollaan kyllä kaikki, paitsi joskus kun ummetus vaivaa!
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni titteli on somevastaava. Eipä tuommoista olisi osannut kuvitellakaan 30 vuotta sitten.
Ei silloin ollut someakaan.
Yhteiskunnan kehittyessä tulee uusia töitä ja ammatteja.
Onhan nämä oudon kuuloisia, mutta entäs ne ammatit ja tittelit, jotka on kadonneet jo vuosikymmenet sitten? Maailma muuttuu jatkuvasti.
Barista
Miksi kahvinkeittäjän pitää esittää olevansa jotain suurempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin koordinaattorina matkailualalla. Suunnittelin matkareittejä, päiväreissuja ja erilaisia matkailuohjelmia. Huolehdin matkailijoiden kuljetusten järjestelyistä, kuten lentokenttäkuljetuksista, bussimatkoista ja muista siirtymisistä paikasta toiseen. Osallistuin myös matkailutuotteiden hinnoitteluun, budjetin laatimiseen ja talouden seurantaan. Olin myös mukana markkinointikampanjoissa, esitteiden ja muun mainosmateriaalin laatimisessa sekä tiedottamisessa sosiaalisen median ja muiden kanavien kautta. Mielestäni ei mitenkään erityisen kummallinen työ.
Ja onhan tuossa koordinoimista.
Vierailija kirjoitti:
Somevaikuttaja
Tässä on musta outoa toi "vaikuttaja"-sana. Mistä ihmeen vaikutuksesta on kyse? Oikeasti nuo tekevät työkseen markkinointia. Milloin sitä on alettu kutsumaan vaikuttamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Barista
Miksi kahvinkeittäjän pitää esittää olevansa jotain suurempaa?
Kahvinkeittäjäksi voi kuka vaan tituleerata itseään, kun keittelee kahvia kotonaan. Baristalla taitaa olla tietämystä kahvista vähän tavista enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somevaikuttaja
Tässä on musta outoa toi "vaikuttaja"-sana. Mistä ihmeen vaikutuksesta on kyse? Oikeasti nuo tekevät työkseen markkinointia. Milloin sitä on alettu kutsumaan vaikuttamiseksi?
Mainokselle uusi nimi vaan.
Vaikuttavat seuraajansa että nämä "kiinalaiset muovitohvelit" on tosi cool ja niistä kannattaa maksaa sikahinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mene.Asiantuntijuus näkyy palkassa.
On ihan erikseen olemassa asisntuntija ammatit. Edellyttää syvää perehtyneisyyttä alaan. Ja pohjakoulutusta.
Mikä tahansa ammatti ei ole asiantuntija ammatti. Ei todellakaan.
Monet käyttävät nykyisin nimikettä väärin.
Olen tehnyt rakennusalan ammattityötä yli 30 vuotta. Voinko sanoa itseäni Asiantuntijaksi.
Rakennusinssit ja Mestarit joutuvat usein kysymään minulta vastauksia ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somevaikuttaja
Silloin kun se mainostaminen tehdään ensisilaisesti omalla naamalla/maineella ja sillä pyritään vaikuttamaan yleisön kulutuskäyttäytymiseen.