Selittäkää tää grillijuttu mulle! Siis miksi hiiligrilli on
työväenluokkainen tai huoompi kuin muut grillit.
Onko vain tän palstan juttuja? Onko jotenkin epäekologinen vai mitä ihmettä?
Ja kaasugrillikö sitten on parempi? Vai mikä?
Kommentit (68)
"Oletko koskaan polttanut puuta? Sillä saa hiilloksen, joka aivan yhtä kuumaa kuin se hiileillä saatu hiillos!"
Puuta polttamalla saa hiilloksen, mutta se ei ole sama asia kuin puuhiili.
Puuhiili palaa selvästi kuumemmalla liekillä ja sillä on mahdollista vaikka sulattaa rautaa, joka on puuta polttamalla mahdotonta. Hiilien valmistus oli olellinen keksintö rautakaudelle siirtymisessä.
Turhan päiväistä höpinää nuotiohiiloksella kyllä kypsytät minkä tuotteen tahansa.
Tarpeen mukaan tietenkin, jos on iso perhe tai vieraita, niin kaasugrilli on kätevä, siinä voi grillata helposti myös kasviksia, sieniä ym.
Me grillataan nykyisin kerran tai kaksi kesässä kaksi makkaraa, niin sellainen pieni pallogrilli on ihan sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mä tykkään enenpi kaasugrillistä sen helpouden vuoksi.
Vielä helpompi on lämmittää mikrossa. Helppous ei aina ole tärkein asia.
Kaikkein helpointa on kun syö suoraan raakana paketista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiiligrilli on alkuperäinen ja ensimmäinen, joten se on ykkönen.
Entäs perinteinen sähköliesi vs. Induktio? Onko logiikka samanlainen? Omasta mielestä induktio on yliveto, kaasusta ei ole kokemuksia.
Kaasu on tominnaltaan ja nopeudeltaan induktion kanssa samalla viivalla, huono puoli on se lämpökuorma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiiligrilli kyllä on paras ja joidenkin mielestä ainoa oikea grilli.
Se on ainoa oikea, muut ovat sen halpoja kopioita.
Oikeastaan olen kyllä sitä mieltä, että aito puugrilli on paras ja alkuperäinen, sitä seurannut hiiligrilli, sitten kaasu ja lopulta jopa sähkö. Paremmuusjärjestys on vanhemmasta uudempaan, vanhemmat parempia. Ei ole kehitys tuonut muuta kuin helppouden..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiiligrilli on alkuperäinen ja ensimmäinen, joten se on ykkönen.
Entäs perinteinen sähköliesi vs. Induktio? Onko logiikka samanlainen? Omasta mielestä induktio on yliveto, kaasusta ei ole kokemuksia.
No eihän siinä ole mitään muuta eroa, kuin että induktio lämmittää nopeammin. Sähköllä toimivat molemmat.
Induktio lämmittää pannun/kattilan, perinteinen lieden ja sitä kautta paisto/keitto- astian. Induktion hyvyys riippuu paisti/keittoastiasta (pohjan paksuus, materiaali jne.) enemmän kuin perinteinen liesi. Itselläni kaasu ja induktio. Näillä saa parhaat ominaisuudet ääripäistä....
Minäkin pidän paljon enemmän hiiligrillistä kuin kaasugrillistä.
Meillä,on molemmat ja kun halutaan oikein nautiskella, käytetään hiiligrilliä, puuklapeilla useimmiten poltetaan ja tehdään hiillos, ei tarvitse aina kaupan hiiliä ostaa.
Kaasugrilli on uusavuttomille suunniteltu pihamikro. Epäkelpoisuuttaan voi vielä korostaa hankkimalla kaasun komposiittipulloissa tuplahintaan.
Puuhiili on ilmastoystävällisempi kuin fossiilisella kaasulla toimiva grilli. Biokaasua nestekaasu ei käsittääkseni ole.
Jos kivihiilellä grillaisi, niin olisi ilmastolle huono ja varmaan makukin.
Kamadogrilli on kyllä seuraavaksi hankintalistalla! Täällä vertailussa mielenkiintois8ia vaihtoehtoja! https://lomapaikka.fi/parhaat-hiiligrillit-vertailussa/
Savun maku on yhtä kuin palokaasuissa mukana palamisen partikkeleita eli nokea. Eli karsinogeeneja.
Vierailija kirjoitti:
Kaasugrilli ei ole grilli laisinkaan vaan uuni.
Ihan niin, ja kummallista on että kaasuhellan saa noin 300 € ja kaasugrillit on kalliimpia.
Menee samaan sarjaan kuin kuuluuko ananas pizzaan. Grillaaminen onnistuu hyvin niin hiili-, sähkö- kuin kaasugrillilläkin. Jotkut ehkä vain yrittävät rationalisoida omaa päätöstään kun maksoivat grillistään kuitenkin satasia.
Joo onhan se halvempi mutta parempi. Mulla ollut aina Weber ja en tykkää kaasugrillistä. Nyt vaihdoin pienempään Weberin hiiligrilliinkun se isompi pallo on meille jo liian iso. Hiiligrillä vaan tulee parempi maku.
Nykyään koen hiiligrillin helpommaksi kun mahtuu sisätiloihin ja ei kaasupulloa. Säilytetään nykyään talvet vaatekaapissa. Eikä meillä ole enää kiire kun ei ole pieniä nälkäisiä lapsia.
Ei ole hiiligrilli työväenluokkainen ainakaan hinnan puolesta, kun katsoo kamado-hiiligrillejä, jotka on viime vuodet olleet se it-grilli hifistelijöiden keskuudessa.
Itse en sitä ksmadoa halua. Ei vaan kiinnosta. Painaviakin ovat.
Hommaa omaan käyttöön sopiva grilli, näistäkin on tullut muotijuttuja.
Itse olen saanut tarpeekseni hiiligrillien kanssa pelaamisesta, kun niitä tuli käytettyä kymmeniä vuosia aikanaan, mutta joidenkin pitää saada vielä kokea nuo.
Sähkögrilli sopii parvekekäyttöön tms.
Hiiligrilliä pidetään usein parhaana siksi että sillä saa korkeat lämpötilat, jota vaikka pizzan tai lettujen paisto vaatii. Mutta hyvät hiiligrillit on kalliita. Ja grillaaminen, tai siis grillin lämmittäminen haluttuun lämpötilaan on hitaampaa kuin kaasugrillin.
Hiiligrilli on siis hifistelijöille, keskiluokalle kelpaa kaasugrilli ja alaluokan on tyytyminen sähkögrilliun. 😄