Olen nössö, kun en uskalla ostaa osakkeita/rahastoja, vaan laitan rahani noihin vajaan 4%:n korkotalletuksiin?
Kommentit (25)
Jos tiedostat, ettet kestä minkäänlaista arvonvaihtelua, niin silloin niihin osakkeisiin ei parane koskea.
Mutta onhan tuossa myös pieni itsepetoksen elementti. Sen kiinteäkorkoisen talletuksenkin arvo vaihtelee siinä talletusaikana, se ei vain näy sinulle, etkä varmaankaan itse osaa sitä laskea. Kiinteäkorkoisen talletuksen arvo nousee silloin, kun korot laskevat, ja laskee, silloin kun korot nousevat.
Mitä väliä, että oletko nössö?
Teet niinkuin sinusta tuntuu sopivalta. Ei noissa ole oikeaa tai väärää.
Mä
olen jotain voittoa saanut, silloin kun kurssit nousi ja myin pois.
Olen menettänyt Venäjän rahastot ja Pyynikin, joka meni konkurssiin.
Ja noissa osakkeissa ja rahastoissa on se, että ne on hyvä osata myydä sopivaan aikaan. Ei ne ole käytössä sillon, kun ne on sidottu kiinni.
Tuttavalla on satatonnia palkoista säästetty tilillä. Ihan kiva sekin. Voi käyttää milloin haluaa.
On kai sekin tyhjää parempi. Aina rahalle kannattaa edes jotain tuottoa miettiä.
Riippuu ihan sijoitushorisontista, mitä pidempi sitä suurempi riski kannattaa ottaa. Rahastoissa nyt se riski ei ole kovin suuri missään vaikka olisikin riskiluokituksen yläpäässä.
Itse olen jakanut sijoitukset useaan indeksirahastoon, joiden kulut ovat pienemmät. Joka kuukausi menee automaattisesti tietty summa jokaiseen rahastoon. Tällä hetkellä selvästi parhaiten on pärjännyt Amerikka-indeksi (+18%), huonoiten Suomi-indeksi (+0,5%).
Sijoittamalla voit myös menettää rahasi tai jäädä pahasti tappiolle.
Oman pankin indeksirahasto ei ole kovin paha riskisijoitus. Laita joka kuukausi sellainen summa, minkä periaatteessa voisit "hävitä". Tyyliin karkkirahat kasvamaan - minulla se olisi noin 2-3 euroa päivässä eli noin 50 euroa kuussa. Tämän kun jakaa vaikka neljään tai kahteenkin eri indeksirahastoon, niin saa vähän hajontaa. Esimerkiksi minä laitan osuuspankin Suomi-, Eurooppa-, Pohjoismaat- ja Aasia-indeksirahastoon kuhunkin 20 kuussa, ja näin on ollut jo pitkään. Jos tulee iso heittely, niin että rahastot ovat isosti miinuksella, kannattaa laittaa vähän ylimääräistä. Silloin saa ostettua samaa rahastoa halvalla lisää. Näitä on helppo seurata omassa nettipankissa. Itse seuraan vähän kausittain, nyt en tiedä yhtään mikä meininki siellä on. Säästän ihan vaan pahan päivän ja vanhuuden varalle tällä tavalla.
Ja miksei siihen lisäksi tuollainen korkotalletus. Näin sinulla on aikaa myöten hyvät oltavat. Hajautus on aina hyvä, ei kaikkia munia samaan koriin!
Sama juttu mutta eihän sillä ole mitään väliä jos olet kelan asiakas kun tukileikkurit vie sinulta täysin hyödytön olla sijoittaja ja säästäjä
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jakanut sijoitukset useaan indeksirahastoon, joiden kulut ovat pienemmät. Joka kuukausi menee automaattisesti tietty summa jokaiseen rahastoon. Tällä hetkellä selvästi parhaiten on pärjännyt Amerikka-indeksi (+18%), huonoiten Suomi-indeksi (+0,5%).
Mulla on tuo sama rahasto, se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä, että oletko nössö?
Teet niinkuin sinusta tuntuu sopivalta. Ei noissa ole oikeaa tai väärää.
Mä
olen jotain voittoa saanut, silloin kun kurssit nousi ja myin pois.
Olen menettänyt Venäjän rahastot ja Pyynikin, joka meni konkurssiin.
Ja noissa osakkeissa ja rahastoissa on se, että ne on hyvä osata myydä sopivaan aikaan. Ei ne ole käytössä sillon, kun ne on sidottu kiinni.
Tuttavalla on satatonnia palkoista säästetty tilillä. Ihan kiva sekin. Voi käyttää milloin haluaa.
Ei kukaan "osaa" myydä oikeaan aikaan, ellei ole sisäpiiritietoa.
Olisko vedonlyönti mitään? Itse laitoin 5 tonnia Saksan voitolle Tanskasta em-jaliksessa eilen ja palautus oli 8200 euroa. Helppoa ja hauskaa.
Olisko vedonlyönti mitään? Itse laitoin 5 tonnia Saksan voitolle Tanskasta em-jaliksessa eilen ja palautus oli 8200 euroa. Helppoa ja hauskaa.
No, ne korot liikkuu aika ennakoitavasti, joten säästötilillä saat lähes varmasti tänä vuonna 3.5-4% tuoton, useimmille se riittää. Sen sijaan osakkeissa voi aina muhia yllätyksiä niin osakemarkkinoiden liikkeiden kuin yksittäisten osakkeiden arvonvaihtelun osalta. Niin tappiot kuin tuototkin voivat olla jälkimmäisessä suurempia.
Moni ajattelee tänä päivänä myös rahojen käytön eettistä puolta. Jos tallettaa rahansa pankkiin ja pankki maksaa sinulle tästä hyvästä talletuskorkoa, on toimintaa vaikea kutsua kovin epäeettiseksi, sillä suurempien rahamäärien säilyttäminen muualla on tehty nykyään varsin vaikeaksi.
Sen sijaan osakesijoittamisessa on tehtävä valtavasti taustatyötä, jos meinaa sijoittaa eettisesti tarkastellen hyväksyttävästi mitä tulee liiketoiminnan sisällön moraaliin tai sen ympäristövaikutuksiin / vaikutuksiin ihmisoikeuksien osalta.
Kannattaa laittaa kaikki säästöt sellaiseen pörssiosakkeeseen, jonka arvo heilahtelee mahdollisimman paljon. Näin on mahdollista saada ylisuuria voittoja.
Säästötili on turvallista mutta tylsää.
Itsellä on tilanne että en voi hävitä yhtään rahaa kun parin vuoden päästä on isoja maksuja niin pidän säästötilillä.
+1.8k taitaa olla tällä hetkellä tämän vuoden voitto ennen sitä 30% veroa
Ei mitään kiirettä osakemarkkinoille. Korot on vaihteeksi positiivisia.
Jossain vaiheessa kansainväliset pörssit kuitenkin kääntyvät nousuun ja viimeistään hallituksen vaihtumisen lähestyessä kotimaisetkin kasvutekijät saattavat olla kunnossa. Aloita ostaminen vähän kerrallaan kun siltä tuntuu, vaikka 100 euroa kuussa rahastoon.
Kuten edellä todettu, nuoren ihmisen kannattaa sijoittaa rohkeasti ja välttää turhia myyntejä, eläkeikää lähestyvälle taas on kannattavampaa sijoittaa suuri osa kii teään korkoon.
Ei se osakkeiden osinko välttämättä ole sen enempää ja on riski, että arvo laskee pysyvästi.
Kun ameriikan pörssi kohta romahtaa kunnolla niin ei kannata olla millään osakemarkkinoilla
Riippuu minkä ikäinen oot. Eläkeikää lähestyessä ei kannata ottaa liikaa riskiä. Nuorena voi hävitä rahat.