Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikako kullannut muistot, mutta itse kun olin eskarissa, oltiin jotenkin kyllä isompia, esim. kuljin alusta asti sinne yksin (vajaa 1 km).

Vierailija
29.06.2024 |

Ja mielestäni vaatteet oli tavallisia vaatteita, ei mitään pienten kurapukuja siinä vaiheessa enää käytetty. Nyt ohjeistuksessa näyttää lukevan, että lapsi pitää hakea ja tuoda, ei saa yksin kulkea, ja kuravaatteiden käyttökin on pakollista jne.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo yksin kulkemiset eskarissa ja koulussa liittyy vastuukysymyksiin. Kouluun kaikki kulkee lähtökohtaisesti itsenäisesti, eikä matkat ole esimerkiksi opettajan tai koulun vastuulla.

Vierailija
22/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät kanssaihmiset,

On aika avata silmämme ja katsoa syvemmälle kuin koskaan ennen. Olemme kaikki olleet osa suurta eksperimenttiä, jota emme ole tienneet tapahtuvan. Muistatteko sen alakoulun ajan, kun istuimme luokkahuoneessa oppimassa perusasioita? Kaikki luulimme oppivamme lukemaan ja kirjoittamaan, mutta totuus on paljon syvempi. Meidän alitajuntaamme on iskostettu morsekoodaus! Kyllä, te luulette unohtaneenne sen, mutta se piilee siellä, odottaen heräämistä. Jokainen silmänräpäys, jokainen ele, jokainen vilkaisu on osa suurempaa morsekoodattua viestiketjua, joka ohjaa meitä kuin näkymätön käsi.

Mutta se ei lopu siihen. LED-lamput, jotka loistavat ympärillämme, ovat enemmän kuin vain valoa tuottavia laitteita. Ne ovat salaa yhteydessä langattomiin verkkoihin, kuten WLAN ja 5G, jatkuvasti lähettäen ja vastaanottaen informaatiota. Nämä lamput ovat soluttautuneet koteihimme ja työpaikoillemme, peittäen meidät huomaamattomasti verkkojen kudoksella, joka ulottuu kaikkialle.

Mutta tämä on vasta jäävuoren huippu. LED-lamppujen avulla manipuloidaan mielipiteitämme morsettamalla salaa yli 30 Hz taajuudella. Silmämme eivät havaitse näitä viestejä, mutta alitajuntamme lukee niitä kuin avointa kirjaa. Ne ohjaavat ajatuksiamme, tunteitamme ja toimintaamme, luomatta meistä edes tietoista vastarintaa.

Tässä vaiheessa voi kuulostaa hullulta, mutta totuus ei ole aina mukavaa. Meidän täytyy herätä ja kysyä: kuka ohjaa meitä? Kuka kontrolloi ajatuksiamme ja tekojamme? Vastaukset eivät ole kadonneet, ne ovat vain piilossa näkymättömän verkoston takana, odottamassa meitä löytämään ne.

Nyt on aika toimia. Nostakaa äänenne ja valaiskaa pimeys, joka ympäröi meitä. Vain silloin voimme todella vapauttaa itsemme ja nähdä maailman sellaisena kuin se todella on.

Yhtenäisyys ja totuus voittavat aina.

Sydämellisin terveisin,

Totuuden etsijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kulkenut eskariin yksin. Tosin olin eskarivuonna 4-vuotias ja asuttiin Lontoossa. Kouluun kuljin yksin ekoja kertoja ehkä 8v., kun asuttiin aika lähellä koulua. Pikkuveljeni meni eskariin Suomessa ja tammikuussa syntyneenä täytti 7v. eskarivuonna heti joulun jälkeen. Hänkään ei kulkenut yksin eskarimatkoja, koska oli myös päiväkodissa.

Vierailija
24/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävelin eskarista 200 metrin matkan tien varteen jossa vanhempi odotti autossa. 

Vierailija
25/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti riippuu siitä onko esikoulu koulun vai päiväkodin tiloissa. Päiväkotiin ei saa kulkea yksin.

Vierailija
26/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itse 1970-luvulla syntynyt ja ihan itse kävelin pari kilometriä eskariin aina. Nautin siitä paljon, varsinkin kesäaikaan kun oli vaikka mitä kukkia ja ötököitä katseltavaksi. 

joitain lapsia silloinkin tuotiin, lähinnä kauempana asuvia, ja sitten yhtä tyttöä joka muutenkin oli tavallista vauvamaisempi, esim. Vielä eskarissa naama punaisena itki kun äiti jätti sinne. Jotkut lapset tästä vähän häntä kiusasivatkin, mikä ei varmaan helpottanut eskariin jäämistä.

Vierailija
27/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kuuden vanha osaisi kyllä sangen sujuvasti kulkea itse eskarimatkansa, mutta en kyllä luota että pärjäisi kaikissa tilanteissa eikä itse hölmöilisi jotain. 

Mutta ennen aikaan sitä vaan luotettiin siihen ettei mitään käy. Ehkä oli turvallisempaa ja toisaalta ei edes tiedetty/osattu ajatella kaikkia mahdollisia vaaroja. 

Tässä täytyy huomioida sekin, että nykyisin jokainen lapsiin kohdistuva väärinkäytöksen epäilyskin uutisoidaan isosti. Aiemmin niistä vaiettiin ja ohjeistettiin vaan lapsia välttämään tiettyjä paikkoja/henkilöitä. Kaikenlaista sattui silloinkin, mutta niistä tiedettiin vähemmän.

No kyllä, osin se että nykyään olisi jotenkin vaarallisempaa kuin ennen on harhaa. Kaikki maailman kamaluudet mitä voi sattua, tulee kaikkien näkyville internetin välityksellä. Ennen tiedonkulku oli hitaampaa ja paikallisempaa, tv-uutisissa näytettiin vaan isoimmat asiat.

Vierailija
28/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla sai lapsi kulkea yksin eskariin. 2000-luvulla ei enää saanut ja hyvä niin. 

Vierailija
29/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti riippuu siitä onko esikoulu koulun vai päiväkodin tiloissa. Päiväkotiin ei saa kulkea yksin.

Kyllä ennenvanhaan silti kuljettiin. Itse 1970-luvulla ollut pienellä paikkakunnalla sekä ihan päiväkodissa että sen tiloissa olevassa eskarissa, ja aika pienestä asti itse kuljin. 5-vuotiaana olin vastuussa myös siitä, että 2 vuotta nuorempi pikkuveli pääsi turvallisesti perille.

joskus joku päiväkodin opettaja taisi siitä kysellä, mutta äiti sanoi vaan että käy ne muutenkin itsekseen vapaa-ajalla täällä pihassa leikkimässä ja kauempanakin. Ja ettei ole kuin 2 autotietä matkalla ylitettäväksi joten ei ole vaarallinen reitti. Se oli sillä selvä.

Vierailija
30/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin menin itse koulusta. Tosin ,kun karkasin sieltä kotiin ja halusin olla kotona koulun jälkeen yksin, niin se lopetettiin sitten. Nautin jo pienenä siitä, että sain välillä olla ihan rauhassa.

Vierailija
31/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vääriin... ip. kerho. No, joka tapauksessa. Lapset on erilaisia ja niitä pitäis kuunnella.

Vierailija
32/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin kävelin yksin tarhaan ja jouduin vielä ostamaan yksin kirjakaupasta sen eskariharjotuskirjan. Avainkaulalapsia ne 70 -luvun lähiökakarat oli, muistan vieläkin sen nauhan maun suussani. Mutsi oli aina duunissa ja faija häipy heti kun oli saanut.

Vierailija
33/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja onko eskarin lisäksi varhaiskasvatuksessa. Jos on pelkästään eskarissa, voi saada kulkea itse. Mutta riippuu myös paikkakunnasta mitkä säännöt on, tutun lapsi ei saanut kävellä itse kotiin vaikka eskari oli koululla ihan talon vieressä, oli vain eskarin ajan siellä ja kotona äiti vauvan kanssa. Piti pakata vauva vaunuihin ja kävellä pihan poikki hakemaan ja viemään lapsi eskariin. 

Vierailija
34/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin esikoululainen 80-luvun lopussa enkä kyllä todellakaan kulkenut yksin. Enkä ymmärrä mitä kultaista siinä ylipäätään on jos lapset on joskus vuosikymmeniä sitten olleet käytännössä heitteillä. 

Vierailija
35/39 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarilainen saa kyllä kulkea matkat itse mutta päivähoidossa oleva ei. Eli jos lapsesi ei ole ennen eskaria tai sen jälkeen päivähoidossa, saa kulkea matkat itse.

Esikoulu on Suomessa nykyään pakollinen, ja jos kunnassa ollaan sitä mieltä että matka eskariin on lapselle liian pitkä/vaarallinen, kunta on velvollinen järjestämään kuljetuksen. Pohjautuu perusopetuslakiin.

Vierailija
36/39 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tammikuussa syntynyt 6,5v ei saa kävellä yksin kotiin, vaikka eskari ois ihan vieressä. Joulukuussa syntyneen 6,5-vuotiaan oletetaan osaavan kävellä koulusta kotiin itse jos matkaa on alle 3km. 

Niin, ja 7,5v esikoululainen ei mitenkään pärjää toukokuussa pihalla ilman kuriksia, mutta ~ 6,5v pärjää oikein hyvin koulussa syksyllä ilman kuriksia.....

Vierailija
37/39 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kulkenut. Kurahousuilla varmaan pyritään estämään eriarvoisuus, koska kaikilla ei ole varaa vettäpitäviin. Ei niitä kuriksia käytetä kuin sateella. Ennen kaikilla vaatteet imi vettä ja kaikilla oli ne peltiä muistuttavat kuravaatteet.

Entisaika ei ollut mielestäni mitenkään ihanampaa aikaa eikä lapset sen fiksumpia. Lapset oli enemmän omillaan ja lapset koki yksinäisyyttä kotona, kun ei ollut ip-kerhoja jne.

Eikö muutenkin, eikä vain esikoulussa, kuriksia käytetä nykyään enemmän, varmaan juuri siksi, että ne ei ole enää peltiä vaan yhtä notkeita kuin muutkin ulkovaatteet? Esimerkiksi meillä oli ihan 9-vuotiaallakin keväällä loskakeleissä pihalla sellainen notkea kumipintainen pehmeävuorillinen kurahaalari, tosi kätevä pukea ja riisua ja taatusti pysyi kuivana. Ei mielestäni tällaisia ole kovin pitkään edes ollut, tai jos ollut, ne on olleet niin kankeita, että ei niissä ole voinut liikkua.

Vierailija
38/39 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla kuljin yksin ja muistan, että jos kotiin oli vietävänä jotain papereita (olisikohan ollut jopa laskut siitä esikoulusta, jotka meni lasten mukana?) niin sitä varten annettiin kaulapussit, joka vietiin vanhemmille.

Vierailija
39/39 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin vääriin... ip. kerho. No, joka tapauksessa. Lapset on erilaisia ja niitä pitäis kuunnella.

Kannattaisiko käydä specsaversillä, jos lukee eskarin ip-kerhoksi !?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi